Hovbölden...

Nooneyouknow

Trådstartare
Ja, jag hade en tråd uppe här för ett tag sedan. Den blev antagligen borttagen för att de började spekuleras i kliniker och veterinärer och det namngavs en del...

Så inge mer sånt...

Tänkte i alla fall fortsätta min historia för de som är nyfikna.

Hästen åkte ju in för en jobbig hovböld som blev skuren men som inte försvann utan samlade på sig en del gegga under 1 dygn och gjorde hästen blockhalt.
Till detta hör att han trampade in sin tåkappa i sulan några dagar tidigare och ja trodde hovbölden hade med det hela att göra...

Väl inne på kliniken så blir han röntgad och böldj*veln hade antagligen suttit så länge, utan att han visat någon hälta eller värme, att den börjat angripa hovbenet. Det blev operation och han fick sövas ner och de skar rent in till hovbenet.
Sedan blev det boxkonvalecent och klinikstationerad. Han fick en bredspectra kur med antibiotika och en annan sorts antibiotika. (Geenpenil och Gentaject ). Efter 10 dagar med dessa hade han fortfarande inte slutat och varat i foten och han fick stå kvar ytterligare några dagar.

Till slut fick han komma hem efter 13 dygn på klinik (Billigt!).

Jag får gipsa varje dag och skrapar rent och håller "ställningarna".
efter 10 dagar vart de återbesök och han var nu 0-0,5° halt (Yay!). När jag tog hem honom knappa 2 veckor tidigare var han 2-3° halt.
De fick tyvärr skära lite till i foten då det blivit en liten ficka i hornet, detta för att förhindra ytterligare en hovböld.

bild-760735.JPG


Så här såg hoven ut 7 dagar efter hemkomst.
Det mörka som syns är kötthoven som tvättas rent med outspädd jodopax varje dag innan man sätter en gips plugg (Plugg och plugg, klump) i hålet och fyller igen för att sedan gipsa hela foten, på med vetflex och sedan tejpa.
bild-769693.JPG


Han står fortfarande på Box, snart 4 veckor, och beter sig som om ingenting har hänt.
 
Sv: Hovbölden...

Åh, där är du!!! :love: Jag har tänkt på dig och pålle!

Här blev det 7dagar på klinik. Sen hem och nu har jag varit iväg en gång i veckan på klinik för att kolla upp och gipsa om. Jag gipsar hemma torsdagar och på klinik på måndagar. VI skulle lagt på en täcksko, men det började gegga en del igen när jag var på första återbesöket på en klinik hemma.(Jag har två ATG kliniker och en privat på 6-7mils radie)

Min lilla fröken är en riktig gris och boxvandrar så det heter duga. Det är skitsvårt att hålla rent, trots att jag mockar 3-4gånger/dag. Så hon har fått stå uppbunden i boxen dagtid med löpande grimskaft och lös under natten när den andra donnan är inne som sällskap. På måndag är planen att vi ska sko henne med täcksko. Det gör inget för hon är smått rabiat och bockar runt och slår i väggarna. Hon sparkade loss en bit av en 2"8 bräda häromdagen..:eek:

Jag ska lägga in bilder på hennes skada när jag hinner.

Jag måste sedera henne för att kunna byta gipset, så det skulle vara skönt om jag slapp gipsa så mycket. Jag får se om det behövs en gipsplugg i hålet bara sen. Jag vet mera på måndag em. :)
 
Sv: Hovbölden...

Oj bara byta gips så sällan!? (För dig som måste sedera förstår jag lättnaden)

Jag byter som sagt var varje dag, hästen är totalt supersnäll! Han har bara kanonpsyke! han står där i sin box, går ett varv då och då för att hålla igång sin egen cirkulation i benen (box på 16 m2), smart kille... Han står som tur är i utebox och får ju därför se lite mer än en häst i "innestall". Tur att han gillar sin box! Han följer gladeligen med mig till stallet varje dag och står som ett ljus när jag gipsar (Blivit tokprovs på de!) och from som ett lamm när jag mockar. Sedan följer han med mig lika gladeligen ner till boxen igen och kliver raka spåret in i boxen! (Knäppgök!)

För att försöka håll magen i trim och även hålla honom sysselsatt under dagarna kör jag stenhårt med småmaskiga hönät ! Han är skitsur på mig och kastar runt med dem så de dundrar i vägen till boxgrannen =P


Under återbesöket var hela kliniken fram och hälsade på "deras" kuse =P, han gjorde sig poppis, han var ett övningsexempel att gipsa och hålla på med!
 
Sv: Hovbölden...

Jag har en Sorbact i hålet och sen gips i hålet och under sulan, en bit upp på hoven. Sorbacten tar upp bakterierna som ev finns. Det har funkat kanon! Det sa dom på den opererande kliniken med. Gipsning må och to. Men din hästs skada är ju större än min. Så jag förstår att det behövs mycket mera kontroll. Bölden satt i/mot sulläderhuden, så den hade som tur var inte gått högre. Hade jag väntat en dag till hade den varit mycket värre.

Jag ger halm i hönät och sen står hon på spån. Hon har tyvärr fallit ur en hel del så man börjar se revbenen på henne trots att hon får 15-20kg hö/dag. Kraftfoder kan jag inte ge henne så länge hon ska stå inne, hon exploderar då :eek:. Hon stod och bockade och slog ikväll med när jag var nere. Men får hon mat så lugnar hon sig.
 
Sv: Hovbölden...

Sorbact kanske vore något att trycka dit innan gipsklumpen.

För Jodopaxen gör ju att bakterierna dör, men de geggar ju varje dag och de är det som "suger"...
 
Sv: Hovbölden...

Sorbacten är skitbra. Spolas det ur är det med koksaltslösning eller någon gång i bland har dom använt väteperoxid om det är gott om snusk i det. Men de sista veckorna har jag bara haft en Sorbact i hålet och där sätter sig bakterierna. :-)
 
Sv: Hovbölden...

Jag vet inte.

Jag gjorde som jag blev tillsagd av vet.

Idag var jag hos Hovis (Som även han jobbar på den kliniken). Kusen fick en så kallad Hospital plate, en platta på skon istället för att hålla på med vetflex och tejp över gipset...
Hovis sa nu att jag skulle lösa gipset i antingen utspädd jodopax eller sprit och inte vatten.

Platen gör även att han få stå några timmar i en sjukhage om det är torrt och fint väder. Skönt!

Kör stenhårt med Stalosan F i stallgången, boxen, trailern och sedan även i sjukhagen för att göra risken mindre för att de ska jävlas ännu mer i foten.
 
Sv: Hovbölden...

Jag vet inte.

Jag gjorde som jag blev tillsagd av vet.



Ok, men det borde du frågat om eftersom det verkar brista lite i någons kunskap om outspädd jodopax.

Och man vidhåller både från Veterinär och Hovis expertis att det är en hovböld, inte en underminerad sula??
 
Sv: Hovbölden...

Idag har min lilla tjej fått en täcksko, precis som din! Men hon har en Sorbact intryckt i hålet, sen gips i resten av hål och sula, sen täckskon. Jag ska byta gipssulan och Sorbacten måndag och torsdagar fram till nästa återbesök om 2v. Ser allt bra ut då och hålet minskar så kan vi vänta en hel skoperiod på 6v.

Hon ska gå ut som vanligt, bara det inte är geggigt.

Jag ska ha vanligt gips med vanligt vatten osv. Konstigt att det är så olika på olika ställen. Dock verkade den hovslagaren jag hade idag i dina trakter normalt. Han är på den här kliniken på måndagar.
 
Sv: Hovbölden...

De enda jag hört är att de är en hovböld. Den geggar på rätt ordentligt fortfarande.

Hovis kunde idag ge mig ett tidsbesked, mellan 3-6 månader kan detta ta innan han är helt bra i foten igen.
 
Sv: Hovbölden...

Usch vilken otur ni verkar ha haft med era hovbölder... Jag har alltid haft bölder som varit lätta att behandla, bara öppna, gipsa och så boxvila i ett par dagar så har det gått bra med bara sula sen.

Min ena dam har förmodligen fått en böld :(
Var ute och red, hon är barfota och vi red på en grusväg, hon trampadep å en sten och haltade några steg men sen försvann det igen och hon gick som vanligt. Inget mer syntes, men ett par timmar senare när hon skulle in från hagen var hon jättehalt :( Klassisk "hovbölds-hälta" om man kan kalla det det, vill inte trampa ner hoven utan sätter bara i tån.

Försökte klämma och känna lite, värme men ingen direkt reaktion så jag knackade lite med en hovkrats och då reagerade hon strax framför strålen. Har lagt våtomslag och inväntar hovslagare. Hoppas verkligen det bara är en böld! Och hoppas den är lätt åtgärdad!
 
Sv: Hovbölden...

De enda jag hört är att de är en hovböld. Den geggar på rätt ordentligt fortfarande.

Hovis kunde idag ge mig ett tidsbesked, mellan 3-6 månader kan detta ta innan han är helt bra i foten igen.


OK då är det väl så men den bilden du visade upp på hoven beskriver ngt helt annat. Vill du höra min personliga åsikt och hur jag läser av en hov så vill jag i så fall ha ditt medgivande till att i ett inlägg låna bilden och redogöra för hur jag tolkar hovens historik och sjukdomsförlopp.

Varför jag erbjuder mig??? Vet faktiskt inte då det kommer krävas ett visst tidsfördriv, risk för att jag kritiserar utförd behandling och kommer bli påhoppad med inlägg från bättre vetande. Det jag tycker är intressant är att man kan se problemet från flera synvinklar och främst,, det kan leda till att samma förfarande inte återupprepas.

Bollen är din.
 
Sv: Hovbölden...

Japp, outspädd skulle den vara...

Nu är jag varken veterinär eller hovslagare.
Men jag hade inte använt outspädd jodopax på min hästs hovar. Den innehåller jod och dessutom 15% ättiksyra. Det står klart och tydligt i produktbladet att man ska späda den. Och den ska spädas många ggr.

Även om jag hade varit bra desperat och orolig för min häst och kanske i synnerhet då så hade jag nog kollat med fler veterinärer.

med all respekt för både veterinär och hovslagare så.....
 
Sv: Hovbölden...

Ja självklart får du göra de...

Jag tycker bara att de är intressant att höra och anser inte alls att veterinärerna har haft rätt... Snarare tvärtom har jag i andra avseenden tyckt att de gjort fel. Tyvärr har ju Hovis varit sjuk och inte kunnat delta så pass mycket som han kanske borde ha gjort, men sjukdomar kan vi ju inte råda över.

Jag är mindre vetande när de kommer till just det här som min häst varit med om. Jag kan annat som har med hästar att göra, därför tycker jag att det är fruktansvärt givande om någon kan förklara för mig.
Jag har som sagt fått väldigt knapphändig information från vet och det kanske helt enkelt beror på okunskap från deras sida också!?
 
Sv: Hovbölden...

Nu är jag varken veterinär eller hovslagare.
Men jag hade inte använt outspädd jodopax på min hästs hovar. Den innehåller jod och dessutom 15% ättiksyra. Det står klart och tydligt i produktbladet att man ska späda den. Och den ska spädas många ggr.

Även om jag hade varit bra desperat och orolig för min häst och kanske i synnerhet då så hade jag nog kollat med fler veterinärer.

med all respekt för både veterinär och hovslagare så.....

Eftersom de var det beskedet jag fick från klinikveterinärerna som haft hand om hästen i nästan 2 veckors tid gjorde jag bedömningen att de inte behövde rådfrågas om.

Sedan efter nästan ytterligare två veckor får jag träffa Hovis och ( som jag skrivit tidigare) och han sa att jag skulle använda koksaltslösning att spola med och blöta gipsen i ljus jodblandning...

Som sagt så har veterinärerna kanske inte haft den spetskompetens i just fötter som de borde haft, det hade kanske till och med varit så att de kunde sparat en hel del rehabiliterings tid för min pojke om de gjort på något annorlunda sätt... Vad vet jag? De är det jag hoppas coari kan upplysa mig om...
I och med att han inte alls har visat varken hälta värme eller puls någon gång i sina ben har jag också undrat en del...
 

Liknande trådar

Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 504
Senast: Elendil
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 138
Senast: Bufera
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 455
Senast: Skywalker
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp