Hovbensfrakturer andras erfarenheter av läkning och konvalescens sökes

Imorgon bär det av till kliniken för vårt första återbesök. Min skadade häst har nu stått på box i drygt 9 veckor. Jag hoppas förstås att det syns förbättringar på röntgen, men pessimisten i mig gör att jag även förbereder mig på dåliga nyheter ....
 
Jippie min får gå i hage :D visserligen en sjukhage men han får gå ute så länge han är lugn.

Var på återbesök torsdag v34(?), såg jätte bra ut. Knappt halt alls, så vi tog röntgen redan då istället. Vi beslöt att han skulle skos och sen gå ute i liten hagen. Hovslagaren hade tid på måndagen efter så kompisen åkte in med honom då jag jobbade. Fick ringsko med silicon och lite sånt. Sen ut i liten hage, lycklig häst!
Tar allt väldigt bra, ensam i hagen och ensam inne nattetid(nu har han dock sällskap nattetid då shettisen står inne pga av hovbölder)
Han verkar frisk, har bråttom när vi ska in, (prövar att stå på 2 ben :cautious:)
Återbesök med ny röntgen och skoning om 5 veckor:bump:
 
Jippie min får gå i hage :D visserligen en sjukhage men han får gå ute så länge han är lugn.

Var på återbesök torsdag v34(?), såg jätte bra ut. Knappt halt alls, så vi tog röntgen redan då istället. Vi beslöt att han skulle skos och sen gå ute i liten hagen. Hovslagaren hade tid på måndagen efter så kompisen åkte in med honom då jag jobbade. Fick ringsko med silicon och lite sånt. Sen ut i liten hage, lycklig häst!
Tar allt väldigt bra, ensam i hagen och ensam inne nattetid(nu har han dock sällskap nattetid då shettisen står inne pga av hovbölder)
Han verkar frisk, har bråttom när vi ska in, (prövar att stå på 2 ben :cautious:)
Återbesök med ny röntgen och skoning om 5 veckor:bump:
Det var riktigt rolig läsning Bufera :) Gläds med er. Extra roligt med så snabb förbättring!!
 
Rapport från dagens återbesök (skadedatum 1 juli- diagnos ställd 4 juli)

Röntgenbilden visade normal läkning efter ca 2 månader. Precis som flera andra redan berättat så ser bilden ut som om frakturen har breddat sig men det är den nya vävnaden som ännu är så porös att den inte ger samma bild som som det vanliga hovbenet.

Den kliniska undersökningen gick över förväntan. Veterinären bedömde ohalt i skritt och endast lätt markering i tölt :) :) :)

Det friska bakbenet som har haft stora besvär av överbelastning palperade han igenom och sa senorna känns som dom ska. Jag tolkar det som om det är ett blodkärl du känner som du helt i onödan trott varit trasiga senfibrer. Jag behöver inte längre linda stallbandage för den lilla svullnaden som är utan skall istället gå ur boxen och ta mycket korta promenader dagligen. detta för att cirkulationen ska minska svullnaden. Promenaderna ska dock inte vara mer än 50-100 m i nuläget

Planen just nu är omskoning med samma ringsko i nästa vecka och ny röntgen i början av november.

Jag har också börjat ge nyponpulver men det är mest för att jag själv ska känna att jag gör vad jag kan ;)

Sa jag att jag just idag känner mig glad :)
 
Återbesök idag och röntgen nr 3 genomförd. Bilderna visar läkning som förväntat. Den kliniska undersökningen visar en liten markering i tölt/trav vilket också är normalt.

Sedan sist så har vi haft lite besvär med lindrig strålröta men nu verkar vi ha fått bukt med det och hon är åter skodd på alla fyra. Det blir bra för hovarna att få börja röra på sig mer. Idag fick vi tillåtelse att promenera 10 minuter dagligen och med målet att öka på med 5 min varannan vecka. Om någon minns så hade vi några tuffa veckor i juli där det friska bakbenet blev så överbelastat att det fick lymfangit. Det vätskade rikligt ur benet och flera sår uppkom av detta. Idag ville jag diskutera Cushingsprov eftersom pälsen på det benet blivit alldeles lockig. Det blev inget prov . Veterinären förklarade att vid kraftig påverkan på huden kan det bli sådana reaktioner. :confused:

Nu är det ok att låta hästen gå ut i mindre hage men hagen måste vara så pass liten att jag tror det lutar åt att hon får vara kvar i sin utebox som är placerad mitt i hagen. Vädret ska bli mycket dåligt med vintergrader/snö/snöslask redan i helgen. Jag tänker att dåligt underlag inte är bra för henne

Nästa röntgen blir tidigast i februari. Om inget bakslag sker kan det finnas möjlighet att jag kan få sitta upp framåt vårkanten
 
Det var riktigt rolig läsning Bufera :) Gläds med er. Extra roligt med så snabb förbättring!!


Har vila i minst 6 månader till :( Tydlig fraktur nu och bara att vänta som gäller.
Han går i vanlig hage med sina kompisar så,får det ta den tiden det tar

Jätte trist och har noll lust att åka till stallet:( Så jag tröst shoppar nya dyra täcken :D:grin:
 

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 128
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: Sirap
·
Hästvård Har haft hästen på boxvila en längre tid pga. hovbensfraktur höger bak. Första månaden var riktigt jobbig vänster bak överbelastades med...
Svar
16
· Visningar
1 685
Senast: supersonic
·
Hästvård Skrev om min häst igår som jag plockade in från hagen och efter det ville han inte belasta höger bakben när han stod på det, kunde dock...
Svar
1
· Visningar
1 411
Senast: limona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp