Hovbölder av torv

Sv: Hovbölder av torv

Ni utfodrade alltså med ett dåligt hösilage. De olika partierna har blivit skördade under olika förutsättningar (torktid) och det kan ju till och med tänkas att balarna inte kom från samma åker - näringsvärdet lär ha varierat stort. Detta är tyvärr att jämställa med upprepade tvära foderomställningar och det är inte alls konstigt att era hästar fick problem.

Samma problem kan uppstå med hö, men här slipper man åtminstone variationerna i ts-halt. Hösilage är fortfarande ett utmärkt hästfoder, skördat och använt på rätt sätt!

Förresten - 14 kg hösilage per dag? Säg att de hölika partierna hade en ts-halt på 60-70% och de blöta 35-40%. Detta ger en variation mellan 5-10 kg ts per dag. Vet inte vad du har för häst? Oavsett så är det stora svängningar i dagligt intag av grovfoder (och näring).

Tur att du flyttade och att det har ordnat sig för hästen. Vill inte kritisera, bara belysa hur ett bra foder kan bli ett dåligt!
 
Sv: Hovbölder av torv

Ni utfodrade alltså med ett dåligt hösilage. De olika partierna har blivit skördade under olika förutsättningar (torktid) och det kan ju till och med tänkas att balarna inte kom från samma åker - näringsvärdet lär ha varierat stort.

Säg mig då hur utfodrar man drygt 85 hästar under 10 månaders tid med ett konstant "bra" hösilage?? Det kan t.o.m. inte tänkas utan är helt omöjligt att allt detta foder skulle kunna komma från samma åker med samma förutsättningar!!

Jag fördömmer hösilaget likväl ensilaget då det för dagen har exakt samma typ av jäsningsprocess.

Hälsar dig välkommen till verkligheten som kanske inte är så enkel som dina drömmar.
 
Sv: Hovbölder av torv

Hästen har, liksom andra enkelmagade djur, ett surt pH i magsäcken. Detta är funktionellt eftersom surheten avdödar bakterier och bidrar till nedbrytning av främst protein. I magsäckens övre del är pH-värdet högre (5,5) än i den nedre delen där körtelslemhinnan återfinns (2,5). Ett foder med lägre pH påverkar alltså inte surhetsgraden i magsäcken.

Vad gäller hösilage, som ju har en högre torrsubstans än ensilage, så uteblir här någon egentlig jäsning. Hösilage är snarare konserverat gräs än ensilerat gräs. Följden blir att pH-värdet i hösilaget inte är nämnvärt lägre än i den färska produkten.


En stor risk vad gäller magsår är istället kraftfodergivor som inte åtföljs av grovfoder.

Hästens magsaftsekretion stimuleras av mekanisk retning av magsäckens vägg. Kraftfoder - som tar mindre plats och är mindre skrymmande än grovfoder - förmår inte ensamt stimulera till omedelbar frisättning av magsaften. Istället sker den med en fördröjning på ett par timmar. Två timmar efter måltid är det emellertid oftast tomt i magsäcken och saltsyran som bildas skvalpar mot väggarna i såväl den övre som nedre delen av magsäcken. Magsår uppstår oftast i den övre delen där skyddet mot lågt pH inte är lika bra. Man SKA alltså inte utfodra med enbart kraftfoder vid något tillfälle under dygnet. Vilket grovfoder man väljer spelar inte någon roll i det här avseendet.

Rätt utfodringsintervall är viktigt för hästen, liksom tillräckliga mängder grovfoder vid varje utfodringstillfälle. Att ge "tussar" med hö eller hösilage flera gånger per dygn är inte en bra lösning eftersom hästens tuggbehov inte tillfredsställs (stress).

Diarréer orsakade av utfodring med ensilage eller hösilage beror förr på andra faktorer. För liten grovfodermängd är en sådan. Det är tyvärr fortfarande så att många hästägare inte beräknar grovfodergivan utifrån grodfodrets ts halt (1 kg ts/100 kg kroppsvikt ger stora mängder om ensilaget har en låg ts-halt). En annan orsak är att ensilaget ofta kommer från kobönder vars högproducerande kor har ett helt annat näringsbehov än våra hästar (blir kanske bättre nu när många lantbrukare saluför hösilage till häst med ett anpassat näringsvärde). Ytterligare en faktor vad gäller hösilaget är att det faktiskt kan innehålla en hel del bakterier just pga sitt högre pH - i ett "äkta" ensilage avdödas alla mikroorganismer effektivt.

Vad gäller torv så spelar pH-värdet ingen som helst roll för hästens inre miljö. Som strö betraktat har det så många andra fördelar (bra uppsugningsförmåga, effektiv bindning av ammoniak, bra partikelstorlek på dammet så att det är mycket lämpligt för hosthästar mm) att det eventuella problemet med något ökad risk för hovböld är negligerbart.


Ditt inlägg här är välformulerat och välgrundat utifrån vad man genom tidigare forskning hade vetskap om.

Jag återkommer i denna fråga så snart jag vet hur jag skall formulera mig förståligt utifrån utvecklingen och dagens forsknings resultat.
 
Sv: Hovbölder av torv

ja, jag håller med och har samma erfarenhet, hästar som aldrig haft en hovböld fick flera av att stå på torv. Vår hovis säger f ö samma sak som du:D Vet dock inte ang bakterier eller om det är att det bildas ett konstant tryck mot sulan som kan ge blödningar på känsliga hästar vilket det inte blir med spån eller halm. Torr torv blir det inte heller av men fuktig. Och hästarna kissar om inte annat så fuktiga delar finns alltid.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovbölder av torv

Tror faktiskt att det kan stämma att hovböldsbenägna hästar lättare får nya hovbölder på torv. Min teori är då att torven drar till sig fuktighet från hästens hovar. När hovarna blir torrare blir de också skörare. När sköra hovar trampar på typ hårda grus blir det hål och en hovböld bildas. Den här sommaren har varit fruktansvärd för hovarna i och med torkan. Min hästs skor har rykt på löpande band. När jag påtalade detta för min hovslagare talade hon om att så är det för alla p g a torkan.
 
Sv: Hovbölder av torv

Tror faktiskt att det kan stämma att hovböldsbenägna hästar lättare får nya hovbölder på torv. Min teori är då att torven drar till sig fuktighet från hästens hovar. När hovarna blir torrare blir de också skörare. När sköra hovar trampar på typ hårda grus blir det hål och en hovböld bildas. Den här sommaren har varit fruktansvärd för hovarna i och med torkan. Min hästs skor har rykt på löpande band. När jag påtalade detta för min hovslagare talade hon om att så är det för alla p g a torkan.
Hej! Om hovarna är torra behöver de smörjas med fett eftersom det håller kvar fukten i hovarna. Många tror fortfarande att hovar kan suga upp fukt utifrån (t ex stå i vatten) men det stämmer inte! Hovarna fuktas av alla små blodkärl inne i hovarna. Jag har vart gift med en hovslagare, gick själv utbildning & fortbildning på SLU i Uppsala. Så, som sagt, för att förhindra att hovarna blir torra, smörj dem med fett! Någon trodde att torv kunde dra ut fuktigheten från hovarna vilket ju givetvis är en myt! Eftersom hovarna inte kan suga upp fukt utifrån (eftersom de hålls fuktiga från blodkärlen innifrån) så kan givetvis inte heller fukt sugas upp utifrån, av t ex torv!
 
Hej! Om hovarna är torra behöver de smörjas med fett eftersom det håller kvar fukten i hovarna. Många tror fortfarande att hovar kan suga upp fukt utifrån (t ex stå i vatten) men det stämmer inte! Hovarna fuktas av alla små blodkärl inne i hovarna. Jag har vart gift med en hovslagare, gick själv utbildning & fortbildning på SLU i Uppsala. Så, som sagt, för att förhindra att hovarna blir torra, smörj dem med fett! Någon trodde att torv kunde dra ut fuktigheten från hovarna vilket ju givetvis är en myt! Eftersom hovarna inte kan suga upp fukt utifrån (eftersom de hålls fuktiga från blodkärlen innifrån) så kan givetvis inte heller fukt sugas upp utifrån, av t ex torv!

Du vet att den här tråden är 15 år gammal va?
 
Hej! Om hovarna är torra behöver de smörjas med fett eftersom det håller kvar fukten i hovarna. Många tror fortfarande att hovar kan suga upp fukt utifrån (t ex stå i vatten) men det stämmer inte! Hovarna fuktas av alla små blodkärl inne i hovarna. Jag har vart gift med en hovslagare, gick själv utbildning & fortbildning på SLU i Uppsala. Så, som sagt, för att förhindra att hovarna blir torra, smörj dem med fett! Någon trodde att torv kunde dra ut fuktigheten från hovarna vilket ju givetvis är en myt! Eftersom hovarna inte kan suga upp fukt utifrån (eftersom de hålls fuktiga från blodkärlen innifrån) så kan givetvis inte heller fukt sugas upp utifrån, av t ex torv!
Utöver att tråden är lastgammal, så är min personliga erfarenhet just tvärt emot det du skriver. Ja, hovarna får fukt från blodkärlen - också. Men om omgivningen är snustorr så blir även hovarna torra eftersom fukten inifrån inte räcker till.
Och eftersom jag råkar vara utbildad hovslagare har jag jobbat ganska mycket med hovar, även om jag inte jobbar med det yrkesmässigt sedan många år. Och om man stöter på torra, stenhårda hovar så går det utmärkt att åtgärda det genom att vira in dem i en fuktig handduk ett tag. Då suger de åt sig vatten och blir mjukare och mer elastiska igen och därmed lättare att jobba med.
Huruvida hovar ska smörjas in med fett råder det delade meningar om, även inom yrkeskåren.
 
Utöver att tråden är lastgammal, så är min personliga erfarenhet just tvärt emot det du skriver. Ja, hovarna får fukt från blodkärlen - också. Men om omgivningen är snustorr så blir även hovarna torra eftersom fukten inifrån inte räcker till.
Och eftersom jag råkar vara utbildad hovslagare har jag jobbat ganska mycket med hovar, även om jag inte jobbar med det yrkesmässigt sedan många år. Och om man stöter på torra, stenhårda hovar så går det utmärkt att åtgärda det genom att vira in dem i en fuktig handduk ett tag. Då suger de åt sig vatten och blir mjukare och mer elastiska igen och därmed lättare att jobba med.
Huruvida hovar ska smörjas in med fett råder det delade meningar om, även inom yrkeskåren.
Enligt SLU i Uppsala, som då är ledande inom bl a forskningen om hovar, deras skötsel, sjukdomar mm, så kan vatten utifrån ej tränga längre in i hovarna än 1 mm. Att fett binder fukt är konstaterat. Om hästen har torra hovar, även om man smörjer med fett beror det med största sannolikhet på att man inte avlar på hästar med bra hovar, vilket är mycket olyckligt & gör att många hästar lider i onödan. Dessa hästar kommer givetvis inte hålla lika länge, tyvärr 😞...
 
Ja, men okunskapen är fortfarande stor & jag har redan fått svar, så tydligen behövs denna tråd fortfarande. Du läser ju den själv? 🙂
 
Enligt SLU i Uppsala, som då är ledande inom bl a forskningen om hovar, deras skötsel, sjukdomar mm, så kan vatten utifrån ej tränga längre in i hovarna än 1 mm. Att fett binder fukt är konstaterat. Om hästen har torra hovar, även om man smörjer med fett beror det med största sannolikhet på att man inte avlar på hästar med bra hovar, vilket är mycket olyckligt & gör att många hästar lider i onödan. Dessa hästar kommer givetvis inte hålla lika länge, tyvärr 😞...
Min sambo är hovslagare och han tycker också hovarna blir mer eller mindre lättare att jobba med beroende på vädret , huruvida fötterna är blöta eller torra. De håller ju inte på och karvar på djupet utan på ytan alltså den del som kan påverkas.
 
Ja, men okunskapen är fortfarande stor & jag har redan fått svar, så tydligen behövs denna tråd fortfarande. Du läser ju den själv? 🙂
Jag läser den för att den kom upp i flödet eftersom du gjorde ditt inlägg.
Det verkar som om buden är olika när det gäller hur fukt tas upp i hoven
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
602
Senast: tanten
·
Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
1 005
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
940
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 297
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp