Hovslagarpriser

Min hovslagare lägger om skorna på mina hästar minst en till två ggr. Ändå samma pris. Jag har även två barfota ponnyer som sliter mest utsidan. Det raspas till lite och tar max tio minuter per häst. ändå 340 kr + moms. Tycker man kan få lite rabatt. Ska försöka raspa lite själv, men vill ju ändå att det blir rätt. har ni andra det också så ? Vågar inte diskutera med hovslagaren om priser. Så känsligt......
Jag tycker du har rätt bra pris. Hade aldrig gnölat om det.

Min häst rundskos med vanliga skor utan något speciellt. Hästen är liksom normal att sko och gör inga konstigheter. Hovis arbetar hyfsat fort och det blir inga längre stunder.
Det betalar jag 1500 kr för. Hade det inte varit för att vi är två med samma hovis samtidigt hade jag fått betala mer i transportkostnad.

Men jag tänker lite också på hur mkt hovslagarens kropp belastas av sitt jobb när jag betalar. Det är ju ett yrke som sliter väldigt och där vissa måste överleva på att sko 4 hästar/dag. Man vet ju heller inte när man måste pensionera sig. Och man ska få råd till försäkringar, semester, om man blir sjuk etc.
 
Jag tycker du har rätt bra pris. Hade aldrig gnölat om det.

Min häst rundskos med vanliga skor utan något speciellt. Hästen är liksom normal att sko och gör inga konstigheter. Hovis arbetar hyfsat fort och det blir inga längre stunder.
Det betalar jag 1500 kr för. Hade det inte varit för att vi är två med samma hovis samtidigt hade jag fått betala mer i transportkostnad.

Men jag tänker lite också på hur mkt hovslagarens kropp belastas av sitt jobb när jag betalar. Det är ju ett yrke som sliter väldigt och där vissa måste överleva på att sko 4 hästar/dag. Man vet ju heller inte när man måste pensionera sig. Och man ska få råd till försäkringar, semester, om man blir sjuk etc.
Jag betalar ca 1400 för helskoning med sulor i fram. Min hovslagare tar ganska lång tid på sig men jag känner att det är inget att klaga på. Det är trots allt hennes kropp så behöver hon extra mycket tid så får hon ta det.
 
Materialkostnaden är ju en sådan liten del.
Tänk på att det först dras av moms 25%. Sedan arbetsgivareavgifter 31.42%.
Så om arbetskostnaden är 1000kr så är ca 250kr moms.

(Momsen är 25% av priset exkl moms. Ska en räkna baklänges från priset inkl moms, så är momsen 20% av det priset.
Pris exkl moms: 800:- = pris inkl moms: 1000:-.)

Bara en parantes ifall nån är intresserad :) . Men i övrigt håller jag helt med i ditt inlägg. Hovslagare är dessutom ett fysiskt slitigt jobb, och för många blir det en hel del tid i bilen etc. Kroppen ska hålla någorlunda även i längden. Allt ska ju täckas upp av priserna.


Jag kommer inte ihåg just nu hur mycket jag betalade för verkning av min häst när jag hade henne barfota (togs bort för 1,5år sen), men det var nog i princip priset för helskoning minus skor. När hästarna varit skodda har skorna ofta kunnat läggas om och jag har betalat samma pris även de gångerna.
För mig var det dock mycket kompetensen jag betalade för, och hovslagaren som jag helst velat ha (skodde min valack men slutade tyvärr att sko i mitt område så kunde inte anlita honom till stoet..) tog runt 1200:- för en helskoning. Värd varenda krona - han är både välutbildad, välrenommerad och bra med hästarna. Jag hade kunnat betala mer för att få honom till stoet också.
Ett tag skoddes stoet på klinik, av flera skäl. Där debiterade hovslagaren per minut...
 
(Momsen är 25% av priset exkl moms. Ska en räkna baklänges från priset inkl moms, så är momsen 20% av det priset.
Pris exkl moms: 800:- = pris inkl moms: 1000:-.)

Bara en parantes ifall nån är intresserad :) . Men i övrigt håller jag helt med i ditt inlägg. Hovslagare är dessutom ett fysiskt slitigt jobb, och för många blir det en hel del tid i bilen etc. Kroppen ska hålla någorlunda även i längden. Allt ska ju täckas upp av priserna.


Jag kommer inte ihåg just nu hur mycket jag betalade för verkning av min häst när jag hade henne barfota (togs bort för 1,5år sen), men det var nog i princip priset för helskoning minus skor. När hästarna varit skodda har skorna ofta kunnat läggas om och jag har betalat samma pris även de gångerna.
För mig var det dock mycket kompetensen jag betalade för, och hovslagaren som jag helst velat ha (skodde min valack men slutade tyvärr att sko i mitt område så kunde inte anlita honom till stoet..) tog runt 1200:- för en helskoning. Värd varenda krona - han är både välutbildad, välrenommerad och bra med hästarna. Jag hade kunnat betala mer för att få honom till stoet också.
Ett tag skoddes stoet på klinik, av flera skäl. Där debiterade hovslagaren per minut...
Helt riktigt, jag får aldrig ordning på hur man räknar moms :rofl: tur att det inte är jag som sköter den biten i vårt företag...
 
Min hovslagare lägger om skorna på mina hästar minst en till två ggr. Ändå samma pris. Jag har även två barfota ponnyer som sliter mest utsidan. Det raspas till lite och tar max tio minuter per häst. ändå 340 kr + moms. Tycker man kan få lite rabatt. Ska försöka raspa lite själv, men vill ju ändå att det blir rätt. har ni andra det också så ? Vågar inte diskutera med hovslagaren om priser. Så känsligt......
Fast det är inte alls särskilt dyrt. Min hovslagare varken la på eller drog av av pris när skorna kunde användas igen, men jag betalade aldrig heller aldrig för tex tappskor. Så jag antar att skornas kostnad är såpass liten att den spelar mindre roll i sammanhanget.

Att raspa lite själv här och där är ingenting jag skulle gjort utan någon utbildning, det finns ju en tanke förhoppningsvis hos hovslagaren också som passar hästen. Det är svårt ibland att veta varför hovis skor och verkar som den gör om man inte frågar specifikt.
 
Det som ingår i priset för skoning och verkning är, utöver själva arbetet, materialet och eventuell milkostnad, är även t.ex:
- timpenning för restiden
- kostnad för utbildning och fortbildningskurser
- kostnad för verktyg (när jag själv köpte en full uppsättning verktyg exkl städ, för nära 25 år sedan, kostade det nånstans mellan 10-15.000 kr - jag vågar inte ens fundera på vad samma verktyg kostar idag...)
 
Min hovslagare lägger om skorna på mina hästar minst en till två ggr. Ändå samma pris. Jag har även två barfota ponnyer som sliter mest utsidan. Det raspas till lite och tar max tio minuter per häst. ändå 340 kr + moms. Tycker man kan få lite rabatt. Ska försöka raspa lite själv, men vill ju ändå att det blir rätt. har ni andra det också så ? Vågar inte diskutera med hovslagaren om priser. Så känsligt......
Vi betalar 1400kr för en vanlig helskoning, rimligt pris med tanke på hovslagarens kunnighet. Har aldrig återanvänt skorna på mina hästar men skulle tro att han skulle ta samma betalt då, är ju ändå mest tjänsten man betalar för.
En annan hovslagare som var utbildad men inte så erfaren tog 625kr för en vanlig verkning. Jag tycker att du verkar ha en ganska billig hovslagare.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 581
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp