Hovspricka och hovledsinflammation

Fridamalmborg

Trådstartare
Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han halt och åkte då in till vetrinär och det visade att han hade kotledsinflammation. Blev kortison behandling och 4v sjukhage och återbesök efter det, då var han ännu mer halt men hade då istället hovledsinflammation… blev kortisonbehandling och ytterligare 4v sjukhage och sedan återbesök, då var han halt fri. Han hade fått en liten spricka i hoven efter trampet men min hovslagare gjorde bedömningen att det inte var någon fara. Men under igångsättning sprack den upp ändå till kronranden och det blödde ifrån sprickan. Han blev självklart halt med. Blev då sjukhage igen tills hovslagaren fixerat sprickan och skott med ringsko och flytsula. Efter det verkade allting bli mycket bättre, vi började väldigt långsamt sätta igång. Men han blev varm och lite svullen efter nästa skoning, detta släppte efter några dagar. Men nu i julas efter nästa skoning blev han varm igen och svullen och även lite halt. Åkte in till vetrinär igen och visade sig att han hade en liten hovledsinflammation igen… blev kortisonbehandling och 4v i sjukhage igen, på återbesöket var han haltfri och man såg enbart en liten svampighet på ultraljudet, ska tillägga att han röntgats två gånger och allting jag sett bra ut. Han fick två veckor till i sjukhage sen skulle han släppas ut och jag skulle kunna börja skritta med planen att skritta tills sprickan vuxit ut. Men han skoddes en vecka efter vetrinärbesöket igen och blev ännu en gång varm och svullen… någon med erfarenhet av något likande? Blir inte riktigt klok… veterinären säger att vi ska ge honom 2-3veckor och om det inte släppt så ska vi in igen för att eventuellt få remiss till MR.
 
Är det klinikhovis som skor? Annars, prova byt till klinikhovis eller annan mycket duktig och av jsv godkänd.

Din häst har ju ett allvarligt hovproblem, och vad är det som orsakar dessa återkommande inflammationer? Dags att felsöka istället för symtombehandla.
 
Är det klinikhovis som skor? Annars, prova byt till klinikhovis eller annan mycket duktig och av jsv godkänd.

Din häst har ju ett allvarligt hovproblem, och vad är det som orsakar dessa återkommande inflammationer? Dags att felsöka istället för symtombehandla.
Det är ingen klinikhovis men hon är väldigt duktig och godkänd…
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst blev fredag em sömstucken under skoning. En ren olycka och hovslagaren märkte det direkt och drog ut sömmen (satte ej dit en...
Svar
6
· Visningar
2 603
Senast: Sar
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 355
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp