Hudvårdstråden 2

Bukefalos 30 år!

Det är en sak jag inte förstår. Spf på vintern. Hudvårdsindustrin säger att man ska ha spf varje dag året om. Även på vintern och då också om man bara går hemifrån till bilen, från bilen till kontoret och sen tillbaka eftersom en del av UV-ljuset tar sig igenom fönstret.

Jag har idag kollat runt lite:

1) Enligt strålskyddsmyndigheten behöver de flesta solskydd vid UV-index 3 och uppåt.

2) Enligt SMHI så är UV-index i Sverige på vintern (nov-feb) under 2.

Detta borde göra att solskydd inte behövs på vintern.

Var är logiken? Är det bara försäljartaktik? Siffrorna går inte ihop.

Idag är det UV-index 5 så idag smörjer jag in mig när jag ska till stranden för ett dopp efter jobb.

Det är en sak jag inte förstår. Spf på vintern. Hudvårdsindustrin säger att man ska ha spf varje dag året om. Även på vintern och då också om man bara går hemifrån till bilen, från bilen till kontoret och sen tillbaka eftersom en del av UV-ljuset tar sig igenom fönstret.

1) Enligt strålskyddsmyndigheten behöver de flesta solskydd vid UV-index 3 och uppåt.

Idag är det UV-index 5 så idag smörjer jag in mig när jag ska till stranden för ett dopp efter jobb.

Den globala hudvårdsindustrin har majoriteten av sina kunder långt längre söderut än vad vi bor :)...

Jag använder inte SPF november till februari, bor i Norrbotten. Men i slutet av februari kan det börja bränna till rejält här uppe, och klara oktoberdagar likaså.

Tänk också på att UV-index i väderprognosen är en uträkning utefter datum och plats, inte en mätning. Jag tycker att UV-index ofta visar väldigt lågt här i Sverige i relation till hur mycket man kan bränna sig, och högt i medelhavsländerna trots mycket dis och luftföroreningar som dämpar.

Men det handlar ju inte bara om att förbygga hudcancer utan inom hudvård pratar man väl mest om SPF som en av få saker som minskar uppkomsten av synligt åldrande så som fina linjer, rynkor, hyperpigmentering.
Jag har inte läst något om att det skulle bara skulle vara vid en viss nivå av UV-strålar som det behövs.

För mig själv är det oavsett en icke-fråga då både min dagkräm och smink innehåller SPF.
Så det är inte så att jag ger hudvårdsindustrin mer pengar eller så. En del har ju fuktkräm och sen även SPF men för mig räcker en produkt som har båda funktioner.

Jag har kämpat med den där frågan i ett par år nu och landat i:

- Att strålskyddsmyndighetens rekommendationer är till för cancerprevention, inte att förhindra hudåldrande. Dvs det är två olika saker att skydda huden mot cancer och att vilja hålla den så fin som möjligt.
- Ja, solen blir svagare här i norr på vintern men snö kan reflektera rätt bra, vilket UV-index inte tar hänsyn till. Det är också (för mig) oklart hur mkt av UVA-strålningen som finns kvar oavsett hur låg UVB-strålningen är (vilket är vad UV-index berättar). UVA är ju majoriteten av solstrålarna som når oss.

Med anledning av detta så bär jag inte spf om jag går till och från jobbet i mörker, då jag inte heller sitter hela arbetsdagen vid ett fönster där UVA kan nå igenom. Däremot dagar när jag är ledig och utomhus så bär jag spf även vintertid men är inte alls lika manisk med återapplicering (och andra skydd som keps/hatt) som på sommaren.

Jag har kämpat med den där frågan i ett par år nu och landat i:

- Att strålskyddsmyndighetens rekommendationer är till för cancerprevention, inte att förhindra hudåldrande. Dvs det är två olika saker att skydda huden mot cancer och att vilja hålla den så fin som möjligt.
- Ja, solen blir svagare här i norr på vintern men snö kan reflektera rätt bra, vilket UV-index inte tar hänsyn till. Det är också (för mig) oklart hur mkt av UVA-strålningen som finns kvar oavsett hur låg UVB-strålningen är (vilket är vad UV-index berättar). UVA är ju majoriteten av solstrålarna som når oss.

Med anledning av detta så bär jag inte spf om jag går till och från jobbet i mörker, då jag inte heller sitter hela arbetsdagen vid ett fönster där UVA kan nå igenom. Däremot dagar när jag är ledig och utomhus så bär jag spf även vintertid men är inte alls lika manisk med återapplicering (och andra skydd som keps/hatt) som på sommaren.

För min del, som bor i Skåne, är snöfaktorn i princip oväsentlig tyvärr. Men hade jag åkt på skidresa på hög höjd (vilket aldrig hänt och aldrig kommer hända) så hade jag ju smörjt in mig. Men i Skåne en grå totalmulen novemberdag (vanligaste vintervädret här tyvärr) så känns det väldigt överflödigt.

Har ni några tips på budget-retinol för ansiktet?

Just nu håller The Minimalists retinolserum på att ta slut men jag har inte varit helt såld.
Serumet är tunt som vatten (svårt att applicera) och jag har använt en hel flaska utan några fördelar/någon effekt ens på ex. porer eller akne. Använder främst i ett försök att hålla rynkorna i schack

Ju billigare desto bättre men samtidigt är det ju ingen mening om produkten inte gör någon nytta 😅

Just nu håller The Minimalists retinolserum på att ta slut men jag har inte varit helt såld.
Serumet är tunt som vatten (svårt att applicera) och jag har använt en hel flaska utan några fördelar/någon effekt ens på ex. porer eller akne. Använder främst i ett försök att hålla rynkorna i schack

Ju billigare desto bättre men samtidigt är det ju ingen mening om produkten inte gör någon nytta 😅

Ceraves retinol är en stapelvara i mitt badrumsskåp!

Jag använde en sheetmask från Make p:rem imorse, Safe Me. Den är väl kanske inte så sexig och en glömmer gärna att den finns... men jädrar vad lugnande och återfuktande den är. Jag måste lägga upp ett lager av den inför vintern.

Jag gör så att om jag vet att jag mest kommer vara hemma och inne en dag kan jag välja att använda olja/fetare kräm istället (efter som vinden tar rätt hårt här) men annars använder jag en dagkräm med spf (jag använder samma året om så enkelt för mig).
Innan hette det att man var känsligare om man använde retinol mot uv strålning och då var jag mer ordentlig med spf.

I mitt fall gör det inte så mycket om det skulle visa sig att i norden så är det onödigt november till februari med spf, men eftersom jag redan gör det lilla extra mot rynkor kan jag lika gärna göra det lilla extra med spf också.

Geek & Gorgeous retinalserum, förmodligen är det en god idé att börja med den svagaste styrkan. :)

Har gått ifrån hud rutiner som passade bra och har glömt vad jag hade 😅 har testat en del nytt ett tag lite koreanskt, nått med ris, tyvärr ingen hit. Just nu är huden inte glad alls och har blivit ganska upprörd på mig och svarar med torra fläckar, rodnader och lite små prickar som kliar här å var.

Har ömtålig, torr hud som tycker om massa fukt och något som bygger upp hudbarriären. Tror inte aktiva ingredienser passar. Några rekommendationer? Gärna i låg till medels prisklass ☺️

@athena_arabians

Måste fråga, kan den masken från make prem som du skrev om passa som en lite akut behandling på min hud kanske?

Har gått ifrån hud rutiner som passade bra och har glömt vad jag hade 😅 har testat en del nytt ett tag lite koreanskt, nått med ris, tyvärr ingen hit. Just nu är huden inte glad alls och har blivit ganska upprörd på mig och svarar med torra fläckar, rodnader och lite små prickar som kliar här å var.

Har ömtålig, torr hud som tycker om massa fukt och något som bygger upp hudbarriären. Tror inte aktiva ingredienser passar. Några rekommendationer? Gärna i låg till medels prisklass ☺️

@athena_arabians

Måste fråga, kan den masken från make prem som du skrev om passa som en lite akut behandling på min hud kanske?

Absolut, den är väldigt snäll.

Sedan rekommenderar jag snigelessence från Cosrx, den är helt magisk för grinig hud. Eftersom det börjar bli kallare så hade jag kört med Klairs Rich Moist Soothing Cream eller Make p:rem Safe Me cream. Själv ska jag testa deras Inteca-kräm, den verkar också vara bra för grinig hud.

@athena_arabians

Har Ordinarys Soothing & Barrier Support Serum och den är svinbra för mig iaf, med liknande hy
En av få jag testat där jag faktiskt ser skillnad ganska omgående

Hade även Dr.Ceuracle Kombucha Tea Essence som gjorde min hy riktigt glowig och fin meeen efter andra flaskan sa hyn NOPE och började svida och blev rödare än vanligt. Tyvärr för den tonern var underbar innan det där...

@athena_arabians

Jag provade också risjox från COSRX. Gjorde mig bara mer torr.

Jag kör hyaluronsyra från The Ordinary, provat en del dyrare som allihop kändes ”meh 🤷‍♀️”.
Nu kör jag retinol. Det kan du ju hoppa.
Sen kör jag A-kräm från hälsokosten. På de områden jag är torrare kör jag en plutt Embriolysse Fuktmask och Klairs rich moist soothing cream. Då är min torra och känsliga hud glad och återfuktad.

Tvättar med Klairs Rich Moist Foaming Cleanser.

Jag provade också risjox från COSRX. Gjorde mig bara mer torr.

Jag kör hyaluronsyra från The Ordinary, provat en del dyrare som allihop kändes ”meh 🤷‍♀️”.
Nu kör jag retinol. Det kan du ju hoppa.
Sen kör jag A-kräm från hälsokosten. På de områden jag är torrare kör jag en plutt Embriolysse Fuktmask och Klairs rich moist soothing cream. Då är min torra och känsliga hud glad och återfuktad.

Tvättar med Klairs Rich Moist Foaming Cleanser.

Jag är lite allergisk eller nåt mot rismasken från CosRX, funkar inte alls för mig.

Deras Snail 96 är guld värd dock :)! Rent snigelslem + lite konserveringsmedel.

Jag gör så att om jag vet att jag mest kommer vara hemma och inne en dag kan jag välja att använda olja/fetare kräm istället (efter som vinden tar rätt hårt här) men annars använder jag en dagkräm med spf (jag använder samma året om så enkelt för mig).
Innan hette det att man var känsligare om man använde retinol mot uv strålning och då var jag mer ordentlig med spf.

I mitt fall gör det inte så mycket om det skulle visa sig att i norden så är det onödigt november till februari med spf, men eftersom jag redan gör det lilla extra mot rynkor kan jag lika gärna göra det lilla extra med spf också.

Mitt problem är att jag äntligen hittat dagkräm jag gillar och den har inte spf. Alla jag provat med spf (inkl en i samma märke som dagkrämen jag gillar) med spf är gräsliga! Jag kan stå ut på stranden på sommaren. Men att dagligen gå runt och se ut och kännas som att jag kletat in smör i ansiktet är inte roligt!

@athena_arabians @Jahopp @tuaphua

Tack för era svar, :) har nu köpt en helt ny hudvårds garderob ^^ med en del sniglar från Cosrx, klair rich moist soothing cream, nån masker och the ordinarys, soothing and barriers serum. Taggad på å testa allt, snigel vet jag sen innan är bra men har inte haft serum med det innan och det andra har jag inte provat. Känns också väldigt prisvärt , tyckte jag fick mkt för pengarna 🙏

@athena_arabians @Jahopp @tuaphua

Tack för era svar, :) har nu köpt en helt ny hudvårds garderob ^^ med en del sniglar från Cosrx, klair rich moist soothing cream, nån masker och the ordinarys, soothing and barriers serum. Taggad på å testa allt, snigel vet jag sen innan är bra men har inte haft serum med det innan och det andra har jag inte provat. Känns också väldigt prisvärt , tyckte jag fick mkt för pengarna 🙏

Jag tycker generellt K-beauty är prisvärd. Det är ofta stora storlekar, något en kanske inte tänker på alltid när en jämför priser.

Jag är lite allergisk eller nåt mot rismasken från CosRX, funkar inte alls för mig.

Deras Snail 96 är guld värd dock :)! Rent snigelslem + lite konserveringsmedel.
Jag provade lite annat från dem också. Tyckte allt lade sig som en stel mask ovanpå huden.
Sniglarna fixar jag nog inte riktigt. Speciellt inte nu när jag redan är på gränsen till kräkfärdig hela tiden. 😬 Men vet att många är nöjda med den!

Jag provade lite annat från dem också. Tyckte allt lade sig som en stel mask ovanpå huden.
Sniglarna fixar jag nog inte riktigt. Speciellt inte nu när jag redan är på gränsen till kräkfärdig hela tiden. 😬 Men vet att många är nöjda med den!

Det enda jag använder från Cosrx förutom snigelserien (ögonkrämen är underbar!) är deras micellvatten. Resten av produkterna har jag inte varit så imponerad av.

Edit: Ok, nu ljög jag... deras Peptide Booster och Peptide eye patches är också bra, samt acnepatches, de hjälpte till att få bort en envis finne i ena örat.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka