Hudvårdstråden 2

Bukefalos 30 år!

Åh jag älskar BoJ SPF så kul att du gillar Cosrx också. Kanske får bli nästa test.
Köpte precis Puritos SPF med Centella (älskar deras fuktserum) men den clashade tyvärr med min CC-kräm från Lumene då den orsakade pilling under dagen samt lätt svid i ögonen 😞

Jag klarar inte av Purito förutom deras Oat-In Intense Cream men eftersom Holika Holikas Good Cera lotion är bättre och billigare har jag slutat köpa Oat-In.

Jag trodde som sagt inte att någon kunde vara bättre än BoJ men den från Cosrx är verkligen det! Den går in bättre och har en trevligare känsla på huden (jag är ju som sagt supertorr).

Jag gillar Iduns spf (solstråle/solsken). Lätt och går in i huden utan något större kladd, samt en av mycket få solkrämer som inte svider i ögonen på mig. :)

Tycker La Roche-Posay Anthelios UVMune400 Ultra är suverän!

Har förstått det som att många koreanska har sämre UVA(?) skydd med än europeisk, har dock ingen källa på det men det brukar tas upp av hudterapeuter och på forum. Har nog ingen betydelse i vardagen men ska man vara mycket ute i solen kan det ju vara relevant.

Jag gillar Iduns spf (solstråle/solsken). Lätt och går in i huden utan något större kladd, samt en av mycket få solkrämer som inte svider i ögonen på mig. :)

Den måste jag prova. Jag har hittills inte hittat en spf som funkar för min hud och inte svider i ögonen. Det verkar inte hjälpa att hålla bra avstånd till ögonen när jag smörjer. Likväl svider det och är obehagligt!

Jag klarar inte av Purito förutom deras Oat-In Intense Cream men eftersom Holika Holikas Good Cera lotion är bättre och billigare har jag slutat köpa Oat-In.

Jag trodde som sagt inte att någon kunde vara bättre än BoJ men den från Cosrx är verkligen det! Den går in bättre och har en trevligare känsla på huden (jag är ju som sagt supertorr).
Jag är också en torris, speciellt när jag kört på mycket med Differin och Finacea, så ska absolut kolla in Cosrx SPF. Jag gillar att prova nytt då och då 😄

Den måste jag prova. Jag har hittills inte hittat en spf som funkar för min hud och inte svider i ögonen. Det verkar inte hjälpa att hålla bra avstånd till ögonen när jag smörjer. Likväl svider det och är obehagligt!
Även den från Cerave? Den fungerar fint för mig och drar in snabbt utan svid.
Annars som tidigare nämnt Beauty of Joseon.

Tycker La Roche-Posay Anthelios UVMune400 Ultra är suverän!

Har förstått det som att många koreanska har sämre UVA(?) skydd med än europeisk, har dock ingen källa på det men det brukar tas upp av hudterapeuter och på forum. Har nog ingen betydelse i vardagen men ska man vara mycket ute i solen kan det ju vara relevant.

Nej, det var en skandal för några år sedan som bla involverade Purito (men även Klairs och Dr Ceuracle) där skyddet var lägre än det som stod på flaskan. Efter det så har de skärpt till sig.

Finns det någon hudkräm med spf som inte känns som en svettig mask? Jag verkligen hatar känslan av hudkräm i ansiktet, men tyvärr börjar rynkorna komma lite för mycket för att jag ska vilja fortsätta strunta i dem 😅 Jag har något serum med retinol som går in bra i huden, men förutom det så känns allt jag har provat klibbigt i ansiktet under väldigt lång tid oavsett hur lite jag än tar vilket är jättejobbigt på kvällen för det känns som att jag fastnar med ansiktet i kudden om jag inte väntar tillräckligt länge och allt med spf lägger sig liksom ovanpå så när jag svettas så känns det som att jag svettas under hudkrämen istället för igenom den så hela ansiktet blir riktigt kladdigt även om jag bara svettas pyttelite
Jag använder ACO Sun Face Mattifying Fluid SPF50+ och den är kanon! Jag blir lätt oljig och fet , speciellt av spf, men denna är mycket lätt och smälter in snabbt. Recommend!

Finns det någon hudkräm med spf som inte känns som en svettig mask? Jag verkligen hatar känslan av hudkräm i ansiktet, men tyvärr börjar rynkorna komma lite för mycket för att jag ska vilja fortsätta strunta i dem 😅 Jag har något serum med retinol som går in bra i huden, men förutom det så känns allt jag har provat klibbigt i ansiktet under väldigt lång tid oavsett hur lite jag än tar vilket är jättejobbigt på kvällen för det känns som att jag fastnar med ansiktet i kudden om jag inte väntar tillräckligt länge och allt med spf lägger sig liksom ovanpå så när jag svettas så känns det som att jag svettas under hudkrämen istället för igenom den så hela ansiktet blir riktigt kladdigt även om jag bara svettas pyttelite

Jag använder denna från Paula’s Choice och är nöjd med den. Den återfuktar fint och sjunker in väl i huden. Inga problem att makea över :)

Jag måste gjort något knasigt när jag testade Puritos solskydd med centella tidigare, för nu har jag använt det flera gånger och varken haft svid i ögonen eller att cc-creamen blir ful/börjar rulla.

Provar ett nytt svensk-finskt märke som gör produkter i K-beauty-stil, Cloud.

Väldigt nöjd med dagkrämen (gelé) och nattkrämen hitills. Enkla ingredienserlistor med aktiva ingredienser. Bra konsistenser. Vet inte om jag ser någon större effekt, men bara det att jag inte reagerat konstigt är lovande.

Seth & Sally ska släppa en jubileumsbox. Jag funderar på att försöka beställa den, men jag känner inte till varorna i den. Är det någon som har provat någon/några av dem? Är det värt det?

https://sethandsally.com/seth-sally-jubileumsbox-2/

Sett till produkternas ordinarie pris är den mycket prisvärd. För mig är den ointressant eftersom ingen av produkterna är något jag skulle använda (förutom Skinceuticals). Sedan tycker jag väl att det är lite trist att de har två produkter från sin egna serie (Optmzd).

Hej! Hoppas jag kan få lite hjälp med min hudvårdsrutin. Är i övre 20-årsåldern och börjar få lite rynkor i pannan. Men framförallt tycker jag att min hy är mer tilltäppt och har mer finnar än jag någonsin haft. Den är glansig (och inte på ett glowigt sätt) och porerna är väldigt tydliga. Jag hade önskat att den var mindre glansig (föredrar att den ser matt ut) och allmänt jämnare. Har när jag var yngre haft torr hy men vet inte om jag tycker att jag har det längre. Såhär ser min hy ut idag efter morgonrutinen och jag har följande rutin, typ allt är the ordinary:
IMG_7935.webp

Morgon
  • Squalane Cleanser
  • Hyaluronic Acid + Niacinamide Powder
  • Natural Moisturising Factors + HA
  • Vitamin C Suspension 30% in Silicone (om jag inte tagit Niaciamide powder)
  • Solkräm om jag ska ut, antingen Beauty of Joseon eller La Roche-Posay Anthelios
Kväll
  • Glycoside Foaming Cleanser (två gånger om jag känner att det behövs)
  • Hyaluronic Acid + B5
  • Granactive Retinoid 2% in Squalene
Har ni någon input på vad jag borde plocka bort eller lägga till i min rutin? Just nu är jag desperat och börjar överväga att bara tvätta med kokosolja och bara använda någon ansiktskräm som jag gjorde när jag var 20 igen men vet inte om det är bra egentligen 😅

Tack för att ni orkade läsa!

Hej! Hoppas jag kan få lite hjälp med min hudvårdsrutin. Är i övre 20-årsåldern och börjar få lite rynkor i pannan. Men framförallt tycker jag att min hy är mer tilltäppt och har mer finnar än jag någonsin haft. Den är glansig (och inte på ett glowigt sätt) och porerna är väldigt tydliga. Jag hade önskat att den var mindre glansig (föredrar att den ser matt ut) och allmänt jämnare. Har när jag var yngre haft torr hy men vet inte om jag tycker att jag har det längre. Såhär ser min hy ut idag efter morgonrutinen och jag har följande rutin, typ allt är the ordinary:
Visa bifogad fil 168485

Morgon
  • Squalane Cleanser
  • Solkräm om jag ska ut, antingen Beauty of Joseon eller La Roche-Posay Anthelios
Kväll
  • Hyaluronic Acid + B5
Har ni någon input på vad jag borde plocka bort eller lägga till i min rutin? Just nu är jag desperat och börjar överväga att bara tvätta med kokosolja och bara använda någon ansiktskräm som jag gjorde när jag var 20 igen men vet inte om det är bra egentligen 😅

Det låter som att du har liknande hy som mig. Jag kör cerave resurfacing retinol i de delar av ansiktet där jag får acne, och beauty of joseons ögoncreme med gingseng och retinol i resten (runt ögonen och panna).

Hela rutinen (som jag är nöjd med)

Tvätt med le Roche posay rengöringscreme, the ordinarys koffeinserum runt ögonen och sedan retinolserumen.

På morgonen avslutar jag med the ordinarys fult serum plus solkrämer oljig hud och på kvällen med Natural Moisturising Factors + HA från the ordinary.

Visa bifogad fil 168485

Morgon
  • Squalane Cleanser
Kväll
  • Hyaluronic Acid + B5

Skippa rengöring på morgon. Välj en mildare rengöring på kvällen. Jag hade tagit Squalane cleansern på kvällen först för att få bort SPF och evtl smink, sedan en vattenbaserad mild rengöring efteråt exempelvis Cetaphil sensitive cleanser.
Att du inte tvättar bort SPF på kvällen samt tvättar morgon och kväll är nog en stor del i problemet.
Den där glycoside cleansern innehåller alkohol och många foaming cleansers verkar irriterande så den hade jag tagit bort.
Jag hade även skippat Vitamin C (tycker det irriterar en del) samt hyaluronsyre-serumet eftersom du redan har hyaluronsyra i din fuktkräm.
Hade även gått på en starkare retinoid, gärna retinal för att få bort finnarna. Dina porer är helt normala porer och inget man kan göra åt eller behöver göra något åt.
De flesta människor ser ut så där utan smink och massa filter.
Så här hade jag gjort:

Morgon:
  • Torka av ansiktet med micellärvatten eller en fukttoner och bomullspad
  • Fuktserum
  • SPF
Kväll
  • Squalane Cleanser
  • Mild vattenbaserad rengöring ex Cetaphil sensisitve
  • Retinoid
  • Fuktserum
Jag gillar att hålla det rätt cleant och inte ha massa olika produkter och syror.

Det låter som att du har liknande hy som mig. Jag kör cerave resurfacing retinol i de delar av ansiktet där jag får acne, och beauty of joseons ögoncreme med gingseng och retinol i resten (runt ögonen och panna).

Hela rutinen (som jag är nöjd med)

Tvätt med le Roche posay rengöringscreme, the ordinarys koffeinserum runt ögonen och sedan retinolserumen.

På morgonen avslutar jag med the ordinarys fult serum plus solkrämer oljig hud och på kvällen med Natural Moisturising Factors + HA från the ordinary.

Skippa rengöring på morgon. Välj en mildare rengöring på kvällen. Jag hade tagit Squalane cleansern på kvällen först för att få bort SPF och evtl smink, sedan en vattenbaserad mild rengöring efteråt exempelvis Cetaphil sensitive cleanser.
Att du inte tvättar bort SPF på kvällen samt tvättar morgon och kväll är nog en stor del i problemet.
Den där glycoside cleansern innehåller alkohol och många foaming cleansers verkar irriterande så den hade jag tagit bort.
Jag hade även skippat Vitamin C (tycker det irriterar en del) samt hyaluronsyre-serumet eftersom du redan har hyaluronsyra i din fuktkräm.
Hade även gått på en starkare retinoid, gärna retinal för att få bort finnarna. Dina porer är helt normala porer och inget man kan göra åt eller behöver göra något åt.
De flesta människor ser ut så där utan smink och massa filter.
Så här hade jag gjort:

Morgon:
  • Torka av ansiktet med micellärvatten eller en fukttoner och bomullspad
  • Fuktserum
  • SPF
Kväll
  • Squalane Cleanser
  • Mild vattenbaserad rengöring ex Cetaphil sensisitve
  • Retinoid
  • Fuktserum
Jag gillar att hålla det rätt cleant och inte ha massa olika produkter och syror.
Tack så jättemycket!! 🙏🏻 Låter väldigt rimligt som ni föreslår, jag ska byta tvätt och dra ner på produkterna ☺️

Jag har gått back to basic, tvättar ansiktet med vatten förutom i duschen (varannan dag typ/de dagar jagtvättar håret iaf) då jag använder jag Ceraves hydrating cleanser.
På kvällen använder jag medik8 retinol och så apotek hjärtats special care med 20% propylenglykol.
Under vintern har jag använt propylenglykolkrämen på dagen, men nu använder jag Ceraves spf 50 dagkräm.

Kan verkligen rekommendera special care krämen, jag som alltid är röd om kinderna tycker att många dagar ser det bättre ut!
Jag har också blivit av med valkarna på händerna jag alltid får under vintern.
Så just nu känns den som en allt-i-allo mirakelkräm. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka