Hull fråga, utbruten från Uppdateringstråd 27

Så här ser Dunit (drygt 2 år) ut när han är i lagom hull, har tagit lite tid att vänja sig vid hur en whippet ska se ut jämfört med en brukshund ;). Just nu väger han nog liiite mer men inte så att han är i överhull, men sommartid rör han sig lite mer och det märks rätt fort.

20221028_150004.jpg
 
Tycker definitivt inte att hon är för tunn, snarare möjligen något rund. Har själv brukshundar med päls där det kan vara lurigt att bedöma hull på bilder, men jag vill hellre ha mina hundar i underkant än i överkant gällande hull. Det finns massor av hälsofördelar med att hålla hundar slanka, speciellt unga hundar.
 
Haha nja, rund kan jag inte hålla med om att hon är 😅 som sagt svårt att få till bilder. Nu är det svårt att veta exakt hur mycket mat hon får om dagen, real 4 kg rullarna delar jag i 8 delar, och räknar då att varje del ska vara mat för 2 dagar, men oftast så räcker det i 3 dagar vilket innebär ca 160 g mat 🤷🏼‍♀️ hon väger ca 13,5 - 14 kg så runt 250-280 g "ska" hon ha om jag går efter 2 % av kroppsvikten.
Jag får helt enkelt inse att jag är för nojig 😅
Hon är definitivt rätt rund!
 
Så här ser Dunit (drygt 2 år) ut när han är i lagom hull, har tagit lite tid att vänja sig vid hur en whippet ska se ut jämfört med en brukshund ;). Just nu väger han nog liiite mer men inte så att han är i överhull, men sommartid rör han sig lite mer och det märks rätt fort.

Visa bifogad fil 109000
Till och med den här kunde vara slankare utan att bli för smal. 😅
 
Håller med andra här, tycker hunden ser ut att vara i överhull!

Min är förvisso lurvig och står som en räka pga ivrig att gå igenom grinden, men här är en ettåring i bra hull i mina ögon. Tydligt markerad midja, rejält med muskler men revben som man inte alls behöver leta efter.
20221223_121949.jpg
 
Här är min äldsta beauceron Indigo i somras, han är ca 9.5 år och kastrerad samt dåligt musklad på grund av skador. Får ofta kommentarer om att han är smal och fin; har tyvärr sett många äldre hundar som är smällfeta - sorgligt att se. :down:
20220609_160946.jpg
 
Rotade fram bilder på Healey också eftersom det är intressant att jämföra olika hundar. Hon är mer kompakt - låg mankhöjd och kort kroppslängd - än mina tidigare korthårscollies. Hon är dessutom rätt ointresserad av att stå uppställd snyggt, men här ser man ungefär hur hon ser ut.

Uppifrån vid 18 månader och från sidan när hon var 3 år och fullvuxen:

3A7EEA33-3BF5-4EE4-B9BA-431F0A08A89C.jpeg
 
Det är så himla lätt att bli hemmablind :) Jag tycker att Bella är fin i hullet med tydlig midja och lätt att känna revbenen, men det där kan ju smyga sig på :sneaky: så då är det ju bra om nån som inte ser hunden varje dag hajar till :)

Här för ca 1,5 månad sedan var hon 16 månader — det är nog den färskaste ”någorlunda uppställda” jag har.

E40BBFE3-4E1D-4074-98F9-192CB53EC791.jpeg
 
Sedan får vi inte heller glömma att det ser väldigt olika ut i olika ljus! Båda de här bilderna tog jag för bara någon minut sedan. Passade på att fotografera när hon stod och tittade i fönstret och bad henne sedan ställa sig på golvet, just för att kunna fotografera något som visar hur olika det kan bli.
GridArt_20221225_145714738.jpg
 
Sedan får vi inte heller glömma att det ser väldigt olika ut i olika ljus! Båda de här bilderna tog jag för bara någon minut sedan. Passade på att fotografera när hon stod och tittade i fönstret och bad henne sedan ställa sig på golvet, just för att kunna fotografera något som visar hur olika det kan bli.
Visa bifogad fil 109060
Ja men samtidigt ser man ju midja och så. Hon ser riktigt bra ut👍 (om man inte frågar H, hon skulle tycka att den är fet! Men hon är nog väldigt extrem och få håller med henne)
 
Ja men samtidigt ser man ju midja och så. Hon ser riktigt bra ut👍 (om man inte frågar H, hon skulle tycka att den är fet! Men hon är nog väldigt extrem och få håller med henne)
Haha, ja, det finns extrema åt alla håll. Vet flera med saluki som göder dem lite extra inför utställningar tex för att domarna inte ska slå ner på hullet. Jag tvivlar starkt på att Lily skulle bli snabbare eller mer uthållig av att bli smalare, däremot lär hon väl få mer muskler när hon blir lite äldre (dessutom har hon tappat lite senaste tiden då Ebrah inte varit på topp och velat leka som vanligt).

Ser ingen anledning till att hålla dem onödigt smala, men upplever att det är betydligt vanligare med omusklade hundar (oavsett hull!) än för smala hundar och vanligast är de som är lite för runda. Nu när jag jobbar i djuraffär är det dessutom många som ber mig kolla hullet på hundarna. Ytterst få för att hunden är för rund, däremot är det vanligt att ägare oroar sig för att hunden ska vara för smal, just för att man med lätthet känner revbenen. Hittills har ingen kund-hund varit för smal. De smalaste har haft tydlig midja, revben som känns men inte syns annat än om hunden verkligen sträcker på sig och så har några av dem haft rejält med muskler. Jättefina hundar!
 
Haha, ja, det finns extrema åt alla håll. Vet flera med saluki som göder dem lite extra inför utställningar tex för att domarna inte ska slå ner på hullet. Jag tvivlar starkt på att Lily skulle bli snabbare eller mer uthållig av att bli smalare, däremot lär hon väl få mer muskler när hon blir lite äldre (dessutom har hon tappat lite senaste tiden då Ebrah inte varit på topp och velat leka som vanligt).

Ser ingen anledning till att hålla dem onödigt smala, men upplever att det är betydligt vanligare med omusklade hundar (oavsett hull!) än för smala hundar och vanligast är de som är lite för runda. Nu när jag jobbar i djuraffär är det dessutom många som ber mig kolla hullet på hundarna. Ytterst få för att hunden är för rund, däremot är det vanligt att ägare oroar sig för att hunden ska vara för smal, just för att man med lätthet känner revbenen. Hittills har ingen kund-hund varit för smal. De smalaste har haft tydlig midja, revben som känns men inte syns annat än om hunden verkligen sträcker på sig och så har några av dem haft rejält med muskler. Jättefina hundar!
Ja jag håller absolut med om omusklade hundar!

Nja, på oval spelar det definitivt roll om de har extra vikt, och det är ju det som är Hs huvudgren. Så ja, jag fattar henne på det sättet men det brukar kunna bli lite extremt, och utställnkngsdomsre gillar ju inte det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 150
Senast: mackan
·
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 304
Hundhälsa Min Aussie på 6.5 månader har blivit besatt av att slicka på mitt armband som har en liten metalldel - det är just metalldelen som han...
Svar
10
· Visningar
5 906
Senast: Tonto
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 897
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp