Bukefalos 28 år!

Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

RubinNovak

Trådstartare
Okej, nu blev rubriken alldeles galen. Men jag har iaf en tik på lite över 5 år som vid ca 1½ års ålder började göra utfall och blev okontaktbar vid hundmöten på grund av osäkerhet. Vi kontaktade en jätteduktig tränare och fick privatlektioner som hjälpt oss otroligt mycket! Dock kan det vara allt ifrån att hon är tyst till att hon gör hysteriska utfall i dagens läge. I början kunde hon fortfarande komma överens med de hon kände och var även lugn när hon var utan koppel. Men det eskalerade tyvärr. Vid de senaste 3 tillfällena (innan dagens "vänner") hon fått umgås med andra hundar har det slutat med riktiga slagsmål med sår på de andra hundarna som följd. Finns bara en hon kunnat leka med en gång sedan dess och även då var hon väldigt osäker. Dock inga utfall eller agressivt beteende, osäkerheten visades som just osäkerhet den gången.

Idag accepterar hon 2 hundar, varav ena hunden är hemma hos oss regelbundet då jag är hundvakt. Det har tagit ofantligt många timmars promenad, möten med munkorg och mycket tålamod för att hon ska vara lugn med honom (en liten, GENOMSNÄLL kastrerad hanhund). Nu förtiden behöver man inte hålla koll på dom ens, men ibland får man be hanhunden gå undan för han kan bli lite "på". Min tik har gjort stora förbättringar då hon tidigare flög på utan förvarning, nu morrar hon mot honom om det blir för mkt för henne så att jag kan styra undan det (bra beteende enligt mig). I det stora hela ligger hon mest och sover och ignorerar honom. Var några veckor sedan hon morrade senast nu.

Vad jag ville komma fram till med denna långa historia är det faktum att hon aldrig söker sig till honom. Hon accepterar mycket av det han gör men har inget som helst intresse av att umgås, leka osv. Han är lekfull av sig och min tik är väldigt lekfull mot människor. Men inte mot hundar.

Är det ett tydligt tecken på att hon helt enkelt inte känner något behov av att umgås med andra hundar? Hon är inte osäker i hans närvaro, utan snarare en kinkig storsyster. Kan det betyda att hon är nöjd med människosällskapet hon får? För mig känns det jobbigt att aldrig få se henne busa runt med andra hundar, men är hon som mest nöjd utan så tänker jag ju inte eftersträva det heller. Att hon ska vara tyst vid hundmöten är ett mål jag aldrig slutar sträva efter, men att hon ska umgås med andra hundar är inget krav för mig om hon själv inte vill det.

Och jag förstår ju såklart att det är luriga frågor jag kommer med, framförallt när ni inte träffat hunden. Men det vore skönt att åtminstone höra tankar och teorier :) Samma fråga kommer ställas till hundens tränare, som ändå varit med hela tiden!
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Är hon igenomkollad och frisk? Inga smärtor?

Annars skulle jag helt enkelt inte pracka på henne andra hundar. Vill hon inte så vill hon inte.
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Är hon igenomkollad och frisk? Inga smärtor?

Annars skulle jag helt enkelt inte pracka på henne andra hundar. Vill hon inte så vill hon inte.

HD-röntgad 2 ggr (vid en undersökning hade hon träningsvärk, var tvungna att röntga igen för att utesluta) med HD-B som resultat båda ggr, flera hälsoundersökningar och flera blodprov. Hälsoundersökning var kravet för att jag ens skulle få börja hos min tränare :)
Hon är såkallad maghund så varje gång hon haft sådan diaree att vi fått åka in har dom passat på att undersöka övriga hälsan, därav alla besök. Detta verkade dock vara relaterat till stress så dom problemen är inte vanliga längre.

Jag känner så också, har inget krav att hon ska gilla vilken hund som helst, jag klickar ju inte med vilken människa som helst. Jag är bara tacksam att hon går med på att acceptera morbrors hund då jag ofta är både barn och hundvakt.
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Finns det någon speciell anledning till varför du vill att hon ska umgås med andra hundar, mer än att du är hundvakt till en hund ibland och att det kan vara fint att se hundar som leker ihop?

Det är långt ifrån alla hundar som gillar att umgås med allt och alla och det är nog ganska få hundar som gillar att "mingla runt" likt människor på en fest. Inte ens min väldigt positiva saluki tycker att det är speciellt kul. Visst hälsar hon, men jag märker på henne att hon inte ser någon egentlig anledning till att göra det. Vänners hundar är det skillnad med, de älskar hon, men då har hon fått gott om tid på sig att lära känna dem. Vissa bryr hon sig inte nämnvärt om trots att vi träffats mycket, de är helt enkelt för olika.

Gillar hon att vara med dig istället, utnyttja det. Det är ju jättekul med en hund som vill göra saker med matte/husse, man kan hitta på så väldigt mycket mer då än om hunden bara gillar att umgås med hundar :)
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Att jag är hundvakt gör ingen skillnad, dom funkar ju ändå :D Det är väl mer att jag kan tycka det är nyttigt för hundar att umgås med andra hundar. Är hon nöjd med mitt sällskap så är väl ingen lyckligare än jag :D Vill bara försäkra mig om att jag inte fråntar henne någonting värdefullt. Vilket, av hennes beteende att döma, jag inte gör. Sen finns planer att skaffa en till hund inom något år eller två, men möten med valpar har alltid bestått av nyfikenhet från hennes sida. Hon har en helt annan "energi" när hon ser valpar. Hanen hon funkar med nu träffade hon ju som valp, han kunde göra precis vad som helst med henne :D Så med tid och planering ser jag inte något hinder där heller.
Vill mest höra andras input, ibland kan man ju fastna i sin egna lilla bubbla och missa detaljer :)
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Min gamla tik hade inget egentligt behov av att umgås med andra hundar, små hanhundar gick väl an, särskilt om de uppvaktade henne lite (det gillade hon ;) ) men andra tikar, valpar och hanhundar modell större hade hon noll utbyte av.. Min andra hund tyckte hon var ganska okej, men de var inte supertighta precis, trots att de levde ihop i 11 år... Och den gamle jag har nu är egentligen inte heller så intresserad av att leka med främmande hundar (undantaget vita sällskapsgoldentikar), och min nya hund. Det kommer med erfarenhet och ålder tycker jag, att intresset dalar. Ynglingen får leka med några få tikar, men i princip inga hanar (onödiga risker).

Leken är viktig för de unga hundarna, men inte alls särskilt viktig när de blir äldre. Då räcker det med någon enstaka hundkompis, om man inte har flera hundar hemma. Men att låta dem träffa okända hundar är ganska meningslöst, och dessutom förknippat med vissa risker om den ena eller båda hundarna inte har ett perfekt språk.

Så jag hade låtit henne slippa. Låt henne träffa daghunden men skippa resten. Om hon känner sig helt säker på att hon inte behöver ha något umgänge med andra hundar så tror jag att intresset/osäkerheten också minskar.
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Min gamla tik hade inget egentligt behov av att umgås med andra hundar, små hanhundar gick väl an, särskilt om de uppvaktade henne lite (det gillade hon ;) ) men andra tikar, valpar och hanhundar modell större hade hon noll utbyte av.. Min andra hund tyckte hon var ganska okej, men de var inte supertighta precis, trots att de levde ihop i 11 år... Och den gamle jag har nu är egentligen inte heller så intresserad av att leka med främmande hundar (undantaget vita sällskapsgoldentikar), och min nya hund. Det kommer med erfarenhet och ålder tycker jag, att intresset dalar. Ynglingen får leka med några få tikar, men i princip inga hanar (onödiga risker).

Leken är viktig för de unga hundarna, men inte alls särskilt viktig när de blir äldre. Då räcker det med någon enstaka hundkompis, om man inte har flera hundar hemma. Men att låta dem träffa okända hundar är ganska meningslöst, och dessutom förknippat med vissa risker om den ena eller båda hundarna inte har ett perfekt språk.

Så jag hade låtit henne slippa. Låt henne träffa daghunden men skippa resten. Om hon känner sig helt säker på att hon inte behöver ha något umgänge med andra hundar så tror jag att intresset/osäkerheten också minskar.

Kul att höra om andra hundar som inte heller har det intresset! Min tik har ju inte fått träffa en hund på ca 2 år nu, mest för att jag inte litar på andra hundägare. Ja, förutom de två hundar hon känner och accepterar då. Lite pusslande blir det ju när hela ens omgivning består av hundägare :angel: men det har funkat fint hittills :laugh:
Då kan jag lugnt fokusera på att kunna ta oss förbi en hund på promenaderna utan utfall! :D
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Min är heller inte speciellt intresserad av att leka med andra hundar. Människor gillar hon dock massor :D

Kanske man kan tänka på detta som ett fenomen som främst hittas hos tikar i vuxen ålder?
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Min vovve är inte heller intresserad av att leka eller direkt umgås med andra. Hon skäller som tusan och är rätt osäker om en annan hund kommer nära. Väl nära har hon markerat rätt kraftigt mot andra hundar. Hon vill nosa lite på dem utan att de nosar på henne. Sen räcker det.
Men det är sällan hon får träffa andra hundar pga. uppför sig så dåligt. Jag har helt enkelt gett upp nu mera. Hon är ensam hund.
Hon är inte heller förtjust i att hälsa på folk och brukar inte låta folk klappa henne.

Vissa är väl "bara sådana" hon är uppvuxen med 2 andra hundar och de är de enda hundarna hon någonsin accepterade.
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Min är heller inte speciellt intresserad av att leka med andra hundar. Människor gillar hon dock massor :D

Kanske man kan tänka på detta som ett fenomen som främst hittas hos tikar i vuxen ålder?

Nog för att jag förstod att det inte är alla hundar som gillar att leka med andra, men blev ändå lite paff när jag fick höra er här berätta.. Min hund är den enda jag vet i min omgivning som inte vill leka med andra :angel:

Det känns som en grejj som skulle kunna vara kanske typiskt hos vuxna tikar, ja! :D
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Min vovve är inte heller intresserad av att leka eller direkt umgås med andra. Hon skäller som tusan och är rätt osäker om en annan hund kommer nära. Väl nära har hon markerat rätt kraftigt mot andra hundar. Hon vill nosa lite på dem utan att de nosar på henne. Sen räcker det.
Men det är sällan hon får träffa andra hundar pga. uppför sig så dåligt. Jag har helt enkelt gett upp nu mera. Hon är ensam hund.
Hon är inte heller förtjust i att hälsa på folk och brukar inte låta folk klappa henne.

Vissa är väl "bara sådana" hon är uppvuxen med 2 andra hundar och de är de enda hundarna hon någonsin accepterade.

Ja det är väl så, vissa människor är ju trots allt sådana också. Jag tex väljer noggrant vilka jag orkar lägga energi på. Om någon är jobbig så slutar jag höra av mig. Kan låta trångsynt men allt för många energislukande "vänner" har passerat förbi.

Kan ju vara något liknande hos hundarna..?
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Jag tycker inte alls det är konstigt eller ovanligt. Man får respektera hundens vilja i vissa fall. De är individer, och alla är inte superfjolliga Goldens som är vänner med precis alla. Och det måste de heller inte vara.

Så nej, du är inte ensam ;)
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Jag tycker inte alls det är konstigt eller ovanligt. Man får respektera hundens vilja i vissa fall. De är individer, och alla är inte superfjolliga Goldens som är vänner med precis alla. Och det måste de heller inte vara.

Så nej, du är inte ensam ;)

Du har så rätt! Det är ju vovvens vilja som går före i detta fall. Trivs hon inte med andra hundar tänker jag inte tvinga på henne det heller. Det hade jag själv inte velat om det vore jag som ville vara ifred ;)
 
Sv: Hund"agressiv" som inte söker kontakt med hundar hon känner

Mina hundar har inget utbyte av att vara med någon annan som inte "tillhör vår flock". De är 5 år och 6 år + dotterns lilla som är 1 år. Detta gäller både människor och hundar.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 360
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 369
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 274
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 828
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp