Hund eller katt människa?

Är du hund eller kattmänniska?

  • Hundmänniska

    Röster: 58 31,0%
  • Kattmänniska

    Röster: 62 33,2%
  • Tycker lika mycket om båda!

    Röster: 67 35,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    187
Så blev min nuvarande katt efter att min andra behövde avlivas. Tidigare lämnade han alltid plats åt den andra, mer socialt krävande katten. Som ensamkatt har han kommit mer till sin rätt, och vill vara tillsammans med mig hela tiden. Kommer alltid fram till dörren när jag kommer hem, vill alltid vara i samma rum och vill absolut inte bli utestängd. När jag duschar ska dörren helst stå på glänt så han kan gå in och ut som han vill, han bryr sig inte ett skit att varenda granne som går förbi kan se rätt in :p Han t.o.m. sover med mig i sängen, något som han aldrig tidigare gjort. :love:

Så var det när jag tog bort förrförra katten, hennes "syster" (lika gammal men inte kullsyskon) levde upp och blev en helt annan katt. Det gjorde att jag inte skaffade någon ny katt utan hon fick vara ensamkatt tills jag tog bort henne :heart
 
Så var det när jag tog bort förrförra katten, hennes "syster" (lika gammal men inte kullsyskon) levde upp och blev en helt annan katt. Det gjorde att jag inte skaffade någon ny katt utan hon fick vara ensamkatt tills jag tog bort henne :heart
Min var likadan, helst tog hon en tugga och sprang iväg och spottade ut det. Gärna inomhus. 😁
 
Så var det när jag tog bort förrförra katten, hennes "syster" (lika gammal men inte kullsyskon) levde upp och blev en helt annan katt. Det gjorde att jag inte skaffade någon ny katt utan hon fick vara ensamkatt tills jag tog bort henne :heart
Det är min tanke också. Han får vara ensamkatt tills jag blir tvungen att ta bort honom. Även om jag vill ha fler katter (och/eller hund) så har han tydligt visat att han trivs med det liv han har nu.
 
Jag förstod det, men tänker att om det hörs från en massa olika håll blir det plötsligt att "alla hundar kräks och är dåliga i magen" ungefär som att katterna om kissar inomhus kanske egentligen rör sig om en dåligt efterhållen kattlåda som luktar i ena hemmet, en okastrerad hankatt åt andra hållet och så blir det plötsligt att "alla katter pissar överallt".
Jag knapplånade fräckt ditt inlägg som exempel. :)
Lätt att generalisera 😜
 
Jag är nyfiken, du hade citat tecken kring gå ut själv, hur fungerar det? Jag tycker att det där lät vettigt och blev nyfiken. Samtidigt som jag vet att jag själv brukar låta min katt följa med ut när vi är ute på uteplatsen eller trädgården, dvs hela tiden under uppsyn. Jag undrar om de gör en sådan skillnad? Kanske lite svårt att avgöra var gränsen går då dock? 🤔
Alltså typ ha en kattlucka eller släppa ut katten när den vill gå ut och sedan slöppa in den när den vill komma in. Eller lämna ute när man åker till jobbet osv... alltså ute utan uppsyn

Det är ju vettiga regler och jag kanske är gammaldags som tycker att en katt ska få gå ute som den vill. Det blir ju dock problem om man bor i tätbebygg och katter pissar och skiter i sandlådor eller markerar revir på andras trädgårdsmöbler mm....
 
Jag tror vi alla gör oss skyldiga till det med jämna mellanrum. :D Hade jag bara träffat araber (hästar alltså) via mitt senaste stalljobb och inte fått positiv input sedan tidigare i westernridningen hade jag skytt dem som pesten.:arghh:😅

Finns lite gott och blandat där :angel: Givetvis är mycket pga felhantering av de som är värst popcorn men det finns också några linjer som det sprakar lite mer om :D
 
Alltså typ ha en kattlucka eller släppa ut katten när den vill gå ut och sedan slöppa in den när den vill komma in. Eller lämna ute när man åker till jobbet osv... alltså ute utan uppsyn

Det är ju vettiga regler och jag kanske är gammaldags som tycker att en katt ska få gå ute som den vill. Det blir ju dock problem om man bor i tätbebygg och katter pissar och skiter i sandlådor eller markerar revir på andras trädgårdsmöbler mm....
Man behöver inte bo tätbebyggt för att drabbas av pissande katter. De kan ju ändå röra sig ganska långt från sitt hem.
 
100% kattmänniska! Uppskattar deras självständighet, renlighet och förmåga att arbeta och göra nytta utan att man behöver träna in det. Särskilt renligheten uppskattas mkt! Och att de inte är så påträngande, samtidigt som de uppskattar sällskap mycket och gärna går på promenad ☺️ Nackdelarna tycker jag främst är fästingar och de ofta kladdiga "gåvorna"/resterna, annars närapå ideala partners :D
Haha - du har inte träffat min ena katt, det hör jag tydligt! Han är självutnämnt gosedjur i famlijen, vill ALLTID vara nära, tillbringar nätterna på eller under min huvudkudde. Det GÅR INTE att vara mer påträngande än den katten 🤣

Den andra katten är mycket mer som du beskriver - uppskattar sällskap men är inte PÅ, och är dessutom en extremt kompetent jägare! :) Hennes "gåvor" är jag dock gärna utan, särskilt som hon brukar ta in dem i mitt sovrum i ännu inte dödat skick och leka med dem där...🙈
Jag tycker hundar och hundträning i teorin verkar jättekul, men jag kan verkligen inte läsa av dem alls. Kan inte skilja på en glad, neutral eller aggressiv hund t.ex. och vetskapen om att de är stora duktiga rovdjur som i värsta fall kan orsaka otroligt mycket skada både på mig och alla jag håller kära hjälper tyvärr inte 😅 Finns bara en hund jag gillar någorlunda. Mest obehagligt är deras skall, särskilt kombinerat med påträngligheten. En tyst hund som jag kan ignorera och som ignorerar mig har jag ingenting emot alls ☺️ Önskar verkligen att jag kunde slappna av i närheten av hundar, skulle göra livet lättare.

Kan förstå svårigheten att "läsa av" om man inte är hundvan, särskilt i lite mer "uppstressade" situationer där hunden kanske faktiskt inte ens själv vet om den är mest glad, mest arg eller bara uppe i varv (tänker t.ex. min hund när han skäller på bilar, han är nog faktiskt allt det där då för han vet inte hur han ska hantera fenomenet "bil").

Kan dock konstatera att fastän jag har haft hund större delen av livet (vissa av dem absolut "stora duktiga rovdjur") så har jag haft betydligt fler skador på kroppen av katterna än av någon hund! 😂
 
Vi är 100% kattmänniskor både jag och sambon, vilket är tur.
Älskar våra katter och deras självständighet.
Hatar inte hundar men älskar de verkligen inte, klart vi respekterar familjens hundar och kelar men verkligen inget djur vi vill ha.
Så skönt att slippa gå ut i alla dåliga väder😅
 
Tycker det är intressant när man säger att katter är si och så, hundar är si och så.
Det finns så himla många olika raser med väldigt olika egenskaper.
Jag har haft Pekingese, extremt självständig och egensinnig, totalt ointresserad av människor om han inte kunde få ut något av dem 😁
Nu har jag tre katter av samma ras, de har tre helt olika personligheter.
Sen är det bara sunt att inte skaffa djura man inte har något genuint intresse för. Är verkligen inte för att alla borde ha hund eller katt.
 
Roligt att omröstningen är så jämn tycker jag! Och allra flest på tycker lika mycket om båda (min teori om att man alltid är hund eller katt människa gick sönder).

Skulle haft ett alternativ ”tycker inte om någon av det” också :D
 
Deltog inte i omröstningen då det känns som att man antingen är katt eller hundmänniska och inte gillar det ena. Katter har ökat hos mig sedan vi har dem delvis inne men jag tycker fortfarande lite mer om hundar så kände att inget av alternativen stämde helt :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 740
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3
Svar
57
· Visningar
1 583
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Jag gissar att det är lika svårt för någon som har växt upp i ett tryggt kärleksfullt hem att föreställa sig hur det är att växa upp i...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp