Hund med lös blodig avföring

Jag är inte veterinär men min uppfattning är att det viktiga är att hunden får i sig någon typ av snäll mat, helst skonkost. Om hunden vägrar äta ris så ge annan skonkost, tex kokt kyckling och kokt vit fisk eller köp skonkost på djursjukhuset (finns både som mjukmat och som torrfoder).
 
skon kost rekommendera 2 av 3 veterinärer. de 3 sa fortsätt med enbart ris och 1 av dom sa att äter hon inte så får hon vara utan… vem ska man lyssna på? Funderar på att köpa canicur som vet rekommendera som skonkost
Canikur är inte mat, det är ett stabiliserande tillskott. Jag skulle koka vit fisk och blanda det med överkokt ris, så slinker nog lite ris med också. Eller skippa riset och kör bara på fisken som @Malibu_Stacy sa.
 
Diarsanyl är det skonkost? Allt detta var nytt för mig för min hund har aldrig varit dålig förut . Veterinär rekommendera detta i början av hennes symtom
 
Kan jag köpa Hills I/D och köra med också? Efter några dagar med ris och fisk
Diarsanyl är ungefär som Canikur. Jag skulle köra ris, fisk & Canikur nu några dagar. När allt ser bra ut kan du börja blanda i lite av den vanliga maten och gradvis öka andelen. Så brukar jag göra. Är dock inte veterinär utan bara människa till två hundar med känsliga magar.
 
Får man fråga, menar du att hon ska strunta i riset för att hunden inte vill ha det? Eller är det inte bra att ge ris till hundar som är dåliga i magen? Vid en snabb googling rekommenderas ris fortfarande till magsjuka hundar men jag tänker att du kanske är lite mer uppdaterad i frågan?
Riset är inget magiskt botemedel, utan man ger ris och kokt vit fisk/kyckling för att det är lättsmält. Men man kan också köpa färdig skonkost hos veterinären exempelvis Hill’s i/d eller Royal Canin Gastrointestinal. Om hunden inte gillar riset går det bra att slippa, onödigt att tvinga i ris om hunden äter det andra. Det handlar ju bara om någon vecka eller två innan magen stabiliserat sig helt innan man kan gå över på det vanliga fodret.
 
Kan jag köpa Hills I/D och köra med också? Efter några dagar med ris och fisk
Ja gör det. Du kan ge det direkt, och skippa riset och fisken helt.
Anledningen till att många veterinärer ger rådet att ge fisk/kyckling och ris är att det är lättsmält och ofta något man har hemma/lätt att köpa. Men man kan också åka till veterinären och köpa skonkost (Hill’s id, RC gastro, Specific CIW, Purina EN etc).
Tillskott i form av probiotika är bra att komplettera med så som fortiflora, canikur, prokolin, diarsanyl eller dylikt. Finns på apotek och hos veterinär. Det ger man tills magen är helt bra igen. Jag har alltid hemma för nödfall.
 
skon kost rekommendera 2 av 3 veterinärer. de 3 sa fortsätt med enbart ris och 1 av dom sa att äter hon inte så får hon vara utan… vem ska man lyssna på? Funderar på att köpa canicur som vet rekommendera som skonkost
Canicur är ingen mat, det är en tablett

Edit: man ska läsa klart innan man skriver :o
 
Canicur är ingen mat, det är en tablett

Edit: man ska läsa klart innan man skriver :o
Jag brukar ge Canikur Pro som är en pasta. Båda hundarna gillar den verkligen. Tabletterna däremot har jag svårt att få i matglada lillen, och stora killen som är kräsen vägrar dem helt.
 
Jag brukar ge Canikur Pro som är en pasta. Båda hundarna gillar den verkligen. Tabletterna däremot har jag svårt att få i matglada lillen, och stora killen som är kräsen vägrar dem helt.
Mina hundar är som soptunnor dom äter allt som bjuds utom rabarber. Eller så smular jag tab över maten o sen på med lite A-fil
 
Canikur tabletter innehåller dock ingen probiotika. Pastan innehåller det som tabletterna innehåller plus probiotika.
Åh vad bra att få det bekräftat! Jag har alltid gett pastan men köpte tabletterna någon gång när endast dessa fanns. Blev så förvirrad när jag läste innehållsförteckningen men kollade inte upp om jag förstod det rätt.
 
Åh vad bra att få det bekräftat! Jag har alltid gett pastan men köpte tabletterna någon gång när endast dessa fanns. Blev så förvirrad när jag läste innehållsförteckningen men kollade inte upp om jag förstod det rätt.
Jag föredrar pastan dels av anledningen att det även är probiotika, men också att det är enklare att ge en hund som mår illa och inte vill äta själv än gigantiska tabletter. Bara spruta in pastan i munnen.
 
Diarsanyl är det skonkost? Allt detta var nytt för mig för min hund har aldrig varit dålig förut . Veterinär rekommendera detta i början av hennes symtom
Bra att veta är även att det är viktigt att börja med små små portioner men ofta istället för stora portioner mer sällan. Har haft två magkatarr/allergi hund..
Den allergiska tålde tex inte ris, kyckling etc.
Jag tyckte det var enklast i början att få i mina Prokolin samt Oralade för vätskan och sedan gå över på lite fast mat när dom med god aptit åt Oralade. Men som sagt små portioner i början. Min kunde inte fasta något utan blev bara värre och värre så för dom var det väldigt viktigt att få i något i magen på en gång.
Länk till Oralade.
https://www.apotea.se/oralade-gi-500-ml
 
Jag föredrar pastan dels av anledningen att det även är probiotika, men också att det är enklare att ge en hund som mår illa och inte vill äta själv än gigantiska tabletter. Bara spruta in pastan i munnen.
Ja jösses tabletterna är stora- Jag gillar pastan bäst och det behöver även ges färre gånger. 2 gånger per dag istället för 4
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 265
Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 509
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 619
Senast: fejko
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
773
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp