Magsjuka - hur länge avvaktar ni innan veterinärkontakt?

Jag tycker egentligen inte att jag är harig, men jag ringer ganska ofta för att bara bolla eller kolla läget.
Jag tycker det är skönt att höra att blir det så här och så här, eller håller på x länge så är det läge att åka in.
 
Jag tycker egentligen inte att jag är harig, men jag ringer ganska ofta för att bara bolla eller kolla läget.
Jag tycker det är skönt att höra att blir det så här och så här, eller håller på x länge så är det läge att åka in.
Ja, det blev ju så att jag ringde och kollade till slut! Kände att jag "behövde" det innan kliniken stängde för dagen :)

Här är lugnt nu, lille sjuklingen verkar få behålla maten (han fick dock väldigt lite) och är lugn, somnade just i min säng! Vi har inte varit ute sedan vi kvällshöade hästarna för två timmar sedan, så magen verkar ha lugnat ner sig - hoppas på att det håller i sig under natten!
 
Promax är super! Innehåller väl till stor del samma sak som canicur men jag upplever att Promax är mycket bättre.
 
Okej, olika bud då. Ska pastan ges med mat?
Nej det behöver den inte. Du kan ge pastan utan mat, eller med mat.
Fasta rekommenderas inte längre men det är inte fel att göra uppehåll med mat några timmar och enbart ge canikur. Men sen är det bra att mata igång så snart som möjligt, gärna med skonkost i blötmatsform som innehåller mycket vätska.
 
Nej det behöver den inte. Du kan ge pastan utan mat, eller med mat.
Fasta rekommenderas inte längre men det är inte fel att göra uppehåll med mat några timmar och enbart ge canikur. Men sen är det bra att mata igång så snart som möjligt, gärna med skonkost i blötmatsform som innehåller mycket vätska.

Ja så bra, det är vad vi alltid gör vid magsjuka på hundarna.
 
Det blev en tur till veterinären till slut ändå - idag har han inte ätit eller druckit alls, kräkts en gång, haft diarré en gång tidigt i morse, så kliniken tyckte han skulle komma in. Pigg o glad när han träffade veterinären, inledande undersökning visade inte mer än att han var ganska tom i mag-tarmkanalen och inte hade någon feber, så han fick stanna kvar idag och troligtvis över natten. De ska ta lite prover, ge kontrastvätska (som tydligen också kan vara lugnande på mage o tarmar) och röntga, så hör de av sig i eftermiddag.
 
Fast canikur ska väl ges istället för mat vid (kraftig) diarré? Så har ordinationen sett ut från veterinär. Det är ju i princip fasta åtminstone 2-3 måltider, det är ju bara små tabletter liksom - men det handlar förstås inte om nån längre tidsperiod.
Ok. Vi har fått rekommendationen skonkost i små små mängder samt canikur pasta, inte bara canikur.
 
Kan ju uppdatera att han fick stanna på kliniken över natten. Jag pratade med veterinären förut, och egentligen har han redan blivit bättre, och alla prover ser bra ut, men de vill röntga en gång till imorgon för att se att all kontrastvätska kommit igenom som den ska och att han helst bajsat lite mer normalt någon gång. Han hade fått mat (skonkost i blötmatsform) som han tyckte var god - samt lyckats charma personalen! :love:
 
Kan ju uppdatera att han fick stanna på kliniken över natten. Jag pratade med veterinären förut, och egentligen har han redan blivit bättre, och alla prover ser bra ut, men de vill röntga en gång till imorgon för att se att all kontrastvätska kommit igenom som den ska och att han helst bajsat lite mer normalt någon gång. Han hade fått mat (skonkost i blötmatsform) som han tyckte var god - samt lyckats charma personalen! :love:
Hur gick det sen? ❤️
 
Han fick komma hem dagen efter (dvs igår) och har mått bra sedan dess. Ska äta specialfoder i 10 dagar och fick med sig Canicur-pasta som han ska få i maten.
Något som känns lite märkligt, och som ni gärna får hjälpa mig att fundera över, är att han hade exakt samma magsjuka för ganska precis ett år sedan. Vi åkte in till veterinär lite snabbare då, eftersom han var valp, men förloppet var precis samma - kräkning, diarré och sedan total mat- och vattenvägran. Funderar ju mycket över om det är något han får i sig ute som är säsongsbundet på något vis? Han petar ju gärna i sig rävbajs, till exempel, men det gör han ju året om, så tror ju inte riktigt det är det (eller annat djurbajs)... Någon som har erfarenheter eller idéer om vad det kan vara?
 
Något som känns lite märkligt, och som ni gärna får hjälpa mig att fundera över, är att han hade exakt samma magsjuka för ganska precis ett år sedan. Vi åkte in till veterinär lite snabbare då, eftersom han var valp, men förloppet var precis samma - kräkning, diarré och sedan total mat- och vattenvägran. Funderar ju mycket över om det är något han får i sig ute som är säsongsbundet på något vis? Han petar ju gärna i sig rävbajs, till exempel, men det gör han ju året om, så tror ju inte riktigt det är det (eller annat djurbajs)... Någon som har erfarenheter eller idéer om vad det kan vara?
Omöjligt att säga. Hundar äter och slickar på allt möjligt skit som ligger ute och som kan ställa till det i magen. Även smitta (magsjukevirus) är vanligt och går ofta i säsong, precis som för oss människor.
Eftersom det gått ett helt år emellan skulle jag inte lägga någon särskild vikt vid det. Däremot om hunden kräks och/eller har diarré ofta, dvs flera gånger per år/månad så bör det utredas vidare.
Om jag ser till mina hundar som äter allt möjligt snusk så brukar dom nog ha diarré, ibland kräkning, någon gång per år. De flesta gånger går det över med skonkost och probiotika men några gånger har dom behövt läggas in när det varit illa.
 
Något som känns lite märkligt, och som ni gärna får hjälpa mig att fundera över, är att han hade exakt samma magsjuka för ganska precis ett år sedan. Vi åkte in till veterinär lite snabbare då, eftersom han var valp, men förloppet var precis samma - kräkning, diarré och sedan total mat- och vattenvägran. Funderar ju mycket över om det är något han får i sig ute som är säsongsbundet på något vis? Han petar ju gärna i sig rävbajs, till exempel, men det gör han ju året om, så tror ju inte riktigt det är det (eller annat djurbajs)... Någon som har erfarenheter eller idéer om vad det kan vara?
@Tonto har pratat om säsongsbundna skov av autoimmun sjukdom som också gav magsymptom...?
 
@Tonto har pratat om säsongsbundna skov av autoimmun sjukdom som också gav magsymptom...?
Floki blev sjuk varje vinter med magproblem men fick också feber. Dock var det många släktingar som fått liknande fel men mildare symptom. Som tur var har verkar han vuxit ifrån det. Inga andra symtom och var fullständigt frisk förutom när skoven kommer. Han har en autoimmun sjukdom.
 
Utan andra symptom? För den här hunden har ju varit fullständigt frisk i ett år (och mår bra nu igen).

Jag tror att @Malibu_Stacy har rätt - att det är nåt skit han fått i sig ute, alternativt ett magsjukevirus, som bara råkar ha dykt upp samma månad två år i rad.

Passar definitivt in på den autoimmuna sjukdomen min hund och en del av hans släktingar har. Alltid samma tidpunkt på hösten/vintern och helt friska resten av året. Vissa med väldigt jobbiga symptom, vissa med bara lite magsjuka. Efter att dom frisknat till sig efter ett anfall så är dom helt friska och glada igen.

Men ja. Kan såklart bara vara magsjuka med!
 
Floki blev sjuk varje vinter med magproblem men fick också feber. Dock var det många släktingar som fått liknande fel men mildare symptom. Som tur var har verkar han vuxit ifrån det. Inga andra symtom och var fullständigt frisk förutom när skoven kommer. Han har en autoimmun sjukdom.
Intressant! Vad är det för ras? Och vad heter sjukdomen? När du skriver varje vinter, var det då flera ggr varje vinter eller bara en gång?

Min hade ingen feber, varken nu eller förra gången, och jag känner inte till att någon släkting heller haft liknande (känner uppfödaren samt 2 av 3 övriga valpköpare i samma kull, så har ju hyfsad koll).
 
Intressant! Vad är det för ras? Och vad heter sjukdomen? När du skriver varje vinter, var det då flera ggr varje vinter eller bara en gång?

Min hade ingen feber, varken nu eller förra gången, och jag känner inte till att någon släkting heller haft liknande (känner uppfödaren samt 2 av 3 övriga valpköpare i samma kull, så har ju hyfsad koll).

Border Collie, Min hade flera gånger/en gång per vinter andra hade mer/mindre. Systemic lupus erythematosus(SLE) eller lupus-associated condition blev provsvaret vi fick tillbaka när vi väl tog prover för det.

Uppfödaren till min kände inte till det här, men jag fick reda på att flera kusiner osv hade samma symptom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hur länge klarar sig en hund utan mat? När jag söker så står det alltifrån 7-14 dagar och gäller oftast hundar som är kräsna och...
2
Svar
31
· Visningar
4 501
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 261
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp