Bukefalos 28 år!

Hund och häst, hjälp!!

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har en snart 2 år gammal schäfer korsning.
Han är helt underbar förutom i stallet.
När han va riktigt liten fick han följa med o springa/gå efter när jag red och det gick bra.
Men när han blev större blev han aggresiv mot hästar. Kommer han nära så skäller han o försöker nästan hugga efter mulen. Och om någon håller honom när jag går fram till min häst så "gnällskäller" han. Kanske är han rädd, svartsjuk eller nåt. Vad kan jag göra för att han ska sluta? Jag vill ju så gärna kunna ha med honom till stallet :(
 
bli chef och förklara att hästen rör man inte. men varför måste du ha hunden så nära? hästar är farliga djur.
 
Han kanske anser att hästar är farliga och vill skydda dig från din häst?
Vad skulle han göra om hästen jagade honom i hagen? Springa eller attackera?
 
Detta är en sån sak som jag är himla rädd för eftersom jag ska hämta vår valp på lördag i nästa vecka och just nu har jag inga hästar men om nått år så kommer jag få hem och då vill jag att han ska vara van och inte vara arg mot hästar och sånt. Ska jag åka ut till stallet för att träna honom redan som valp? Vad tycker ni?

Jag förstår hur jobbigt det måste vara för dig. Har hunden blivit skrämd någon gång av hästen eller nått?
 
Tog med min hund som valp ut i stallet men jag har inte med henne när jag rider. (hon är så liten och jag har svårt att hålla koll på henne om jag skulle sitta på hästen)

Tycker du kan ta med valpen din ut snart när den är hemmastadd hos dig.

Till trådskaparen: Har inga bra råd att ge dig. Kankse som ovanstående skrev visa vem det är som är boss och att han ska låta bli hästarna.
hoppas du hittar en lösning :)
 
Han har aldrig blivit skrämd eller skadad av en häst, när han va yngre va han framme o nosa o brydde sig inte sen. Men kommer en häst bara några meter nära nu så blir han jättearg..
 
Min W blev sparkad av min ena häst som 4-månaders, hon har varit livrädd för hästar och går inte in i stallet när där är hästar och går inte i närheten av ngn av hagarna. Jag har gjort så att hon har fått följa med på alla träningar (någon snäll förälder har fått hålla henne :smirk:) och titta på hästarna eftersom hemma är de läskiga. Va på träningsläger förra helgen och då hade jag henne med mig. Dessutom visar jag aldrig henne att hästen är farlig, jag är helt neutral och oftast pratar jag inte med henne alls eftersom hon kan höra i tonläget på mig vad jag säger.
Hon älskar sin matte och hatar hästen, men matte drar mest så hon följer efter mig även när jag sitter på hästen.

Jag har aldrig tvingat henne, hon får gärna sitta utanför stallet osv, skulle hon visa aggresivitet så markerar jag att det är fel, alla närmanden osv är rätt.

Var tydlig mot din hund så förstår den snabbt.

Min lilla hade jag långt innan här fanns hästar och hon har inga problem med att går sicksack mellan benen på dem, hon får med bara förlja med, hemligheten är väl att inte göra så stor grej av det. Dock gillade den lilla inte ponnyn jag hade, kommer ihåg en gång då jag satt i hagen och läste en tidning, hunden satt i knät och hästen stod bredvid, båda tiggde M&M och de fick varannan ( hundar tål ej choklad nej, det handlade dock om 3-4 stycken), hästen fick då två i raken och fick sig då ett nafs i mulen :angel: Mest ett festligt minne, både jag och hästen blev så paffa.

//E
 
Min hund har blivit sparkad en gång, och "trampad på" en gång, även lyft i skinnet av en busig häst... så hon har lärt sig var gränserna går, och har väldigt stor respekt för hästarna.

Hon håller ett säkerhetsavstånd på två meter bakom sista hästen när vi är ute på skogsturer, vilket hon själv har lärt sig passar bra.

Du kan ju ta hit din hund för lite uppfostran, har en häst som inte är rädd för hundar, utan snarare tycker det är askul att jaga dem i hagen... :angel:
 
Du ska absolut miljöträna din valp! (En bra period är mellan 10-12 veckor då den blivit hemmastadd med dig). Åk och titta på kossor, får, grisar, getter, höns, hästar ja allt som du kan komma på! Det lönar sig verkligen sedan! Min lilla busfröken är med till stallet ibland och tittar på hästarna! Min äldre herre (snart fem år) är alltid (nästan) med till stallet. Han bryr sig inte om hästarna alls. Min häst brukar vilja pussa på honom men då backar han lite och tycker att det är lite läskigt. Men han går med mig när jag är ute och går med min häst. När jag rider ligger han uppbunden, är i bilen eller inne i en box beroende på väder och temperatur!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 603
Senast: JohannaB
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 763
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 727
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp