Brist på vad? Fäller mycket

KaffeKask

Trådstartare
Mina två grabbar (korthåriga blandraser) har helt plötsligt börjat fälla enorma mängder päls! Har pågått i kanske 2-3 veckor.

Den ena är 3år och den andra snart ett år. Den äldre har aldrig fällt såhär förut...

Funderar på om det kan hänga ihop med att dom börjat bada mycket i sommar? Den äldre har alltid hatat vatten förut och har således inte varit i vattnet mer än blötat ner tassarna när han dricker vatten...

Eller har det och göra med att dom fått brist på nånting? Inte ändrat i fodret nånting drastiskt på senaste tiden.
 
Sv: Brist på vad? Fäller mycket

Min hund har precis haft fäll-period nu men är den ena 3år borde du ju veta om det är fäll-period eller inte så det är ju inte det.
Jag ger min hund olja i maten (rapsolja eller olivolja går bra) och då ska hunden i regel inte fälla lika mycket :P Annars vet jag inget mer tips mer än kanske några extra vitaminer men har du inte ändrat på något borde inte det krävas.
Men lite rapsolja eller olivolja (linfröolja går också bra men den är dyr) i maten så ska de inte fälla lika mycket :)
Hoppas du klurar ut något då det är jobbigt med hår överallt haha :)
 
Sv: Brist på vad? Fäller mycket

Det kan vara det myckna badandet som torkat ut huden som lett till ökad fällning, är vattnet bräckt?

Du kan testa att ge dem laxolja samt tillskott av B vitamin, jag ger ifa öljäst, hundarna älskar det! B vitamin anses ha viss fästingrepellerande effekt har god effekt för päls o klor.
 
Sv: Brist på vad? Fäller mycket

Var kan man köpa öljäst?

Öljäst bör man kunna hitta i mataffären antigen vid bakhyllan eller hälsoprodukterna eller i en hälsokostaffär. Ca en tesked varje dag brukade morsan ge våra hundar under fällningsperioden samt vid dräktighet.

Annars kan du även testa vanliga fiskleveroljan, även där en tesked dagligen.
 
Sv: Brist på vad? Fäller mycket

Jag tror det är för att det är så varmt denna sommar. Min hund har också fällt mer än vanligt detta året. Jobbar på hunddagis och flera av dagishundarna har också fällt mer än vanligt.
 
Sv: Brist på vad? Fäller mycket

Håller med Skrabbe. Det är nog värmen om nu huden verkar vara som vanligt. Djur kan ju reglera päls efter klimat i någon mån.
 
Sv: Brist på vad? Fäller mycket

Faast vi har ju inte haft så mycket värme? Har kommit i korta perioder, annars har vi haft en 7-8 grader hela sommaren (Jämtlandsfjällen)...

Lady_vip det är Staffordshire Bullterrier/Bullterrier och Norrbottensspets i dom.


Det är så lustigt att båda fäller samtidigt, speciellt med tanke på att 3åringen har aldrig fällt som nu! När han väl fällt har de varit under några veckor på våren (rör sig om ca 3 veckor) Men nu så är det groteskt mycket, vi snackar om stora råttliknade tussar som lägger sig överallt (och ändå dammsuger vi varje dag).

Vet ju inte vad det är för vatten? Fjälltjärnar och Åresjön ungefär :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 442
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 501
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 095
Senast: Korven
·
Hästvård Idag fick jag svar på blodproverna, min 23 åring har cushing. För ca 5 år gjorde jag en stimulering där de mätte kortisolet, sprutade in...
Svar
8
· Visningar
4 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp