Hund som inte behöver gå ut!

Sv: Hund som inte behöver gå ut!

Man kan promenera på gångvägar med sin hund och behöver inte alls ut i naturen på det viset vi är i Sverige.
Det beror på var du bor.
På vissa ställen så krävs det att man kan visa var man skall rasta sin hund för att få ha den.
I stora städer är det faktiskt lättare än på små orter.
Om där bara finns vägar och tomter och ingen trottoar så blir det svårt.

Mina golvmoppar skulle jag lätt kunna potträna om jag ville, praktiskt att inte gå ut i regn och lera så de skulle hålla sig rena och fina hur länge som helst *ironi*
Men vad är det som är så hemskt med att låta hunden gå på låda?
Om man för övrigt ser till att hunden får vad den behöver.
Det kan väl inte finnas något självändamål i att gå och plocka hundbajs i påse?

Alltså att låta hunden gå på låda är ju en sak... Men att låta den leva hela sitt liv i en bur? Och bara tas fram när ägarna har lust att vara hundägare någon stund varje dag? :eek: Ser man på animal planet är det ju inte helt ovanligt att de låter mindre hundar sitta i kattreseburar hela tiden. Det är ju som att adoptera ett barn och låta den sitta i en gallerbur under hela sin uppväxt och bara låta den komma ut när man ska byta blöja, mata den och kanske byta kläder eller leka med den.

Det är väl bättre att hunden mår bra även om du får skämmas lite? Försök att inte ta åt dig bara.

Jo, jag har självklart gått i tankarna om att skaffa skor åt honom... men varje gång jag kollar efter skor så bara skäms jag inombords, för o inte säga hur mycket jag skulle skämmas o gå ut med honom i skor... har själv aldrig sett nån hund i skor :p Får ju redan höra "skitsnack" om att jag sätter på min hund kläder...o det är så jobbigt o förklara att det inte handlar om nåt "mode" eller för jag leker docka med min hund, utan för han helt enkelt fryser :crazy:

hehe ja...jag visste inte om jag skulle tro på den historian heller... Men kan säga efter att ha sett min hunds beteende i vintras, så apatisk han blev...varken gick, åt, drack eller uträttade sina behov.... satte jag ner honom på marken så bara sjönk han ihop..hans ben höll inte upp honom, och hans huvud bara hängde.... så trodde jag faktiskt att han inte var långt ifrån döden... Det var det värsta jag upplevt.. :( o det var inte alls långa promenader det handla om...

Skäms inte utan tänk på din hund istället. Fy vad hemskt att frysa så :( stackars liten, självklart ska han ha skor! Är det någon som säger något så får du väl säga att han har skurit upp tassarna och behöver bandage. Då kan han ju inte vara utan skor :angel:

Delvis knapplån

Min hund frös faktiskt fast i vintras, han hade varit ute en sväng, gick in och skulle ut igen sedan. Han kom bara ut på plattorna nedanför trappen och sedan frös han fast :crazy: Som tur var insåg husse vad som hänt och lyfte honom försiktigt rakt upp och bar in honom. Vi fick värma tassarna i händerna framför brasan för att få honom varm och torr igen. Som tur var gick inte trampdynorna sönder.
Jag kan ju säga att han inte var särskilt sugen på att gå ut mer den dagen...

Min hund har jag haft problem tvärsemot att gå på låda. När han var liten så såg han ju katterna gå och kissa på låda och han gjorde som dem så han ställde sig och försökte pricka lådan med varierande resultat :rofl: Men därifrån till att aldrig gå ut är det väldigt väldigt långt.

Skäms inte utan tänk på din hund istället. Fy vad hemskt att frysa så :( stackars liten, självklart ska han ha skor! Är det någon som säger något så får du väl säga att han har skurit upp tassarna och behöver bandage. Då kan han ju inte vara utan skor :angel:

Ja, jo det blir nog skor trots allt då.. Eller i alla fall testa med det...för inte alls säkert ju att han kommer vilja/kunna gå i de... Han vill/kan knappt gå när han har overall på sig...så har svårt o se honom i skor :p Men ska försöka vänja honom vid det... men måste först hitta några passande :)

Inte så lätt o hitta skor till såhär små tassar :p
20101031162027153516258_sbig.jpg

Sy små fleecepåsar med kardborreband längst upp. Såna har min hund, dock inte mot kylan utan för att snön fastnar i pälsen och bildar stora isklumpar mellan trampdynorna.

Nu låter jag kanske hemsk, men ska sådana hundar verkligen leva?
Det verkar helt vansinnigt att de inte ens kan vara ute länge nog att springa av sig lite, göra sina behov och få nosa runt och se världen.

Ja vissa av dom är ju då definitivt inte anpassade till vårat klimat.. Men det är ju ganska individuellt...har själv haft, och träffat på, kinesiska nakenhundar som klarat våra vintrar bra mycket bättre än min chihuahua gör, som ju ändå har päls. Min är dessutom extremt liten, på 1,2kg, och en sån liten kropp har mycket svårare o hålla värmen än en liten krabat på 2-3kg. Så det är lite avelns fel oxå... Läste att det är därför man inte ska avla fram s.k "tea-cup-chihuahuor" just för att de får fler hälsoproblem ju mindre de är och bland annat har svårt o hålla kroppen varm.

Fast nu ska jag vara dum och flika in: OM nu hunden får bra med motion, får vistas ute mycket, varför skulle en låda vara dålig då? Ex. katter kan vara ute mycket men ändå har man en låda inne åt dem utan att tycka att det är konstigt.

Jag personligen kan tycka att ex. träna låda är något jag inte direkt ser någon nytta i, men om andra aktiverar sina hundar tillräckligt så ser jag inte direkt varför det skulle vara dåligt. Kanske lättare att ex. potträna en valp om man bor på våning 6 i en lägenhet utan hiss? Att springa ut var tionde minut (som jag fått göra med min nuvarande valp för att den ska hålla sig) vore inte direkt hälsosamt för en människa då. Och får hunden stimulans, motion och får vistas ute mycket varje dag så ser jag inte problemet i det faktiskt.

Eftersom jag inte såg något KL antar jag att det var menat till mig. Jag tycker inte du är dum som flikar in. Jag ser ingen anledning till att hunden ens behöver en låda om den nu är ute så himla mycket på en dag. Och artikeln handlar om en hund som inte behöver ut alls, den var ju sååå nöjd att leka inomhus och aldrig gå ut.

Vad gäller släktingen så har hon reumatism och kan knappt gå ut vintertid. Hennes tanke bakom hundskaffandet var alltså liknande artikelns mening. Som tur var är en annan nära släkting ute med denna så hunden får bra motion och stimulans ändå. Men hade inte min andra släkting funnits hade hunden inte ens fått komma ut varje dag, den har ju låda :idea:

Eftersom jag inte såg något KL antar jag att det var menat till mig. Jag tycker inte du är dum som flikar in. Jag ser ingen anledning till att hunden ens behöver en låda om den nu är ute så himla mycket på en dag. Och artikeln handlar om en hund som inte behöver ut alls, den var ju sååå nöjd att leka inomhus och aldrig gå ut.

Jag tänkte på ex. sådana fall som jag beskrev innan. Att du bor i ett våningshus högt upp och att det kan vara svårt att pott-träna valp i början. Alla valpar är ju olika och min förra behövde jag inte kuta ut med i tid och otid men denna nya är vekligen som en kran som aldrig slutar :eek: :cool:
Sedan kan man ju titta ur hundens synvinkel också- vore det inte skönt om du fick kissa så mycket DU ville istället för att någon bestämmer tiderna åt dig? För även om hundarna får vara ute en stor del av dagen så skulle de garanterat kissa på låda ett par gånger inne också om de fick. Kan minska problem med urinvägarna (UVI o.s.v.). Jag har faktiskt aldrig tänkt på låda tidigare men det är nog praktiskt (kanske inte för min stora schäferkorsning men om jag hade en liten skit!).

Gud va hemskt! Är det vanligt att de är så påverkade av kylan? :eek: Gör man något i aveln för att motverka detta?

Nej det är inte vanligt. Min korthåriga chi på 1,8kg är ute på långpromenader i alla väder men när det blir väldigt kallt i norrbotten så åker ett täcke på.

ts: sy ett par egna skor till honom, är inte alls svårt med lite fleace, smalt kardborreband , bävernylon och "gummityg"

Jag tänkte på ex. sådana fall som jag beskrev innan. Att du bor i ett våningshus högt upp och att det kan vara svårt att pott-träna valp i början. Alla valpar är ju olika och min förra behövde jag inte kuta ut med i tid och otid men denna nya är vekligen som en kran som aldrig slutar :eek: :cool:
Sedan kan man ju titta ur hundens synvinkel också- vore det inte skönt om du fick kissa så mycket DU ville istället för att någon bestämmer tiderna åt dig? För även om hundarna får vara ute en stor del av dagen så skulle de garanterat kissa på låda ett par gånger inne också om de fick. Kan minska problem med urinvägarna (UVI o.s.v.). Jag har faktiskt aldrig tänkt på låda tidigare men det är nog praktiskt (kanske inte för min stora schäferkorsning men om jag hade en liten skit!).

Fast nu har du ju spunnit vidare diskussionen från hundar som aldrig får komma ut till valpar som pottränas?

Dock anser jag att det är väldigt viktigt för en valp att få komma ut, att gå ut med en hund handlar ju inte bara om att dom ska kissa och bajsa! Jag skulle inte skaffa en valp om jag bodde så högt upp, men om vi ponerar att jag skulle göra det ändå så får jag stå mitt kast och springa ut i tid och otid ändå.

KL
Innekatter, då? Det finns massor med katter som aldrig får vistas utomhus. Ägarna säger att katterna är lyckliga ändå och inte något problem.
Jag bedömer ingen här, ville bara jämföra...
Naturligtvis ska hundar få vara ute!!!

Nu låter jag kanske hemsk, men ska sådana hundar verkligen leva?
Det verkar helt vansinnigt att de inte ens kan vara ute länge nog att springa av sig lite, göra sina behov och få nosa runt och se världen.

Ser inget hinder egentligen till att de som lever så ska få leva. Dock bör man ju inte avla fram sådana...

Själva lådträningen i sig är det väl inget fel med, om man inte ersätter promenaderna (främst de långa då) med lådan.

Ser inget hinder egentligen till att de som lever så ska få leva. Dock bör man ju inte avla fram sådana...

Själva lådträningen i sig är det väl inget fel med, om man inte ersätter promenaderna (främst de långa då) med lådan.

Fast hennes hund KAN inte gå en promenad på vintern. Hur sjukt är inte det?!
Jag är ledsen, men jag skulle inte anse att någon av mina hundar hade ett värdigt liv om de inte kunde gå ut promenad under ett par månader utan att "apataiska" och kräva vetrinärvård.

Det måste ju vara något seriöst fel på hunden.

I vintras kunde inte mina Dp heller vara ute mer än fem min åt gången i perioder, för det var så förbannat kallt.
Tänk dig själv att gå ut barfota i smällkalla vintern.
Vet om en hund som gick i 20 minus på ett brunnslock och fastnade med trampdynan för den var lite fuktig, och trampdynan slets sönder när hunden lyfte tassen med halva trampdynan fastfrusen kvar på brunnslocket.

Inte så lätt o hitta skor till såhär små tassar :p
20101031162027153516258_sbig.jpg
Har du varit inne i en hundaffär under det senaste året så vet du att det finns massor med skor i alla storlekar, så även till din hund.

Jag har haft chihuahua i många år nu och har då aldrig hört talas om någon hund som dött i kylan, när den varit omhändertagen och rört på sig. Jacka/tröja/täcke är standard på vintern, men främst ska du ta reda på varför den har så dålig pälskvalitet och göra någonting åt det.

Sen är det viktigt att bygga upp fett på din hund inför vintern, så se till att den äter bra. Ofta när vavvor fryser är det för att de är väldigt smala.

Delvis KL

Jag tänkte också det, fodra upp honom innan vintern! :)
Och ett varmt täcke samt ett par skor.

Här tex finns fleeceskor i XXXS, de kanske går att sy in eller så kan man göra likadana hemma.
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10414&art=1890816

Fyller hundkläderna en funktion så är det inte löjligt alls, stå på dig och bry dig inte om de som gnäller :)

Jo, jag har självklart gått i tankarna om att skaffa skor åt honom... men varje gång jag kollar efter skor så bara skäms jag inombords, för o inte säga hur mycket jag skulle skämmas o gå ut med honom i skor... har själv aldrig sett nån hund i skor :p Får ju redan höra "skitsnack" om att jag sätter på min hund kläder...o det är så jobbigt o förklara att det inte handlar om nåt "mode" eller för jag leker docka med min hund, utan för han helt enkelt fryser :crazy:

Jag tycker inte man ska bry sig om folk som tycker så mycket om allt. Har man kläder på hunden pga att dom behöver det så behöver man inte bry sig. Lättare sagt än gjort kanske.

Jag har haft skor på min springer under vintrarna, speciellt förra vintern då han fick isklumpar mellan trampdynorna annars och kunde inte gå alls. Utan skor gick det helt enkelt inte att gå ut på dom promenaderna som han behöver. Han har även ett varmare täcke på sig när det är så kallt som det var förra vintern och jag har inte hört en enda dum kommentar om det. Och då har ju endå en springer väldigt mycket päls.

Har du varit inne i en hundaffär under det senaste året så vet du att det finns massor med skor i alla storlekar, så även till din hund.

Jag har haft chihuahua i många år nu och har då aldrig hört talas om någon hund som dött i kylan, när den varit omhändertagen och rört på sig. Jacka/tröja/täcke är standard på vintern, men främst ska du ta reda på varför den har så dålig pälskvalitet och göra någonting åt det.

Jaha o varför måste du va så nedlåtande för det? Jo faktiskt har jag vart inne en massa gånger i djuraffärer (konstigt nog?), o måste det betyda att jag går o kikar på hundskor för det? Nä!

Och att du haft chihuahua i många år ändrar väl inte den faktan att min chihuahua faktiskt kunde dött i vintras?!

Och vad menar du med dålig pälskvalitet? Att han är korthårig, innebär det att han har dålig pälskvalitet? Vad ska jag göra åt det, odla mer päls på honom?

Som man skriver får man svar...
Förstår verkligen inte varför så många bukare verkligen älskar o va nedlåtande mot andra, gör påhopp, är sarkastiska osv... Är det så svårt o svara vänligt på någon som ställer en vanlig fråga man vill ha hjälp med? :crazy:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 357
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 880
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 572
Senast: alazzi
·
Hemmet Jag har så länge jag kan minnas tyckt om att organisera saker. Sen jag ställde upp som frivillig på konserterna i skolan för att få... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 542
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka