Organisera, rensa & smarta hacks

Senast igår genomförde jag ett litet organisationsprojekt. Köpte ett par små plastkorgar på Rusta och fick - äntligen - sorterat ner alla mina strössel, småflaskor, och div "bakjox" på ett och samma ställe. Underbart att bara kunna lyfta ut två små korgar och veta att det jag behöver finns där, utan att behöva "gräva" sig igenom hela köksskåpet :) !
 
Senast igår genomförde jag ett litet organisationsprojekt. Köpte ett par små plastkorgar på Rusta och fick - äntligen - sorterat ner alla mina strössel, småflaskor, och div "bakjox" på ett och samma ställe. Underbart att bara kunna lyfta ut två små korgar och veta att det jag behöver finns där, utan att behöva "gräva" sig igenom hela köksskåpet :) !

Visst är det härligt! Jag har en sån korg för alla tvättsaker, så när jag ska ner i tvättstugan så tar jag bara med mig korgen. Superskönt!
 
Bjuder på några till bara för att det gör mig så exalterad.

65c3067d3a7fa68aa79a06cd779fa202.jpg


12c4a33233f5e64373b4aae7d52c8870.jpg


8272d5d421791bd07d4e404284e8fd3a.jpg


c7d29033248abdf47a910a466e05d346.jpg


40fef5e929f37d410a938c461186b9ee.jpg


8f9251090c6cb8213dc954c960dea0b9.jpg
 
Jag bor också litet, det gör det verkligen svårare att hålla ordning! Men också viktigare, det finns ingen stor källare att dumpa av saker i eller stora walk-in-closets som har plats för alla kläder i världen.

Jag stötte på ytterligare ett litet problem nu. Var precis uppe på vinden och rensade ut och har några säckar fulla med gardiner, dukar, lakan i olika storlekar och kuddar. Jag skulle precis hiva ut allting, tills jag kom på att jag faktiskt planerar att köpa antingen sommarstuga eller hus för permanent boende, och hur trist skulle det vara att behöva köpa allting från grunden då? Även om det är 10 år bort, så skulle det ju vara superskönt att ha ett lass gardiner att hänga upp och inte behöva köpa precis allting från grunden. Lakan till 90-säng lär jag inte använda på tusen år men tänk vad praktiskt att de ligger där den dagen man skaffat barn och de får sin första riktiga säng. Det är DYRT med prylar och textiler, så varför inte hålla kvar i det som är helt och rent och snyggt. Blev betydligt mer saker kvar på vinden än vad jag hade planerat..

Sant! Jag har inte samlat på mig så mycket, har ännu inte haft så mycket plats till det. Har ett par gardiner liggandes som ännu inte är använda (har bara ett fönster så har en kappa där o resten matchar). ÄLSKAR dem och kommer aldrig slänga dem oavsett. Men i övrigt så brukar jag faktiskt skänka mycket till Erikshjälpen o dyl. Tänker lite att jag får ta mig råd att köpa nytt (jag suger tyvärr på begagnat, har noll tålamod till nätshopping och är aldrig i stan utan det är IKEA som gäller) om det blir aktuellt och så hoppas jag någon som har det sämre ställt än mig kan ha lite glädje av mina prylar. Men det är ju också pga att jag har och har haft verkligen noll förvaring hela mitt liv, som sämst just nu.
 
Jag bor litet och vars allt ska vara gör mig komplett galen, hyres så kan inte skruva så mycket i skåp heller...

Håller nu på att fundera på hur jag vill ha kylskåpet och frysen. Har börjar med lådor från IKEA och ska förbättra det mer. Skulle behöva en låda för saker som snart går ut. Funderar på småkorgar i köksskåpen också.

ps. blev helt överlyckling när jag nyligt insåg att en liten förvaringskorg hemma var perfekt för gurka i kylskåpet:o:banana:
 
Jag bor litet och vars allt ska vara gör mig komplett galen, hyres så kan inte skruva så mycket i skåp heller...

Håller nu på att fundera på hur jag vill ha kylskåpet och frysen. Har börjar med lådor från IKEA och ska förbättra det mer. Skulle behöva en låda för saker som snart går ut. Funderar på småkorgar i köksskåpen också.

ps. blev helt överlyckling när jag nyligt insåg att en liten förvaringskorg hemma var perfekt för gurka i kylskåpet:o:banana:

Jag bor också i hyres, men skruvar på :angel: Jag brukar försöka återställa det jag kan innan besiktningen för utflyttning, typ trycka in lite filler i skruvhålen och dutta lite färg på om jag har kvar. Annars resonerar jag som så att då får jag väl betala när jag flyttar ut för återställning. Jag vill kunna bo i mitt hem och göra det jag vill under tiden jag bor där. Men har bara fått anmärkning på 1 av 4 hyresrätter som jag flyttat ut ur, och då var det för skruvhål efter en hylla. Som de sen glömde ta betalt för ändå :angel:
 
Just nu tänker jag inte ens på att organisera, bara MINImera. Vi har dåligt med organisationer här. Det blir lika "stor" grej att åka dit med sakerna som att köra dem till tippen när man äntligen ska iväg.
Kläder däremot åker i insamlingscontainern.
Här kan du skänka bort saker på tippen :up: har sett det i tre olika kommuner
 
Här kan du skänka bort saker på tippen :up: har sett det i tre olika kommuner
Mycket möjligt att det går här också. Ska kolla det inför morgondagens vända!

Som sagt, jag la ut en trave barnböcker till bortskänkes mot avhämtning igår. Första meddelandet -kan du köra dem till stadxxx? Jag svarade att det osåfall kostar x antal kronor i bensinpeng men då var JAG snål :o.
 
Jag älskar också ordning och reda! Är väl också minimalist sedan en tid tillbaka inser jag vilket knappast betyder att jag lever prylfritt men jag vill dock att alla "praktiska" grejer ska ha ett syfte och inte bara stå och ta plats.

Känns dock som att jag är ensam om att avsky dessa små förvaringslådor? Tycker det ser så otroligt stökigt ut med staplade lådor överallt så har hellre färre saker.

Större lådor fyller ett syfte för mig. Till exempel är mitt kök inte supermodernt så jag har inte sådana fina utdragslådor utan bara skåp, vilket blir väldigt jobbigt när de är på marknivå. Har därför stora lådor som står i skåpen som jag kan dra ut.

Jag tänker mer de som typ öppnar badrumsskåpet så står där typ 30 st små pyttsar med olika grejer i, blir enormt stressad av det men vet inte varför, tror jag liksom vill kunna se allt framför mig :D
 
Ååh det där med lakanen var ju skitsmart! Här tar de ju upp två hyllor var annars.

Det är verkligen skitsmart! Jag gör så främst med gästsetet och resesetet, bara att langa fram en prydlig och komplett hög med lakan, påslakan och örngott. Och kompakt förvaring.

Men jag har fortfarande inte fått till den snitsiga vikningen för dra-på-lakan :cautious: Lösningen på det är dock enkel: ett lakan i sängen och det andra i tvättkorgen :D
 
Vad kul att se alla smarta lösningar. Själv bor jag i en etta och äger alldeles för mycket saker. Tyvärr gillar jag nästan alla mina prylar...
På ytan är det ibland ganska stökigt, men brukar ha rätt bra ordning i skåp och lådor. Gillar verkligen när saker har sin plats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp