Bukefalos 28 år!

Hund som inte funkar på hunddagis?

Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

men vad är det dagmatten ska jobba med? varför skulle dagmatten behöva visa vem som bestämmer om han inte uppför sig illa? jag skulle inte drömma om att försöka träna någon annans hund utan tillåtelse, om den inte uppför sig på ett sätt som är oacceptabelt. de hundvakter som jag har anlitat har tänkt ungefär på samma sätt.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Fast även om man helt låter bli att uppfostra/träna hunden så har man ju ändå ett förhållningsätt till hunden, det kommer man ju inte ifrån.

Mvh

Tora
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Jag har tittat mycket på Ceasar, och tycker han är :love:

Men jag har också varit dagmatte, och självklart hanterar man hunden som den är van! Skulle aldrig få för mig att börja "uppfostra" eller ändra på någon annans hund, om bara den beter sig normalt uppfostrat.

Är det vanligt att dagmattar har egna visioner omhur daghunden ska uppfostras? Kommer framöver själv att skaffa hund, ska väl förhoppningsvis inte behöva dagmatte, men jag skulle verkligen förvänta mig att ev dagmatte gör som jag instruerar...
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Det är ju det sättet du är mot hunden. Du har ju dina värderingar med dig hela tiden även om du inte gör en träningspass i lydnad.

Att ha samma grundvärderingar är viktigt om man har en hund som har särskilda behov.

Själva sättet du är mot dina hundar större delen av dagen. Tycker du tex att man alltid skall vara den dominerande flockledaren så kommer detta att synas i all din hantering av hunden och inte bara när du tränar.

Mvh

Tora
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Självklart märks det i hanteringen. Man an inte ändra hur man är som person. Dock ställer jag mig frågande till att det skulle göra någon direkt skada. Man påverkar inte hunden så mycket om man bara låter den drälla runt hemma och tar den på promenader.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Nu är jag inte så insatt i CMs metoder men gällande "sättet att vara mot hunden", bara för att man inte enbart använder sig av positiva metoder så innebär det inte att man inte kan vara kärleksfull, kramig, gosig mot sin hund, leka och busa med den, ligga och slappa ihop i soffan, ge den trygghet och låta den vara hund.

Har man en hund som är otrygg, stressad, hunsad och utan förtroende för sin ägare pga "grundsynen" så har man gjort fel i sin hantering av hunden. All grundsyn, oavsett om den sker med inslag av krav eller bara med positiva metoder ska ju syfta till att få en positiv hund som mår bra och som trivs med sin husse/matte.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

*svarar flera*

Jag måste säga att jag blir väldigt förvånad att så många inte förstår att man vill att den grundläggande attityden till hur hundar skall hanteras skall vara samma som en själv.

Om man ej gillar CM så är det ju inte så konstigt att man inte vill att hunden skall vara hos ett CM fan (eller tvärtom för den delen). Här handlar det inte om han är bra eller inte utan här handlar det om att man vill ha någon med samma inställning som en själv.

Samma sak gäller tex hästar. Jag kan lämna min häst utan problem till min tränare för att jag vet att vi i grund och botten har samma inställning till hästar och hur de skall tränas.

Däremot så skulle jag inte lämna hästen hos någon av mina stallkompisar då vi helt enkelt inte delar samma hästsyn.

Detta gäller inte bara ridningen utan även själva hanteringen av hästar.

Mvh

Tora
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Visst kan man vilja att hundvakten ska dela ens egen filosofi, men måste man ha tag i en dagmatte som antingen kan hämta hunden eller bo på gångavstånd så har man inte råd att vara petig med petitesser.

Då är det betydligt viktigare att hundvakten bara agerar hundvakt och låter bli att peta i hundens träning.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Det är väl bättre att han är hemma och har lugn och ro (om han nu inte lider av separationsångest).. du rastar honom på lunchen och efter jobbet så aktiverar du. jag tror han mår bättre av det än att stressa runt på ditt jobb och må ännu sämmre eller vara hos en dagmatte där du kommer känna dig mer orolig över hur han har det..
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Du har inte funderat på att skaffa en till hund?:laugh:


Våra hundar är igenom snitt hemma 6-8 timmar själv om dagen. Men dem har varandra. Verkar inte ta någon psykisk skada alls (inte fyskis heller för den delen) Dem lekar med varandra, tuggar ben eller sover till vi är hemma igen. Får vid lunch komma ut 20 min runda.

Har en d/s-gårdshund som gärna blir rätt stressad av sig. Sepration ångest har hon med (om hon bli själv) men som sagt funkar jätte bra så länge dem har varandra :)

Egentligen tar ju inte 2 hundar så mycket mer tid än en.


Verkar ju inte finnas så mycket annat som lösning.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

"Tyvärr så är många väldigt inne på det här med att "visa vem som bestämmer". Och det är inte min grej. Alls."

Du har inte reflekterat över att just din grundinställnning att inte vilja bestämma kanske är just det som gör din hund stressad? Bara för att man bestämmer och sätter gränser behöver man inte vara elak. Tvärtom vill hundar ha raka besked och känna att de kan lämna över ansvaret. Det ger dem lugn och ro i sina liv, speciellt om det är en lättstressad individ. Det är jobbigt att inte ha gränser att luta sig mot om man känner sig liten i en stor och ibland stökig värld.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

:bow::bow:

Man SKA vara ledaren. Annars blir det väldigt förvirrande och hunden försöker hitta sin roll i flocken hela tiden=borde vara utmattande:o

På var lite nervösa dam är det viktigt att vara bestämd. Blir hon för uppskruvad och börjar stressa upp sig för mycket över något måste man säga till henne. Räcker oftast med att säga hennes namn för att få uppmärksamheten så att hon kan läsa av min energi. Hon har väldigt mycket jackt beteende och skulle jag inte sagt till henne hade hon försökt jaga katter/kaniner mm till varje pris för hon stänger ute allt annat efter bara några sekunder :eek: och sen är hon ej kontaktbar. Bättre att hindra detta innan hon hunnit "stänga" av sig.
Skulle aldrig få för mig att jag är elak då, mer elakt att låta henne försöka fullfölja jackten (vilket så klart inte går då hon är kopplad) så det hade bara blivigt ett himla ryck och slit i halsen. Då tycker det är bättre att säga till....... faktiskt


ts:
Men så klart, du får göra som du vill med din hund. Men tänk över lite av dem alt. du fått i tråden.

Hoppas det löser sig:banana:
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Är det vanligt att dagmattar har egna visioner omhur daghunden ska uppfostras? Kommer framöver själv att skaffa hund, ska väl förhoppningsvis inte behöva dagmatte, men jag skulle verkligen förvänta mig att ev dagmatte gör som jag instruerar...

Svar ja, det är vanligt...

Jag har genom åren haft några stycken och i nio fall av tio går det alldeles utmärkt - till en början. Sen kommer den där dagen då dagmatten plötsligt tror att den kan och känner hunden bättre än vad ägaren gör och får "egna" idéer. Plötsligt bombarderas man med "goda råd" och "tips". Trots att jag specifikt har beskrivit hur en viss situation ska hanteras börjar dagmatten experimentera (utan att meddela i förväg) och berättar glatt vid hämtning att hon har löst problemet. *tadaa* (Dock är det sällan så att det är löst, jag kan själv se att min hund bara hittat ett annat sätt att komma runt, alternativt har blivit mutad.)

Jag har haft hund i tio år nu och EN dagmatte som accepterat rakt av det var min hund - mina regler. (Grundläggande regler, jag ger alltid dagmatten möjlighet att själv bestämma hur rutinerna ska se ut hemma hos henne.) Henne höll jag hårt i tills hon flyttade ut på landet...

När det har kommit dithär är jag inte längre intresserad av att lämna min hund där och börjar se mig om efter alternativ.
Vissa hunddagis har lite samma attityd har jag märkt. Vad hunden gör på dagen angår inte mig, då är det dagisets hund. Efter lite letande så hittade jag dock det perfekta dagiset också.

Provade dogwalker under en period då jag hade två hundar, det fungerade också riktigt bra men mycket beroende på att hon (walkern) och jag kom så bra överens redan från start och var befintliga kunder redan när hon körde igång sin verksamhet.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

"Tyvärr så är många väldigt inne på det här med att "visa vem som bestämmer". Och det är inte min grej. Alls."

Du har inte reflekterat över att just din grundinställnning att inte vilja bestämma kanske är just det som gör din hund stressad? Bara för att man bestämmer och sätter gränser behöver man inte vara elak. Tvärtom vill hundar ha raka besked och känna att de kan lämna över ansvaret. Det ger dem lugn och ro i sina liv, speciellt om det är en lättstressad individ. Det är jobbigt att inte ha gränser att luta sig mot om man känner sig liten i en stor och ibland stökig värld.

Om du hade läst noggrant så stod det att TS från början använde sig av "vanliga" metoder men sedan böt till positiva metoder och fick ett bättre resultat.

Jag kör också med positiv förstärkning för annat skulle inte fungera på min hund. Hon påminner väldigt mycket om TS hund, lätt stressad men ändå glad och trevlig, tycker om folk och hundar och är en väldigt glad individ. Istället för att "sätta henne på plats" genom att vara bestämd och dominant, så är jag konsekvent och lugn mot henne, använder mig av positiv förstärkning eftersom hon svarar hundra gånger bättre när man belönar kontra bestraffning. När man bestraffar henne och sedan belönar när hon gör rätt så försvinner mycket av hennes gnista och stressnivån ökar, hon lyssnar inte lika bra och allting blir bara pannkaka. Det behöver inte ens handla om fysisk bestraffning, det kan handla om att man blir lite hårdare på rösten, eller ändrar sin kroppshållning så blir hon helt förstörd, hon funkar inte så helt enkelt.

Hon vet att alla människor, oavsett hur de beter sig och om de är "ledare" eller inte, lyssnar man på. Hon känner sig inte ett dugg osäker på sin position i flocken och har ALDRIG ifrågasatt mig eller någon annans rätt att bestämma över henne. Även om hon aldrig mött personen tidigare.
Summa sumarum: man behöver inte sätta hundar "på plats" för att de ska förstå sin position i flocken. Man kan mycket väl använda sig av positiva metoder, speciellt på hundar som kanske svarar (som TS hund) med att öka stressnivån.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Svarar alla på en gång :D

men vad är det dagmatten ska jobba med? varför skulle dagmatten behöva visa vem som bestämmer om han inte uppför sig illa? jag skulle inte drömma om att försöka träna någon annans hund utan tillåtelse, om den inte uppför sig på ett sätt som är oacceptabelt. de hundvakter som jag har anlitat har tänkt ungefär på samma sätt.

Som sagt så är min hund inte perfekt, han drar till exempel i kopplet ibland, kan stressa upp sig vid hundmöten och vilja fram väldigt gärna, och diverse andra problem som i grund och botten är stressrelaterade. (Det jag menade med att min hund var världens finaste på andra områden var inte att han är helt problemfri. Utan att han har väldigt bra mentala kvaliteter i övrigt)
PS. Nu söker jag inte tips för hur man får bort drag i kopplet eller dylikt, jag har redan fördjupat mig i de flesta metoder och nu landat i den som funkar klart bäst för oss. Jag jobbar på ett annat sätt helt enkelt, jag jobbar på med stressen främst, som är grunden till dessa separata problem. I perioder när vi hittat ett bra flow tillsammans och hans stressnivå sjunkit, så har dessa problem försvunnit av sig själva.

Det är ju det sättet du är mot hunden. Du har ju dina värderingar med dig hela tiden även om du inte gör en träningspass i lydnad.

Att ha samma grundvärderingar är viktigt om man har en hund som har särskilda behov.

Själva sättet du är mot dina hundar större delen av dagen. Tycker du tex att man alltid skall vara den dominerande flockledaren så kommer detta att synas i all din hantering av hunden och inte bara när du tränar.

Mvh

Tora

Det är precis det här jag menar.
Det handlar inte om att TRÄNA hunden, utan det handlar om ett generellt förhållningssätt. :)

Visst kan man vilja att hundvakten ska dela ens egen filosofi, men måste man ha tag i en dagmatte som antingen kan hämta hunden eller bo på gångavstånd så har man inte råd att vara petig med petitesser.

Då är det betydligt viktigare att hundvakten bara agerar hundvakt och låter bli att peta i hundens träning.

Saken är ju den att det är ingen petitess för mig...Även om det är det för dig. Vi har olika grundinställning till hunderiet helt enkelt, vilket inte är någon nyhet för mig. Men därför blir den här diskussionen lite sne då du inte förstår vad problemet är, och jag inte förstår hur du inte kan förstå. :D

Det är väl bättre att han är hemma och har lugn och ro (om han nu inte lider av separationsångest).. du rastar honom på lunchen och efter jobbet så aktiverar du. jag tror han mår bättre av det än att stressa runt på ditt jobb och må ännu sämmre eller vara hos en dagmatte där du kommer känna dig mer orolig över hur han har det..

Han har inga problem med att vara hemma själv, men det känns ändå inte rätt för mig att lämna honom ensam så länge. Och om jag bara hittar rätt dagmatte så kommer jag kunna lämna honom utan att vara orolig. Han är i grund och botten okomplicerad och om det gällde hundvakt för enstaka tillfällen så vore det inte en lika stor sak. Men nu är det en människa som ska ha hand om min hund flera dagar i veckan och ja - då är jag petig. :)

Du har inte funderat på att skaffa en till hund?:laugh:

Jag ska ha en till hund....Men inte än. Jag kommer att vänta tills jag känner att min nuvarande har landat lite i tassarna och så. Så att jag kan fokusera ordentligt på den nya hunden. :)

Du har inte reflekterat över att just din grundinställnning att inte vilja bestämma kanske är just det som gör din hund stressad?

Nej. Eftersom jag själv sett resultaten sen jag bytte till nuvarande metod.

ts:
Men så klart, du får göra som du vill med din hund. Men tänk över lite av dem alt. du fått i tråden.

Det är inte så att jag inte känner till tankesätten ni pratar om, flockledarvarianten.
Det är bara det att jag inte håller med. ;)
Finns nog ingen metod jag inte fördjupat mig i, i jakten på den rätta formeln för mig och min hund.
Har nu hittat det som funkar för oss och det kör vi på - men det är som sagt inte det som tråden handlar om.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Hmm.. jag är väl udda då :p

Men när du beskriver det sådär så låter det ju precis som samma som medryttare :crazy: sist vi provade medryttare var det preciiiis sådär :crazy: som om jag inte känner min häst bättre efter sju år...? ;)

Jag trodde nog inte att det skulle vara samma i dagmatte-kretsar. Men det beror kanske på varför man är dagmatte, vad syftet är liksom. Som medryttare vill man ju "leka-egen-häst", som dagmatte har jag bara sett det som motionssällskap typ, inte som ersättning för egen hund.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Jag förstår precis hur du tänker. Har varit där själv med en knashund och snöade helt in på att enbart mitt sätt att hantera hunden var det enda rätta. Jag var dessutom helt övertygad om att all annan hantering skulle förstöra henne. Jag var jättepetig med vem som fick vara hundvakt och den människan skulle absolut ha samma inställning till hund som jag hade och fick tonvis med instruktioner.

Idag inser jag att det var ganska överdrivet. Så länge hon hamnat hos en lugn person som inte gått in och försökt peta i hennes skalle så hade det nog gått hur bra som helst. Därför anser jag att ditt krav på en person som tänker precis som du är en petitess eftersom det inte kommer att påverka hunden direkt negativt om det skiljer sig lite åt. Gör det det, så är hunden riktigt dålig i mentaliteten och då handlar det inte längre om att hitta hundvakt utan om hundens eventuella överlevnad.

Det spelar egentligen ingen rol för din hund hur stressen hanteras så länge det fungerar. Där vet jag att ett bestämt, lugnt och konsekvent handhavande av hunden fungerar bra på stress, om man är kunnig i förfarandet. Ditt sätt fungerar säkert också jättebra, men det är inte det enda. Det är det sällan.

Så tror inte att jag inte förstår för det gör jag, men jag håller också för högst troligt att du överdriver betydelsen av det hela.

Rent allmänt så tycker jag att många i den här tråden tolkar den bestämda approachen helt fel. Det handlar inte om att skrika, slå eller korrigera den stressade hunden. Det fungerar aldrig utan stressar bara mer. Det man istället gör är att med en konsekvent och fast hand styr hunden och dess förehavanden. Det kan göras helt ordlöst om man vill det.

Åter till TS:
I mina ögon är inte det primära att hitta en hundvakt som delar din syn på hund. Det är att hitta någon som kan hantera stress. Det mjuka förhållningssättet är ingen garanti för det. Gör man fel kan även det resultera i en stress-apa till hund.
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?


Jag tror inte att just mitt sätt att hantera honom är det enda rätta. Och accepterar att jag inte kommer hitta någon dubbelgångare till mig som dagmatte.
Men jag vet vad jag INTE tolererar. :laugh:
Lite exempel på det följer:

Sätta halsbandet högt upp på halsen (=på de känsligaste nerverna)
Ryck i kopplet (nej, inte ens "små ryck")
Höjd röst
Stirra i ögonen
Luta sig över i onödan
Lägga ned hunden, eller andra försök till dominans

Ett litet urval...
Kontentan är väl så att säga att folk som är inkapabla att se världen ur hundens synvinkel, är inte välkomna att delta i min hunds liv på ett aktivt sätt.
Beror inte på att han flippar ur om någon beter sig på ett (i hundens ögon) hotfullt sätt, utan på att jag vill inte att min hund nånsin ska känna sig hotad. Helt enkelt, en person som inte förstår sig på hundspråk, eller är villig att lära sig, får inte vara med min hund på daglig basis. Då jag inte vill att han ska vistas i en för honom otrevlig miljö.



Alla har ju olika tröskel för vad som känns ok. Min tröskel är väl ganska "låg" antar jag, men det beror på att jag sett vad olika typer av behandlingar får för konsekvenser för honom.

Sen så är alla de här begreppen så luddiga så det är svårt att utröna vad som menas med "snälla metoden", "bestämda metoden" osv.
Men jag tror inte alls på det här med dominans eller hela flockledargrejen. Därför vill jag inte ha en dagmatte som håller på med sånt.
Att hålla sig lugn är en självklarhet för mig. Och du har rätt i att det jag är ute efter är någon som kan hantera stress.
Men många hanterar stress genom att korrigera på diverse hotfulla vis (till exempel stirra i ögonen och plocka fram arga röste - "FIDO NÄJJ."), och det fungerar för stunden, men i långa loppet leder det till mer stress - för en hund som i grund och botten är stressad.

För mig är det oerhört frustrerande att se folk hantera mitt hund på ett sätt som förvisso gör att han lyder för stunden "titta vad bra det funkade". Men inte har förståelse för att det påverkar hunden på andra vis i det långa loppet. Och försvårar mitt arbete med honom massor.
Om man får använda vilka medel som helst så är det plättlätt att få en lydig hund. För mig känns det dock inte OK att använda sig av medel som är obehagliga för hunden, främst på grund av att jag som sagt blivit något utav en expert på just stress, på grund av hunden jag har.

Hur ska man då definiera "obehagliga"...
Negativ bestraffning är något jag använder mig av, och inte anser är obehagligt för hunden per se. Det jag vänder mig emot är alltså att tillföra obehag.
Att avlägsna möjligheten till välbehag är inte samma sak, och kan vara mycket användbart. (exempelvis att vända sig om när hunden hoppar)
 
Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?

Sen tror jag inte man ska snöa in på "hårda" vs. "mjuka metoder". Jag har sett folk som tycker mjuka metoder innebär att paragrafläsa. Och i ett visst fall var detta katastrofalt. En supersupersupermjuk rottistik som fick bli utstirrad och morrad på i 5 minuter, svansen slickad längst med magen. Det var enligt ägaren en mjuk metod. Medans jag istället hade föredragit ett "nej", snärt på nosen eller annat kvickt. Som i deras ögon var fruktansvärda metoder!

Ang. ledartjofs och sådana handlingar har jag faktiskt inte heller förstått mig på det. Jag kör inga rangeringar i hemmet som vissa människor gör. Det ska tryckas till bara för "att". Här hemma fungerar det väldigt svart och vitt. Vilket JAG anser egentligen är en mjuk metod. Ett nej är ett nej. Ett bra är ett bra. Sen att jag kan korrigera mina hundar fysiskt (:eek:) är för mina två idioter ett mjukt sätt på ett sätt. För att felbeteendet går snabbt bort och det leder till mindre stress.

Mitt stressmongo Focus testade jag på att köra supermjukt med, klicka och shejpa in allt. Även i vardagen. DÅ blev han ännu mer stressad. All stress eskalerade istället.

Så alla hundar är olika. Och det finns faktiskt vettiga människor som inte "uppfostrar" hundar åt ägaren.

Men jag kan erkänna att om jag är hundvakt så är det mina regler här hemma. För jag skulle aldrig stå ut med en hund som segdrar i kopplet, tar maten före varsågod, jagar en katt, vankar i hemmet. Och alla människor vars hundar jag passat vet detta mycket väl.

Passar det inte att jag har mina regler här så kommer inte heller hunden hit. Däremot är det viktigt att man är öppen om det.

Sen KAN hundar skilja på hemma och inte hemma. Kompisens hund får aldrig vara i soffan i sitt hem. Det visste jag dock inte om förrens jag haft denna hund ett par gånger. Och här hemma är hundarna tillåtna precis överallt. Men gick hon upp i soffan i sitt hem? Inte alls.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 561
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 950
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp