Sv: Hund som inte funkar på hunddagis?
Jag tror inte att just mitt sätt att hantera honom är det enda rätta. Och accepterar att jag inte kommer hitta någon dubbelgångare till mig som dagmatte.
Men jag vet vad jag INTE tolererar.

Lite exempel på det följer:
Sätta halsbandet högt upp på halsen (=på de känsligaste nerverna)
Ryck i kopplet (nej, inte ens "små ryck")
Höjd röst
Stirra i ögonen
Luta sig över i onödan
Lägga ned hunden, eller andra försök till dominans
Ett litet urval...
Kontentan är väl så att säga att folk som är inkapabla att se världen ur hundens synvinkel, är inte välkomna att delta i min hunds liv på ett aktivt sätt.
Beror inte på att han flippar ur om någon beter sig på ett (i hundens ögon) hotfullt sätt, utan på att jag vill inte att min hund nånsin ska känna sig hotad. Helt enkelt, en person som inte förstår sig på hundspråk, eller är villig att lära sig, får inte vara med min hund på daglig basis. Då jag inte vill att han ska vistas i en för honom otrevlig miljö.
Alla har ju olika tröskel för vad som känns ok. Min tröskel är väl ganska "låg" antar jag, men det beror på att jag sett vad olika typer av behandlingar får för konsekvenser för honom.
Sen så är alla de här begreppen så luddiga så det är svårt att utröna vad som menas med "snälla metoden", "bestämda metoden" osv.
Men jag tror inte alls på det här med dominans eller hela flockledargrejen. Därför vill jag inte ha en dagmatte som håller på med sånt.
Att hålla sig lugn är en självklarhet för mig. Och du har rätt i att det jag är ute efter är någon som kan hantera stress.
Men många hanterar stress genom att korrigera på diverse hotfulla vis (till exempel stirra i ögonen och plocka fram arga röste - "FIDO NÄJJ."), och det fungerar för stunden, men i långa loppet leder det till mer stress - för en hund som i grund och botten är stressad.
För mig är det oerhört frustrerande att se folk hantera mitt hund på ett sätt som förvisso gör att han lyder för stunden "titta vad bra det funkade". Men inte har förståelse för att det påverkar hunden på andra vis i det långa loppet. Och försvårar mitt arbete med honom massor.
Om man får använda vilka medel som helst så är det plättlätt att få en lydig hund. För mig känns det dock inte OK att använda sig av medel som är obehagliga för hunden, främst på grund av att jag som sagt blivit något utav en expert på just stress, på grund av hunden jag har.
Hur ska man då definiera "obehagliga"...
Negativ bestraffning är något jag använder mig av, och inte anser är obehagligt för hunden per se. Det jag vänder mig emot är alltså att tillföra obehag.
Att avlägsna möjligheten till välbehag är inte samma sak, och kan vara mycket användbart. (exempelvis att vända sig om när hunden hoppar)