Hund som inte går upp i vikt

Sv: Hund som inte går upp i vikt

Vilka icke animaliska proteiner har hög smältbarhet?

Om nu TS hund är allergisk mot mjölk o soya så finns det väl ingen anledning att ge den det?
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Är prov på sköldkörtel taget? (nojig efter resultaten jag fick på min hund idag)

För att dra enenkel slutsats verkar det ju dock som att hunden inte kan tillgodogöra sig fodret som andra redan har sagt. Mycke mat - mycke bajs - smal hund = allt går igenom.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Vilka icke animaliska proteiner har hög smältbarhet?

Om nu TS hund är allergisk mot mjölk o soya så finns det väl ingen anledning att ge den det?

Men nu får du nog hålla koll på vad jag svarade på. Du sa att man inte bör ge någon hund alls soya, oavsett allergi eller inte.

Soya har en smältbarhet på 85% medan kött ligger på 90-95%, fiskmjöl ligger på 80-90%. Så låg smb har det inte.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Hittade det här om soja i hundfoder. Vet inte hurvida det stämmer eller ej?

■Är en ofullständig råvara. Saknar viktiga näringsämnen.
■Ofullständigt protein.
■En billig energikälla pga. höga stärkelsenivåer.
■Innehåller fytinsyra som hämmar mineralupptag.
■Soja innehåller även det naturliga ämnet isoflavoner och fytoöstrogener som påverkar kroppens egen hormonproduktion. Ett ämne som kan påverka sköldskörteln negativt med hormonstörningar som följd.
■Påverkar syra/bas balansen negativt.
■Hög insulinpåverkan.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Är det inte så att det enbart är animaliska proteinkällor som har fullständiga aminosyrakedjor för hundar? Att all annan protein är ofullständig menar jag..
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Nej, tror inte det är taget ska kolla alla papper.
nej han vära ju inte ta upp maten.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Det är ju väldigt vanligt att hundar, även om de inte är allergiska, bajsar stora mängder om fodret innehåller mycket spannmål eller annan bukfylla.
Det kan ju också vara så att hans mage är helt ur spel (kanske på grund av allergierna eller någon annan obalans) och därför inte klarar av att ta upp näringen ordentligt.
Du kanske i första hand skulle prova att ge någon form av magstabiliserande för att se om magen lugnar sig? Sen successivt byta ut fodret till ex standart mild.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Fast det där är ju saxat från standardt's hemsida. Inte är det något jag litar på utan fullvärdiga källor ;)

ProPlan ex. tjatar ju om att deras råmjölk i maten är så bra för valpar. De veterinärer och agronomer jag pratar med ser ut som frågetecken när jag frågar om det.
Ett hästfoder som jag minns jag kollade upp talade om att minska stressnivån med vissa produkter, andra produkter var så himla naturliga och bra för hästen. Inget spannmål, när jag läste förpackningen så var det fullsmockat av spannmål..

Så det ska mycket till innan jag litar jag på vad foderförsäljare säger. Jag håller mig till vad jag lärt mig på foderkurser och vad som står i mina läroböcker samt beprövad vetenskap.

Angående hormonerna så har, när man gjort studier på SLU, hittat minimal påverkan av det jag sett. Och då handlar det om ganska höga mängder (utfodring av grisar med 20% soja). I hundfoder så ligger soja bland de sista listade ingredienserna, långt efter kött, ungefär bland alla aminosyror som läggs till. Då handlar det inte om några mängder alls. Men rätta mig gärna om jag har fel. :)
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Ja, det var därför jag undrade om det stämde eller ej. På deras hemsida verkar det mesta som finns i torrfoder vara skadligt.. Men å andra sidan, dom kan väl inte ha tagit informationen helt ur luften?
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Ang. värdena på smältbarheten du anger, är det smältbarhet för hundar eller för människor?
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

ts:

Du säger att du provat olika foder. Hur länge då? En vecka eller några månader?
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

GMO-soja är inte farligt att äta så vitt jag vet. Har du andra uppgifter så hade det varit intressant att läsa (vilken sort pratar vi om btw? herbicidtoleranta eller insektstoleranta?) . Dessutom finns det inga lagar och regler som säger att kött, mjöl och ägg från djur som ätit GMO-foder måste märkas, så hunden får ju i sig sådana produkter förr eller senare.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Zylkène är utvunnet ur råmjölk och där finns en hel del studier gjorda (antagligen "beställda" av de som tillverkar produkten, men vem annars skulle vilja investestera i en sådan undersökning?) Jag vet inte om ProPlan far efter samma effekt, men jag antar det?
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Din hund verkar inte ha fått hjälp.

Hur har man fastställt allergierna?
Vilka behandlingar har testats?
Vilket Specificfoder äter han?
Vilket Royalfoder fungerade inte?
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Zylkène är utvunnet ur råmjölk och där finns en hel del studier gjorda (antagligen "beställda" av de som tillverkar produkten, men vem annars skulle vilja investestera i en sådan undersökning?) Jag vet inte om ProPlan far efter samma effekt, men jag antar det?

Det står inte om Zylkène utan bara om att colostrum som finns i deras foder hjälper bevisligen valpar att förstärka det immunförsvaret de fick från sin mamma.
Att det skulle vara stressdämpande låter, vid närmare eftertanke, som doping?

OPTI START - Innehåller kolostrum (råmjölk), som är rik på naturliga antikroppar, som bevisligen förhöjer försvarsresponsen och hjälper till att förstärka det skydd valpen fick från modern. Balanserar även ”goda och ”onda” bakterier i valpens tarm för att hjälpa till att stå emot vanliga åkommor hos valpar.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

kl

Men hur kan du ha fått reda på via prover att han är allergisk mot nöt? Man kan väl inte ta prover för foderallergi?
Hills är inte jättefett om det är z/d du menar. Å andra sidan verkar det vara det bästa allergifodret.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Min tik visade sig har giardia, en parasit, som gjorde att hon såg ut som ett vandrande spjälstaket. Nu är hon ändå inte riktigt bra, håller fortfarande på att leta rätt mat, men mycket bättre än innan avmaskning!

Hon var avmaskad med Axilur men giardia kräver mycket längre avmaskning, minst 5 dagar i rad och gärna en gång till efter 2 veckor. Ping fick först 5 dagar och blev lite bättre, sedan fick bägge i 20 dagar när den andre visade symtom så nu ska det vara helt borta :laugh:

Min har också Giardia.
Funderar på var hon kan ha fått det ifrån.

Skulle vara intressant att höra vilka symptom din hund hade och vad den ätit för kost innan det konstaterades.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Jag köpte Ping i februari och sökte vet. i mitten av mars så hon hade det när jag köpte henne. Tog ända tills mitten av maj innan de hittade felet. Hon var mager, håglös, bajsade massor(!),matt i pälsen och frös onormalt mycket, i princip alla prover togs men eftersom hon var avmaskad tänkte inte vet. på giardia utan det provet togs för säkerhets skull. Hon vägde 2,4kg när jag fick hem henne, nu väger hon knappt 3kg och skulle nog kunna gå upp 100g till.

När hon kom åt hon RC pudel, försökte sätta henne på den andras mat men det gick inte alls, provade Iams som funkade någorlunda, hon fick äta valpmat, så mycket som jag kunde trycka i henne och tog sig ändå inte ordentligt. Nu äter hon Standardt extra, tog nästan 4kg mat innan magen vande sig och jag tänkte byta igen, men kunde inte ta mig till affären förrän 3 dager efter jag beslutade mig för att byta och på de dagarna lugnade magen sig. Nu mår magen förhållandevis bra, hon bajsar 1-3ggr om dagen till skillnad från 3-5ggr och i princip slemlöst.

Vets. preliminära diagnos är kronisk colit, vet inte om det beror på giardian eller om hon haft det ändå. Detta visar sig genom halvlös och slemmig avföring, något hon haft ända sedan jag köpte henne.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Jag köpte Ping i februari och sökte vet. i mitten av mars så hon hade det när jag köpte henne. Tog ända tills mitten av maj innan de hittade felet. Hon var mager, håglös, bajsade massor(!),matt i pälsen och frös onormalt mycket, i princip alla prover togs men eftersom hon var avmaskad tänkte inte vet. på giardia utan det provet togs för säkerhets skull. Hon vägde 2,4kg när jag fick hem henne, nu väger hon knappt 3kg och skulle nog kunna gå upp 100g till.

När hon kom åt hon RC pudel, försökte sätta henne på den andras mat men det gick inte alls, provade Iams som funkade någorlunda, hon fick äta valpmat, så mycket som jag kunde trycka i henne och tog sig ändå inte ordentligt. Nu äter hon Standardt extra, tog nästan 4kg mat innan magen vande sig och jag tänkte byta igen, men kunde inte ta mig till affären förrän 3 dager efter jag beslutade mig för att byta och på de dagarna lugnade magen sig. Nu mår magen förhållandevis bra, hon bajsar 1-3ggr om dagen till skillnad från 3-5ggr och i princip slemlöst.

Vets. preliminära diagnos är kronisk colit, vet inte om det beror på giardian eller om hon haft det ändå. Detta visar sig genom halvlös och slemmig avföring, något hon haft ända sedan jag köpte henne.

Tack för ditt svar!

Har hon även haft några gaser?
Magsmärtor?

Min har inte de klassiska symptomen, så jag är intresserad av om hennes problem beror på något annat.
Försöker få del av andra personers erfarenheter.
 
Sv: Hund som inte går upp i vikt

Gaser har hon inte haft, konstigt nog med tanke på vilket skick hennes mage var ett tag. Inte överdrivet ont i magen heller, ibland har hon lite ont, men samma där, med tanke på skicket hade iallafall jag legat dubbelvikt :crazy:

Vad har din för symtom då?

TS: Säg till om vi kapar tråden för mycket
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 408
Senast: Kalkon87
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 004
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp