Bukefalos 28 år!

Hund som skyddar

T

Tinuus

Min storasyster har en 2-årig tik av raserna sheep dog/collie/border terrier, en mycket viljestark och väldigt smart hund. Min syster har nu flyttat till lägenhet, vilket hunden aldrig varit med om förut, och nu har hon börjat med att tokskälla när hon hör någon i trapphuset. Men bara när matte är hemma, annars ligger hon tyst och snällt, hon lägger sig också på mattes fötter och morrar, så uppenbarligen är det ett skyddsbeteende. MEN hur får man bort det? Anti-skällhalsband är förstås en genväg till lösningen men kanske inte riktigt vad vi är ute efter... Vi har provat det mesta, pratat lugnt med henne, aktiverat och försökt få henne att tänka på annat, ryta i åt henne, "prata allvar" (titta i ögonen och prata bestämt), ge henne något gott... Det fungerar inte, hon fortsätter skälla som besatt.

Någon som har något tips? :banana:
 
Sv: Hund som skyddar

23 som tittat men ingen har någon idé?
 
Sv: Hund som skyddar

vad händer om man total ignorerar hunden?
Hunden får ingen reaktion alls på sitt beteende?

Jag vande alla mina hundar på så sätt när de var valpar. Såg till att det fördes oväsen, ringande på ringklockan osv. UTAN att jag rörde ett finger vare sig åt hunden eller dörren. Alltså insåg de rätt fort att det inte var nån poäng med att varna.
Två av dem lärde jag "om" efter ett par år. När vi flyttade ut på landet så fick de gärna skälla(så att idioter till grannar och likande inte går in oanmält). Det fungerade, och den ena lärde jag "om" ytterligare en gång. När vi flyttade in till stan igen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 245
Senast: ISABEL
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 182
K
Övr. Hund I den närmsta bekantskapskretsen finns två hundar som vållar lite problem som vi har svårt att lösa. "Fido" är jämnårig med min hund...
Svar
15
· Visningar
1 466
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 006
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp