Hund som springer iväg

E

Elisabethh

Min hund, labrador, kan jag inte ha lös på fält eller skog när jag är ute och går eftersom han springer iväg långt ifrån mig och dröjer innan han kommer tillbaka. Det är visserligen ingen större fara att släppa honom där men jag vill ju gärna ha koll på vad han gör. Det har blivit ett problem eftersom han är väldigt energisk och har stort behov av motion, vilket han inte får eftersom han då måste vara kopplad hela tiden. Jag har provat att fresta honom att stanna kvar med mig genom att kasta pinne tex, vilket han älskar! Men idag sprang han iväg igen fastän jag höll en pinne i handen... Vet någon hur jag kan göra för att få honom att stanna i närheten? Han är väldigt energisk och livlig och drar lätt iväg om han ser något intressant. Det kanske växer bort med åldern.. Men jag är tacksam för tips! Allt ni kommer på!
Är det någon som känner någon bra hundtränare i närheten av Kristianstad?
 
Eftersom han har ett stort behov av att få springa och leka och det gör han ju bäst om han är lös.. Annars får jag springa som en dåre en timme minst bredvid honom (vilket säkert skulle va nyttigt :) ). Han mår inte bra av att bara få gå i koppel och i mitt tempo... Nu släpper jag honom i trädgården och leker och apporterar och det går jättebra. Men jag skulle vilja kunna släppa honom även i skogen och på fält och lita på att han inte springer ur sikte. Är det möjligt?
 
Under tiden som du läser böcker om ledarskap så kan du väl ha honom i långlina.
 
Cykla kanske? Jag har en labbekorsning som också är väldigt energisk, det är fullständigt omöjligt att rasta henne trött. Däremot om man gör lite hjärngympa, leta upp saker, enklare lydnadsträning, apportering i skogen under promenaden så blir hon trött. Inte heller har hon tid att springa iväg om man sysselsätter henne.

Som sagt finns det bra böcker om inkallning och ledarskap, ta en sväng till bibblan! :)
 
Håller med Dean. Lina är en bra metod.

Vi har tre hundar: två borzoier och en cocker. Jag tycker det räcker med två koppel på promenaderna och vill därför gärna kunna ha cockern lös. Nu är hon ganska duktig på kontakt och inkallning, men för säkerhets skull har jag spårsele och spårlina på henne tills jag känner att det sitter så säkert som jag vill. Om hon drar iväg har jag 15 m lina att få fatt/trampa på. Funkar jättebra.

Samtidigt tränar jag lydnad med henne separat och även när vi är ute på promenaderna då vi båda är lite distraherade av borzoierna (för är det bara vi två ute går det bra att ha henne lös, det är ju när det är störningar vi måste träna mer på).

Borzoierna kan vi inte släppa hur som helst, så de åker vi till inghängnad rasthage med varje dag. Kanske finns det någon sådan i din stad? Det är ju också ett bra ställe att träna på!

Men som sagt - prova lina i kombination med lydnadsträning. Hunden skall alltså gå lös med linan släpande efter.

Hundtränare kan man ibland hitta i telefonkatalogen (gula sidorna) + på annonser i djuraffärer. Kolla också med din brukshundsklubb.

Anneli
 
Åh, jag förstår precis vad du menar! Frustrerande! Jag har själv en rottweiler ca. ett år, som iblandinte lyssnar... när det finns andra mer intressanta saker att göra, som att sticka in i skogen på egen upptäcksfärd och kanske jaga lite älg och så! Försöker locka med kladdig fuktig mat, som hon kan känna lukten av! Har även en jättelång lina i trädgården, där hon får vara fastspänd ytterstsällan, problemet är att hon snurrar sig runt träden och fastna och piper tills nån kommer och hämtar henne! :)

Menjag tror att det växer bort! Försöker iaf.. intala mig det!!! :D(Hon har varit på inkallningskurs vilket hjälpt lite........ )
 
välkommen till klubben :smirk:. hur gammal är han? jag har också en labbe som var ett monster vid 1-2 års ålder... har börjat kunna ha honom lite lös nu, vi tränar jättemycket på att varje gång jag kallar och han kommer så får han gottis. ibland måste han gå lite fot eller räcka tass eller nåt sånt först. och det fungerar! fast vi köar till en kurs ändå. finns det ingen brukshundklubb där du bor?
 
Tack för svaren!

Han är 1 och ett halv år nu, född i april. Jovisst finns det brukshundsklubb men det är fullsatt i höst och jag vet ändå inte om jag riktigt tror på hur de tränar... Han kanske lyder bra där men det är värre "i verkligheten". Problemet är att där vi bodde tidigare, i umeå, lät vi honom springa väldigt fritt både på promenad och själv eftersom vi bodde långt från vägen och grannar. Nu har han ju lärt sig det och det är svårt att vänja av med... Det är ju mitt eget fel. Dressyrlina låter som ett intressant alternativ för då kan han ju ändå få springa utan att jag måste kalla in honom hela tiden. Tidigare har han kunnat springa lös på det fält vi går till varje kväll men på senare tid har han fått för sig att det är roligare att springa iväg långt bort... Finns det några bra böcker ni kan tipsa mig om? Det är en djungel... Jag har funderat på klickerträning också men är lite tveksam om det skulle kunna lösa just det här problemet.

Vad gör ni när hunden inte kommer när ni ropar förräns långt (långt!) senare? Bestraffar ni då? Alltså om han varit iväg en bra stund och kommer tillbaka som om ingenting har hänt fastän ni har ropat?

mvh Elisabeth
 
prova att gå och gömma dig varendå gång han springer iväg utan att han får det, sen gömmer du dig ett tag tills han inser att du är borta och börjar leta då kallar du in honom och ger honom jätte mycket beröm! då inser han nog snabbt att han måste ha kolla på dig och vara ganska nära för att du inte ska försvinna!

prova det funkar jätte bra på våran hund! lycka till :bump:
 
aldrig aldrig aldrig bestraffa när hunden kommer till dig! det pajar jättemycket! prova det son vicku skrev, att gömma dig, eller fort springa från platsen. min labbe brukar inte bry sig om jag gömmer mig, men kommer genast om jag springer iväg.
 
Den bistra sanningen i de lägena är att du inte är roligast eller intressantast... :crazy: Dressyrlina tar bara bort symtomen, inte problemet: bristen på kontakt. Det om något har jag lärt mig på brukshundsklubben! :)

Jag använder inte själv klicker, men har för mig att jag läst just om klicker som hjälpmedel vid inkallning.
 
jo, det är sant. Det funkar även på min hund! Hon blir såååå orolig om jag är borta helt plötsligt! Och om jaag rusar i full fartt från platsen, vill hon jaga mig och komma i kapp! (dvs. om det inte finns nåt vilt inärhetenn.....). Prova!
 
Det är just det jag vill jobba med också, att han ska vilja ha koll på mig och att vi ska få bättre kontakt. Det är ju det som är problemet, jag är inte intressant nog :)
Jag har provat att springa och gömma mig och låta honom söka upp mig och det har varit bra, men det har hänt attt han har sprungit en bra bit bort och då blir man ju orolig att det ska dröja och det hinner hända något. Jag ska ändå försöka fortsätta med det när jag kan göra det. Vi tränar väldigt sällan bara vi två och det kanske är där jag måste börja? Det jag gör med honom är mest att leka apport i trädgården och ut och gå p åkvällen i koppel.

Det är klart att det inte är många i dag som har sin ahundar utan koppel, men jag har ändå det som önskan med min hund. Det är roligare både för mig och hunden...
 
ja, du får nog träna lite själva, du och han. labbar är ofta sena i utvecklingen, så bli inte förvånad om din hund uppför sig som om han vore 5 mån ;). jag förutsätter att ni går fler promenader än den på kvällen. träna lite inkallning när han är kopplad också. glöm inte gottiset!

(det finns en ful metod till, gör din hund bolltokig. jag gjorde det av okunskap och nu har jag en hund som gör vad som helst för bollen, sug på den vad som helst)
 
Nä, inte är det lätt att toppa harspår och annat skoj... ;) Det finns ett par bra böcker som heter Aktivitetsboken och Inkallning är så mycket mera, författare Memea Mohlin. http://home.swipnet.se/~w-44736/

I Aktivitetsboken finns massa bra tips om vad man kan göra när man är ute och går, enkla grejer som balansera på nerfallna träd och sånt. Om man motionerar hjärnan på hunden blir den inte så benägen att göra det själv genom att springa iväg efter annat spännande. :smirk:

Det kanske finns nån annan kurs du kan gå på SBK som inte är fullbokad? Det spelar egentligen ingen roll vad man gör eller vilken kurs man går, allt går i slutändan ut på kontakten med hunden. Jag har gått både viltspår och agility med min bullterrier, bara för att testa. (Fast vi kommer inte att gå fortsättningskursen i agility, hon la sig ner på banan och somnade under tävlingen på kursavslutningen....tre gånger.... :o )
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 786
Senast: Elektron
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
15 735
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp