Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Jag tror inte att det finns hundar/raser som kräver tuffare/hårdare tag än andra. Däremot är jag övertygad om att det finns hundar som är i större behov av konsekvens och tydlighet än andra.

Min erfarenhet är att när någon bestämt sig för att deras hund behöver "hårdare tag" beror det nästan alltid på antingen
a. det finns inte tillräcklig kunskap för att handskas med den aktuella hunden. (Ju envisare och smartare hund, desto mer kunskap krävs).
b. hett temperament alt kort tålamod hos ägaren
c. en positiv effekt på en, för hunden oväntad, "hård hantering" har fått ägaren att tro att detta är effektiva metoder.

Att en hund "skärper till sig" när den råkar ut för ett obehag den inte förväntat sig är ju ganska självklart. Särskilt om detta obehag kommer ifrån en person som den inte känner. Det är ju därför som TV-tränarna får en sån "wow-effekt" på sina åtgärder.

När metoderna blir vardagsmat, så avtar effekten snabbt - varpå man måste bli hårdare och hårdare för att få samma effekt.

Ta te x detta med att hoppa upp mot ansiktet, som nämnts här. Jag har sett en mängd mer eller mindre otrevliga metoder emot detta oönskade beteende. Ofta har hundarna ännu inte lärt sig sluta hoppa när de är 4-5 år eller ännu äldre. Däremot har många lärt sig att hoppa upp och sedan snabbt hoppa undan igen, för att undvika att bli knäad, trampad eller knuffad. Eller så studsar de frenetiskt -på en halvmeters avstånd från personen ifråga.

Om man istället konsekvent och omedelbart vänder ryggen till sin hoppande hund (utan några som helst verbala eller fysiska kommandon) och instruerar alla andra att göra samma sak, så tar det inte alls särskilt lång tid innan hunden börjar testa andra metoder för att få uppmärksamhet.
Då är det bara att välja vilket beteende man vill ha (stå stilla, sitta, ligga, gnälla, skälla, gå därifrån etc) och förstärka det.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Jag kanske skall nyansera mig mer. Jag menade inte att vår rottis fungerade bäst på "hårda metoder", kanske bäst att definera vad som anses hårt?

Hon fungerade bäst på strikta regler, fullständig konsekvens och extrem tydlighet. För mig som är lite avslappnad så var det för mycket jobb.

Och Alexandra, hoppas att du inte tog illa upp för min kommentar om "långa inlägg". Det var inte meningen att såra dig! Du skriver oftast också väldigt nyanserat och detaljerat, och då är det ju också lättare att fundera konstruktivt. :)
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

*kl*

Billie var sån, hon funkade bäst om man faktiskt gick på henne rätt rejält. Hon var ju tuff och typen som tog hela armen om hon fick ett finger. Under träning blev hon jättefokuserad om man ställde ordentliga krav och taggad som tusan om man "bufflade till henne" lite, triggade alltså.

Likaså fick ju korrigeringar och liknande vara lika tydliga, dock behövde de inte vara hårda rent fysiskt (lärde jag mig till slut). Hade jag fått mer tid med henne hade jag kanske kunnat få ner intensitetsgraden, vem vet. Kommando-korrigering-beröm funkade.

Loka är precis tvärtsom, hon "dör" direkt på krav och som korrigering räcker en arg blick så kryper hon. Hon tyckte jag var skitläskig i början... :o innan jag lärde mig hur hon fungerade. Kommando-visa själv vad som väntas- beröm räcker men hade inte uppfattas av Billie.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Om man istället konsekvent och omedelbart vänder ryggen till sin hoppande hund (utan några som helst verbala eller fysiska kommandon) och instruerar alla andra att göra samma sak, så tar det inte alls särskilt lång tid innan hunden börjar testa andra metoder för att få uppmärksamhet.
Då är det bara att välja vilket beteende man vill ha (stå stilla, sitta, ligga, gnälla, skälla, gå därifrån etc) och förstärka det.

Näe... Funkade inte alls på Billie. Man fick härliga rivsår i nacke och på ryggen dock. Hon hoppade högre och började klättra med tassarna istället, tog det som en utmaning. Jag som hade mer pondus fick då korrigera (knuffa ner-säga nej-och gå därifrån) och det gav resultat efter en tid, men när min dåvarande sambo som inte alls hade samma pondus gjorde samma sak då följde hon bara efter och hoppade på bakbenen. Då var jag tvungen att kliva emellan och sedan vakta sambon/alla andra. Hon hoppade på alla utom mig och min jakttränare.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Och kanske får jag acceptera att jag iaf en period får vara lite hårdare/mer fysisk än jag önskar med honom. Förhoppningsvis är det övergående, han gillar att vara till lags, men det gör honom inte så mycket om han inte är det. Det är bra att vara på plus hos matte och få beröm, bus och godis, men det är ingen fara att vara i onåd liksom.

Jag HAR läst hela, men det känns onödigt att upprepa alltihop i ett citat :D

Just det här tycker ju jag talar för att det, som du själv definierar som "hårdare tag", inte kommer att vara särskilt verkningsfullt.
Jag skulle gissa att med tilltalande mognad och erfarenhet så kommer han bara att slå dövörat till och vänta ut dig. Eftersom det inte gör honom så mycket att vara i onåd, menar jag.
Eller tänker jag fel nu?
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Lia - om du läst inlägget hade du sett frågan, som inte var 'hur hårt anser ni att..' utan "finns det hundar som 'behöver' eller 'svarar bättre' på hårdare eller mer 'handfasta' metoder?"
Och just det täcker "mitt" standardsvar in! Hundindivider är individer. Behöver väl egentligen inte sägas mer än så.

Problemet jag har med jätteinlägg är att komma ihåg all information i min inbyggda PC. Därför föredrar jag enkla och konkreta inlägg med dom uppgifter som är relevanta. Detaljer, historiebeskrivningar och undantag mm tar man sedan vartefter dom blir aktuella.

LIA
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Och just det täcker "mitt" standardsvar in! Hundindivider är individer. Behöver väl egentligen inte sägas mer än så.
Problemet jag har med jätteinlägg är att komma ihåg all information i min inbyggda PC. Därför föredrar jag enkla och konkreta inlägg med dom uppgifter som är relevanta. Detaljer, historiebeskrivningar och undantag mm tar man sedan vartefter dom blir aktuella.
LIA

Ärligt talat förstår jag inte vitsen med att hoppa in med "standardsvar" på ett inlägg som man inte ens orkat läsa.. Varför inte helt enkelt glida vidare till trådar som har mindre text istället?

Den som bemödar sig med att skriva en omfattande bakgrund och förklaring till sin frågeställning, är förmodligen varken hjälpt eller intresserad av ett slentrianmässigt inslängt standardsvar.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Näe... Funkade inte alls på Billie. Man fick härliga rivsår i nacke och på ryggen dock. Hon hoppade högre och började klättra med tassarna istället, tog det som en utmaning. Jag som hade mer pondus fick då korrigera (knuffa ner-säga nej-och gå därifrån) och det gav resultat efter en tid, men när min dåvarande sambo som inte alls hade samma pondus gjorde samma sak då följde hon bara efter och hoppade på bakbenen. Då var jag tvungen att kliva emellan och sedan vakta sambon/alla andra. Hon hoppade på alla utom mig och min jakttränare.

Har sett det där också, någon enstaka gång. Men då tvivlar jag på att det är hälsnings-hoppande, snarare någon form av dominanshandling, - eller också okontrollerad stress helt enkelt. Obehagsförväntan?
Fast det är förstås omöjligt att analysera det på en hund man inte sett.

Däremot har jag sett 100-tals hundar (nä, överdriver INTE!) sluta hoppa med "vindflöjelmetoden".
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

För att ämnet intresserar mig.
Tyvärr gör dock textmängden att jag inte får grepp på det hela.
Mitt problem? Javisst, men kanske också värdefullt för TS att få reda på? Fr a som TS ofta skriver enormt långa inlägg.

LIA
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Ja jag tror absolut att det finns hundar som svarar bättre på en hårdare metod. Likaså som det finns hundar som man måste behandla med silkesvantar för att de inte ska bryta ihop.

En vän till mig är sådan. Hård och rätt på. Men sen behöver hon banne mig inte göra mer med sina hundar. De liksom bara finns där och lyder och dyrkar henne rätt av. Mången är de hundar som fått hennes knä i bröstkorgen och sen hoppar de aldrig mer på just henne.

Men flertalet är de hundar hon skickar hemifrån just för att de inte svarat bra på hennes metoder. Det har totalt skurit sig. Kanske inte den trevligaste och mest sympatiska människa jag känt heller. Men... Tja... Det som fungerar bäst är väl att anpassa hund efter hur man är själv. Man orkar inte gå dag ut och dag in med en fasad som man kanske inte orkar upprätthålla.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

För att ämnet intresserar mig.
Tyvärr gör dock textmängden att jag inte får grepp på det hela.
Mitt problem? Javisst, men kanske också värdefullt för TS att få reda på? Fr a som TS ofta skriver enormt långa inlägg.

LIA

Ett ämne som intresserar har man väl inte standardsvar på :confused:

Tips i all välmening, till en enskild medlem kan man ju alltid PMa om.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Jag tycker det här är ett intressant ämne men har nog inget konkret att tillägga. Dock tycker jag att det är lite tråkigt att så många kritiserar längden på inlägget. Har man lässvårigheter kan man ju göra så gott man kan, men det blir trist stämning av att antyda att det är TS som gör något "fel".
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Ja jag tror absolut att det finns hundar som svarar bättre på en hårdare metod. Likaså som det finns hundar som man måste behandla med silkesvantar för att de inte ska bryta ihop.

En vän till mig är sådan. Hård och rätt på. Men sen behöver hon banne mig inte göra mer med sina hundar. De liksom bara finns där och lyder och dyrkar henne rätt av. Mången är de hundar som fått hennes knä i bröstkorgen och sen hoppar de aldrig mer på just henne.

Men flertalet är de hundar hon skickar hemifrån just för att de inte svarat bra på hennes metoder. Det har totalt skurit sig. Kanske inte den trevligaste och mest sympatiska människa jag känt heller. Men... Tja... Det som fungerar bäst är väl att anpassa hund efter hur man är själv. Man orkar inte gå dag ut och dag in med en fasad som man kanske inte orkar upprätthålla.

Jag tycker din vän är väldigt klok, som inser att hennes metoder inte passar alla och låter de hundar som inte klarar metoderna slippa. Intressant också att du skriver att det är "flertalet".

Precis så har jag också fått för mig att det är. Ett fåtal hundar klarar av (inte behöver) tuffa tag, men de flesta blir varken bättre eller gladare av sånt.

Nä, gud förbjude att man försöker hålla upp en fasad emot sina hundar, det skulle de ändå genomskåda blixtsnabbt :grin: Men för mig är den största tjusningen att nå fram till varje enskild hundindivid - med metoder som jag själv trivs med och tror på.
Att anpassa mig efter hunden ser jag inte som att sätta upp en fasad, utan som social interaktion med en annan varelse.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Visst kan man ha det, som utgångspunkt.

Svara i tråd eller PM? En evig fråga. Förmodligen skulle mer än hälften av alla inlägg lätt kunnat läggas som PM istället, men var dra gränsen?
Tänkte skriva mer i det ämnet, men inser att vi inte ska kapa tråden med mer OT. :o

LIA
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Jag tror att det finns hundar som till och med behöver det. De är kanske inte många. Men visst finns de.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Om man istället konsekvent och omedelbart vänder ryggen till sin hoppande hund (utan några som helst verbala eller fysiska kommandon) och instruerar alla andra att göra samma sak, så tar det inte alls särskilt lång tid innan hunden börjar testa andra metoder för att få uppmärksamhet.
Då är det bara att välja vilket beteende man vill ha (stå stilla, sitta, ligga, gnälla, skälla, gå därifrån etc) och förstärka det.
Ryggvändning/ignorering har vi testat på vår hund. Det går inte. Han är outtröttlig.

Däremot, om jag konsekvent och omedelbart säger ifrån när han ägnar sig åt ett oönskat beteende så slutar han.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Det är ju jättebra. Huvudsaken är ju att man hittar en metod som funkar.
Det är annars inte så många hundar som förstår vårt talade språk :p
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Din Riesen låter väldigt lik min Beauceron i många avseenden! Han är också extremt lättlärd men envis och gör inte saker utan motivering! Jag känner igen massor i dina beskrivning! MEN med honom går det inte att bli hård och ta i med hårdhandskarna. Han är en tuff och trygg kille, men blir jag förb-ad får han frispel och börjar hoppa och studsa som en galning och det slutar ofta med en spräckt läpp på mig. Vända ryggen till hjälper inte, då dänger han tassarna i bakhuvudet på mig istället.
Jag tränar mkt med Klicker och han kan lära sig nästan vad som helst, men han måste vara motiverad med godis eller kampleksak. Ibland önskar jag att han vore lite som Schäfrarna jag levt med, där mattes beröm och uppskattning var nog!
Att din hund inte tar så illa vid sig av hård tillrättavisning, beror nog på det stora förtroendekapital du har med din hund. Därför kan du ta i då och då utan att han tappar förtroendet för dig. Men gjorde du så hela tiden tror jag resultatet kunde bli en otrevlig hund som tycker matte är en skitstövel...! (Ursäkta!!)
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Jag kan bara svara för min nuvarande riesen..Hon har inte varit som mina andra,för på dom har jag nog kört i liknande stil som dig!

Men denna älskade bara att jaga katter,och dö skulle dom nästan göra också..
Jag testade det mesta,men dom skulle bara dö..

Tills en dag när jag gick ut genom dörren,handen i gips,jag hade blivit opererad dagen innan..
Och jag såg inte katten utanför ytterdörren..
Hunden drog iväg som en avlöning,drog omkull mig i backen,handen krasade till,och det gjorde djävulskt ont..
Jag tog upp kopplet i ren smärta/chock och skrek(vrålade) och sen drämde till henne..
Hon har aldrig jagat en katt sen dess..Hon kan springa efter för att leka med dom,men inte jaga för att döda..

Och jag fick sy om handen med 5 stygn,op-såret sprack när jag for i backen..Det går inte att beskriva i ord hur ont det gjorde när såret sprack!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
3 555
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 186
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 740
Senast: Takire
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp