Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Ber om ursäkt, missade att det var olika hundar.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

SÅ vad anser ni, finns det hundar som 'behöver' eller 'svarar bättre' på hårdare eller mer 'handfasta' metoder?

Helt klart! min egen hund räcker det med att se snett på för att hon ska krypa ur skinnet pappas hund därimot..... ja jag säger bara VA F*N SKA MAN GÖRA!
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

*KL*

Ja!

Min RR hane på tre år kom till mig med extremt dåligt självförtroende. Han mådde inge bra alls pga två skilsmässor i förra familjen och han klarar inte av när folk bråkar eller är ledsna och dålig grunduppfostran. Honom fick jag börja om med och belöna och uppmuntra väldigt mycket men vara extremt konsekvent och tydlig med vad som gäller här hemma för att han inte skulle bli ännu mer förvirrad. Han trodde och tror fortfarande ibland att alla hundar är ute efter honom och att anfall är bästa försvar. Där fick jag ta i ordentligt i början för att komma fram till honom när han snetände på en annan hund men så fort man fick kontakt igen var det det här snälla och mjuka som funkade. Han är extremt svår motiverad och ger väldigt lätt upp om något känns svårt. Honom kan jag behöva vara väldigt tuff mot i vissa situationer och väldigt följsam och snäll i andra. Till exempel här om dagen fick han ligga och gnaga på ett ben när en granne kommer in på tomten, han är uppfostard så att han ska låta matte sköta människor som kommer men då snetände han pga att han hade ett ben och gjorde ett utfall för att tala om för människan att kom inte hit! Han hade inte bitit men gjort väldigt seriösa försök att skrämma. I det läget är han okontaktbar så det ändå alternativ jag hade då var att ge honom en spark i baken och direkt försvinner han ur sin bubbla och blir den snälla och lugna hund som han faktiskt är och då får han naturligtvis massa beröm.
Men i vissa andra situationer räcker det med att jag tittar lite argt på honom för att han ska ta det som en korrigering. Under träning skulle jag ALDRIG drömma om att korrigera honom för då blir han helt knäckt och ser ut som om han säger: Gör det själv då om det är så himla lätt (med tårar i ögonen)Så för att svara på din fråga Ja det finns hundar som man behöver vara tuffare mot i VISSA situationer.

Synd bara att man ska bli kallad djurplågare för att man ryter åt sin hund när man som ägare känner att det är det situationen kräver. Folk måste inse ibland att alla inte har lika förarveka och lätta hundar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

KL:

Om jag ser till mig själv så fungerar min hund bäst med sk hårda metoder. Jag brukar skoja och säga att hon aldrig är så glad som när hon har fått en rejäl avhyvling (vilket stämmer, hon leker och hoppar och är alldeles till sig och sedan gör hon det hon ska -prickfritt :))
Hon blir alltså bara taggad ju hårdare jag är mot henne. Det finns väl såklart en gräns för vad hon tål men den har jag nog inte varit i närheten av ännu.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Kan bara tala för mig själv och våran schäfer vi har.

Han är ingen vek schäfer, ibland så "glömmer" han att göra det man ber han om, ibland bara provar han om det kanske går att göra sådär idag osv..

han behöver man ibland ta till "hårda" metoder på. Hjälper inte att gång på gång tjata på honom. En korrigering , ett nej och han gör inte om det (föränn han långt senare kan få för sig att prova igen, kanske går då...).

Och nej jag har ingen olycklig hund som hatar mig. Och jag är ingen misshandlare.

Men många hundar hamnar tyvärr hos fel folk som inte rår på dom, helt enkelt som någon annan beskrev, vissa klarar inte av den fysiska korrigeringen och då är en stark schäfer, rottis whatever ingen lämplig hund.

Hur många 6-12 månaders rottisar osv. finns det inte på blocket pga. allergi och allt möjligt? :angel:

Har en vän som har en blandras som h*n uppfostrar med mjuka metoder men den hunden funkar det inte att ta tag i så att säga. Och h*n har själv sagt att h*n skulle aldrig kunna ha en hund som inte funkar enbart med muntliga tillsägelser... och då är det klokt att h*n inte har en sån som vi har utan skaffar "veka" hundar eller hur man ska kalla det..

Over and out för nu :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
3 555
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 186
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 740
Senast: Takire
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp