Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Jo, fast frågan var om ni andra anser det finns hundar som 'behöver' eller 'svarar bättre' på hårdare eller mer 'handfasta' metoder?

Ja, utifrån mina år som hundrastare med många olika hundar som kommer från olika miljöer så anser jag att ja, det finns faktiskt hundar som behöver mer fasta metoder. Vi kan ta min daghund och några småhundar på gården som ex. Lady hon kan gå fot, hon kan vara mycket lugn och lydig men ibland "glömmer" hon eller skiter i det helt enkelt. Om vi tar fåglar som exempel. Lady går lös för det mesta och hon har lite jakt i sig därför är fågeljakt mycket roligt tidigare så sa man till henne eller lockade tillbaka henne men nästa promenad skulle hon efter fåglarna igen. När detta inte funkade tog jag helt enkelt tag i henne och sa till ordentligt, detta beteendet är inte accepterat. Nu går hon lös med fåglar runtom utan att bry sig. Hon är en hund man måste säga till, vid fotgång fick ett snabbt-ryck-sen-är-allt-bra-igen-metoden tillämpas men nu går det som smäck. Skulle jag använda denna metod på till ex sally (en japanese chin) som inte är lika mycket tilllags så skulle hon bara bli rädd eller ställa sig på tvären samma gäller jimmy, en westieherre på gården han skulle antagligen bara känna sig kränkt och skita i vilket (mig) efteråt.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Har sett det där också, någon enstaka gång. Men då tvivlar jag på att det är hälsnings-hoppande, snarare någon form av dominanshandling, - eller också okontrollerad stress helt enkelt. Obehagsförväntan?
Fast det är förstås omöjligt att analysera det på en hund man inte sett.

Hon gjorde så från dag ett, fyra månader gammal, varje gång det klev in en människa genom dörren. Visst fanns det en del stress med i bilden dock men knappast dominanshandling eller obehagsförväntan.

Just därför är det lurigt att säga att en universalmetod funkar på alla hundar när det, som du själv skriver ovan, alltid finns undantag.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

En vän till mig är sådan. Hård och rätt på. Men sen behöver hon banne mig inte göra mer med sina hundar. De liksom bara finns där och lyder och dyrkar henne rätt av. Mången är de hundar som fått hennes knä i bröstkorgen och sen hoppar de aldrig mer på just henne.

Men flertalet är de hundar hon skickar hemifrån just för att de inte svarat bra på hennes metoder. Det har totalt skurit sig.

Loka är på pricken en sådan bortskickad hund som inte funkade med uppfödaren.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Jag tycker att det är en väldigt intressant frågeställning!!! (Ja, jag har lästa alla inlägg ;) ) Jag tror att det finns vissa hundar som behöver hårdare metoder men det gäller att det finns kunskap hos föraren. När orutinerade förare tar till vissa metoder kan det bli väldigt fel.
Något som jag tycker är svårt är när folk tycker att man är för hård mot sina hundar för att man säger nej eller helt enkelt kräver uppmärksamhet. Missförstå mig inte, för självklart tycker jag att man ska förtjäna uppmärksamheten, men jag har hundar som tycker att en utebliven belöning inte är så speciellt jobbig. Ta tex att hoppa på människor: att vända sig bort har inte speciellt stor effekt eftersom "människan är ju väldigt rolig när den vänder sig om, det är ju bara att hoppa efter". :angel:
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Hon gjorde så från dag ett, fyra månader gammal, varje gång det klev in en människa genom dörren. Visst fanns det en del stress med i bilden dock men knappast dominanshandling eller obehagsförväntan.

Just därför är det lurigt att säga att en universalmetod funkar på alla hundar när det, som du själv skriver ovan, alltid finns undantag.

Vem har sagt att en universialmetod funkar på alla??

Fast jag TROR i och för sig fortfarande att "vindflöjelmetoden" funkar på i stort sett alla hundar. Konsten är tajming, tydlighet, konsekvens och uthållighet.
Har i och för sig sett en och annan misslyckas med metoden (efter att bara ha läst om den, inte sett den IRL, innan de börjat med den). Men det har då aldrig berott på hundarna (eftersom de har funkat när jag har praktiserat metoden på dem).
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Loka är på pricken en sådan bortskickad hund som inte funkade med uppfödaren.

Om hon är det, hur kan du då vara så säker på att det inte fanns obehagsförväntan i hennes hoppande när hon kom?
Brandgul beskrev ju precis hur hennes vän gjorde med hoppande hundar.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Problemet är att "hårda tag" låter så gräsligt. Som om man gick lös på hunden med knutpiska ungefär. Eller dängde den i marken.

De riesen jag träffat har definitivt behövt behandlas "hårt". Eller man kanske ska säga "bestämt och konsekvent". Man kan visserligen inte lära in något med hårda tag, men man kan behöva säga till att "nu skärper du dig och lyssnar och brukar allvar, för :devil:".

Naturligtvis är det individ- och framför allt rasbaserat, och för vissa kan "hårda tag" betyda ett ryck i kopplet, för andra ett "nej" i samtalston. Men framför allt gäller det att vara konsekvent. Som vanligt. :D
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Min i just den här tråden har TS beskrivit ganska noga vad hon menar med "hårda metoder". Typ inlägg nr 3 eller nåt har jag för mig.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Om hon är det, hur kan du då vara så säker på att det inte fanns obehagsförväntan i hennes hoppande när hon kom?
Brandgul beskrev ju precis hur hennes vän gjorde med hoppande hundar.

Jag tar mig friheten att svara i Skogstrollets ställe; om du läser igen ser du att det är två olika hundar hon skriver om.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Min erfarenhet är att när någon bestämt sig för att deras hund behöver "hårdare tag" beror det nästan alltid på antingen
a. det finns inte tillräcklig kunskap för att handskas med den aktuella hunden. (Ju envisare och smartare hund, desto mer kunskap krävs).
b. hett temperament alt kort tålamod hos ägaren
c. en positiv effekt på en, för hunden oväntad, "hård hantering" har fått ägaren att tro att detta är effektiva metoder.

Vad skulle du beskriva följande som?

Att en hund "skärper till sig" när den råkar ut för ett obehag den inte förväntat sig är ju ganska självklart.
Naturligtvis är det självklart, tar du en unge i armen förstår dom ofta att man menar allvar. "Nu fan kryper du tillbaka i kostymen och kammar dig!", vilket ofta ger önskar resultat om man tajmar rätt och faktiskt menar det man gör/säger.

När metoderna blir vardagsmat, så avtar effekten snabbt - varpå man måste bli hårdare och hårdare för att få samma effekt.
Utan att försöka vara otrevlig, men vilket bullshit!

Man ska naturligtvis inte gå och ge en hund stryk i tid och otid, liksom att man inte ska gapa på den för minsta lilla. Man ska med andra ord inte tjata. Det kan endera göra en hund osäker/olustig eller rentav avtrubbad.

Kan dock säga att jag behöver inte tjata på mina hundar. Dom kan få sig ett sving eller ett nyp ibland för något oönskat beteende där "nej" inte biter första gången. Men sedan sitter det där det sitter. Möjligen att jag får upprepa 2-3 gånger till. Men sedan räcker det med "nej".

Ta te x detta med att hoppa upp mot ansiktet, som nämnts här. Jag har sett en mängd mer eller mindre otrevliga metoder emot detta oönskade beteende. Ofta har hundarna ännu inte lärt sig sluta hoppa när de är 4-5 år eller ännu äldre. Däremot har många lärt sig att hoppa upp och sedan snabbt hoppa undan igen, för att undvika att bli knäad, trampad eller knuffad. Eller så studsar de frenetiskt -på en halvmeters avstånd från personen ifråga.
Då har ju inte ägaren lärt hunden vad denne vill att hunden ska göra istället. Hunden fick en konsekvens,men den hade inte en aning om varför eller vad den borde göra.

Om man istället konsekvent och omedelbart vänder ryggen till sin hoppande hund (utan några som helst verbala eller fysiska kommandon) och instruerar alla andra att göra samma sak, så tar det inte alls särskilt lång tid innan hunden börjar testa andra metoder för att få uppmärksamhet.
Då är det bara att välja vilket beteende man vill ha (stå stilla, sitta, ligga, gnälla, skälla, gå därifrån etc) och förstärka det.
Funkar på vissa, funkar inte på andra.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

När metoderna blir vardagsmat, så avtar effekten snabbt - varpå man måste bli hårdare och hårdare för att få samma effekt.

Säger som MrsScabtree, bara om det tjatas. Som jag tex nämnt att jag ibland kan få ryta åt min unghund när hon ska lägga sig - jag har fått göra det då och då i ett halvår. Vid det här laget vet hon ju mycket väl vad som händer. Vad hon gör då? jo, så fort jag säger "L.." med höjd röst så slänger sig hunden ner. Jag får alltså snabbare och snabbare effekt och behöver ta i mindre och mindre. (I början kunde jag få handgripligen "slänga" omkull henne samtidigt som jag sa "Lägg dig!") Och nej, min hund är idag inte osäker på mig eller någonting annat.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Ta te x detta med att hoppa upp mot ansiktet, som nämnts här. Jag har sett en mängd mer eller mindre otrevliga metoder emot detta oönskade beteende. Ofta har hundarna ännu inte lärt sig sluta hoppa när de är 4-5 år eller ännu äldre. Däremot har många lärt sig att hoppa upp och sedan snabbt hoppa undan igen, för att undvika att bli knäad, trampad eller knuffad. Eller så studsar de frenetiskt -på en halvmeters avstånd från personen ifråga.

Om man istället konsekvent och omedelbart vänder ryggen till sin hoppande hund (utan några som helst verbala eller fysiska kommandon) och instruerar alla andra att göra samma sak, så tar det inte alls särskilt lång tid innan hunden börjar testa andra metoder för att få uppmärksamhet.
Då är det bara att välja vilket beteende man vill ha (stå stilla, sitta, ligga, gnälla, skälla, gå därifrån etc) och förstärka det.


Fast det där är tyvärr ingen universallösning. Herrn har mötts av ryggar tre veckor i sträck, har backat in genom dörren till och med. Men det går lika bra att hoppa på folk bakifrån och pussa dem på örat, än hoppa på dem framifrån.

Dvs det blev noll effekt att vända ryggen till. Mest troligt för jag inte tror det är så mycket ha uppmärksamhet eller något speciellt han vill, utan att han blir hoppig när han är uppspelt helt enkelt?

Tidigare hundar som kommit hoppiga har varit mycket enkla att bota med någon form av ignorerametod. Utter var gravt hoppig när han kom. Tog en 'pisskvart' att byta det beteendet mot något bättre. Märkte av en slump att han aldrig hoppade med något i munnen. Således började vi knäppberömma honom så fort han bar på något, och ingen hälsade på honom om han inte hade något i munnen. På mindre än en vecka gick det från hoppa till att 'någon kommer, springa mot dörren, tvärvända, springa in och ta närmsta leksak i munnen, springa tillbaka till dörren och lyckligt veva på svansen'

Men i hans (och de andra, minus Viktor) har det så väldigt tydligt varit 'heeeeeej' med hoppandet. I Viktors fall är det säkerligen en hel del heeej också, men även ett överslagsbeteende, dvs han blir för till sig bara av att någon kommer. Han kan överslagshoppa på 'fel person' också.

Men som sagt, vända ryggen mot ger ingen effekt alls, eller gav inte på tre veckor iaf, då la jag ner den. Mamma vänder fortfarande ryggen till av bekvämlighetsskäl, jag tar milt tag i honom och kräver att han sätter sig, brukar räcka för att bryta det. (Fast det är - än iaf - samma visa nästa gång)
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Jag HAR läst hela, men det känns onödigt att upprepa alltihop i ett citat :D

Just det här tycker ju jag talar för att det, som du själv definierar som "hårdare tag", inte kommer att vara särskilt verkningsfullt.
Jag skulle gissa att med tilltalande mognad och erfarenhet så kommer han bara att slå dövörat till och vänta ut dig. Eftersom det inte gör honom så mycket att vara i onåd, menar jag.
Eller tänker jag fel nu?


Jag vet inte, jag tror ju som sagt oavsett inte på hårdare tag, och även om det nu isolerat ger ungefär tusen gånger bättre effekt, så precis som du säger är jag inte så säker på det i längden ger annan effekt än att man har en hund som skiter i koppelryck, om man skulle gå över till 'hårdare' metod/er alltså.

Men samtidigt, jag vet inte. Han är lite för ung för jag ska våga säga för mycket, men han har som sagt aldrig försökt vinna 'extrafördelar' eller 'ta hela handen om han får lillfingret', så det är möjligt att han skulle växa upp och fortsätta svara på det. Det finns ju faktiskt tillfällen när hunden väljer att göra en viss sak, då det är kopplat till 'för stort' obehag att inte göra det. Helt fel sätt då enligt mig, men jag har ibland använt det i extremfall, och effekten har hållit i sig på de hundarna. Utan att det börjat slira eller hunden börjar tycka 'skit på dig, struntar väl jag i'. Likväl som jag sett hundar hänga med blålila tunga i stryphalsband, som de initialt gick prickfritt i.

Så, jag tror det kan fungera utmärkt om det görs rätt och med rätt hund, likväl som trubbas av. Jag har dock ingen riktig intention att kolla det.

Däremot funderade jag i bilen idag, och på jobbet så utan att bryta för mycket mot tystnadsplikten, så kör vi med 'time-out' för att få bukt med vissa beteenden hos de boende. I början brukar det bli en omedelbar förbättring, tätt följd av en ganska rejäl försämring när de helt enkelt bara slåss än värre tillbaka. Det är då man höjer insatsen för 'time-in'. Dvs man ökar på skillnaderna, och gör dem tydligare. Och då brukar det komma en slående förbättring, som är permanent, dvs du kan ta bort time-outen kopplat till det, men beteendeförbättringen kvarstår. Och det är nog lite nyckeln till all form av 'hårdare' metoder tror jag, att samtidigt som man skärper till konsekvensen för 'fel beslut/beteende' så ökar man vinsten av 'rätt beslut/beteende'?
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Vissa hundar behöver nog lite ''hårdare'' tag om man uttrycker sig så. Jag har en blandras hane på 2 år och han är en blandning av spaniel, retriever och setter så han är absolut inte en hård/ skarp ras. Han är jätte lydig ''oftast'' i allt, han kan gå lös överallt och är genomsnäll men ibland så får han lite ''unghunds ryck/ trotts'' och bara springer runt mig och vill leka, jag kallar in honom men det enda han gör är att hoppa runt mig som att allt vore lek. jag försöker att säga till honom bestämt men han bara kollar bort som att jag inte existerar och sen leker han igen. DÅ tar jag tag i honom, jag brukar boksavligen ta tag i skinnet under hakan och kolla honom i ögonen och säga åt honom att sluta och sen är han som en klocka. Han är också väldigt säker på sig själv och på allt annat så han blir inte alls rädd eller kuvad. Han behöver verkligen en riktig tillsägelse för att förstå att det är allvar och inte lek när jag säger till :)
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Ärligt talat förstår jag inte vitsen med att hoppa in med "standardsvar" på ett inlägg som man inte ens orkat läsa.. Varför inte helt enkelt glida vidare till trådar som har mindre text istället?

Den som bemödar sig med att skriva en omfattande bakgrund och förklaring till sin frågeställning, är förmodligen varken hjälpt eller intresserad av ett slentrianmässigt inslängt standardsvar.

Tack =)

*10småtecken*
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

*KL*

Min beauceron behöver betydligt "hårdare metoder" än min malinoistik. Honom kan jag behöva ruska om och tala om för honom att man faktiskt beter sig. Sysslade med "snälla metoder" i 2 år innan jag kastade in handduken och blev en elak matte :devil: Och se på fan, både matte och hund blev lyckligare!
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Vad gäller det som berörts lite i tråden, hur det blir med ägare med hårda metoder kontra för 'vek' hund, så instämmer jag absolut med det. Det blir inte alls bra. Dock så om jag drar fram pappa som ex igen, så har han ju haft ett antal riesen. Och haft samma metoder på alla. Och helt klart så TÅLDE alla (utom en, mer om det senare) de de hårdare metoderna iaf. Om de 'behövde' dem och/eller fungerade bättre med dem går ju inte att säga, med ett undantag, men den var inte riktigt bra mentalt.

Det är mycket möjligt och högst troligt att de skulle fungerat lika bra med lite 'mildare' metoder, men de så att säga tålde det bryskare och hårdare, delvis beskrivet i tråden. Han har alltid haft lydiga, sociala, tillitfulla hundar som dyrkat marken han gått på, och som heller inte varit problem för mildare/mjukare människor att hantera. De har haft en god och genuin grundlydnad helt enkelt, och snudd på 'vem som helst' har kunnat låna dem.

Så jag tror det finns hyfsat många hundar (ffa i de mer tåligare raserna/bruksraserna) som TÅL det, men frågan är just ang fungerar bättre/behöver, där är det ju omöjligt säga ngt om pappas hundar då man skulle behövt ha kloner och uppfostrat en på vardera sättet.

Min U är ju en som INTE fungerar alls med de metoderna, och det räcker med pappa säger 'kom här pojken' för Utter ska tycka 'shit pommes frites, hejdå'. Rösten är för barsk helt enkelt även när den är 'vänlig'. Min ena grey sket knäck bara pappa ropade med 'pappas snällröst', den andra tålde det.

Dock så pappas nuvarande dam, hon fungerade INTE så bra med pappas metoder. Det mesta gick fint, men inkallningen. Två ggr sabbade han den, två ggr var hon här för uppfostran (pappas ord)/reparation (mitt ord). Kom tillbaka med perfekt inkallning och så saboterade pappa den genom att göra 'som han alltid gjort och alltid fungerat'. Sen trillade poletten ner för pappa, och han justerade sig litegrann, och hunden blev lite äldre och tuffare och idag fungerar de perfekt. De hamnar aldrig i konflikt, och eftersom de inte gör det så blir det aldrig mismatch. (Och pappa har lyckligt glömt att de haft problem, N har minsann alltid varit rena A-hunden *s*)

Så, jag hyser eg ingen större tvekan om att Viktor TÅL hårdare metoder, dvs att man kan nå målet den vägen också. Men frågan är om det behövs.

Fortsätta gärna svara i tråden, men tack för de svar som varit. Ska jag vara ärlig trodde jag det skulle bli ramaskri om att minsann INGEN hund behövde 'hårdare' metoder, men verkar ju inte vara helt unikt.
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Jag skulle vilja säga att alla hundar behöver hårda tag vid något tillfälle, men det beror på hunden hur ofta, hur länge och hur hårt. Med min isländska fårhund är ett bestämt "nej" tillräckligt, dvärgpudeln är tuffare och kan behöva betydligt skarpare tillsägelse och ett och annat nyp i pälsen för att fatta att det är läge att bruka allvar. Andra hundar kan behöva betydligt "grövre" hantering. Det viktiga är att hunden förstår vad det handlar om!

TS uttrycker det bra själv:
Och det är nog lite nyckeln till all form av 'hårdare' metoder tror jag, att samtidigt som man skärper till konsekvensen för 'fel beslut/beteende' så ökar man vinsten av 'rätt beslut/beteende'?
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

hunden i mitt inlägg är 9 år och första hunden som jag har fostrat själv. labrador hade kunnat vara ett klokt val som förstahund kanske, men jag råkade få tag på ett hyperenergiskt exemplar med betongskalle. hur som helst så var min dåvarande dröm att ha en hund att viska kommandon till. du vet en sån där som nästan läser ens tankar. jag hade hållt på en del med "problemhästar" och tänkte att en liten plutthund ska väl inte vara några problem. hästarna hade ju svarat väldigt bra på mina träningsmetoder. men tji fick jag.

så jag började klickerträna honom till gott uppförande. men han saknar liksom det där att vilja göra rätt. han kan lätt göra fel femti gånger på raken utan att försöka ändra sitt beteende. han kan också göra rätt femti gånger på raken för att helt plötsligt ändra sitt beteende. när jag frågade tränaren fick jag veta att det var förmodligen jag som hade berömt vid fel ögonblick/fel plats för alla hundar gör alltid sitt bästa, men jag visste ju att så var inte fallet!

sedan fick jag sitta ner och rannsaka mig själv. skulle jag alltid lyssna på den gängse uppfattnignen att på plan så ska det bara vara köttbullefest? nej, det måste ju vara förvirrande för hunden att i en situation så är det okej att vara helt nonchalant och matte kommer stå som ett fån och titta på, och i en annan så kanske man får en tillsägelse? vändpunkten var när diciplinen krävdes alltid och i alla situationer. han är så sällan hos hundvakt som det bara går, för jag upplever att han alltid är lite mer testande efter ett par timmar hos någon som inte bestämmer så mycket. han lyder numera ganska bra. senast igår när vi tränade uppletande så höll jag på att trigga honom, ryckte lite i halsbandet och smällde lite lätt på sidorna på honom tills han var riktigt toppad. då kommer det en hare skuttandes i kanten på rutan och sedan drar den järnet över kullen. jag väntade några sekunder och fortsatte trigga "var e bollen, gå och ta den då" medan min hund tänkte "var e haren då, ja matte, jag ska gå och ta den" :D. så han flög ju som skjuten ur en kanon iväg efter haren men gick att bryta och sprang tillbaka lika snabbt och fick några frolicar. sedan apporterade han alla förmålen utan att bry sig mer om haren. inte en chans att han hade stannat förr. inte ens om jag hade haft ett helt paket köttbullar hos mig.

min andra hund däremot, hon svarar helt klart bäst på mjuka (men bestämda) metoder. hon är en sån där som man viskar till, och hon lyder. hon är mycket mycket vekare, men viktigast av allt, hon vill så gärna göra rätt!
 
Sv: Hund som svarar bättre på 'hårda' metoder?

Vem har sagt att en universialmetod funkar på alla??


Det här tolkade jag som en "universalmetod":
Om man istället konsekvent och omedelbart vänder ryggen till sin hoppande hund (utan några som helst verbala eller fysiska kommandon) och instruerar alla andra att göra samma sak, så tar det inte alls särskilt lång tid innan hunden börjar testa andra metoder för att få uppmärksamhet.
Då är det bara att välja vilket beteende man vill ha (stå stilla, sitta, ligga, gnälla, skälla, gå därifrån etc) och förstärka det.

Och jag försökte då förklara att det inte alls funkar på alla hundar. Om hunden hoppar för hoppandets skull kommer den inte att leta efter alternativ som ger bättre utdelning, för den har alldeles för roligt när den redan klättrar på någons rygg. Är det dessutom en envis och mycket uthållig hund som närmar sig 30kg, ja... då tröttnar man liksom snart på att vänta på att den ska försöka sätta sig eller åt.

Som Dentaku skrev, hunden ovan är Billie som jag hade från 4 mån ålder. Som du ser i det andra inlägget om den veka hundens så handlar det om Loka som jag haft sedan hon var 2,5 år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
3 555
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 186
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 740
Senast: Takire
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp