Hundägares beteende i väntrum

Det är en jäkla skillnad på 5 m och 2 m om man stöter på det på en väg också. Vid 2 m så kan man ta sig runt ekipaget via en vid sväng, 5 m betyder intrasslad ägare och hund över hela vägen alt. ägare på ena sidan vägen och hund i diket på andra sidan med snubbeltråd därimellan.
Givetvis finns det situationer då flexikoppel är bra tyvärr är det alldeles för många som inte kan urskilja de situationerna eller hantera kopplet.
Jag tror majoriteten av de som hanterar flexi fel skulle ha sina hundar lösa eller fixa ett 5 meter långt fast koppel om flexi inte fanns. Det är liksom inte människor som plötsligt skulle gå med hunden intill sig om de inte hade flexi.
 
Väntrummet i den nya smådjurskliniken där jag bor, är uppdelat i två - en för hund och en för katt och de är rejält avskilda. Jättebra tänkt!
 
Eller följa efter en med hunden längst ut i kopplet :meh:
Sådant stöter vi på lite då och då. Oftast retrieverägare av någon anledning. Visserligen bara 2m långt koppel (på ett ungefär), men inte sjutton hindrar det hunden från att vara precis överallt och springa efter mig och mina hundar :meh: Nu för tiden tar jag alltid stoooora omvägar kring just retrievers, framförallt hanhundar av utställningsmodell.
 
Det kan förstöra ett helt besök med hund med. Både pga ev skador, och att vissa hundar tycker det är jävligt äckligt med andra hundar och det blir samma effekt som för katten.
Fast katter är generellt känsligare för stress och blir katten stressad går det inte att lugna ner den på samma sätt som en hund. Då far den överallt (!!) istället och sätter klorna i folk, pulsen är skyhög osv och det går inte längre att undersöka den överhuvudtaget. Därför har katt vänterum blivit en sak som (bör iaf) finnas överallt. Det är inte bara för att katter och hundar inte kommer överens, utan för att katterna är så stresskänsliga. De har en förmåga att bygga upp sin stress och rädsla inombords till något skrämmer de "över tröskeln".
 
Sådant stöter vi på lite då och då. Oftast retrieverägare av någon anledning. Visserligen bara 2m långt koppel (på ett ungefär), men inte sjutton hindrar det hunden från att vara precis överallt och springa efter mig och mina hundar :meh: Nu för tiden tar jag alltid stoooora omvägar kring just retrievers, framförallt hanhundar av utställningsmodell.

Ja vad är det med en del folk? Sen låter det "hen är så glad" samtidigt som hunden är helt spänd och absolut inte är glad...
 
Jag skulle nog säga att de flesta äger nog ett flexi och merparten av alla hundägare är faktiskt skötsamma och ansvarsfulla. Jag tror inte du har noterat hur många flexiägare du egentligen mött utan bara de där det blivit problem.
Jag önskar att det var så, men här verkar de flesta med flexi ha noll koll på sina hundar. Och det har ju de med kort koppel med iofs - men fördelen är att deras radie är betydligt mindre.
Småhundar med flexi kan jag iofs leva med, men vi har haft flera med stora hundar (bland annat rottishanar) med flexi som spänner upp sig mot andra hundar. Jag är ärligt talat livrädd, både för att flexit ska gå av eller för att de inte kan hålla hunden för det ÄR betydligt svårare att hålla en hund med flexi än med vanligt koppel/lina, eftersom du inte kan ta samma grepp.
 
I mina stadskvarter träffar jag värsta sortens (tror jag) fleximissbrukare. Cirka 70-åringar som stapplar fram ute vid trottoarkanten medan hunden nosar längs staketet snett framför dem. Täcker alltså exakt hela trottoaren med snubbeltråd :up:
Extra roligt är det när man kommer cyklande och hunden inte har reflex/lampa. Jag har varit nära att köra omkull/ha ihjäl småhundar ett flertal gånger. Ren tur att det inte hänt något.
 
Fast katter är generellt känsligare för stress och blir katten stressad går det inte att lugna ner den på samma sätt som en hund. Då far den överallt (!!) istället och sätter klorna i folk, pulsen är skyhög osv och det går inte längre att undersöka den överhuvudtaget. Därför har katt vänterum blivit en sak som (bör iaf) finnas överallt. Det är inte bara för att katter och hundar inte kommer överens, utan för att katterna är så stresskänsliga. De har en förmåga att bygga upp sin stress och rädsla inombords till något skrämmer de "över tröskeln".
Alltså, jag har katt med och jag vet hur det är när de är stressade.
Jag tycker ändå det är lika illa när folk beter sig så som TS beskriver mot andras hundar, för mig kvittar liksom djurarten.
 
Alltså, jag har katt med och jag vet hur det är när de är stressade.
Jag tycker ändå det är lika illa när folk beter sig så som TS beskriver mot andras hundar, för mig kvittar liksom djurarten.
Samma, mina fem katter var dessutom sådana som inte haft det bra tidigare i livet och därför jättekänsliga. :heart
Men jag har också sett hundar få total panik av att andra hundar kommer för nära så nog är det illa vilket djurslag det än gäller!
 
Knappast. Däremot har de starka, snabba och impulsiva hundar som snabbt och lätt rycker ett flexi ur näven på ägaren om de tar fart. Det kan spela in.

Ja men som sagt. Kan man själv inte hantera flexi eller har en hund som inte är lämplig i det så ska man ju inte använda det :D

Jag fäster oftast Gripas flexi i ett bälte runt midjan. Väldigt smidigt faktiskt!
 
Jag önskar att det var så, men här verkar de flesta med flexi ha noll koll på sina hundar. Och det har ju de med kort koppel med iofs - men fördelen är att deras radie är betydligt mindre.
Småhundar med flexi kan jag iofs leva med, men vi har haft flera med stora hundar (bland annat rottishanar) med flexi som spänner upp sig mot andra hundar. Jag är ärligt talat livrädd, både för att flexit ska gå av eller för att de inte kan hålla hunden för det ÄR betydligt svårare att hålla en hund med flexi än med vanligt koppel/lina, eftersom du inte kan ta samma grepp.

Ja det är trist när folk inte kan hantera utrustning rätt :crazy:
 
Jag och många kattägare har samma erfarenhet. Nästan varje gång man sitter i gemensamt väntrum hos veterinären, så låter hundägare sin hund gå fram emot buren med katt i. Ibland omedvetet för att man inte spärrat kopplet, men alltför ofta gör man det helt medvetet.
Varför? När man som kattägare då säger ifrån, får man till 99% svaret "H*n tycker om katter". Ja, men min katt kanske inte tycker om hundar? Min katt är dessutom instängd i en bur och kan inte komma undan.

Kan nån förklara för mig varför man är så himla korkad att man gör så? Det är liksom inget ovanligt beteende, snarare händer det oftare än inte.

Det hande mycket ofta nar jag bodde i Sverige och hade katt ... och lika ofta den Sommar Princess Diva lag pa sjukhus i Sverige

Jag tycker ju det är värre att släppa fram en hund till en katt. Men ja, tydligen är dom dumma i huvudet.

Fast katten blir atminstone inte uppaten da den ar skyddad i en bur, medan en liten stoddig hund kan fa ett bett av en storre hund som inte gillar andra hundar.

Därför att hundar pratar samma språk och troligtvis har träffat andra hundar förr. Många katter har aldrig träffat hund på nära håll.
Jag tänker inte på hur farligt det är djur vs djur, utan hur djuren reagerar. En hund som kommer hela vägen fram till en kattbur kan utan problem förstöra hela det besöket och göra att katten måste få lugnande för att ens gå att hantera. Katter reagerar ofta mer vid starka känslor än hundar och blir också svårare att hantera då.
Anledningen till att Cat Friendly Clinic kommit är inte för att hundar och katter generellt går bra ihop. Det har kommit för att katter är mer stressade hos veterinären och därför behöver vara i eget väntrum.
Hundar är flockdjur och har ytterst sällan svårt att lämna sitt revir. Katter är helt annorlunda där.

Nej, alla hundar talar inte samma sprak. En retriever, till exempel, har helt andra "personal space" asikter an en Shafer eller Malle.

Jag känner ingen som äger ett flexi?

Det finns inte flexis i min bekantskaps krets heller. Varken i Sverige eller har i USA, men da ar alla mina bekanta involverade i traning och jobbar aktivt med sina hundar.
 
Finns inte en suck att jag tar in katten i ett väntrum. Jag säger till att jag är där och får sedan komma in bakvägen och gå direkt in i behandlingsrummet. Sedan betalar jag när katten är kvar i rummet eller tar ut henne och går in igen och betalar.

Skulle någon vid något tillfälle försöka släppa fram sin hund mot min kattbur säger jag att kommer hunden en millimeter närmare så sparkar jag den och jag skulle göra det också. Min katt är gammal och har aldrig haft hundar omkring sig. Jag skyddar henne med alla medel som står till buds.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 093
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 552
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
4 850
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp