Hundar och barn...

snurran

Trådstartare
Som blivande förälder och hundtokig så har funderingar kring lämpliga hundraser poppat upp i mitt huvud.
Challe börjar bli gammal, men borde finnas kvar några år till om han får fortsätta vara frisk och kry, så det är inte akut med ny hund, vill bara ha lite framförhållning.
En hanhund ska det vara. (Basta! :p).

Brukshund, vill ju kunna tävla lite.

Hade en boxer då jag var i tonåren och vill minnas att den rasen var väldans barnkär. (Kanske blir en igen?)

Vad finns det annars för hundraser som man kan klassa som "idealiska barnfamiljshundar"?

Självklart så ska ju barnet få lära sig att respektera hunden, dvs inget slitande i öronen, vara tyst och inte störa då vovve sover osv... Vill ju inte ha en exakt kopia av mig själv som liten *harkel*.

Så kom gärna med förslag! Jag har ju några år på mig att fundera och planera... :banana:
 
jag hade valt en hund med låg skärpa, en hund som inte tänder till så fort. det finns mängder med raser som passar, tex retrievers eller boxer. men det viktigaste är ju att hunden får positiva erfarenheter av barnet och vice versa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 026
Senast: AnneB
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 645
Senast: cewe
·
Småbarn Det finns ett barn i grannskapet som slår hundar. Han kan väl vara en sisådär 1 år eller så - svårt att säga, jag kan inte...
2
Svar
20
· Visningar
3 155
Senast: Badger
·
Övr. Hund Vi är så sugna på en liten hund! Vi har två stora hundar båda väldigt snälla. En kastrerad hane på 6 år och en tik på 1 år och 7...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp