2 stora hundar (ca 25kg) och en liten(valp just nu men ca 2 kg vuxen) , går det?

Jag hade inte vågat.
Kompisen har en flatte, vi hälsar ofta på.

Hon tänker sig inte för och har ibland nästan råkat sätta/lägga sig på min pudel på 5 kg.
 
Även snälla och välmenande hundar kan orsaka skador på små hundar. Min syster hade en russkiy toy samtidigt som jag hade en boxer, det var ständig övervakning om de var i samma rum och de lämnades aldrig ensamma tillsammans. Jag hade aldrig själv valt en sådan konstellation, hur snälla de stora hundarna än är. Det kan snabbt gå fel. En smäll som en lite större hund hade ruskat av sig kan vara förödande för en väldigt liten hund.
 
Även snälla och välmenande hundar kan orsaka skador på små hundar. Min syster hade en russkiy toy samtidigt som jag hade en boxer, det var ständig övervakning om de var i samma rum och de lämnades aldrig ensamma tillsammans. Jag hade aldrig själv valt en sådan konstellation, hur snälla de stora hundarna än är. Det kan snabbt gå fel. En smäll som en lite större hund hade ruskat av sig kan vara förödande för en väldigt liten hund.

Precis det här. Och särskilt, som fler nämnt, när det handlar om någonting så jättelitet och skört som två kilo som vuxen. Allt som krävs är att den större hunden trampar illa på den lilla eller ska säga ifrån En gång vid matdags liksom.
 
Precis det här. Och särskilt, som fler nämnt, när det handlar om någonting så jättelitet och skört som två kilo som vuxen. Allt som krävs är att den större hunden trampar illa på den lilla eller ska säga ifrån En gång vid matdags liksom.

Precis. Då kan det vara kört.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Även snälla och välmenande hundar kan orsaka skador på små hundar. Min syster hade en russkiy toy samtidigt som jag hade en boxer, det var ständig övervakning om de var i samma rum och de lämnades aldrig ensamma tillsammans. Jag hade aldrig själv valt en sådan konstellation, hur snälla de stora hundarna än är. Det kan snabbt gå fel. En smäll som en lite större hund hade ruskat av sig kan vara förödande för en väldigt liten hund.

Ja det kan räcka att det blir lite glädjeyra i hallen när någon kommer för att en så späd hund som en tvåkilos kan komma till skada.
 
Vi har en bukefalist som i höstas förlorade en av sina hundar i en olycka där den större sa ifrån. Ren olyckshändelse men med ödesdiger konsekvens. :cry:
 
Vi har en bukefalist som i höstas förlorade en av sina hundar i en olycka där den större sa ifrån. Ren olyckshändelse men med ödesdiger konsekvens. :cry:

Hon sa nog inte ens ifrån utan sov och kan tom ha gjort en reaktion ur sömen. Otroligt chockerande för ägare.
Hunden är otroligt snäll, vänlig och respektfull mot andra hundar så kan den hunden göra ett misstag så kan alla hundar göra det :(
 
Mitt hjärta skulle inte orka hålla koll, även om det oftast går bra. Men jag vet hur lätt det är att något ska kunna gå fel, men mycket beror på ras, tålighet osv. Finns dom med grandanois och chihuahua och det fungerar bra - men jag personligen skulle tveka :)
Min robusta heelervalp blev trampad av en flatte när hon var valp. Alltså bara trampad på en gång och det har hon märkerni skelettet av då hennes bäckenfog blev lätt deformerad. Ingen hon lider av, men det visar ändå hur skör en valp av liten ras är när det tydligt syns på röntgen fortfarande på henne som vuxen.
Själv skulle jag inte orka passa på pass - jag tycker det räcker gott att passa vuxna och valpar av samma ras :D:p
 
För mig beror det alltså på hur hundarna leker. Gör de som min första hund som sprang bredvid eller lekte jaglekar och aldrig blev fysisk, inga problem, men en hund som leker fysiskt, tacklar, springer rakt på så nej. Skaderisken är alldeles för stor.
Min Lillskrutt hälsar att det är ett mysterium att inte alla gillar att leka Spring Ikapp Slå Omkull och Bit i Baktassen; det är ju det roligaste som finns. :D
 
Jag hade inte haft en sån konstellation. Min kompis förlorade en liten Prazky Kryzarik i lek med en större hund, den fick en tass över ryggraden :(
 
Nej, jag hade inte haft det.

Jag har en riesen och en bedlington och jag märker på bedlisen att han tycker att stora lillebror är onödigt stor ibland. Dottern drömmer om en Chihuahua och det sa jag att det får ske när hon flyttar hemifrån pga riesen, går inte att ha en så stor och en så liten ihop.
 
Jag har en liten och lätt beddlis, det är så här mina tankar går. Så perfekt tråd för mig med.
Nästa hund vill jag ha mer go i. Frågan är hur det kommer funka med nuvarande, hon har en del humör och integritet och boxas gärna när hon leker. Hon är samtidigt väldigt mjuk och försiktig av sig.

Hon väger knappt sju kilo, nästa hund kommer väga runt 17 kg uppåt, beroende på vilken ras det blir.
Funderar på om jag inte ska köpa en till beddlis istället, och köpte en ordentlig hund när denna (och näst) inte finns längre.
Så svårt.
 
Jag valde samma ras igen när jag köpte hund nummer två för att kan jag fram till att det var för mycket passning med för stor skillnad i storlek. Dock blev valpen 17kg som vuxen den äldre väger ca 8kg.
Jag märker på min äldre att han kan tycka att bara den skillnaden är jobbig ibland när unghunden kommer farandes och vill leka.
 
Jag valde samma ras igen när jag köpte hund nummer två för att kan jag fram till att det var för mycket passning med för stor skillnad i storlek. Dock blev valpen 17kg som vuxen den äldre väger ca 8kg.
Jag märker på min äldre att han kan tycka att bara den skillnaden är jobbig ibland när unghunden kommer farandes och vill leka.
Vad är det för ras som skiljer sig så pass mycket? :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 781
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 159
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 793
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp