2 stora hundar (ca 25kg) och en liten(valp just nu men ca 2 kg vuxen) , går det?

Vad är det för ras som skiljer sig så pass mycket? :)

Sheltie, den första med från engelska linjer med mycket utställning (pappa inlånad från England) nummer två från amerikanska linjer med mycket agilityhundar.
Dock blev nummer tvås uppfödare l´lite förvånad över hur stor han blev då både föräldrrna och syskon inte är riktigt så enorma :D
 
Sheltie, den första med från engelska linjer med mycket utställning (pappa inlånad från England) nummer två från amerikanska linjer med mycket agilityhundar.
Dock blev nummer tvås uppfödare l´lite förvånad över hur stor han blev då både föräldrrna och syskon inte är riktigt så enorma :D
Ah ok, då kan jag förstå! Det är rätt så stor variation rasen. Men 16 kg är stort, har själv haft en som vägde 14 kg. :nailbiting:
Tycker mest man ser pyttehundar nu för tiden.
 
Ah ok, då kan jag förstå! Det är rätt så stor variation rasen. Men 16 kg är stort, har själv haft en som vägde 14 kg. :nailbiting:
Tycker mest man ser pyttehundar nu för tiden.

Haha ja dom flesta som ser honom och inte vet ras blir alltid lite tveksamma, och eftersom att han är svartvit med så ligger bc-korsning högt upp på vad många gissar. :p
 
Sheltie, den första med från engelska linjer med mycket utställning (pappa inlånad från England) nummer två från amerikanska linjer med mycket agilityhundar.
Dock blev nummer tvås uppfödare l´lite förvånad över hur stor han blev då både föräldrrna och syskon inte är riktigt så enorma :D
Jag träffade en sheltie igår som inte heller hade läst rasstandaren :p Han väger 20 kg. Syskon och föräldrar är normalstora.
 
Jag skulle inte våga ha såpass små och såpass stora ihop. Min egen hund väger 6 kilo och jag har varit ganska nervös när han fått hälsa på chihuahuor, och då är han ändå långtifrån på. Fast jag undrar om jag skulle vart lika nervös om han inte haft pälsen, den gör ju att han ser så mycket större ut :p.

Jag funderar på buhund som nästa hund när jag blir rik (:angel:), men vill nog egentligen att hundarna ska vara mer lika i storlek.

Angående sheltie tycker jag att alla storlekar verkar finnas representerade där vi bor, men att det är vanligare med de som är runt rasstandardens max (med ögonmått mätt).
Jag antar att, eller om jag läst det någonstans, att det är sena inkorsningar av långhårig collie som slår igenom med storleken hos vissa. Vet inte vad som slår igenom när en del blir pyttesmå däremot!

Min verkar ha läst rasstandarden av storleken att döma. Tyvärr har han tydligen också läst valda delar av hälsostatistiken i RAS :meh:.
 
Jag skulle inte våga. En hund på 2 kilo är riktigt liten och känns extremt vek, en tackling och hunden är dödens.

Jag har en robust peke som väger 5.5 kg, har haft honom med en ddb på 55 kg, det var inga problem alls och jag var inte det minsta orolig. De lekte mycket och var ensamma hemma tillsammans. Den stora var försiktig och den lilla är snabb och stadig.

Han träffar i princip bara hundar som är större än honom och det går väldigt bra. Han är en auktoritär typ.
 
Jag tankte pa den har bilden nar jag laste igenom traden. Bilden ar 3 ar gammal fran nar jag var i Californien med en mycket god van och hund tranare. En del av det har gantet ar hennes, hon har tva border terriers, en IG korsningen och en eller tva mallar at gangen (har hade hon bara en kvar).
De lever i den storsta harmoni och det ar aldrig nagra incidenter ... men sa ar hon ocksa mycket bra pa det hon gor ... tranar "behavior".
Har var vi ute med ett gang gemensamma clienthundar (nej, det skulle inte falla mig in att satta ihop en sadan har flock och ga ut utan koppel sjalv).
Jag minndes bilden appropa traden och sma/stora hundar ... det jag hade glomt ar att vavvan sa tydligt tydde sig till min Rottis, Mandy, ca 40 kg bara muskler. Att vavvan kanner sig overwhelmed ar ju tydligt, det var dock inte med de har hundarna, hon bor med den svarta med vit bringa. Det kom en los hund springande och jag "raddade" vavvan och satte henne pa bordet dar hon gick slalom for att komma dit hon ville. Medan jag tar den har bilden cirklar den losa hunden bordet och vavvan tog "skydd" hos Mandy. Den tyngsta i ganget.

Om jag skulle satta ihop sma hundar med storre skulle det helt klart bero pa ras hos bade de stora och den lilla. Jag skulle inte ha nagra problem att satta ihop en malle med mindre hundar ... Mallen ar normalt sa "latt" och kanslig att det ofta fungerar jatte bra. Rottisen ar en annan historia, de ar tunga och "klumpiga", gillar att tacklas och knuffas och "vara i vagen".
Border terrier ligger mig varmt om hjartat. Inte alls sa sjalvstandiga som de flesta terriers, men lika stadiga och rubusta som en betydligt storre hund. De fungerar for det mesta bra med andra hundar oavsett storlek.

Having said all that ... det innebar dock MYCKET mer traning att tillfora flocken en mycket mindre medlem an att bara "ploppa in" en hund i liknande storlek. Alla i sammanhanget maste lara sig nya regler och forhallningsatt, om du har tid med det och kan ha ogon i nacken nar sa behovs och separera flocken nar det behovs, sa gar det sakert bra.

IMG_3170.JPG
 
Precis som @iNHALE skrev så tycker jag att det beror på mer än bara storlek på hund. Det är tex stor(!) skillnad på 20kg vinthund och 20kg terrier i hur de leker och umgås med andra hundar.

Mina saluki väger knappt 20kg, och eftersom de är drygt 60cm i mankhöjd får de ju räknas som stora hundar tycker jag. Jag har inga som helst problem att ha dem inomhus med tex chihuahuas, inte ens chihuahuavalpar men jag vågar inte låta dem leka ute med så små hundar. Hade jag gärna velat ha en chihuahua hade jag utan tvekan skaffat en, men inte låtit den vara lös ute med mina saluki. Däremot har mina hundar lekt ute med hundar i papillonstorlek flera gånger, och det har inte varit några konstigheter alls. Just för att mina hundar inte brottas när de leker. Faktum är att jag hellre släpper dem med småhundar än med tex halvstora terriers, och retrievers eller brukshundar (aussies undantaget) släpper jag dem inte med öht.

Men det där beror ju också på hur man bor och hur hundarna lever. Mina hundar bor i lägenhet, vilar inne, går dagliga långpromenader och släpps lösa på lämpliga ställen. Hade jag istället bott på gård där hundarna hade strosat runt som de ville, då hade det nog varit mer petigt från min sida att de skulle vara hyfsat lika i storlek iaf.

Här är mina damer med en dvärgpudel. De hade otroligt kul ihop och varken jag eller pudels ägare var någonsin oroliga för att de skulle skada varandra. Pudelns ägare hade förut en saluki, men en hane som var något större än mina damer. Det var inte heller några konstigheter.
17917673_831534550328260_6673868647404824821_o.jpg
 
Precis som @iNHALE skrev så tycker jag att det beror på mer än bara storlek på hund. Det är tex stor(!) skillnad på 20kg vinthund och 20kg terrier i hur de leker och umgås med andra hundar.

Mina saluki väger knappt 20kg, och eftersom de är drygt 60cm i mankhöjd får de ju räknas som stora hundar tycker jag. Jag har inga som helst problem att ha dem inomhus med tex chihuahuas, inte ens chihuahuavalpar men jag vågar inte låta dem leka ute med så små hundar. Hade jag gärna velat ha en chihuahua hade jag utan tvekan skaffat en, men inte låtit den vara lös ute med mina saluki. Däremot har mina hundar lekt ute med hundar i papillonstorlek flera gånger, och det har inte varit några konstigheter alls. Just för att mina hundar inte brottas när de leker. Faktum är att jag hellre släpper dem med småhundar än med tex halvstora terriers, och retrievers eller brukshundar (aussies undantaget) släpper jag dem inte med öht.

Men det där beror ju också på hur man bor och hur hundarna lever. Mina hundar bor i lägenhet, vilar inne, går dagliga långpromenader och släpps lösa på lämpliga ställen. Hade jag istället bott på gård där hundarna hade strosat runt som de ville, då hade det nog varit mer petigt från min sida att de skulle vara hyfsat lika i storlek iaf.

Här är mina damer med en dvärgpudel. De hade otroligt kul ihop och varken jag eller pudels ägare var någonsin oroliga för att de skulle skada varandra. Pudelns ägare hade förut en saluki, men en hane som var något större än mina damer. Det var inte heller några konstigheter.
17917673_831534550328260_6673868647404824821_o.jpg
Apropå släppa med aussies måste ju Asni få ränna med dina damer snart igen :love:
 
Alltså, jag håller inte med om att det beror på "mer" än storleken. 2 kg vs 25 kg är fortfarande 2 kg vs 25 kg oavsett hur hundarna agerar med varandra. 25 kg kan fortfarande göra förödande skada på en 2 kg, oavsett om de leker "fint" eller ej. Det handlar om ett ögonblicksverk, en tillsägelse som tar fel, en tass som hamnar snett. Oavsett hur försiktiga och snälla hundarna är gentemot varandra utgör storleksskillnaden fortfarande en reell risk.
 
Alltså, jag håller inte med om att det beror på "mer" än storleken. 2 kg vs 25 kg är fortfarande 2 kg vs 25 kg oavsett hur hundarna agerar med varandra. 25 kg kan fortfarande göra förödande skada på en 2 kg, oavsett om de leker "fint" eller ej. Det handlar om ett ögonblicksverk, en tillsägelse som tar fel, en tass som hamnar snett. Oavsett hur försiktiga och snälla hundarna är gentemot varandra utgör storleksskillnaden fortfarande en reell risk.

Jag håller med. 25 kilo hund är 12,5 gånger 2 kilo hund. Det skulle vara som att en människa på 60 kilo sprang och busade med en jätte på 750 kilo...
 
Jag håller med. 25 kilo hund är 12,5 gånger 2 kilo hund. Det skulle vara som att en människa på 60 kilo sprang och busade med en jätte på 750 kilo...

Ja men, precis! Och dessutom två jättar á 750 kg, om man utgår från trådstarten. Det behöver ju inte ens busas, bara att hundarna rör sig tillsammans utgör en stor risk för en liten sak på 2 kg.
 
Jag kan ju säga att jag är så otroligt lättade och glad att min malle inte klippte min ena katt av misstag en natt på besök i Göteborg i november. Då rör det sig om en katt på 4 kg som kom för nära i sömnen och min malle på 27 kg.

Ett ögonblicks verk i mörkret när vi försökte sova, jag hör spott och fräs, en katt som rusar under soffan och en hund som spottar päls. Jag flyger upp, leta med ficklampan i fånen, halar fram katten och tycker först att det se ok ut. Hittar lite tussar på golvet och en hund som viker undan från mig.

Vi lägger oss men katten är inte ok. Virar in honom i handduken, in på toaletten och försöker se mer. Liten fläck ovanför ögat som jag såg första checken, ögat mer irriterat och jag får en iskall klump i magen. Ringer Blå Stjärnan akut, ut i kyla och skrapar rutorna på bilen, dubbelparkerar, packar in katten i en varm pläd och ut i mörkret. Inskriven över natten, de kan inte ge besked om ögat är skadat eller inte utan kan bara ge smärtstillande och lugnande, inget vet om ögat runnit ut.

Åker hem, parkerar, varit vaken hela natten och gråter. 09:30 går jag ut med hundarna för att flytta bilen, kommer fram och har fått 600 kr i böter. Öppnar bakluckan för att sätta hundarna i buren, slår mig i pannan med bakluckan och börjar gråta igen. Biter ihop, flyttar bilen och är ett vrak tills jag vet hur det är med katten.

Han har klarat ögat, luft under huden i nacken pga ett sår motsvarande öra, hästkur antibiotika och "återbesök" hemma. Så ytterst nära han förlorade ögat, fick huvudet krossat, skallen skild från kroppen av en hund han känt i fem år. Hemma igen och det finns inga tendenser hos hunden att vara avog katter, jag hoppas och vill tro det var en olycka, trots flera dagliga promenader, men lägenhet istället för hus, timmar ute kontra flera promenader i storstad, övernattning och trångt hos mamma istället för gott om plats hos mig.

Hade jag ens för en sekund trott att han var ute efter katten hade han fått följa med på en sista resa till Blå Stjärnan.
 
Jag kan ju säga att jag är så otroligt lättade och glad att min malle inte klippte min ena katt av misstag en natt på besök i Göteborg i november. Då rör det sig om en katt på 4 kg som kom för nära i sömnen och min malle på 27 kg.

Ett ögonblicks verk i mörkret när vi försökte sova, jag hör spott och fräs, en katt som rusar under soffan och en hund som spottar päls. Jag flyger upp, leta med ficklampan i fånen, halar fram katten och tycker först att det se ok ut. Hittar lite tussar på golvet och en hund som viker undan från mig.

Vi lägger oss men katten är inte ok. Virar in honom i handduken, in på toaletten och försöker se mer. Liten fläck ovanför ögat som jag såg första checken, ögat mer irriterat och jag får en iskall klump i magen. Ringer Blå Stjärnan akut, ut i kyla och skrapar rutorna på bilen, dubbelparkerar, packar in katten i en varm pläd och ut i mörkret. Inskriven över natten, de kan inte ge besked om ögat är skadat eller inte utan kan bara ge smärtstillande och lugnande, inget vet om ögat runnit ut.

Åker hem, parkerar, varit vaken hela natten och gråter. 09:30 går jag ut med hundarna för att flytta bilen, kommer fram och har fått 600 kr i böter. Öppnar bakluckan för att sätta hundarna i buren, slår mig i pannan med bakluckan och börjar gråta igen. Biter ihop, flyttar bilen och är ett vrak tills jag vet hur det är med katten.

Han har klarat ögat, luft under huden i nacken pga ett sår motsvarande öra, hästkur antibiotika och "återbesök" hemma. Så ytterst nära han förlorade ögat, fick huvudet krossat, skallen skild från kroppen av en hund han känt i fem år. Hemma igen och det finns inga tendenser hos hunden att vara avog katter, jag hoppas och vill tro det var en olycka, trots flera dagliga promenader, men lägenhet istället för hus, timmar ute kontra flera promenader i storstad, övernattning och trångt hos mamma istället för gott om plats hos mig.

Hade jag ens för en sekund trott att han var ute efter katten hade han fått följa med på en sista resa till Blå Stjärnan.

Usch så otäckt. tur att det gick "bra" :heart. Svårt att hitta en katt i mallestorlek. Det blir typ en tigerunge?
 
Min chihuahua på 2,5kg bor med en maffig 25kgs welsh springer spaniel. För oss funkar det toppen, men det är så olika från hund till hund. Hur är er stora hund med små hundar generellt? Och med busiga valpar? Hur leker den? Vår welsh är en försiktig mespropp, så det är den lilla som styr och ställer. En 11-årig dam med riv, snärt och skärpa. Hon är ingen bjäbbig sak, men bestämd, tydlig och överlag rätt nonchalant mot hundar. Hon träffar regelbundet stora hundar, som t ex en busig Newfoundland på 60kg, och det har aldrig varit några problem där heller. Vavvan håller sig för sig själv och ryter ifrån om någon av de stora kommer för nära eller försöker busa med henne. De allra flesta hundar behöver bara en "uppläxning" från lillan för att sedan respektera hennes space och lämna henne ifred. Vissa jakthundar eller typ huskies vågar jag inte ha henne kring dock, men det är väldigt sällan jag har behövt oroa mig över att introducera henne för nya hundar.

Som sagt, det beror på hundarna. Om den stora är snäll och den lilla trygg går det i regel bra, men det finns inga garantier. Köper man liten valp som ska bo med större hund kan det vara extra viktigt att kolla upp valpens föräldrar. Hur de beter sig och om valpen verkar komma från linjer med stabila psyken. :)
 
Som sagt, det beror på hundarna.

Fast det gör det ju inte? 2,5 kg vs 25 kg är fortfarande en reell risk. Det betyder inte att något kommer att hända, det betyder att om något händer så riskerar det att drabba chihuahuan fatalt än i jämförelse med jämnstor/större hund som inte är lika bräcklig. Storleksskillnaden i sig medför risker (även om det också kan vara en faktor, men det är inte den grundläggande riskfaktorn), inte sättet de eventuellt umgås på. Att hon ger "uppläxningar" till större hundar visar ju tydligt att hon inte är bekväm med deras storlek.
 
Storleksskillnaden i sig medför risker, inte sättet de eventuellt umgås på (även om det också kan vara en faktor, men det är inte den grundläggande riskfaktorn).

Åh, ser nu att parentesen kom helt fel i förra inlägget. :banghead: Det är ovan syftning jag avser.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 840
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
12 816
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 215
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp