Bukefalos 28 år!

Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Malin87

Trådstartare
Hundar som låter mycket vid lek med människor, är det hundar som är dominanta eller osäkra på sin roll om ledarskapet?
Gäller samma sak vid lek med andra hundar?

Personligen har jag inte korrigerat hundar som vid kamplekar har "lekmorrat" mot mig utan mer sett det som en del av leken och ibland morrat tillbaka, dumt gjort?

Igår hade jag en diskussion med en bekant som hävdade just detta att hunden använder morret för att testa ledarskapet och att alla ljud bör korrigeras. Kände mig ganska naiv som inte tänkt på det ur den synvinkeln tidigare och vänder mig till "allvetande buke"
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Det är skillnad på morr och "morr". Min hund pratar mycket och "morrar" när han är glad och uppspelt, aldrig att jag skulle korrigera det. Han försöker inte "ta över", han är glad och vill leka!
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Absolut inte! Många hundar låter när de leker, så är det bara. Vi har fyra hundar och de två vekaste är de som låter mest, tror inte ens att de är medvetna om att de låter för lekmorrar någon annan hund åt dem när de leker blir de rädda. :D

Jag tycker man märker stor skillnad på lekmorret och på morr på allvar, dels på röstläget men framförallt på kroppspårket. Fortsätt lek med din hund och korrigera inte för att ni har roligt :)
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Min lilla dvärgpincher låter förfärligt mycket när han leker, både med mig och andra hundar. Men jag skulle aldrig säga till honom om jag inte märkte att det var på allvar vilket det aldrig är, han bara är en sådan som ska låta en massa. :D
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Löjligt tycker jag att hävda att morr handlar om att testa ledarskapet och bör korrigeras.

Så enkelt är det absolut inte. Min hund morrar gärna högt och ljudligt men det är ingen tvekan om ledarskapet. Aldrig att jag skulle korrigera det, det är en del av leken.

Till viss del är det säkert rasbundet, många rottisar lekmorrar gärna.
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Löjligt tycker jag att hävda att morr handlar om att testa ledarskapet och bör korrigeras.

Så enkelt är det absolut inte. Min hund morrar gärna högt och ljudligt men det är ingen tvekan om ledarskapet. Aldrig att jag skulle korrigera det, det är en del av leken.

Till viss del är det säkert rasbundet, många rottisar lekmorrar gärna.

Håller med.

Golden är väll också kända för att vara pratiga.
Min jaktgolden pratar mest hela tiden, när man tittar på honom, när man klappar på honom, när han leker själv, när han leker med mig, när han försöker få igång schipperken på bus osv.
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Arwen busmorrar rejält, men det är en del av hennes sätt att leka på. De första gångerna blev jag dock lite ställd :D.
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Det beror ju helt och håller på hur hunden låter. Jag tycker absolut att man hör om det är allvar eller ej. Alla mina låter väldigt mycket när dom leker med varandra, dom morrar, vrålar, skäller och allt möjligt. Det gör dom när dom är uppspelta helt enkelt.
När man sen hör skillnaden mot ett morr vid allvarsamma stunder, så går det inte ens att jämföra ljuden.

Så visst, om någon av dom skulle morra på allvar mot mig när vi leker, så hade jag korrigerat. Men aldrig för att dom leker.
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Det beror ju helt och håller på hur hunden låter. Jag tycker absolut att man hör om det är allvar eller ej.

Håller med.

När Zala leker så "morrar" hon otroligt mycket! Wahidah blev lite förvånad i början, men nu har hon börjat springa fram till Zala, göra en lekinvit och "morra" så fort hon vill leka. Det är ingen tvekan om att det är Zala som är "högsta hönset" av de två, men båda låter otroligt mycket när de leker, eller när de sträcker på sig eller gör något annat. Waha låter även så fort hon är uttråkad och det kan vara "morr" eller annat "prat".
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Jag håller med övriga.

Min dobbistik morrar och skäller när hon leker, vare sig hon kastar runt på en leksak för sig själv, har dragkamp med mig eller jagar min andra hund. Det är ett speciellt ljud och låter inte alls som hennes argmorr. Jag kan bryta precis när som helst. Hon är också en sån som pratar mycket, medan min afghan aldrig säger något, är tyst när han leker och när han väl skäller blir man förvånad. :)
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Min ena hund låter som en motorsåg med rabies ( :D ) när han busar med någon av mina andra hundar, folk som hör honom tror att han bråkar och är arg men han leker bara och det är absolut inget jag korrigerar.
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

:rofl:

motorsåg med rabies?? haha
Ja så låter Nellie när hon och bästisen leker.
Bella (rottis) låter likadant hon också.

Nellie låter dock inte så mkt när människor busar
med henne!
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Vi var livrädda första gångerna vår hund lekte med grannarnas. De lät otroligt mycket och (tyckte vi) otäckt. Hundarna visade sig bli absolut bästa vänner. De lät alltid på det viset och det var absolut inte fråga om någon aggressivitet.
 
Sv: Hundar som har mycket ljud för sig vid lek

Tack för alla svar!
Visst är det stor skillnad på hur de låter om det är allvar eller inte. Blev så ställd bara att jag tog mig en funderare på det och kom fram till samma sak som ni sagt, att det är en del av leken. Min hund låter inte särskilt mycket men hunden jag vuxit upp med lät nästintill alltid vid lek och det var inte alla som förstod, varken hundar eller människor, vad han menade med det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 504
Senast: Eurydome
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringsvinthund. Superbra hundspråk osv, klok MEN gapig utomhus! Ser han en ovän gapar han men ser han en vän ylar han...
Svar
14
· Visningar
3 023
Senast: paradiset
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 479
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp