Bukefalos 28 år!

Hundattack och livrädd valp =(

Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Kan ju vara så att ägaren misstolkar morrningen för jag tolkar det som att vi "pratar om" en mindr hundvan förare.


Välkommen till den fria tolkningsvägen. Tolka hur ni vill som ni vill men det ändrar inte det faktum att ingen av er var där utan ni bara har mina ord att gå på. Sen att du kan tolka hur hundvana jag och min mamma är , jaa vad säger man, återigen bravo :smirk:

Det har aldrig fallit er in att det finns olika sätt att lära sig forma en hund, både rätt och fel ? Alla människor, uppfödare, med mera har sin syn på man ska forma en hund. Ni är flera stycken här inne som ansåg att det var fel att överreagera med Devin medan jag vet flera hundmänniskor som ansåg att det var rätt = summan av kardemumman är att vi alla lär oss olika. Ni anser säkert att jag är omogen och ansvarslös ägare som kommer få en anfallande och attackerade blandras om några år men jag är såpass ärlig med mitt handlade för att kunna få bra tips och råd hur man kan göra saken bättre. Vissa skrev att dom tolkar det att jag inte är hundvan pga mina trådar angående Devin, men fine tolka det som ni vill men trådarna är till för att få råd av utomstående och att lära mig mer om mitt hundägarskap eftersom det är en sjuhelsikes ansvar att ha hund!!
 
Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Vilken goding till hund :love:


Hur upplever ni en tik som morrar, raggen rest som en igelkott men viftar på svansen när en valp närmar sig på busigt humör ?

Så gör våran tik hela tiden till min nya valp, dock så är de mer "jag tycker de är kul att morra på dej, och ha lite koll" bäbis har så roligt åt henne och vet var gränsen går...

Så om jag kände tiken skulle jag inte ta det så allvarligt, de är deras språk :)
 
Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Välkommen till den fria tolkningsvägen. Tolka hur ni vill som ni vill men det ändrar inte det faktum att ingen av er var där utan ni bara har mina ord att gå på. Sen att du kan tolka hur hundvana jag och min mamma är , jaa vad säger man, återigen bravo :smirk:

Det har aldrig fallit er in att det finns olika sätt att lära sig forma en hund, både rätt och fel ? Alla människor, uppfödare, med mera har sin syn på man ska forma en hund. Ni är flera stycken här inne som ansåg att det var fel att överreagera med Devin medan jag vet flera hundmänniskor som ansåg att det var rätt = summan av kardemumman är att vi alla lär oss olika. Ni anser säkert att jag är omogen och ansvarslös ägare som kommer få en anfallande och attackerade blandras om några år men jag är såpass ärlig med mitt handlade för att kunna få bra tips och råd hur man kan göra saken bättre. Vissa skrev att dom tolkar det att jag inte är hundvan pga mina trådar angående Devin, men fine tolka det som ni vill men trådarna är till för att få råd av utomstående och att lära mig mer om mitt hundägarskap eftersom det är en sjuhelsikes ansvar att ha hund!!

Du behöver ine gå s¨å förbaskat till försvar hela tiden..?

Nu äger inte jag någon hund av Bull/staff-ras.. men tänker svara iaf.

JAG tycker att anledningen till att ditt beteende vid mötet blev fel är:
1. Din hund är bara 3månader..det viktigaste är att hunden får förtroende för sin ledare. Ju mer osäkerhet ledaren visar..desto mer kommer din hund att trotsa/testa ta över. Och att "attackera" i fel läge visar OSÄKERHET..en flockledare som gör så ger osäkra flockmedlemmar

2. Att ta till fysiska korrigeringar vid hundmöten är oftast (som någon redan nämnt) kontraproduktivt. Min hund som är förarvek kan tillochmed NAFSA om jag försöker korrigera honom fysiskt vid fel tillfällen.

3. Din hund morrade ju antagligen av osäkerhet & inte av dominans.. då blir resultatet en ännu osäkrare hund.

Jag är inte heller någon expert (långt ifrån) men kan bara säga att en så osäker & rangklättrande hund som min briard var blev HELT ombytt när jag slutade med mina dominans/bita i örat/ slänga i backen övningar... Dessa övningar var HÖGST kontraproduktiva & ledde bara till osäkerhet..
 
Sv: Hundattack och livrädd valp =(

3. Din hund morrade ju antagligen av osäkerhet & inte av dominans.. då blir resultatet en ännu osäkrare hund.

Precis vad jag tänkte också, genom att jag haft en vuxen och extremt rädd hund ( dålig avel ) så vet jag innebörden av att straffa en rädd hund när denne morrar..
 
Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Precis vad jag tänkte också, genom att jag haft en vuxen och extremt rädd hund ( dålig avel ) så vet jag innebörden av att straffa en rädd hund när denne morrar..

Ja det brukar ju göra att problemet förvärras...

Vet också det (tyvärr) genom en hund som var skräp mentalt...
 
Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Det som har hänt har hänt och ingen blir gladare eller klokare av att gå och gräma sig eller känna sig attackerad för den delen (jag tänker på dig, inte hunden...!). Låtsas att du fått din hund IDAG! Nu tänker du framåt och, precis som med en liten ny valp i huset, gör du allt för att han ska få glada, trevliga hundmöten med sin glada orädda matte! Använd gärna klicker (men läs på först och träna så han är inklickad!) och när han sitter lugnt med dig och inte bryr sig om den andra hunden (träna på långt avstånd först och sedan allt närmare, det tar tid!) klickar du och ger honom Älsklingsgodiset!
Det är inte för sent! Börja om från början och se det som en utmaning! Klart det går bra! :)
 
Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Tack för dom orden, jag satt förut i soffan och undrade om jag gjorde rätt att skaffa hund. Allt jag fått lära mig av kunniga och respekterade uppfödare och utställningsdomare verkar vara helt fel :crazy:

Kan berätta att Devin inte verkar lida av händelsen eftersom han har mött både stora och små hundar utan ett ljud (om man bortser ifrån tiken som jag nämnt tidigare i tråden då hans bus höll på att gå överstyr men då avbröt jag med att börja leka med honom istället för att få honom fokuserad på annat. Efter att båda hundarna lugnat ner sig på var sitt håll så var det lugnt mellan dom sen.Vill inte gå in mer på den händelsen eftersom jag och tikens ägare är väldigt oense om vad som egentligen hände)

Bara idag har han blivit morrad på utav 2 olika hundar vid 2 olika tillfällen, men han bara tittar lite och sen följer han med mig utan ett ljud. Iofs kan han morra pga osäkerhet på vissa människor men det nonchalerar jag och försöker få honom att hälsa ändå. Som tur är så är dom flesta människor väldigt glada och låter honom få undersöka. Dom upptäcker då att han är egentligen en väldigt glad och busig knähund :D
 
Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Hälsar han mkt på andra hundar nu för att kompensera för attacken, eller får han alltid hälsa så mkt? Jag var mkt restriktiv med min, och hon hälsar ändå glatt när tillfälle ges, trots att hon bara fick ha några få lekkamrater när hon var liten.
 
Sv: Hundattack och livrädd valp =(

Nej, han får inte hälsa på alla hundar. Hundarna vi har mött idag tex var på andra sidan trottoaren.

En tjejbekant till mig har en golden/schäfervalp som Devin började träffa även innan attacken. Hon är även hundvakt åt valpens schäferpappa, så eftersom vi går hundpromernader ihop så blir det så rätt logiskt att han möter dom.

Igår var dessutom min syster förbi min mammas hem med hennes 3 småhundar. Eftersom jag gärna vill att vi ska kunna ha alla 5 hundarna ihop som runt jul och dylikt, så känns det rätt bra om Devin börjar träffa min systers hundar redan när han är valp och liten. Min syster bor inte i samma stad som mig och mamma, så dessutom ville jag träffa henne. Att lämna Devin hemma själv är inget alternativ.

Så det är bara dom 6 som han träffar. Mammas hund är ett måste eftersom Devin ska vara där när jag jobbar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 347
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 087
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 913
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp