Jag tycker nog att inget ska registreras på avelsdata utan underlag från veterinär. Tro mig, det finns tråkigt nog en hel del ilviljiga hundägare som gärna vill skylla allt på uppfödare och inte ta ansvar alls för sin roll i hundens mående. Ska avelsdata vara ett avelsregister måste det finnas kontroller för att infon är befogad. Att bara ringa och rapportera skulle inte bli bra.

Precis. Precis som det finns uppfödare som skyller allt på valpköpare/miljö/träning och vägrar ta ansvar. Veterinär känns som ett måste!
 
Nej, jag håller med. Men vet man om att de dött kan man åtminstone fråga ;)
Det värsta är väl att folk tar alla chanser de kan att sprida skit de inte vet nått om. Hårt arbetande hundar slits och har skaderisk som en hobbyhund inte har. Det kan ju göra att statistiken ser bister ut för de uppfödare vars kullar går till arbete, men utställningshundarna ser långlivade och friska ut. Det finns redan starka lobbykrafter i min ras för att släppa in utställningsavel (med just argumentet att de faktiskt avlar på hälsa mycket mer noga än de som föder upp arbetshundar... :mad:) så de behöver inte mer vatten på sin kvarn.
 
Det värsta är väl att folk tar alla chanser de kan att sprida skit de inte vet nått om. Hårt arbetande hundar slits och har skaderisk som en hobbyhund inte har. Det kan ju göra att statistiken ser bister ut för de uppfödare vars kullar går till arbete, men utställningshundarna ser långlivade och friska ut. Det finns redan starka lobbykrafter i min ras för att släppa in utställningsavel (med just argumentet att de faktiskt avlar på hälsa mycket mer noga än de som föder upp arbetshundar... :mad:) så de behöver inte mer vatten på sin kvarn.

Nej, jag är helt med på den tanken.
Men jag kan även tycka att det är relevant att få reda på om arbetshundar behöver avlivas för förslitningsskador när de är unga, typ 6-7-8 år. Får samma uppfödare många hundar med så allvarliga förslitningsskador att de måste avlivas som unga, så är det ju något som är fel.

Det är ju värdelös att ha t ex en jakthund som kommer från linjer där hundarna är helt slut vid 8 år, när de från andra linjer jagar aktivt tills de är 12 år.
 
Epilepsi är inte alltid ärftlig och därmed faller anledningen till att det ska vara anmälningspliktig sjukdom. Men det finns inofficiella register för en del raser avseende EP (bla groenendael).

Det skiljer ju enormt mellan olika raser. I min ras finns det en tydlig ärftlig faktor, även om vi inte vet hur det nedärvs än.

Vi har ett frivilligt register i klubben, vilket resulterar i att de som är ärliga och rapporterar in ser ut att ha drabbade linjer, men de som smyger med det ser ut att ha fullt friska linjer. Hopplöst svårt att reda ut för de som kommer in nya i rasen och inte har så mycket "skvaller".
 
Nej, för de flesta dömer ut hundar även om det inte är en ärftlig form av EP.
Fast alltså, det här är ju jättekonstigt. Ytterst få fall av ep hos hund beror på externa faktorer. Men "alla" som har drabbade hundar skyller just sitt fall på att den ramlat av en stol/slagit i huvudet/ätit nått/fick värmeslag/whatever.

Studien som görs på SLU ang BC rekommenderar att alla fall betraktas som medfödd ep tills motsatsen är bevisad. Om folk inte är öppna med drabbade hundar så är det ju omöjligt att kontrollera om det är mer förekommande i vissa linjer osv.

Jättekonstigt att si och så många valpar efter hane X har slagit sig i huvudet, liksom.
 
Nej, jag är helt med på den tanken.
Men jag kan även tycka att det är relevant att få reda på om arbetshundar behöver avlivas för förslitningsskador när de är unga, typ 6-7-8 år. Får samma uppfödare många hundar med så allvarliga förslitningsskador att de måste avlivas som unga, så är det ju något som är fel.

Det är ju värdelös att ha t ex en jakthund som kommer från linjer där hundarna är helt slut vid 8 år, när de från andra linjer jagar aktivt tills de är 12 år.

Håller med. Vanligast i min ras är ju att de blir överkörda :(
 
Håller med. Vanligast i min ras är ju att de blir överkörda :(

Ja, det händer ju tyvärr inom min ras också :( Trafikolyckor och sprättskador från vildsvin är ju tyvärr inte helt ovanliga dödsorsaker.
Men, det är ju å andra sidan inget som jag tycker skulle belasta uppfödaren om det stod med i statistiken :)
 
Det värsta är väl att folk tar alla chanser de kan att sprida skit de inte vet nått om. Hårt arbetande hundar slits och har skaderisk som en hobbyhund inte har. Det kan ju göra att statistiken ser bister ut för de uppfödare vars kullar går till arbete, men utställningshundarna ser långlivade och friska ut. Det finns redan starka lobbykrafter i min ras för att släppa in utställningsavel (med just argumentet att de faktiskt avlar på hälsa mycket mer noga än de som föder upp arbetshundar... :mad:) så de behöver inte mer vatten på sin kvarn.

Starka vet jag inte om jag skulle kalla de, men de skriker högt. Samma personer är ju helt galna inom agilityn också. Som tur har de fått kalla handen från konkurrensverket och SKK med deras skumma agendor. Så jag tror inte man ska vara alldeles för rädd, även om det finns ett tiotal som vill ta bort vallproven och tillåta nationella utställningar är "den andra sidan" betydligt starkare! :)
 
Nej, jag är helt med på den tanken.
Men jag kan även tycka att det är relevant att få reda på om arbetshundar behöver avlivas för förslitningsskador när de är unga, typ 6-7-8 år. Får samma uppfödare många hundar med så allvarliga förslitningsskador att de måste avlivas som unga, så är det ju något som är fel.

Det är ju värdelös att ha t ex en jakthund som kommer från linjer där hundarna är helt slut vid 8 år, när de från andra linjer jagar aktivt tills de är 12 år.

Känns som det skulle bli fel med. Jag tänker i uppdelade raser så riskerar det väl se ut som att vissa linjer är hur friska som helst - när det eg är så att de inte belastas, till skillnad från de som jobbar/jaga där det isf blir fler hundar som kan få förslitningsskador.
 
Känns som det skulle bli fel med. Jag tänker i uppdelade raser så riskerar det väl se ut som att vissa linjer är hur friska som helst - när det eg är så att de inte belastas, till skillnad från de som jobbar/jaga där det isf blir fler hundar som kan få förslitningsskador.

Både och.. Proven registreras ju också. En hund som har inga eller dåliga jaktprov/arbetsprov kanske inte heller sliter ihjäl sig i skogen/i arbete eller används praktiskt över huvud taget.
Det vore ju tvärtom intressant om de showavlade visade sig få problem med förslitningsskador, trots att de kanske inte ansträngs mer än en normalaktiv hund :)

T ex med schäfer som ju är uppdelad. Jag kan tänka mig att showhundarna (som verkar ha sämre ledstatistik än brukshundarna?) också får förslitningsskador, trots att de inte gör mycekt mer än vänstervarvar.
 
Jag tycker nog att inget ska registreras på avelsdata utan underlag från veterinär. Tro mig, det finns tråkigt nog en hel del ilviljiga hundägare som gärna vill skylla allt på uppfödare och inte ta ansvar alls för sin roll i hundens mående. Ska avelsdata vara ett avelsregister måste det finnas kontroller för att infon är befogad. Att bara ringa och rapportera skulle inte bli bra.

Skriver under på detta. Och då ska det ju ofta till obduktion (hur många vill betala för det?), och det kan vara svårt för vetten att intyga vissa saker. Tex vet jag 100% säkert om en familj som vi umgicks med när jag var liten som gillade att skaffa djur men som också var rätt kvicka på att avliva och köpa ny när intresset för den aktuella hunden/rasen lagt sig efter nåt år eller tre. Då kunde de ju skylla på vad som helst hos vetten typ aggressiv, EP, ja sånt som inte går att kolla eller ifrågasätts. Hade känts väldigt taskigt för uppfödarna om sådant skrivits in när det verkligen bara var bullshit.
 
Skriver under på detta. Och då ska det ju ofta till obduktion (hur många vill betala för det?), och det kan vara svårt för vetten att intyga vissa saker. Tex vet jag 100% säkert om en familj som vi umgicks med när jag var liten som gillade att skaffa djur men som också var rätt kvicka på att avliva och köpa ny när intresset för den aktuella hunden/rasen lagt sig efter nåt år eller tre. Då kunde de ju skylla på vad som helst hos vetten typ aggressiv, EP, ja sånt som inte går att kolla eller ifrågasätts. Hade känts väldigt taskigt för uppfödarna om sådant skrivits in när det verkligen bara var bullshit.

Det är sååå vanligt att det kastas skit mellan uppfödare/köpare/fodervärdar och till och med uppfödare/uppfödare:(
 
Varför då?
Jobbar man så nära vägar med sina BCs?
Traktorer är nog vanligast. Eller vid betestransporter när man lastar grupper hela dagen och så vips har man glömt att sätta in hunden och åker iväg när den ligger och vilar i skuggan under trailern. Eller fyrhjuling. Eller folk som har djur på flera områden och åker runt och gör tillsyn. Eller har besökande bilar på gårdsplanen, det är tyvärr inte alls ovanligt att gårdshunden blir påkörd för att den springer fram och ska hälsa på besökande bilar... :(
 
Jag tänker mig som så att om veterinären rapporterade in exempelvis cancer,epilepsi, allergier tidig dödsorsak mm så kanske det skulle underlätta aveln och man skulle få fram ett mer rättvist resultat för att kunna forska på/spåra orsaker/ärftlighet, och på så vis få fram friskare avel?
 
Jag tänker mig som så att om veterinären rapporterade in exempelvis cancer,epilepsi, allergier tidig dödsorsak mm så kanske det skulle underlätta aveln och man skulle få fram ett mer rättvist resultat för att kunna forska på/spåra orsaker/ärftlighet, och på så vis få fram friskare avel?
Dock är ju inte allt sådant ärftligt. Ep, Cancer, tom allergier kan ploppa upp eller utlösas av andra faktorer än arv.
Kan man fastställa att det uppkommit pga arv får det mer än gärna skrivas ut. Men det är inte kul som uppfödare att bli misstänkt för att ha ärftliga åkommor i sina linjer om man jobbar stenhårt för att hålla dem friska.
 
Dock är ju inte allt sådant ärftligt. Ep, Cancer, tom allergier kan ploppa upp eller utlösas av andra faktorer än arv.
Kan man fastställa att det uppkommit pga arv får det mer än gärna skrivas ut. Men det är inte kul som uppfödare att bli misstänkt för att ha ärftliga åkommor i sina linjer om man jobbar stenhårt för att hålla dem friska.

Nej, det behöver ju inte vara ärftligt. Men tänker på de raser som är väldigt drabbade av exempelvis cancer, så kanske det vore bra att regga allt sådant för att sedan forska på resultatet för att få fram hur/varför de förekommer så frekvent inom vissa raser.

Vet att flatklubben hade insamlingsdata som man som ägare fick lämna in om den avlidit av cancer. Men tror inte många ägare kände till att den forskningen pågick, och veterinären har ju ingen allmänplikt att rapportera in cancer och tidig död.

Tänker bara att det kan vara nyttigt för forskningens skull för att göra hundarna friskare i framtiden, men det kanske folk tycker är för mycket forskning av en hund som "bara" lever i 7-10 år?
 
Traktorer är nog vanligast. Eller vid betestransporter när man lastar grupper hela dagen och så vips har man glömt att sätta in hunden och åker iväg när den ligger och vilar i skuggan under trailern. Eller fyrhjuling. Eller folk som har djur på flera områden och åker runt och gör tillsyn. Eller har besökande bilar på gårdsplanen, det är tyvärr inte alls ovanligt att gårdshunden blir påkörd för att den springer fram och ska hälsa på besökande bilar... :(

Usch då, hade ingen aning om att flest BC dör av det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 994
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 110
Senast: Sel
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 650
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 413
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp