Tack för alla svar och reflektioner! Jag känner att detta är så svårt att navigera i och jag vill ju helst inte omplacera men vill göra det rätta mot alla. Trodde aldrig vi skulle hamna i den här sitsen. Inte helt tydligt eller svart på vitt detta heller. Försöker beskriva lite mer:
Hunden har alltså aldrig markerat hårdare tidigare mot människor eller barn. Är väldigt glad, social, älskar alla och gillar barn. Börjar vifta på svansen när vi ser barnvagnar på håll då hon tror det är mina vänner med barn som kommer. Har alltså inte heller vart problem innan barnet blev mer rörligt och snabbt (typ den senaste veckan). Förut har bebisen krupit fram (lite långsammare) och så fort hon visat då mycket mildare signaler så har vi tagit bort bebisen. Men oftast har hon bara legat och tittat på bebisen. Hon har också på olika sätt visat att hon vill vara med barnet (t.ex., glad att se henne, vill slicka på henne, försök till att busa lite försiktigt med leksaker, nopprat lite försiktigt och Ibland ej velat gå ut utan barnvagnen om vi skulle dela upp oss i familjen osv). Upplever att hon tidigare vart väldigt försiktig och kärvänlig med bebisen. Jag tycker att det här med olovliga jakten är jobbigt men att det också är helt andra mekanismer än att hon automatiskt blir farlig för människor - men ändå, jag fick på nära håll se vilket rovdjur hon faktiskt är (vilket min mammahjärna då såklart kopplade ihop med min bebis.) Det är också något med mamma - hormoner som stört i vår relation och jag har läst att det finns ett uttalat fenomen där man kan känna omvända känslor mot sina husdjur ett tag efter att man fått barn, när släpper detta undrar jag om någon vet?! Hon har ju tyvärr inte fått samma uppmärksamhet och stimulans och utlopp för sin energi som tidigare men tycker ändå att vi kommer upp i en nivå som är rimlig för stunden. Det kan hända att hon är lite understimulerad just nu. Jag har inte haft samma tid och lust som tidigare, frågan är om det kommer bli bättre el ej. Jag har sett det som temporärt men börjar undra om det verkligen är det då lusten slocknat lite. Vi får ingen ensamtid tillsammans längre. Hon har SÅ många positiva sidor men är också imellanåt jobbig med jakten, i vissa situationer olydig. Hon har sin egna fredade zon som hon kan gå in i men vill helst inte att jag ska behöva stänga in henne där/köra ut henne dit då barnet kryper runt eftersom hon också vill vara med i gemenskapen - och jag vill inte spä på känslan ännu mer av att bli bortkörd. Nu går ju inte det längre efter markeringen. Förut litade jag på att inget skulle hända men nu vågar jag inte riskera något. Men är det en rimlig situation att hela tiden behöva sära på dom och inte kunna slappna av med att de är på samma yta? Och hur länge då? Såklart lämnar man ju dem inte själva i ett rum men skulle ju åtminstone vilja kunna känna mig avslappnad kring att barnet kryper runt och ibland fram till hunden och lita på att inget händer, (såklart får ju barnet inte rycka eller dra i hunden). Känns jättetråkigt och sorgligt om jag måste omplacera men om det är det bästa så får jag göra det. Är det förhastat och överdrivna känslor att börja fundera åt det hållet? Kan detta vända och återgå till hur det var innan? Kan vi hitta tillbaka till det som var innan. Är det bara att hon behöver vänja sig vid barnets nya framfart? Hon har markerat lite för hårt i mitt tycke men är ändå tydlig i sitt språk. Kan jag någonsin lita på att hon inte gör något? Det var verkligen inte såhär jag såg framför mig familjelivet med min hund.

snart tar sambon över föräldraledigheten och jag förfäras lite av tanken på att jag ska sitta på jobbet och inte ha kontroll över situationen hemma och behöva oroa mig för ifall sambon glömt stänga grindar el liknande. Usch detta är inte lätt. Gör så ont i hjärtat att tänka på att vi omplacerar henne och att hon kommer undra vart hennes familj och jag som varit så viktig för henne tog vägen. Hon fyller ju 7 år snart. Hon kanske stormtrivs o då är ju det det bästa men hur vet man innan vad som är bäst.

tack för återkoppling och reflektioner det hjälper att se andras syn på saken även om det kanske är svårt att förmedla hela bilden av situationen och vår relation.