Hundens vara eller icke vara: i sängen!

Timsetim

Trådstartare
Jag och en kollega diskuterade hundar och hunduppfostran tidigare idag. Bla pratade vi om vi tyckte att hunden skulle få vara i sängen. Vi hade delade meningar. Jag vill inte ha hunden i sängen och hon ser det som ett måste! Flera frågeställningar kom fram tex om man träffar någon som inte vill ha vovven i sängen vad gör man då eller om man får barn. Vill man ha hunden i sängen sidan om ett spädbarn, osv. Eftersom min pojkvän har tillåtit sin hund vara i sängen tidigare så diskuterade vi om och hur och varför osv och kom fram till att ingen av oss ville ha honom där om vi ev får barn och därför tyckte vi det var bättre att vänja av honom redan nu och inte när han blivit äldre, han är två nu. Min kollega däremot ville inte heller ha hunden i sängen när hon fått barn, killen fick däremot acceptera det! ;) Men min fråga då är om det inte är bättre för hunden att vänja sig när den är ung istället för senare? Min kollega tyckte att "det får man ta då". Hur har ni/hade ni gjort?

/Timsetim
 
Mina hundar har alltid fått sova i sängen, men när jag träffade min sambo och vi flyttade ihop fick de varsin korg utanför sovrummet. De köpte det utan problem, och fick ofta komma upp i sängen och mysa på morgnarna. Men nu när jag är singel igen har de återtagit sin rätta plats i sängen: vid fotänden och under täcket i mattes knäveck.... :)
 
Mina hundar är mina barn, dom får vara i sängen, min sambo och jag sover tillsammans med mina småtroll, det är så mysigt :love:
 
mina hundar får sova i sängen och dela huvudkudde med mig. men om jag får för mig att jag vill ha barn så får de vackert stanna på golvet (de har varsin korg, men där vägrar de sova). men jag hae låtit dem stanna i sovrummet, skulle aldrig kunna förskjuta dem från flocken genom att stänga ute dom.

i ert fall hade jag börjat redan nu, att konsekvent putta ner honom. det hade klart varit lättare om han aldrig fått sova i sängen, men det går om ni har tillräckligt stort tålamod och är hyperkonsekventa.
 
Min hund får vara i sängen men enda stunden som hon ligger där är innan vi somnar sedan går hon ner till sin plats och så när jag går upp ur sängen så lägger hon sig på min plats brevid sambon.
 
Tänkte du ha era spädbarn i eran egen säng? ni kanske borde tänka på varför man inte låter spädbarn ha kudde i sin egen säng, risken att barnet kvävs är väldigt stor. För barnets skull tänker iaf jag ha mina barn i egna spjälsängar..

Min hund får sova i min säng när han vill men oftats sover han i mammas säng.. han är hela familjens lilla gosunge och han älskas lika mycket som ett barn..
 
Min hund får sova i sängen - hennes (och min :smirk:) absoluta favoritplats. Vi älskar en lååång sovmorgon...! :D
Eventuella spädbarn etc får sova i spjälsängar tills de är gamla nog att samsas med hunden i sängen! :D

Mvh Huntress
 
Våra hundar får sova i sängen om de vill, men SOM TUR ÄR föredrar sambons borzoier i 9 fall av 10 sina Bia-bäddar. Det vore ganska trångt med två borzoier i sängen, men min lilla cocker spaniel, som alltid ligger i sängen, märks knappt. Däremot tar KATTERNA ibland väl mycket plats! Speciellt den yngste är en rackare på att breda ut sig, trots att han väger ca 2 kg (typiskt katt!).

Vår gamla komondor sov gärna i sängen och det kunde faktiskt vara lite jobbigt, för hon tog ju en djäkla massa plats.

Vi har inga barn och planerar inte att skaffa några, men skulle detta ske så skulle hunden och katterna inte slängas ut ur sängen.

Om mitt nuvarande förhållande skulle spricka och ny partner skulle påträffas fick det allt bli en som accepterade menageriet och stod ut med en cocker och tre katter i sängen.

Anneli
 
Våra hundar sover inte i sängen.
Ärligt talat så är det det äckligaste jag vet!

Hundsäng är hundsäng och människosäng är människosäng.
Hundar i sängen innebär inte bara den korta stunden man myser, som i och för sig är trevlig, utan också en 60kg´s hund som ligger med benen utsträckta. Hon drömmer och kraftsar därmed med stooora hårda tassar på det som ligger närmast.
Om hon hade fått ligga i sängen antar jag att hon hade velat göra det ALLTID, inte bara ibland. Vilket skulle innebära att man skulle kunna hitta henne där när hon kommer direkt utifrån en regning dag....
Dessutom tycker jag att det är äckligt med hundhår där man ska sova. Där vill jag ha rent.

Summan av kardemumman: Jag vill ha en säng utan hår och smuts, jag vill ha plats att sova på.
Det vet jag att jag inte får med en hund i sängen, jag har haft hundar tidigare som fått ligga där.
Om jag dessutom hade haft barn så hade argumenten ovan bara förstärkts.
Inga djur i möblerna, de är högt älskade ändå.
 
Min tjej sover i sängen :D

Samma ras och tar lika mycket plats :p

Men eftersom jag resonerar såhär.
JAG vill ha henne där ibland, men inte på somrarna egentligen. Eller en lerig höst..
Men jag tycker inte att det är schysst att låta dom komma upp ibland bara, och därför får hon vara där jämt. Dock är sovrummet förbjudet område med stängd dörr, om inte jag är med in. Så därför blir det väldigt sällan smutsigt, däremot får man rengöra sängen varje dag för alla hår när hon fäller just nu.. Men det är smällar man får ta!
 
ni kanske borde tänka på varför man inte låter spädbarn ha kudde i sin egen säng, risken att barnet kvävs är väldigt stor.

Jahaa.... och detta har du belägg för?? Du får gärna berätta hur och förklara för jag har aldrig hört det tidigare, att spädbarn inte får ha kudde för att kvävningsrisken är stor ??? :eek: Och jag som småbarndförälder har ju ändå blivit pumpad med allehanda information från alla möjliga håll, BB, MVC etc.

För att svara på frågan: Den yngsta hunden sover i vår säng, i fotändan. De andra får inte sova i sängen och försöker inte ens komma upp. De har otaliga hundbäddar och soffor och de får dessutom sova i gästrumssängen så det går ingen nöd på dem :)

Och var sover vår son? I sängen emellan oss, hunden skulle aldrig få för sig att försöka lägga sig på honom.
Varför sover han i vår säng då och inte i sin spjälis? Det är myvcket enklare för mig när jag ska nattamma och dessutom sover de bättre när de känner föräldrarnas närhet, de blir tryggare helt enkelt.
 
Jag vill inte ha hundar i sängen. Ändå så ligger det en 30 kg hårig klump på min andra huvudkudde... Jag vet inte riktigt hur det gick till... Den andra sover på golvet.

När jag inte vill ha henne i sängen så sätter jag galler för så att hon inte kan hoppa upp i sängen. Det är svårt att köra ned henne helt plötsligt, det fattar hon inte. Men galler fattar hon ju så klart!

På golvet så har de egna madrasser så att de kan sova mjukt och skönt och avlasta kroppen!
 
min hund får sova i sängen han... :)
men ofta så går han å lägger sej i soffan när jag går å lägger mej...lite olika....
eftersom jag inte ska ha nå barn så har jag inga såna problem.....
 
Min hund får sova i sängen!
Det är bestämt sen hon var valp och det fungerar utmärkt. Hon håller sig till fotändan. Smuts och hundpäls får jag visserligen skaka ur sängkläderna ofta, men det gör jag gärna!
 
Vet inte hur mycket det har med tråden att göra men jag tycker att folk som medvetet planerar att sätta hunden i andra hand när dom skaffar barn inte borde få ha hund!

Nä är hunden van att va i sängen får väl barnet vacket ligga nån annanstans!!
 
Ditt påstående om att det skulle förefalla kvävningsrisk för spädbarn med kudde är Helt fel! :eek:
Först och främst blir man rådd att ha barnet liggandes på rygg (för att minska risken för `plötslig spädbarnsdöd`) sedan så blir man även rådd att ha en speciell barnkudde just för att dom inte ska få `plattskalle`.
Jag kör dock med vanliga bebiskuddar, platt skallen växer ändå bort för övrigt...

MEN det kan ju förresten hända att det har kommit något nytt i bebisforskningen sen jag blev förälder (2 mån sen)och som jag missat ;) :D

Men i vilket fall; min bebis har näsan på framsidan ansiktet och riskerar därmed ingen kvävning då han ligger på rygg :p

Låg mellan sambon och mej i början då det som tidigare sagt är lättare då man ska amma på natten och bebisen vill ha närheten.
Nu sover han dock i spjälsängen då både vi och han sover lugnast då.

SEN till trådfrågan (förlåt) :D
Mina hundar får sova ibland i vår säng. När jag bestämmer.
Ingen av dom hoppar upp utan lov förutom om man är borta och sovrumsdörren är öppen... :D
När jag var själv fick ( hade bara en då) han alltid sova under täcket med mej. Men även då inte utan min tillåtelse.
Nu när vi fått barn så har det aldrig vare nå problem. Enen har sin korg i tvrummet och sover glatt där, den andre sover där han står när john blund kommer :)

Sen i någon annans inlägg om att inte låta hunden sova utanför sovrummet pga att resten av "flocken" är där inne, tycker jag är lite tokig. :smirk:
Den är ju fortfarande inne i samma hus... Nu har jag iof inte ett palats utan en enplanare men ändå.
I det vilda så ligger ju inte flocken i en klump så varför så i sovrummet?
Mina hundar kommer dock in till mej om det är något som är fel eller för att gå på toa ev. Så jag har inte dörren stängd helt för dom.
 
hmmm... får jag barn kommer hundarna i andra hand. jag tror de flesta föräldrar tänker som jag, annars borde man verkligen nte få ha barn. men hundarna hade på intet sätt farit illa, snarare tvärt om, eftersom jag hade varit hemma mer. men nu vill jag inte ha barn, fast jag utesluter ine att jag kan ändra mig.
 
Nej men då ska man skaffa hunden efter barnet när barnet är större!!! Blir så arg och ledsen när jag ser hundar som rastas i koppel utmed barnvagn, små promenader och börjar ungen gnälla så ska det stannas och jollras och tjafs men vill hunden stanna och nosa på nått spännande eller springa en sväng så är det nej och fy för ungen kan ju vakna, jag vill bara gå fram och ta hunden och låta den okänsliga, hemska människan gå där och fjanta med sitt fula skära spädbarn!!!
 
jag antar att du inte är så gammal när du skriver detta. och att du inte gillar ungar. fast du får nog acceptera att andra kanske gör det och att det finns många som har både hund och barn och tycker att det fungerar utmärkt. och hunden ska väl ändå gå lugnt och snällt i kopplet och vara tyst, barnvagn eller ej? och du, tror du verkligen att alla graviditeter är 100% igt planerade?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 928
Senast: ako
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 730
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp