Hundens vara eller icke vara: i sängen!

Varför jag drar den första slutsatsen står ovan...

Och den jobbande föräldern kan aldrig va med barnet medan den andra är ute med hunden?

Leka kull?? Håna mig om du vill, jag förmänskl8igar inte min hund men hon behöver få jobba fysiskt och psykiskt, bunden vid en barnvagn gör hon inte det.

Hundar som hela sitt liv fått göra saker och varit huvudperson för matte och husse drabbas plötsligt av förbud och tidsbrist...
 
Vilken konstig hund du har som kräver lika mycket uppmärksamhet som ett spädbarn :eek:
Är inte det jobbigt att inte tex kunna lämna ensam hunden när den är så uppmärksamkrävande :confused:
För att en hund skall kunna ha rätigheter så skall den också ha skyldigheter.
Vad för skyldigheter har en hund anser du :confused:
Jag antar att du är ung (känns så) och jag tror nog at din inställning ändras med tiden.
En hund mår bäst av att bli behandlad som en hund och inte som ett barn precis som att ett barn mår bäst av att bli behandlat som ett barn och inte en hund :angel:
Jag har aldrig varit med om en hund som kräver millimeter rättvisa...har du :confused:
 
Jag är 20 år gammal...

Min hund klarar sig bra själv och är otroligt okrävande, dessutom så lat att man ibland får tvinga ut henne på promenad!

Men att plötsligt sluta aktivera sin retriver eller fågelhund för att man får barn tycker jag är elakt! Finnas väl många som vill ha en fin hund! Bättre att omplacera den då! Annars är man elak och egoistisk!

Jag tycker att en hund skyldigheter är att visa tacksamhet mot den tid man lägger ned genom att snabbt och glatt lyda kommandon!
 
Men hur vet du att hunden som går där bredvid barnvagnen aldrig får jobba fysiskt/psykiskt? Följer du dem hela dagarna eller?

Så du menar att det är hundens rättighet att vara en familjs huvudperson?? Och vilka förbud drabbas hunden helt plötsligt av? Det enda förbudet mina hundar har fått nu är att de inte får kliva på/över min son eller på annat sätt orsaka honom obehag och det fattar de solklart att de inte får göra.
 
Men att plötsligt sluta aktivera sin retriver eller fågelhund för att man får barn tycker jag är elakt!

Men hur kan du så bombsäkert säga att alla som får barn helt plötsligt slutar aktivera sina hundar? En promenad är väl också en aktivering? Eller tycker du att hunden aktiveras mer om den får gå och nosa i sin egen takt utan barnvagn i närheten?
Jag är ledsen men jag får faktiskt inte ihop ditt resonemang.
 
Nej jag får väl skriva det igen då!

Anledningen till att jag tror att detta är dessa hundars enda aktivering står i flera andra inlägg!!

Jag ser dem i ett skogsområde med många fält och gräsområden kring! Eftersom det finns små barn åker man nog inte så gärna långt bort och aktiverar sin hund! Alltså borde de vara i området... Men jag ser aldrig dessa hundar barnvagnslösa!!

Tex de saker som tråden ursprungligen handlar om! Att få sova med matte och husse sen kommer än bäbis och då får hunden sova i köket!
 
men då får väl jag också ta dte igen då: Följer du dessa människor dygnet runt? Om inte så kan du faktiskt inte veta vad de gör med sina hundar under den tid som du inte ser dem. De kanske åker till brukshundsklubben och tränar järnet, det kan faktiskt inte du veta? Sen så antar du ju bara saker. Du antar att de inte åker längre bort med sin hund men det är ju ingen sanning, bara något DU tror. Snacka om att vara trångsynt och ha förutfattade meningar om folk.

Tex de saker som tråden ursprungligen handlar om! Att få sova med matte och husse sen kommer än bäbis och då får hunden sova i köket!

Jag har inte sett någon här skriva att hunden fått sova i köket efter att ett barn kommit till huset. Min yngsta hund sover i vår säng trots att vi fått barn. De andra gör det inte p.g.a av att det blir så trångt i sängen då och vi inte kan sova i det läget. Däremot får de ligga i gästrumssängen. Något som i alla fall för mig är självklart är ju att en mänsklig varelse går före en hund. Det ska hunden ha klart för sig, att den är lägst i rang. En hund mår faktiskt bäst av att inte få bestämma eller behöva ta några beslut eller konflikter alls. Den behöver veta sin plats och mår inte dåligt av att ett barn kommer till och får högre rang än den. I en vargflock tillkommer det ofta individer som har högre rang och det är för den som är lägre i rang att bara finna sig i det och det gör den - utan problem. Jag tror att du förmänskligar din hund lite väl mycket...
 
Varför jag drar den första slutsatsen står ovan...

Och den jobbande föräldern kan aldrig va med barnet medan den andra är ute med hunden?

Leka kull?? Håna mig om du vill, jag förmänskl8igar inte min hund men hon behöver få jobba fysiskt och psykiskt, bunden vid en barnvagn gör hon inte det.

Hundar som hela sitt liv fått göra saker och varit huvudperson för matte och husse drabbas plötsligt av förbud och tidsbrist...


I min tankevärd tror jag inte att det är omöjligt att hunden får tillgång till diverse aktiviteter vid de tillfällen på dygnet då varken husse eller matte behöver vara på jobbet. En av dem stannar hemma med ungen och den andra åker och tränar hunden. Eller (en utopi i dina ögon?) så åker hela familjen husse, matte (eller husse och husse, eller matte och matte beroende på vilken läggning man har), hund och barn iväg tillsammans på kvällen och tränar (aktiverar) hunden.

Jag tror inte alls att de flesta skiter i sin hund för att de skaffar barn! Som Cillamuffin (stavning? :o) skrev i ett tidigare inlägg - om vi inte skulle vara hemma med barnen skulle vi förmodligen vara på jobbet och har då inte ordentligt med tid till hunden förrän på eftermiddagen/kvällen. Själv jobbar jag mest hemifrån, men har ändå inte tid att hela tiden ägna mig åt min hund även när hon pockar på uppmärksamheten (hon är precis som ett litet barn, gullegrisen!)

Nej, faktum är att jag tror att de som bor grannar med dig och som inte aktiverar sin hundar ordentligt (mer än att de får gå vid barnvagnen) betedde sig likadant mot sina hundar INNAN de fick barn.

Däremot kan jag ge dig rätt i följande (om jag gör en välvillig tolkning av det du skriver): Ja, det är inte konsekvent mot hunden att strunta i den, eller helt plötsligt förbjudan den sova med resten av flocken OM den tidigare har behandlats som familjens bebis och jordens medelpunkt. Och om man vill behandla hunden som familjens bebis så är väl det OK, men det kan ju ställa till problem när det blir ändring i flocken (bebis- eller valptillskott) och uppmärksasmheten måste delas. Nej, då är det väl bättre att låta hunden ha sin givna plats i flocken (även om man tycker att hunden är jordens medelpunkt) - just för att förhindra en så stor förändring som det annars skulle bli.

Själv, om jag ska erkänna, har jag en "mattes bebis", som blir ruskigt svartsjuk för allt som stjäl uppmärksamheten från henne (husse, dator, tv, böcker, kompisar osv.). Jag kan till viss del ångra att jag inte klargjorde hennes plats bättre när hon var valp. Hon skulle tycka att en bebis i huset var förfärligt med all uppmärksamhet som den tar. Men nu är det så dags att tänka på det och i dagsläget ser jag inte något problem med det (eftersom jag inte har några planer på att skaffa barn).




För att återknyta till vad tråden handlade om: Givetvis sover vintisen i sängen. Under täcket och med huvudet på kudden, så nära matte som möjligt. Skulle aldrig vilja ha det på annat sätt! Och barn? Nu tror jag inte att det blir några men om det blir det så får det lösa sig. Vintisen ska dock fortsätta sova i sängen.
 
Första inlägget handlade om en jobb kompis som tänkte slänga ut hunden från sängen när barn föddes!

Jag tycker bättre om söta hundvalpar än fula spädbarn, du får tycka som du vill! Nu tänker inte jag skriva mer i den här tråden så blir både jag och alla andra glada! Min hund får inte ens va på övervåningen och inte i möblerna och måste alltid lyda och de enda konflikter hon behöver ta är att hålla trädgården fri från katterna och små fåniga hundar...
 
Vad är det som säger att jag kommer att sköta mitt/mina djur sämre när/om jag får barn? Tycker du är oförskämd som bara antyder det. Att skaffa djur resp barn innebär att man sätter sig själv i andra hand. Både djur och barn kommer alltid i första hand!!! Så är det för mig iaf. Om ditt eventuella barn skulle bli allergisk, vem skulle du göra dig av med, barnet eller djuret? Vem kommer i andra hand för dig!?
 
Du låter mycket yngre när du skriver om jag skall vara ärlig.
Kan man inte aktivera hund på annat sätt än på promenader :confused:
Själv aktiverade jag min schäfer mentalt mest hemma :angel:
Andra gör det på brukshundsklubbarna.
Jag tycker nog det är dom som normalt inte aktiverar sin hund mentalt från början som fortfarande inte gör det när dom fått barn :p
Dom som normalt sätt brukar aktivera sin hund brukar fortsätta med det när barn har kommit och då oftast på kvällar då den andre parten är hemma eller helger om det nu absolut måste ske utomhus :)
 
jag vill inte ha min hund i sängen!! tänker bara på allt hår och snusk som han kan dra in. Men han får sova i min brors säng, han är inte så noga!
 
Tack för alla svar!

Tack till alla som svarat! Jag är övertygad om att rikiga djurvänner kan kombinera och aktivera både barn och djur. Hunden som vi har är en jakthund. Nu när drevjakten är slut blir det mest promenader men även bus i skogen. Kan svära på att får vi barn kommer inte min pojkvän sluta jaga och Tysken är alltid med i skogen!! :)

/Timsetim
 
Jag tycker att en hund skyldigheter är att visa tacksamhet mot den tid man lägger ned genom att snabbt och glatt lyda kommandon!

:rofl: :rofl: det här har BÅDA mina hundar missat. de kan kanske bero på att de är just hundar och inte har förmågan att vara tacksamma :angel:
 
Jag, (stadsbo), och min sambo, (även han då stadsbo) tvingar ner vår stackars 9-veckors bäbis i Babybjörns utmärkta bärsele och åker ett par mil i bil för att träna vår hund (retriver) :bow:

Dagligen så rastas hunden (det arma livet) under timslånga barnvagnspromenader. Men eftersom jag har en lydig RETRIVER :D så får hon ofta springa lös och leka med pinnarna som matte kastar.

De flesta barn SOVER i barnvagn. Så jag förstår inte varför du generaliserar och gör allt så svårt. :p

Det blir aldrig svårare än man gör det.

PS.. doggen FÅR sova i sängen, men hon tycker oftast att det är skönare i soffan... :smirk:
 
Alla våra ligger i sängarna, weimisen i min, labben hos min pappa och terriern hos mamma.

Det hela började med att jag inte ville sova själv ett tag vi sex-sju års ålder. Labben var ung då och fick då sova hos mig, får sedan en så kan man inte förbjuda dem andra.

Dessutom tycker jag mig ha ett väldigt starkt band till min valp, lite tack vare detta.

//E
 
Min vovve e inte i sängen,han sover i sin egen säng brevis´d min :)
 
Jag gjorde ett expriment. Det tar 7 min för mig att gå en runda. 15 min med hund och när de fick bestämma takt själv så tog det drygt 40 min. Så om de fick nosa allt vad de ville så skulle de innebära att de bara fick ett par hundra meters promenad om vi var ute i två timmat. Skitskoj. Det är säkert jättenyttigt för hundarna. Men de små stackarna fick ju nosa iaf...

varför är du ute med dina hundar? för att DU ska gå en rask promenad eller för att dina hundar ska får vara ute? är du ute med hunden är det hunden som bestämmer takten, är hunden ute med dig får du bestämma takten, hur va de nu, är det hunden som går ut med dig? vill du ta en speedwalk så lämna hunn hemma isf om de tar för lång tid.. :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 928
Senast: ako
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 730
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp