Hundens vara eller icke vara: i sängen!

Ja, hade Mattias fått bestämma när hon var valp så hade hon sovit i sängen nu.
Men även han har förstått att föredlarna med att de inte gör det är bättre än det mysiga en lite stund på kvällen innan man somnar!
Hon får mys och kel vid andra tillfällen och vi slipper sova i en hundkorg!
 
Jo men det är så ofta retrivers eller fågelhundar som inte motioneras ordentligt och nej jag tycker inte att en hund inte ska få stanna och nosa på spännande saker, eller inte få springa av sig eller gör övningar bara för att barnet tar tid! Jag ser aldrig dessa människor med bara hunden utan barnvagn, med fokus på hunden... Om man såg någon som fokuserade på sin hund under promenaderna skulle jag inte alls ha den här åsikten!

Ja jag är ganska ung (20), men jag tycker om barn, inte spädisar men fyra år och uppåt! Har varit ridlärare och lägerledare osv...
Men jag tycker mycket mycket mer om hundar!
 
Bara för att mina hundar bara rastas runt hörnet 2 ggr per dag så innebär det ju inte att vi inte gör saker eller går längre de 2-3 andra gångerna vi är ute. Du vet ju inte vad de gör i övrigt med sina hundar. Det där kanske är bonus för att slippa ligga ensamma hemma...

Å nej... Skulle hundarna få nosa överallt så skulle man inte komma någonstans. Bara för att dina hundar nosar lite så innebär det inte att alla gör det.

Jag gjorde ett expriment. Det tar 7 min för mig att gå en runda. 15 min med hund och när de fick bestämma takt själv så tog det drygt 40 min. Så om de fick nosa allt vad de ville så skulle de innebära att de bara fick ett par hundra meters promenad om vi var ute i två timmat. Skitskoj. Det är säkert jättenyttigt för hundarna. Men de små stackarna fick ju nosa iaf...
 
Våra vovvar brukar få komma upp och mysa i mammas och pappas säng när de har sovmorgon. Ibland samlas vi allihopa. Mamma, pappa, jag, syrran, 4 taxar och en kissekatt! :rofl: Den enda som inte får plats är min lilla ponny! :D Annars sover de på andra ställen. Dixie och Cissi sover i "skrubben" i kontoret som vår första tax utsåg till sitt lilla krypin. Det är en garderob vars hyllor börjar på en halv meters höjd och under den lägsta hyllan finns det gått om plats för några små taxar. Sover de inte i skrubben så ligger de på den lilla bädden innanför köksdörren. Kajsa sover antingen i köket/kontoret me de andra töserna eller så sussar hon sött i lädersoffan på övervåningen. :D Hobbe håller hårt på sin låda efter att han blivit hemma där. Den som går in i hans låda är det synd om, för den arma stackaren finns ingen nåd! :rofl:
Men, som sagt var, under sovmorgnar samlas vi alla i en hög av päls och ben i mammas och pappas säng! :)
 
Nej det vet jag inte med det område där jag ser dem är en stor skog med många rastvägar samt mycket fält och gräsplaner omkring, antar att om man har barn kanske man väljer att inte åka så långt iväg och träna med sina hundar så jag antog att jag skulle se dem här utan barnvagn om de var utan barnvagn ngn gång men ser sällan banvagnshundarna utan barnvagn och det upprör mig!

Menar inte heller att en hund ska få nosa på allt den vill den ska ju motioneras men att inte få nosa på nått känns inte som en bra kompromiss!
 
Mina hundar får vara i sängen ibland. De sover inte i sängen med oss, de har varsin korg, men om vi ligger och tittar på tv eller bara tar det lugnt så får de vaar med.
Det har mest med att göra att sambon är lite småallergisk mot den ena hunden och det är lite onödigt med alltför för mycket hundhår i sängen då.
Vad det gäller barn så kommer inte mina barn att få sova i våra sängar, inte ens när de är små.
Framförallt för att jag är livrädd att man ska råka kväva barnet och sen för att h*n kommer att ha en egen säng som h*n ska använda. Finns ingen anledning till att barnen ska komma och trängas i föräldrarnas sängar.
 
Mina hundar får ligga i sängen ibland. De får aldrig och går aldrig upp i sängen utan lov. På så sätt så slipper jag bli ledsen när de efter en härlig lerig promenad i skogen hoppar upp i min nybäddade säng.

Men de sover helst i sina biabäddar iallafall. Jag ser till att mysa när vi ligger på filtar och kuddar framför tv i stället. :love:
 
Har flera barn och har fått höra det ett antal gånger att spädbarn inte skall ha kudde men vill man absolut ha det så skall det vara en tunn sak. Vad jag förståt så beror det inte på kvävnings risken utan att det inte är bra för dom, antar rygg nacke mm.

När det gäller att ha dom i sängen så har jag aldrig haft något av mina barn i sängen, tror nog både att barnet och föräldrarna sover bättre i sina egna sänger, man stör inte varandra. Har inte ammat något av mina barn speciellt länge på nätterna, dom första två ca i en vecka efter hemkost och den yngsta i en månad och det har handlat om ett nattmål, har haft tur ;).
Mina barn har också fått flytta till eget rum när dom flyttat från korg till spjälsäng, som sagt vi har alla då fått mycket bättre natt sömn.
Jag har aldrig heller haft problem med barn som man måste ligga och natta, utan dom har alltid känt sig trygga i sin egen säng och somnat snällt där själva! Aldrig kommit på nätter mm men visst har vi ibland haft långa mysmornar tillsammans i vår säng!

Tror detta med att ha dom i sin egen säng är mer latmasken i mamman som gör det, orkar inte kliva upp! En att dom känner sig trygga, lugna!

Till sakfråga :
När det gäller hundarna så får dom endast vara på nedervåningen i huset och där får dom sova i sonens säng.
Taxen gör det gärna, medan Bichen sover helst i sin korg!
 
min hund får inte vara i sängen, dels för att sambon är allergisk och har astma och dels för att han släpper hår och jag tycker inte tat det är fräscht och ha hn i sängen, och dessutom så har han alrdig velat vara i sängen han vill itne vara när en när han ska sova han vill vara själv :)
 
Här är det hund i sängen och jag tycker det är mysigt. Eventuella karlar får ta att det ligger en hund i min säng, emn det kan bli lite trångt med två perosner plus en hund i min lilla säng.
 
Japp min Akita får sova i sängen men hon går inte upp i sängen utan att be om lov först, enda nackdelen är att hon snarkar värre än en hel karl :rofl:
 
Jag vill inte ha hund i sängen när jag sover, tycker det är lite småäckligt. Han sover i sin biabädd precis nedanför min säng, ibland knatar han ut och ligger i matsalen under vitrinskåpet istället.

Däremot får ha ligga i sofforna och där passar vi på att mysa ihop när det är tv-dags. Om jag är trött och går och knyter mig en stund på dagen gör jag det i soffan så att hunden kan ligga vid mina fötter. Det är mysigt - men inga hundhår i sängen!
 
Jag har två hundar, en katt och en karl i sängen. Trångt och skitigt -javisst! Men jag älskar dem för mycket för att ha hjärta att köra iväg dem :smirk:
 
antar att om man har barn kanske man väljer att inte åka så långt iväg och träna med sina hundar så jag antog att jag skulle se dem här utan barnvagn om de var utan barnvagn ngn gång men


Men de kan ju faktiskt inte lämna barnet ensamma hemma när hunden behöver gå ut på promenad! Du verkar ha en ganska omogen inställning måste jag säga. Och varför skulle inte föräldern stanna och kolla till sitt barn om det började gråta?

Du verkar anta att det är omöjligt att kombinera rollerna "bra husse/matte" och "bra förälder". Varför?
 
antar att om man har barn kanske man väljer att inte åka så långt iväg och träna med sina hundar så jag antog att jag skulle se dem här utan barnvagn om de var utan barnvagn ngn gång men ser sällan banvagnshundarna utan barnvagn och det upprör mig!

Fick inte med slutklämmen av citatet vid mitt förra inlägg, såg jag. Det kan ju vara viktigt för att man ska förstå min poäng.
 
Alla barn är olika och med min dotter hade ditt sätt inte funkat på :angel:
Min dotter med sin livliga fantasi drömde ofta mardrömmar som mindre.
Idag är hon närmare 7 år och drömmer sällan större mardrömmar längre = sover hela nätter.
Inte heller ligger hon snällt still och somnar.
Hon är envisheten själv (fråga skolpersonalen som inte hade kompetens nog att hantera den utan förvärrade hennes beteende regält istället) och har kunnat konsten att hålla sig vaken sedan hon var liten baby :p
Det som funkar bra för ditt barn funkar inte automatiskt för mitt :cool:
Min ville dessutom äta varannan timme dygnet om tills hon blev ca 6 månader då hon fick gröt på kvällen och höll sig längre.
Jag ammade tills hon var 10,5 månad gammal.
Jag skulle blivit knäckt om jag inte hade haft henne brevid mig utan varit tungen att gå upp varje gång = sårt att somna om.
Förörvigt kan jag inte se nackdelen i att min dotter legat i vårat rum tills hon blev 6 år gammal.
Jag var med glädje "lat" eftersom det varken störde barn eller vuxen ;)
Förövrigt var jag som du innan jag fick min dotter...hon skulle minnsan sova i sin egna säng :D men man är väl tjej och har då rätt att ändra mig :p
Hon har haft en egen madrass att sova på och när hon väl har somnat så sover hon som en stock :D

Hunden däremot åkte ut när jag fick grova sömnstörningar.
Hon var lika vig som ett havade kassaskåp när hon bytte sovställning *kadunk* vilket gjorde att jag vaknade och kunde inte somna om.
Fast hunden mådde inte dåligt för det utan sov på alla möjliga ställen i resten av lägenheten.
 
Mina Vovvar får sova i sängen om de frågar om lov först. Å då lägger de sig i fotändan och oftast bara en liten stund sen hoppar de ner på filten. Så vill de tillbaka framåt morgonen. men de får inte ligga i sängen dagtid näg matte å husse jobbar!
Samma sak med soffan.
 
Mina hundar är inte direkt förbjudna att vara i sängen, men lilla hunden har mycket päls och tycker att det är för varmt och är numera så pass stel att han undviker att hoppa öht.
Tiken är en lustig prick. Hon skulle säkert älska att ligga i sängen, mjukt och varmt, men klarar inte av den mänskliga kontakten, det blir för närgånget för henne.
Tycker sömnen är väldigt viktig, men sover tyvärr rätt dåligt, kan ibland tycka sambon tar för mycket plats i sängen så det är rätt skönt att slippa ha hundarna där.
 
Jag har inte sett nån statsbo som lyckas!

Var är förälder nr två då?? Kan inte han va hemma med barnet??!!!

Klart man ska titta till barnet om det gråter, men man ska isf också titta till hunden om den vill något! Tex leka en lek eller nosa på ngt spännande!

Det jag blir arg över är att många hundar verkar förlora sina rättigheter när det kommer barn...
 
Jag har inte sett nån statsbo som lyckas!
Lyckats med vad, vara bra förälder och bra hundägare samtidigt eller? Och det vet du som följer dessa människor och deras hundar dygnet runt??

Var är förälder nr två då?? Kan inte han va hemma med barnet??!!!
Jag vet inte hur det går till i din värld men i min verklighet så är det så att man måste arbeta också - ja, helt enkelt därför att man ska kunna betala sina räkningar. Man lever inte särskilt fett på föräldrapenningen kan jag säga så då är det än viktigare att den andra parten jobbar och det är ju oftast då mannen i huset.

Klart man ska titta till barnet om det gråter, men man ska isf också titta till hunden om den vill något! Tex leka en lek eller nosa på ngt spännande!

Vadå leka en lek? Jag fattar inte vad du menar med det? Mina hundar kommer inte direkt fram till mig och säger att de vill leka kurragömma eller kull? De gör det jag tillåter dem att göra och verkar faktiskt rätt nöjda med det.
Man ska inte förmänskliga hunden. Så länge den får mat, vatten, en trygg sovplats, kärlek och både fysisk och psykisk motion så är den nöjd. Jag tror inte hunden känner sig lyckligare om den fått nosa 30 sekunder längre på en kissfläck på promenaden.

Det jag blir arg över är att många hundar verkar förlora sina rättigheter när det kommer barn...

Vadå för rättigheter? Att nosa på en kissfläck ute?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 934
Senast: ako
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 731
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp