Bukefalos 30 år!

Varmblod90

Trådstartare
Så sitter jag här och fundera på att byta hundfoder till mina hundar. Har hört att Standardt ska vara bra men när jag kollar på innehållet
Köttmjöl, rismjöl, animaliskt fett, kycklinglever, ägg, näringsjäst, mjölksyrekultur, benmjöl / broskmjöl, vitaminer, mineraler / spårämnen
Så är det ju bara köttmjöl. Om jag förstår rätt så är det inte riktigt kött utan mjöl:crazy: Och då tycker jag att fodret det jag ger nu som faktiskt innehåller kött, inte så mycket men ändå riktigt kött, är mycket bättre. Även om det mest innehåller spannmål så känns det inte så mycket bättre att ge mjöl till hundarna.

Eller missförstår jag innehållet helt?:o

Någon som kanske kan förklara? :laugh:

Sv: Hundfoder

Jag tänker så här i min okunnighet att i slutändan vad är det för skillnad med färskt kött som till slut blir torrt i slutprodukten ändå eller torkad kött nermalt? Det enda som behövs tillsättas är vatten och vitaminer eftersom lite försvinner så blir det ju "kött" igen. Saken med köttmjöl är att det är utan vatten så fodertillverkaren kan ange en ganska exakt % av hur mycket kött fodret innehåller. Färskt kött innehåller vatten och därför kan det finnas mindre kött i det fodret än vad man tror. Köttmjölet blir liksom koncentrat.

Hunden är ett djur som normalt äter animaliskaprodukter d v s hela djur i det vilda. Så av den anledningen är ett bra foder till hund baserat på just animaliska saker. Att man blandar i vegetabilska fodermedel beror på två saker. Dels för att hålla kostnaden nere och dels för att hundarna ska kunna äta så pass mycket att de blir mätta utan att bli tjocka. Vilket många stadsboende sällskapshundar behöver alltså lite näring men mycket bukfylla.

Så det allra bästa fodret har en sammansättning som djur har s v s högt i protein och fett. Men det blir som sagt dyrt och få hundar klarar idag att bara äta en sådan kost. De som gör det kan ju med glädje äta de s k högenergifodren och må bra. Andra behöver bukfylla för att inte tigga ihjäl sina ägare och/eller få för mycket av det goda och bli feta. Så vilket foder som passar din hund beror mycket på ålder ras och livsförhållande.
Som exempel alla mina fyra hundar lever väldigt aktiva liv så trots stor ålderskillnad från 9 månader till 15 år äter de alla högenergi foder. Kan tillägga att de är av stora raser så 15 år är en väldigt hög ålder för gamlingen. Men han hade aldrig kunnat klara sig på s k senoirfoder utan han behöver "riktig" så jag kompletterar faktiskt hans foder med rent kött.

Har tyvärr inget svar till dig, utan har samma "bekymmer" själv. Ska byta foder till min hund, men vet inte vad jag ska prova, så jag hoppas det kommer tips i den här tråden.

Köttmjöl ÄR ju Kött. Det har bara malts, värmts upp och torkats för att få bort allt vatten (kött innehåller mycket vatten) och lättare kunna processera det till torrfoder. Man har alltså inte tillsätt något konstigt och det är samma kött man använder.

Standardt är faktiskt ett av de bästa torrfodrena som finns på marknaden enligt mig, just eftersom det innehåller ris och inga andra spannmål (det är alltså till exempel glutenfritt) och man har struntat i allt annat "jox" som örter, frukt, grönsaker etc. som brukar finnas i torrfoder.

Tycker du fortfarande att det känts fel så gå över till färskfoder (Vom og Hundemat, Nordic, Klass, Bravo etc.) eller BARF istället.

Senast ändrad:

Tack alla för era svar, nu blev jag klokare:D :bow:

Malibu_Stacy: Jag missförstod som sagt innehållet:o Men jag är inte så jätte kunnig med hundfoder.
Nu har mina hundar ätit doggy proffessional extra, något som funkat toppen! Men nu har dem i mellan åt haft löst bajs. Trodde först det berodde på att de fick fri tillgång till tuggben, att magen inte va van. Men nu borde deras magar vara vana vid detta men ändå kan dem skita löst ca 1 gång i veckan.
Men blir ändå fundersam varför fodret helt plötsligt inte passar deras magar när det aldrig varit några problem innan.
Allt detta sattes egentligen igång efter att dem fick märgben för några månader sedan. Efter det så har deras magar blivit lite känsliga.

Men det skadar inte att byta foder och prova om det kan vara det som ändå har blivit ett problem för dem.
Då undrar jag ifall det kvittar att köpa Standardt orginal eller extra? Förstod att extra är till för mer aktiva hundar. Jag ger ju "extrafoder" nu och dem är inte så aktiva egentligen. Jag har själv märkt att jag inte behöver ge så mycket mat till dem när jag ger det och om det lönar ju sig ekonomiskt =)

Precis som paradiset skrivet är köttmjöl koncentrerat, jag föredrar egentligen det i torrfoder, eftersom man inte kan veta vattenhalten i "köttet" i andra torrfoder, själva köttet där kan ju var ahur lite som helst egentligen.

Jag hade kört på normalen. :)

Precis som paradiset skrivet är köttmjöl koncentrerat, jag föredrar egentligen det i torrfoder, eftersom man inte kan veta vattenhalten i "köttet" i andra torrfoder, själva köttet där kan ju var ahur lite som helst egentligen.

Jag hade kört på normalen. :)

Okej, det låter inte bra att det står mjöl efter, speciellt när man inte vet:angel:
Det kunde skriva malt kött istället, hihi:D

Okej, ja jag fundera på att ta normal faktiskt =)

Så nu har jag beställt hem Standardt orginal från foderbilen. Hoppas verkligen att detta fodret funkar nu ^^

Och jag tänkte säga att om dina hundar har känslig mage så hade jag INTE tagit Standardt extra eller normal utan Mild eller möjligtvis Vild Hjort.

Standardt är ett mycket kraftigt foder och en vanlkig biverkning är att hundarna blir kassa i kistan. Men nu har du ju tagit Normal så kör på det men tänk på att vänja in mycket långsamt. En period på minst 2 veckor rekommenderas.

Jag kör själv Standardt på mina, Mild på tikarna och Extra på hanen. Jag är mycket nöjd med fodret :)

Och jag tänkte säga att om dina hundar har känslig mage så hade jag INTE tagit Standardt extra eller normal utan Mild eller möjligtvis Vild Hjort.

Standardt är ett mycket kraftigt foder och en vanlkig biverkning är att hundarna blir kassa i kistan. Men nu har du ju tagit Normal så kör på det men tänk på att vänja in mycket långsamt. En period på minst 2 veckor rekommenderas.

Jag kör själv Standardt på mina, Mild på tikarna och Extra på hanen. Jag är mycket nöjd med fodret :)

Dem har ju inte haft känslig mage innan. Och sen är det är bara när dem får nya ben som dem kan bli lösa i magen.
Dem sålde bara 15 kg på orginal och extra. Mild och vild hjort var mycket mindre i kilo. Jag har ju tre hundar så det blir väldigt mycket köpande ifall jag ska köpa något av dem två.

Ja jag förstod detta att det var kraftigt så jag har gjort en liten foderstat så att säga om hur jag ska vänja dem ^^

Ja många säger att det är väldigt bra foder. Nu kunde jag inte låta bli att testa själv:D Tack för ditt tips =)

Ja haha det såg jag nu. Jag missade att dem hade mild i 15 kg. Såg bara 2 kg:o

Jo en sak jag undrar som du kanske kan svara på, eller någon annan som vet.
Hittade ett foder som innehöll detta (ge två innehålls exempel)

Kycklingköttmjöl, malet råris, färsk kyckling, malen havre, kycklingfett (konserverat med blandade torkoferoler och askorbylpalmitat), betmassa, linfrö, kycklingbrosk, alfa-alfa, torkade äggprodukter, fiskmjöl, naturligt kycklingsmakämne, torkade morötter, torkade alger, lecitin, bryggerijäst, fiskolja, yucca schidigera extrakt, kaliumklorid, salt, torkade blåbär, pepparmynta, torkade tomater, rosmarin, maskros.

Samma märke men annat foder
Ankmjöl, potatis, malet ris, malen havre, kycklingfett (konserverat med blandade torkoferoler och askorbylpalmitat), rödbetsmassa, torkade äggprodukter, ärtor, linfrö, naturliga smakämnen, lecitin, fiskolja, torkade morötter, torkade alger, torkade blåbär, pepparmynta, torkade tomater, rosmarin, maskros, salt, yucca schidigera-extrakt

Jag skulle aldrig få för mig att ge det till mina hundar pga allt konstigt innehåll.
Det kan väl inte vara bra??:crazy:

Det är svårt att följa dina tankegångar i denna tråden. Vad är konstigt? Vad kan aldrig vara bra? Steget från att tro att köttmjöl är en vegetabilisk produkt till att döma ut fodertillverkare känns stort.

Tittar man på vilda hundar och vargar så sätter de ofta i sig antingen hela små bytesdjur eller så äter de ofta upp just buken på stora bytesdjur, så ett visst innehåll av "utfyllnad" tex grönsaker och ris är rätt naturligt. Hundar har tex svårt att ta upp näring ur råa morötter men kokas de så är det lättare.
Det är ju bara att titta på hur ofta hundar ÄLSKAR hästskit, det är färdigprocessat fiber!

Finns nyare forskning som visar att vargen är 100 % köttätare. Bytesdjurens maginnehåll ratar dom pga den frätande magsyran.. Visst kan dom t ex äta gräs ibland men det kommer ut bakvägen osmält.

Det finns foder som innehåller enbart kött (alltså 0 % kolhydrater), t ex Vom og Hundemat. Eller Fodax som innehåller 98 % kött eller liknande. Det bästa man kan utfodra en hund med anser jag! :d

Förstår inte hur Standardt kan lovordas så mycket inne på alla forum, det påminner nästan om en sekt som syns överallt nätet :angel:. Pratar man med hundägare i verkliga livet har många dålig erfarenhet av Standardt och även jag som testade fodret under ca ett halvår på mina sex hundar. Ser bra ut på pappret men hundarna tappade alla muskler, fick sämre päls o.s.v. så kraftigt högkvalitativt foder har JAG verkligen inte upplevt det som. Innehåller ju en massa kolhydrater dessutom? Våran hundsjukgymnast har samma erfarenhet av fodret.. Testar nu kanadensiska Acana på hundarna som innehåller 60 % kött (trots att det knappt skiljer något i kilopris) och det är en milsvid skillnad på mina hundar efter det :love:. Lite trist bara att inte kunna köpa svensktillverkat..

Till trådskaparen; det ser kanske käckt ut när det står FÄRSKT kött i innehållsförteckningen men tänk på att färskt kött berstår av 60-70 % vatten. Så fodret innehåller förmodligen inte så mycket kött i slutändan, bättre då med ett köttrikt foder bestånde av köttjöl :idea:.

Jag skulle aldrig få för mig att ge det till mina hundar pga allt konstigt innehåll.
Det kan väl inte vara bra??:crazy:

Tror inte det är någon fara för hunden att äta tomater och maskrosor, frågan är om dom ens kan tillgodogöra sig det eller om det är tillsatt enbart för ägarens skull :laugh:. Och om det gjorts avkall på köttinnehållet för att få plats med allt trams, det kan man också roa sig med att studera :p

Men lovordningen handlar ju om erfarenheter? vi som lovordar Standardt har ju bra erfarenheter från fodret, jag tror få av oss här inne är näringsexperter. JAg lovordar Nordic och Vog og hundemat med, även om jag inte själv kan ge det just nu, pga inget frysutrymme.

dock håller jag helt med idg om detta:

Finns nyare forskning som visar att vargen är 100 % köttätare. Bytesdjurens maginnehåll ratar dom pga den frätande magsyran.. Visst kan dom t ex äta gräs ibland men det kommer ut bakvägen osmält.

Men lovordningen handlar ju om erfarenheter? vi som lovordar Standardt har ju bra erfarenheter från fodret.

Det är iofs sant :). Konstigt att man kan ha så olika erfarenhet av samma märke. Kanske beror lite på vad man fodrat med innan också? Om man gått från ett riktigt skitfoder till Standardt så kanske man tycker Standardt funkar helt suveränt.. Jag gick från Nutra Gold till Standardt och märkte en radikal skillnad åt det sämre hållet, hundarna var bra i magen och ok hull men dåliga pälsar och muskler som försvann. Kanske sämre protein och fettsyror än i nutra gold, who knows..

Jag blir skeptisk när jag läser sådant. Något måste ju vara snett när muskler försvinner, och att utan vidare lägga skulden för det på fodret låter konstigt. Tvärtom har jag aldrig hört så många unisont lovorda ett torrfoder som man gör med just Standardt.

Liknande trådar

• Hundfoder av olika slag
  • Tips på hundfoder?
  • Jäkla foderfråga igen
  • Kronisk gastrit hund

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat