Hundmedborgartest?

Sv: Hundmedborgartest?

Jag tror att vi hamnar i samma läge som i diskussionen om hur tikar ska reagera på främmande valpar. Vi har i dagsläget hamnat i ett läge där en hund som inte reagerar som vi människor vill att den ska reagera beskrivs som onormal och problematisk. Detta trots att beteendet är naturligt.

I ljuset av hunden som ett genomtänkt avelsprojekt är det inte konstigt. Vi avlar ju på önskvärd mentalitet/beteenden som ska underlätta för både hund och människor i det vardagliga livet = vi har mål med aveln.

Jag tycker verkligen inte att någon av punkterna i listan på minsta vis kan ses som överkrav på en önskvärt normalfungerande hund.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Hundkörkortet tycker jag va helt basic grejer för en normalt fungerande hund. Men det funkar ju tyvärr inte att sätta samma krav på samtliga individer. Många beteenden är rasbundna och även på grund av miljö.
En del raser SKA inte tycka om att hanteras av andra än sin flock.
Jag tycker man börjar i helt fel ände här. Det är inte hunden som ska utvärderas i någon form av hundkörkort. Det är ÄGAREN.
Då tror jag mer på ngn form av utbildning och prov på lagar ang hundhållning och hur hunden och olika raser fungerar.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Hundkörkortet tycker jag va helt basic grejer för en normalt fungerande hund. Men det funkar ju tyvärr inte att sätta samma krav på samtliga individer. Många beteenden är rasbundna och även på grund av miljö.
En del raser SKA inte tycka om att hanteras av andra än sin flock.
Jag tycker man börjar i helt fel ände här. Det är inte hunden som ska utvärderas i någon form av hundkörkort. Det är ÄGAREN.
Då tror jag mer på ngn form av utbildning och prov på lagar ang hundhållning och hur hunden och olika raser fungerar.


Här håller jag helt och hållet med. Det är ägaren som ska utbildas OM vi överhuvudtaget ska syssla med utmärkelser och 'körkort' på¨det här viset. Att kräva att hunden ska prestera särskilda normer (utöver sådana simpla saker som oprovocerat anfall/aggressivitet och liknande, men det finns redan i lagstiftningen) känns inte alls okej.
Framför allt är det gemene mans djurvett vi borde försöka få tillbaka. Jag har varit med om allt ifrån en dagisfröken som lät barnen öppna grinden till hingsthagen "för att barnen skulle komma åt att klappa" till att bekanta, som sagt, tyckt att hunden är labil och farlig för att hon markerade mat mot en annan hund.

När försvann uppmaningar som: "Klappa inte en främmande hund!" eller "mata inte djuren utan att fråga om lov!"?
 
Sv: Hundmedborgartest?

I ljuset av hunden som ett genomtänkt avelsprojekt är det inte konstigt. Vi avlar ju på önskvärd mentalitet/beteenden som ska underlätta för både hund och människor i det vardagliga livet = vi har mål med aveln.

Jag tycker verkligen inte att någon av punkterna i listan på minsta vis kan ses som överkrav på en önskvärt normalfungerande hund.

Problemet är att du försöker få det att framstå som att det finns ett enhetligt mål med hundaveln. Hur stor del av hundaveln har egentligen som mål att underlätta för hund och människa i det vardagliga livet? Vad innebär det mer konkret? Är det att hundens mentalitet ska övergå till att likna våra allmänna önskemål om hur hunden ska bete sig i olika sammanhang?

Utgår vi från hunden som djur så har vi vissa grundbeteenden som vi förstärkt eller förminskat när vi skapat olika raser. Beroende på vilken ras det handlar om så har vi premierat olika mentala egenskaper i aveln. Det som är önskvärt i en ras är icke-önskvärt i en annan och av den anledningen blir det svårt att uttala sig generellt om vad en normalfungerande hund ska ha för mentala egenskaper.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Egentligen tycker jag också att det där är grejer en "normal" hund ska klara av. Men alla gör inte det, min hund skulle inte klara av allt det där till exempel. Jag vet om det, och jag får göra det bästa av från det. Träna hantering och hålla koll så ingen springer fram till henne och "kastar" sig över henne.
Jag ville inte ha en hund som är rädd för främligar, men det är bara att göra det bästa av situationen.

Har man en hund som inte vill hanteras av främlingar så är det väll bara att strunta i att ställa upp i sånt där.
 
Sv: Hundmedborgartest?

För vilken ras är det önskvärt att den inte ska klara av någon av punkterna? Och vilken punkt?
 
Sv: Hundmedborgartest?

TS

Jag kan se hur du tänker Sel, och jag håller med dig.

Sedan tycker jag att diskussionen om olika raser är mycket intressant.

Såklart kan man inte ha samma krav på alla raser. Alla avlas inte för att fungera snällt i samhället. En vakthund ska inte tillåta att en främling borstar den.
Ska vi införa körkort för hund och människa måste vi först bestämma oss för att hundar endast ska användas för att klappa på, inte för vakt etc.
Jag tänker mest på nummer 1, 2, 3, 5, och 8.
En vakthund ska vara mer än reserverad.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

De flesta raser som ska vara reserverade mot främlingar lär kunna uppvisa problem med att hanteras av främlingar.

Även en reserverad hund bör väl iaf acceptera hantering, annars är den bra mkt mer än reserverad, anser jag!
 
Sv: Hundmedborgartest?

TS

Jag kan se hur du tänker Sel, och jag håller med dig.

Sedan tycker jag att diskussionen om olika raser är mycket intressant.

Såklart kan man inte ha samma krav på alla raser. Alla avlas inte för att fungera snällt i samhället. En vakthund ska inte tillåta att en främling borstar den. Ska vi införa körkort för hund och människa måste vi först bestämma oss för att hundar endast ska användas för att klappa på, inte för vakt etc.

Dom flesta "vaktraser" accepterar hantering av främmande människor, dom som inte gör det (KO och andra extrema herderaser) har inte mkt plats i dagens morderna samhälle!
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag har en hund som ska vara reserverad. Han kommer gå med dig, men han kommer inte vilja bli klappad och puttinuttad med på något sätt och han kommer 1) spana efter mig 2) undvika kontakt med dig såvida du inte har en påse modell större med köttbullar. :devil:

På listan som var inlagd skulle vi nog få underkänt på punkt 10. Jag kan lämna honom hos någon men han kommer pipa och snurra runt och vara orolig tills matte är tillbaka. Så är det när man är en mattegris. Han har ändå massor av vana av att bli lämnad med "främlingar" på exempelvis utställningar. Går bra om han ligger i sin bur men annars kan det vara lite småstökigt.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag tycker också att alla hundar BÖR klara att hanteras av annan människa i ägarens sällskap. Utan ägaren, nej. Hur fanken ska man kunna få fram en hund som ska jobba med vakt och samtidigt få den trevlig mot främmande människor?

Men nu är ju verkligheten så att avel inte heller alltid blir vad man önskat, det är ingen säker vetenskap hur gener osv kommer fördela sig.
Just avel på reserverade hundar är en våg som lätt tippar över åt ena eller andra hållet. En reserverad hund är för mig en hund som ej tar kontakt med främmande människor och med detta ointresse för kontakt med andra människor så tycker hunden oftast det är obehagligt att någon främmande tar i dem.
Man får ju inte glömma att det är inte enbart när en hund markerar som den inte accepterar hantering, den kan även visa oacceptans via att bli rädd och försöka slita sig där ifrån.

Den som tror och tycker att alla hundar ska generaliseras och SKA klara av vissa grejer har lite förståelse för djur. Hur ska man kunna kräva generalsering hos hund när man inte ens kan sätta basic grundläggande krav på människor om vad dom ska klara och inte klara. Vi är ändå tänkande och kan förstå varför, men det hjälper ändå inte en människa med panikångest att vistas bland folkmassor.

Så länge ägaren är medveten om sina och sin hunds brister så kommer allt fungera så himla bra. Det är när ägaren brister i sitt ansvar som saker går åt helsike.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

Just när det gäller rädsla hos hundar så må ju varje normalt funtad människa tycka att det är något vi ska sträva efter att avla bort?
Det vore rent av djurplågeri annars:crazy:
Alla vill vi väl ha hundar som kan gå genom livet utan att behöva vara rädda för allt och alla?
 
Sv: Hundmedborgartest?

Självklart så är det allt annat än önskvärt att hunden ska var rädd!
Men det var ju just detta jag menade med vågen, det är så lätt att det blir för mkt av det ena eller andra. Så så länge vi vill ha reserverade hundar kommer det tyvärr bli så att en del blir mer än reserverade.

Likså att det kan bli för mkt skärpa i arbetshundar, och för lite.
 
Sv: Hundmedborgartest?

TS

Jag kan se hur du tänker Sel, och jag håller med dig.

Sedan tycker jag att diskussionen om olika raser är mycket intressant.

Såklart kan man inte ha samma krav på alla raser. Alla avlas inte för att fungera snällt i samhället. En vakthund ska inte tillåta att en främling borstar den.
Ska vi införa körkort för hund och människa måste vi först bestämma oss för att hundar endast ska användas för att klappa på, inte för vakt etc.
Jag tänker mest på nummer 1, 2, 3, 5, och 8.
En vakthund ska vara mer än reserverad.

Det testet också missar är att många hundar kan utveckla problembeteenden som en följd av att ägarna inte aktiverar sina hundar i tillräcklig utsträckning. Detta gäller inte minst bruksraser som hamnar hos hundägare som vill ha en lugn sällskapshund.

Skulle en hund av bruksras hamna hos rätt ägare som aktiverar hunden kommer den troligtvis inte utveckla dessa problembeteenden. Hamnar hunden däremot hos en person som vill ha en sällskapshund så kan många av dessa punkter bli svåra att klara. Av denna anledning blir det också svårt att påstå att en normalfungerande hund skulle klara testet då det inte är hundens mentalitet som är avgörande för om hunden skulle kunna klara testet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

Men även en så extrem ras som Komondoren ska iaf acceptera hantering av främmande människor!

Det är väl också beroende av vilket sammanhang det handlar om? En vakthund i arbete ska väl ändå inte acceptera den behandlingen av en främling?
 
Sv: Hundmedborgartest?

Naturligtvis är det så och det är just därför dessa typer av raser helt enkelt inte gör sig i ett land som sverige!

Detta är något jag helt och hållet håller med dig om!!
Det testet också missar är att många hundar kan utveckla problembeteenden som en följd av att ägarna inte aktiverar sina hundar i tillräcklig utsträckning. Detta gäller inte minst bruksraser som hamnar hos hundägare som vill ha en lugn sällskapshund.

Skulle en hund av bruksras hamna hos rätt ägare som aktiverar hunden kommer den troligtvis inte utveckla dessa problembeteenden. Hamnar hunden däremot hos en person som vill ha en sällskapshund så kan många av dessa punkter bli svåra att klara. Av denna anledning blir det också svårt att påstå att en normalfungerande hund skulle klara testet då det inte är hundens mentalitet som är avgörande för om hunden skulle kunna klara testet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 754
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 027
Övr. Hund Vi har en storpudeltik som är fantastisk och klok på alla sätt, men funderar på en sak: När vi tar fram sele eller halsband syns det...
Svar
13
· Visningar
1 801
Senast: Gry
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp