Hundmedborgartest?

Sv: Hundmedborgartest?

Välskrivet!

I de flesta reserverade raser handlar det dessutom inte om rädsla utan helt enkelt om en 'ovilja' när det kommer till hantering/umgänge med främlingar. Vissa individer visar det genom passivitet, andra genom att undvika och ytterligare andra genom att varna.
Alla dessa tre tycker jag är önskvärda egenskaper hos vissa raser - men det är också egenskaper som samtliga verkar klassas som onormala/avvikande i samhället.
Personligen är jag inte det minsta orolig över mina egna hundar, ( de är ju just som jag vill ha dem. ^^) utan att samhället i stort verkar tycka att det är något FEL på hundar med integritet/vakt/restriktioner och att man helt enkelt inte respekterar sådant längre.


Som barn fick jag tamesjutton veta att man inte behandlar djur hur som helst, och att jag faktiskt fick skämmas om djuret å sin sida sade ifrån. Den här inställningen/djurvettet verkar helt och hållet försvunnit bland föräldrar idag?
Extra märkligt att inställningen "djur är = kramdjur" verkar vara vanligast hos människor Helt utan djurvana.
 
Sv: Hundmedborgartest?

De flesta raser som ska vara reserverade mot främlingar lär kunna uppvisa problem med att hanteras av främlingar.

Som andra redan påpekat så är att vara reserverad inte samma sak som att inte acceptera. Även hundar som ska vara rastypiskt reserverade ska kunna bli tagna på av en utställningsdomare. För som sagt så består det där testet ungefär av en dag på en utställning plus lite vardagslydnad. Det är verkligen inget supertest utan något som alla hundar som fått en etta på utställning och fixat en valpkurs klarar av.

Att ägaren och dennes relation till hunden påverkar säger sig självt. Testet verkar heller inte vara ett mentaltest utan fokuserar lika mycket på ägaren:
Hundmedborgartestet är skapat för att kunna belöna ett ansvarsfullt hundägande både i hemmet och i samhället. HMT är ett tudelat program som består av en utbildning eller kurs, och ett test där man får visa upp sina kunskaper. Det är också tudelat eftersom det handlar om såväl hund som ägare. Hunden skall lära sig ett gott uppförande som är förenligt med det samhälle den lever i. Hundägaren skall lära sig förstå hunden, både vad gäller dess naturliga beteende och behov, men också om hur man lär hunden och vad lagen säger, samt hur man sköter sin hund på bästa sätt.

Inte för att jag vet om testen fyller en välbehövd funktion men jag förstår inte kritiken mot att en hund (och ägare) kan förväntas klara av dessa vardagssaker.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Poängterar återigen, det finns inga garantier i avel. Även om föräldradjuren har exemplarisk mentalitet så betyder inte det att valparna får det. Man kan inte göra mkt mer än att avla på bra hundar och hoppas på det bästa. Men har man särdragna egenskaper kan det alltid bli för mkt. Jag har även nämt påverkan av miljö. Hundens uppfostran eller händelser som kan göra att hunden inte accepterar vissa grejer.
 
Sv: Hundmedborgartest?

*KL*

Min lilla hund hade inte klarat vissa av punkterna. Han är en rädd/reserverad liten skit. Fungerar alldeles utmärkt att ha inne i stan och folk kan gå så nära att de nästan kliver på honom utan att han visar ngn slags reaktion. Däremot om folket vänder sig mot just honom så kan han reagera. Ibland älskar han nytt folk och ska sitta i knät direkt.
Men ibland så kan han även skälla/morra och tydligt visa att han inte vill bli rörd av den personen.

Om ngn tog tag i honom utan förvarning så skulle han nog mycket väl kunna nafsa till om han inte kom undan. Däremot så tycker jag det är skillnad på ett nafs där hunden markerar lätt med tänderna så det knappt känns eller nyps till lite lätt och ett bett där det går hål och hunden fortsätter/inte släpper. På bussar är han dock väldigt kärvänlig mot nytt folk av ngn konstig anledning. Han gick ramför mig en gång och jag vände mig om för att säga ngt till min kompis, när jag kollar framåt igen har han hoppat upp i en främlings knä! Då skämdes man inte lite kan jag säga, trots att tjejen sa att det inte var ngn fara.. Så han är väl inget rabiesfall där han går och gör utfall mot folk i kopplet och hugger efter dem.

Han har nafsat i en person en gång, och enligt mig var det helt rätt åt personen. Jag och en kompis kollar på fotboll på en plan i byn. Jag och kompisen sitter på stolar som står mot väggen, så vi kunde luta huvudet mot väggen bakom. Hunden sitter precis framför mina ben. En man går förbi och när han är precis framför slänger han sig bokstavligt talat ner på hunden (jag hann själv inte reagera då mannen var vuxen, annat med ett mindre barn som man kanske håller extra koll på). Hunder hoppar då in under stolen för att komma undan och ärkepuckot tar in händerna efter så hunden blir trängd mot väggen.. Han fick ett nafs och ryckte tillbaka händerna. Hunden kom sen ut och satte sig framför stolen igen. Senare på kvällen blev de dock kompisar när mannen hälsade normalt och hunden fick gå fram och lukta innan han klappade honom. Enligt mig var det bra att han fick ett nafs så han lärde sig att man inte kan behandla hundar hur som helst. Trots att den är "liten och söt".. Är väldigt trött på folk som tror att de får klappa hunden bara för det! :crazy:

Det jag vill säga lite är att hunden behöver ju inte vara farlig för omgivningen bara för att de inte klarar alla punkterna, sålänge man själv vet vad man har i andra änden i kopplet. Däremot så tycker jag självklart att man absolut inte ska avla på individer som inte klarar normal hantering av främmande i närhet av ägaren.

Väääldigt långt blev det!!
 
Sv: Hundmedborgartest?

Jag håller med Gnist om att det är "basgrejer" och självfallet vore det jättebra om alla hundar klarade allt sådant. Nu gör inte alla det och frågan är då vad som ska göras med dem om man ska ha ett sånt där "hundtest"?

Det händer ingenting med dom. Dom blir underkända och får inte sitt "märke". Jag fattar det lite som att det liknar "simborgarmärket". Klarar du inte att simma 1 km blir du utan märke, helt enkelt.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Det hoppas jag verkligen, att det är som ett simborgarmärke, tycker det är flummigt att man på något sätt "måste" ha en inkallning på en jakthund/vissa unghundar med mycket i huvudet osv.
Sitta/ligga kvar är också en praktisk grej att kunna men är inte på något sätt nödvändigt.

Ens hundmöten och liknande ser jag inte varför det ska vara så viktigt, isåfall skulle väldigt få här i stan få märket, inklusive vi om vi har en dålig dag ;).

Visst är allt praktiskt att kunna med sin hund men långt ifrån alla individer klarar detta. Speciellt inte under vissa omständigheter: tänker på sjukdomar, rehabperioder, könsmognad och tillfällig understilmulering, bland mycket annat!
 
Sv: Hundmedborgartest?

Tycker egentligen att dessa tio punkterna hör lite till grundlydnaden av hunden. Är hunden ändå lite osäker så utsett den inte för såna situationer där den är så otrygg att den kan bli farlig pga dess rädsla.

HanteringNån gång under hundens liv så ska den garanterat till veterinären. Det vore trevligt om det inte blev köttfärs av den stackarn. Hunden behöver inte gilla det men den ska acceptera det.

Följsamhet
Hunden är inte som en katt som kan bo inomhus hela livet och utföra sina behov på lådan. (Finns garanterat hundar som gör det också.:grin:) Eftersom man måste ut med hunden flera gånger dagligen så SKA hunden kunna följa sin ägare utan dragkamp. Det är inte hunden som ska leda ägaren. Tror inte att det finns en enda människa som roas av att få sina armar förlängda med minst en halvmeter pga att hunden dra åt endera hållet.

Stanna, sitta och ligga på signal
10m är väl nåt som alla måste lära sig? Minst! Har inte ägaren kontroll på sin hund på 10m avstånd så hoppas jag att hunden Alltid går kopplad.

Komma på inkallning
Inkallning är en av de första sakerna man lär sin hund. Det ska inte missas i hundens lydnad. Sitter inte inkallningen så släpper man heller inte lös sin hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

Det hoppas jag verkligen, att det är som ett simborgarmärke, tycker det är flummigt att man på något sätt "måste" ha en inkallning på en jakthund/vissa unghundar med mycket i huvudet osv.

Nog måste inkallning funka på en jakthund. När jakten blåses av för dagen måste du kunna få in hunden.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Poängterar återigen, det finns inga garantier i avel. Även om föräldradjuren har exemplarisk mentalitet så betyder inte det att valparna får det. Man kan inte göra mkt mer än att avla på bra hundar och hoppas på det bästa. Men har man särdragna egenskaper kan det alltid bli för mkt. Jag har även nämt påverkan av miljö. Hundens uppfostran eller händelser som kan göra att hunden inte accepterar vissa grejer.
Men det minskar väl inte värdet på ett sånt här test, snarare tvärtom!
PL
 
Sv: Hundmedborgartest?

KL Till dom som inte anser att det är av vikt att era hundar kan hanteras av främmande.
Hur ser ni på veterinärbesök o ev stationärvård på djursjukhus.
PL
 
Sv: Hundmedborgartest?

Självklart vill jag att min hund ska klara av att hanteras av vet etc, jag har aldrig sagt något annat men säg att jag hade en hund för skydd, då vill jag att den ska försvara mig, right?
I så fall skulle jag se till att alltid träffa samma veterinär och se till att göra den till en del av flocken.

Dessutom är jag rätt säker på att min vovve ser skillnad på att bli klämd på på kliniken och att kursledaren på en lydnadskurs plötsligt ska borsta honom...
 
Sv: Hundmedborgartest?

Din inställning till när o hur hunden skall försvara verkar farlig!
Alltid samma veterinär o göra denne till en del av flocken är väl lite naivt om du inte gifter dig med en.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

Jag tror att jag skrev det tidigare. Nu har jag visserligen snälla hundar... men ingen av dem tycker att det är fantastiskt med främlingar i allmänhet, så man får hålla ett litet getöga på dem.
När jag tar med hunden till veterinären är jag givetvis medveten om hur hundarna reagerar, och skulle jag tycka att det fanns någon risk med hanteringen (om hunden är stressad eller har ont) är det väl enkelt att be om en munkorg? Annars brukar det gå jättefint så länge jag är med och har koll!
Det är helt enkelt en annorlunda situation inne i undersökningsrummet, uppe på bordet där alla medverkande vet vad de gör, än det är med en entusiastisk främling på gatan.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Men det blir väl lättare att diskutera om vi inte buntar ihop moment 1-3!
Den entusiastiske främlingen/token på gatan är ju ett problem men om hunden anfaller i ett sånt läge är det naturligtvis munkorg som gäller bland folk.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hundmedborgartest?

För att utvärdera hundens mentalitet har vi MH.
Om du menar att man som uppfödare och för aveln skulle ha nytta av detta testet så ser jag inte alls samma sak.
I ett sånt här test så påverkar ägare/testledare hunden och kan på så vis få fram ett beteende hunden inte skulle ha om ngn annan gjorde samma sak. Jag ser då ett betydligt mer utarbetat och fungerande sätt att ta reda på mental status i MH.

Jag tycker att detta testet inte bevisar mer än vem som lagt lite energi på träningen av sin hund och vem som inte gjort det.
Jag tycker inte heller man kan rama in hundarna och säga det är ok, det är inte ok. Ett test för att utvärdera och se vad man har i kopplet så man vet vad man har att jobba med däremot är en bra sak. Alla hundar kommer aldrig att fungera på samma sätt. Djur är djur och inga robotar.

Som jag sagt innan så tror jag en utbildning av hundägare med ett prov på slutet är till mer nytta än utvärdering på detta sätt. Det är ju knappast någon MED dessa problem som kommer visa intresse att ta "märket". Och får man inte ordning på sin hund så den klarar detta så är ju en utbildning på sin plats, om man nu har behov av att hunden ska klara detta.
 
Sv: Hundmedborgartest?

*lånar knapp*

Jag vet inte om jag missat något, men i min värld så är "klara av att hanteras av en främling" inte likställt med att hunden ska tycka att det är skitkul om en person kommer rusande, kastar sig över hunden och kramar den och drar den i öronen. Jag hoppas och tror att det inte är så testet kommer att utföras heller.

Snarare tänker jag mig något liknande som vid MH och MT, där främlingen i matte/husses närvaro hälsar på hunden, tar kopplet, går en sväng, klappar om hunden på ett normalt sätt.

Jag skulle personligen aldrig vilja ha en hund som inte klarade av den hanteringen, det skulle säkert funka men jisses vad jobbigt. Jag vet vilken pina det är att ta katten till veterinären, man ska planera så att det inte blir för lång tid i väntrummet, man ska se till så att klorna är nyklippta osv, ja och så gällde det att hitta en veterinär som har rätt handlag också.
Då är jag tacksam att katten - till skillnad från hunden - inte väger 40 kg. Hunden kan man i princip släppa in själv hos veterinären, hon hoppar glatt upp på bordet och väntar :D
 
Sv: Hundmedborgartest?

Som andra redan påpekat så är att vara reserverad inte samma sak som att inte acceptera. Även hundar som ska vara rastypiskt reserverade ska kunna bli tagna på av en utställningsdomare. För som sagt så består det där testet ungefär av en dag på en utställning plus lite vardagslydnad. Det är verkligen inget supertest utan något som alla hundar som fått en etta på utställning och fixat en valpkurs klarar av.

Att ägaren och dennes relation till hunden påverkar säger sig självt. Testet verkar heller inte vara ett mentaltest utan fokuserar lika mycket på ägaren:


Inte för att jag vet om testen fyller en välbehövd funktion men jag förstår inte kritiken mot att en hund (och ägare) kan förväntas klara av dessa vardagssaker.

Så en reserverad ras som utför sin arbetsuppgift där denna egenskap fordras för utförandet av arbetsuppgiften ska alltså acceptera främlingars beröring?

Problemet för mig är inte testet i sig utan att man vill att hunden ska agera på ett sätt som passar människan. Man utgår alltså inte från hundens beteenden och olika rasbundna egenskaper. I ett större perspektiv är det också ett problem då många bitolyckor har ett samband med människors okunskap om dessa egenskaper.
 
Sv: Hundmedborgartest?

Nej jag diskuterar egentligen bara vilka krav som är rimliga att ställa.
Tveksamt dock om MH är lösningen på bredden.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 754
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 027
Övr. Hund Vi har en storpudeltik som är fantastisk och klok på alla sätt, men funderar på en sak: När vi tar fram sele eller halsband syns det...
Svar
13
· Visningar
1 801
Senast: Gry
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 634
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp