Bukefalos 28 år!

Hundraserna i mitt liv

Sv: Hundraserna i mitt liv

Är uppväxt med först en västgötaspets och sen en tibetansk terrier, men eftersom det inte var ett val från min sida så räknas nog inte de...

2006 - BC, då 7 år gammal. Blev 12 år
2009 - BC, köptes som 10 veckors valp. Är kvar hos mig
2010 - BC, då 14 månader gammal. Är kvar hos mig på deltid, deltid hos mina föräldrar.
2011 - BC, Köptes som valp. Är kvar hos mig
2012 - BC, då 14 månader gammal. Är kvar hos mig.

Siktar på ytterligare en BC inom ett par år. Kommer inte byta ras så länge jag har möjlighet att jobba med får!
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

Familjen köpte första bearded collien 1997, men det var inte min hund utan familjens.

2003 bearded collie, 8 veckor, blev 8,5 år.
2007 bearded collie, 1,5 år, omplacerades pga osämja med den andre ett halvår senare.
2009 blandras chihuahua/jrt, 1,5 år, fick som omplacering från en släkting lite hipp som happ, men jag är ingen terriermänniska så jag omplacerade honom när en lämplig äger dök upp tre år senare.
2012 bearded collie, 14 veckor, är kvar hos mig.

Älskar beardisen, men nästa gång blir det något mer korthårigt med mer action :) men det kommer nog alltid finnas minst en beardis hos mig.
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

Raser som jag vuxit upp med. (Barndomstid) var långhårig collie och keeshond och blandraser. nu har dom en shetland sheepdog och hos morfars var det finnspetsar 1, och gråhundar. Nu har dom en norrbottenspets.

Raser jag har haft: Jämthund, karelsk björnhund, Stövare (Vilken typ/ras vet jag inte) men den lever än idag, 16 år gammal dock hos en granne och vrålylar som bara stövare kan/gör fortfarande öronbedövande varje gång han känner löptik.

Tillfällig omplaceringar: 2 blandraser med samojed och husky och korsning med säkert massor av raser men den absolut sötaste hund som jag sett.


Raser jag har nu: schäfer och border collie.

skulle jag inte bli intresserad att längre ha hund dvs jobba med hundarna skulle jag inte ha hund mer.


Raser som jag skulle haft om jag bara gått på utseende, (och därför aldrig kommer skaffa) dobermann och saluki.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundraserna i mitt liv

Hundarna i mitt liv, vilket har varit alldeles för många på kort tid :(

Hunden jag har just nu: Boxer - 2009

Familjens först hund
Labrador (familjens/systers hund) : 1999-2013

Mina egna första hundar:
Samojed: 2006-2009 ( avlivad pga borelia)
Japansk spets: 2008-2013 ( dog pga glykolförgiftning)
Samojed: 2012-2013 (11 månader, avlivad pga E-höfter samt återhämtade sig aldrig från glykolförgitningen även han drabbades av)
 
Senast ändrad:
Sv: Hundraserna i mitt liv

Glömde lite: Raser som jag skulle kunna tänka mig ha men troligen inte skaffar för jag är så nöjd med mina rasval!
: Malle och holländsk herdehund (kanske mest pga att de har bättre hälsa än schäfern) vit herdehund, kelpie,australiancattledog och australian shepherd :).
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

KL
Den första hunden jag hade kontakt med var Flatcoat retrivern min föräldrar hade när jag föddes. Hon fick tyvärr avlivas pga leukemi, av förklarliga skäl är mina minnen inte jättetydliga. Mins dock att vi låg under sängen och delade på hundgodis :D
Vi flyttade senare till landet där det så småningom blev en BC-valp. Underbar hund som vi hade i många år, vi hade även får men hundarna "jobbade" nog mest med att hålla efter alla barn. (Mamma var även dagmamma). Ytterligare en BC flyttade till oss en då sju årig omplacering. Dessa hade vi tillsamans under flera år.
Efter att omplaceringen hade gått bort blev det en blandras med bla stövare och labrador.
När vår första BC inte längre fanns kvar, gick Mamma över till småhundar, Shitzu-blandisar.

Jag har även haft en BC/jaktlabbe korsning efter jag flyttade hemifrån.
Nästa hund blir av mindre variant. Längtan efter BC finns dock kvar och när jag bor på landet igen är chansen stor att det blir en igen.
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

När jag var barn hade vi gråhund och sen en schäfer/labbe korsning och sen 2 samojeder. Egna hundar har varit 2 dalmatiner och nu har jag whippet. Nästa hund blir absolut en dallis igen då det är min ras, whippet blir det säkert någon mer gång och är lite sugen på en IG som pensionärshund :)
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

Rolig fundering!

Jag har endast haft "en hund i taget", har velat ha det så. Skaffade min första hund 1994 och det var en långhårig collie, och har sedan 2005 min nuvarande shetland sheepdog. I uppväxtåren fanns papillon, collie, sheltie och berner sennen omkring mig.

Brukar säga att jag gillar vallhundstyperna och att sheltie är min ras. Det stämmer förmodligen också. Har inför nästa hundköp på sistone känt ungefär som Domino_s skrev att jag ser framför mig en hund som väger 5-10 kg, som hänger med på saker och gärna tränar nåt men inte kräver det. Planer började formas på att skaffa en sheltie till eller något ännu mindre. Absolut en riktigt liten hund, praktiskt på så många sätt, tyckte jag. Tycker.

Meen så har jag nu blivit lite besatt av en hundsport (drag) som är den första jag känner för att engagera mig i. Detta skulle innebära både en stor ras och av icke särskilt mycket vallhundstyp (kanske inte nödvändigtvis, men som mina funderingar går nu). Så just nu pågår en mental förberedelse och också liksom mental förundersökning för en ny slags hundtyp i livsstilen.

Blir lite avundsjuk på er som säger att ni hittat helt rätt ras. Trots att jag betraktar sheltie som "min" så kan jag inte säga att jag känner likadant som er ändå.
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

spetsar är definitivt också hundarna i mitt liv, och även om jag har Min Ras så tänker jag ibland om jag inte skulle skaffa en lapsk också... och en västgötaspets... eller samojed... jag tror aldrig jag skulle kunna byta ut glädjen och egensinnigheten mot någon annan ras. dessutom är långhåriga spetsar det vackraste i världen enligt mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hundraserna i mitt liv

Växte upp med stövare. Drömde om en hund sm man kunde ha lös och som kom när man ropade och som inte DROG hela tiden på promenad.
Schäfer skulle det vara - långhårig - ååååh så vackra. Så hamnar jag då 1986 i en "schäferfamilj" tack vare pojkvän.
Och vips så har vi 1987 en schäfer, en pensionerad brukstränad som kunde ALLT. (Utom att inte jaga rådjur), men han är med mig överallt och jag lär mig massor - ge rätt kommando och han gjorde alla möjliga saker och jag fattar då vad otroliga hundar är - vilken kapacitet.
Sommaren 1989 får vi en 6 månaders långhårshanne. En charmig slyngel - stenhård och genomsnäll. Snudd på hopplös då han försöker charma sig ur alla situationer. Många gånger det rök ur öronen på pojkvännen när hundskrället studsade omkring på lydnadsträningen. Också han är med mig överallt. Vi går på lite valputställningar och det är kul men det var ju det här med hårlaget.
Gamlingen börjar tackla av fort och vi tar bort honom.
Jag får hösten 89 erbjudande om en finfin schäfertikvalp. Mamma är högt korad, utställningsmeriterad och vass som få. Pappa är importerad och meriterad både vall o utställning. Valpen är tjockpälsad men enligt uppfödaren så ska hon nog inte bli långhår så jag kan ställa ut. (Pojkvännen och jag går isär då tiken är 2-3 år och hanhunden försvinner ur mitt liv - tråkigt då han var ett enda stort hjärta men inget jag kunde styra över.)
Ha - långhår blev hon men helt underbar. Vi fick 12 år ihop och hon var verkligen min hund. Mina barn föds under hennes sista år och hon står ut med allt som en krypande unge kan hitta på. Helt fantastisk hund som man kunde ha med överallt och som alltid var schysst.
Tiken avlivas av ålder o cancerskäl och jag är utan hund i 6-7 år. Nu letar jag efter något mindre.
Sneglar på mellanschnauser och cairnterrier.
Men tar hem en 2-årig schäfer?!? 5 års eländigt hundägande tar vid. Till slut tar vi bort honom 2010 då han får diverse hudproblem utöver sin stress.
Nu är jag färdig med hunderiet. Så det så.
Ehhhh
2011 - Kollar efter en lämplig gårdshund. Hittar den "nya" rasen Cane Corso - en italiensk mastiff. Kollar runt. Inte intresserad av de bruksinriktade kennlarna då det inte är den inriktning jag vill ha efter alla problem med min bruksavlade schäfer. Läser på, läser på, läser på.

Så 2012 åker jag för att titta på valpar - maken följer med. Han är skeptisk efter den sista schäfern. Han har växt upp med salukis på längden o tvären och även haft en husky själv.

Vet inte hur det går till men vi köper var sin kullsyster. Så nu ligger dom här framför mig på golvet.
Vi är mycket nöjda. Fantastiskt lyhörda, roliga, knasiga hundar. Med på allt men soffan är också trevlig. Flänger omkring i skogen, spårar och är verkligen två stora hjärtan. Nu blev det ju ändå en terrier på sätt o vis då den "lilla" (ca 40 kg) uppvisar väldigt mycket Jack Russelltendenser.
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

Har haft hund nästan hela livet.

När jag var liten hade vi två BC vid olika tillfällen. Bodde på bondgård och dom vallade korna.
Även en new foundland och en tid senare fick vi en schäferblandras. Har även haft en schäfer.
Det var dom vi hade när jag bodde hemma.

När jag bott själv har jag haft en jack russell, en blandras mellan powderpuff och papillon/shih tzu och nu har jag en cavalier.

Inte samma ras en enda gång med andra ord.

Jag tyckte väl det saknades någon. Jag har haft en kinesisk nakenhund med :)
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

Uppvuxen med en Ariendaler terrier men det var mer mammas hund så det räknas kanske inte.

Skaffade första egna hund en Boxer 1999-2008

Hund nr 2 dottern till hund 1, en boxer till alltså 2003-2012

Bytte sen ras mot en mindre icke bruksras, Lagotto 2012 :)

Boxer finns alltid i mitt hjärtat men jag har ännu inte ångrat mitt val av lagotto :love:
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

1997 - Finsk lapphund, hane (kom till oss 5 månader gammal, avlivades 2009)
2003 - Lapsk vallhund, hane (köptes som 8v valp, 10 år nu och springer fortfarande milen med oss)
2010 - Malinois, hane (köptes som 8v, avlivad endast 1 år pga kass mentalitet)
2011 - Malinois, hane (omplacering som kom till mig när han var 20 månader)

Det blir iaf minst en malle till. Jag vet inte vad jag annars skulle kunna trivas med för ras med tanke på mitt brinnande intresse för hundsport :)
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

Jag är född och uppvuxen med Yorkshireterrier då det är min mors ras och hon har även fött upp i mindre skala. Vi hade även en Irländsk röd setter där ett tag.

Första egna hunden var en Pekingese, 1999-2011 (Ålderdom)
Andra egna hunden var en vuxen 6 årig (född -98) omplacering, en Schäferhane, 2004-2011 (Ålderdom)
Tredje egna hunden, Schäferhane, 2007-2012 (Kroniska sjukdomar)
Samägde en Fransk bulldogg tik med min mor även om hon var 98% av tiden hos mig. 2008-2013 (Diskbråk)

Kommande hund som anländer om 13 dagar, Miniatyr Bullterrier tik, 2014-för evigt. ;)
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

Några hundar har passerat här, men dom flesta bor kvar idag :)

Ras och när dom flyttade hit:
Blandras 2007 Var 1år när han flyttade in i mitt liv.
Flatcoated Retriever 2010, Köptes som 8v valp
Cocker spaniel 2013, Köptes som 8v valp
Flatcoated retriever 2006, Köptes som 6 mån valp.
Flatcoated retriever 2010, Köptes som 7mån valp

Tidigare hundar:
Flatcoated Retriever 2009-2010 (Avliden, Född 2003)
Flatcoated Retriever född 2008, bodde här 2009-2010 men flyttade hem igen då hon inte trivdes så bra som vi hoppats
Blandras född 2007, omplacerad 2009 till sällskapshem

Det kommer troligtvis inte flytta in någon ny blandras i huset, och inte heller något ny flatcoated. Hem vi har hittat vår typ av jakt med fågelhundar så vi kommer antagligen hålla oss inom rasgrupp 8, och förhoppningsvis i framtiden även utöka med någon rasgrupp 7-hund och någon drivande.

Men nästa hund kommer inte än på några år :)
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

KL

Oj, lista för tidsperioder känns klart överkurs nu när jag är trött:D

Nu 2 lancashire heeler, före dess 4 shar-pei och innan dess hundlös under rätt många år pga arbete ensamstående och heltidsarbete.

Tidigare under mitt liv har jag haft labbe/schäfer/bc mix, schäfer, irländsk varghund/groenendal mix (vuxen omplacering), irländsk varghund och vi hade mellanpudel i familjen när jag växte upp.
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

KL

Tillsammans med mitt ex hade jag en komondor (1993-2002) och flera borzoier. Han har fortfarande borzoi. Mina egna hundar:

Cocker spaniel, hane 1997-2002 (kom till mig vid ett års ålder 1998)
Cocker spaniel, tik 2002-2005 (kom vid tio veckor, gick bort alldeles för tidigt i sjukdom)
Cocker spaniel, tik f. 2005 (nuvarande)
Cocker spaniel, tik f. 2005 (nuvarande - efter att min första tik dog ville jag ha två)

Utöver dessa har jag haft fyra söner till mina nuvarande tikar kvar långt efter normalt "leveransdatum":

Cocker spaniel, hane f. 2008 (flyttade vid fyra månader)
Cocker spaniel, hande f. 2008 (flyttade vid sju månader, skulle stanna men fick underbett)
Cocker spaniel, hane f. 2009 (flyttade vid fem månader)
Cocker spaniel, hane f. 2009 (flyttade vid sju månader p g a benbrott vid elva veckor)

Jag vill inte ha någon annan ras, men jag kommer som det ser ut nu inte att skaffa ny hund när mina nuvarande är borta. Jobbar på annat sätt och är singel sedan några år. Så jag känner att det inte funkar riktigt som jag vill.
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

Svarar alla: Tack för intressanta inlägg, det var väldigt roligt att ni berättade om era raser och även era tankar kring dem. Man får sig onekligen en hel del aha upplevelser.

När det gäller min egen ultimata hundras, så kan jag nog inte välja, utan med min egen erfarenhet så måste det då bli två hundraser: dvärgpudel och finsk lapphund.
Även fast jag har haft brukshundar tidigare och drömmer om en kelpie i framtiden, så känner jag nog att lapphunden är här för att stanna, så kelpien får just bara vara en dröm då jag nog troligen inte har intresset och orken att aktivera den så att den skulle må bra. En lapphund passar nog perfekt min livsstil numera.

När det gäller pudlarna så har jag ju haft dvärgpudlar i över 30 år och det känns onekligen konstigt att inte ha en vid min sida längre. När vår sista pudel dog förra året, så blev vi erbjudna en ny från uppfödaren, men vi tackade nej då vi redan tidigare hade bestämt oss för en lapphundsvalp och definitivt inte kände för att ha två valpar samtidigt.

Under det här året som nu har gått så har det varit stor saknad efter en dvärgpudel, för de har en så fantastisk mentalitet och arbetsglädje, men samtidigt så har jag känt en lättnad över att få slippa bada och klippa hund så ofta. Jag har alltid haft mina pudlar i full päls, först när de blivit gamla så har jag haft dem kortklippta. Även en kortklippt pudel behöver ju pälsvård ofta och det är det som är så jobbigt då jag har problem med ryggen och händerna när jag utför det jobbet trots bra arbetsredskap. Mina händer mår nu så mycket bättre och när jag i december hjälpte en kompis att putsa hennes valps nos och tassar så hade jag rejält ont i flera dagar efter det.

Det var då när jag klagade på smärtan igen som min gubbe började fundera på om det kanske ändå inte var dags tänka på att byta till en icke klipp eller trimras den här gången.
Tänk om man kunde få en liten hund i en dvärgpudels storlek, med dess glädje, följsamhet och underbara temperament men med en lapphunds päls som klarar av all väderlek utan problem :d

/ kayoba
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

Har haft en Chinese crested (naken) omplacering.
Har nu en tax/yorkshire född 2005
Har nu en cocker spaniel/coton född 2007

Alla är omplaceringar :) nästa hund blir nog en valp känns det som, men då blir det en renrasig planerad sådan. Ras inte riktigt bestämd än
 
Sv: Hundraserna i mitt liv

Hundar i mitt liv.
2beaglar när jag var liten (en av dom vann min farfar på poker)
Hamiltonstövare (kom från polisen)
Dunkerstövare
3 smålandsstövare (en av dom fick flytta då han inte passade våra marker)
Gråhund (kom från ett par som trodde att hunden skulle trivas i en liten lägenhet)
Jämthund
Hedehund (ej med i skk)

Nu har vi en småland och en hedehund och en ny hede är bokad till 2015.

mitt hjärta ligger hos dom ställande hundarna så slutar jag jaga blir det en lapsk vallhund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 834
Senast: Lena_B
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
D
Hundavel & Ras Går och funderar litegrann på om jag ska skaffa mig en till hund och, tro det eller ej, lägga ner mina kära hästar. Frågan som jag vill...
Svar
11
· Visningar
1 936
Senast: paradox
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp