Hundrasförbud i Sverige.

Jag har också lagt ner arbete på att försöka få min hund tyst. Men jag vet att om jag ska få henne tvärtyst, alltså att aldrig skälla, så måste jag vara 100% på henne konstant. Och det fungerar inte i verkliga livet. Så nu larmar hon när hon får syn på hunden/människan/vad som, sedan placerar jag henne bakom mig, och hon är icke skällande. Jag är nöjd med det.
Men då gör du väl något vid mötena? Du går väl inte där och drar med dig hunden som skäller folk-/fä-hundilsket i kopplet efter dig medan du tittar på något helt annat och är totalt obrydd? Du placerar henne bakom dig och hon blir tyst? Det är väl ändå Att Göra Något, som jag konstant pratar om?
 
Men då gör du väl något vid mötena? Du går väl inte där och drar med dig hunden som skäller folk-/fä-hundilsket i kopplet efter dig medan du tittar på något helt annat och är totalt obrydd? Du placerar henne bakom dig och hon blir tyst? Det är väl ändå Att Göra Något, som jag konstant pratar om?
Ja jo. Men det tar oss ju inte framåt. Det är mer brandsläckning varje gång.
 
Kan vara svårt ja, men varför är det så tydligt att småhundsägare inget gör när hundarna skäller? Och så tydligt att större hundars ägare tar tag i skällande omedelbart? Det är faktiskt skillnad. jag ser det nästan dagligen på mina promenader.
Det är DIN upplevelse precis som min upplevelse är att alla hundar som varit lösa och otrevliga mot min har varit stora. Det utgör ingen sanning. Och ofta är det ju så att just det man stör sig på är det som blir mest synligt.
 
Och jag tycker att alla ska arbeta med sina hundar, oavsett storlek och sluta skylla på att de är små och inte gör någon skada och att de är larmande raser.
Men läs rätt nu. Ingen har skrivit att det är ok att strunta i att träna små hundar. Men att det kan vara SVÅRARE. Alla raser har olika förutsättningar och man kan inte alltid nå samma mål.
För övrigt så är det knappast farligt att en hund skäller. Och det handlar sällan om aggressivitet och nu var det väl rasförbud för farliga hundraser det handlade om?
 
"Artigt" :rofl: Låter himla roligt! :D
"Skärp dig, var artig nu!" :D
Tycker det är ett asbra sätt att beskriva det! "oartigt" är så mycket bredare än "aggressivt", men kan vara minst lika jobbigt för omvärlden. Bra sätt att få folk att förstå varför deras hund reagerar på en mötande fast den inte är "arg" eller läskig tex. Vem blir inte illa till mods av en hyperaktiv främling som vill kasta sig in i ens personliga sfär och kramas oinbjuden!
 
Tycker det är ett asbra sätt att beskriva det! "oartigt" är så mycket bredare än "aggressivt", men kan vara minst lika jobbigt för omvärlden. Bra sätt att få folk att förstå varför deras hund reagerar på en mötande fast den inte är "arg" eller läskig tex. Vem blir inte illa till mods av en hyperaktiv främling som vill kasta sig in i ens personliga sfär och kramas oinbjuden!

Jag håller med dig
 
Ja jo. Men det tar oss ju inte framåt. Det är mer brandsläckning varje gång.
Fast det kan faktiskt vara en nog så tydlig signal till mötande att din hund har ett problem som du är medveten om och som inte är ok med. istället för alla de som faktiskt inte bryr sig.
 
Blir lite förvånad över hur man ser på små hundar. Många små hundar är av larmande raser. De behöver inte vara varken agressiva, dåligt uppfostrade eller av kass mentalitet för att de skäller vid möte. Det behöver inte heller skälla vid alla möten. Eller bjäbba som man lite nedlåtande kan uttrycka det.
Bara för att en stor hund är kopplad och tyst så betyder det inte att den sänder ut triggande signaler för den delen heller.

Har man inte en larmande ras så förstår man kanske inte att det är inte alltid så bara att uppfosta bort framavlade egenskaper. Lika lite som det är svårt att be en jakthund att vara ointresserad av jakt på promenaden eller neka någon annan drift.
Min äldsta hund var knäpptyst i 6 år i hundmöten. Sen pga kastrering och ett flertal incidenter med lösa hundar så lever han nu rövare.
Har jag jobbat på det? Guuud ja! Jag har lagt pengar och tid på div kurser och jobbat på det i 4 år. Men så fort det ger resultat så händer en ny incident.
Är han av dålig mentalitet? Nej verkligen inte. Han funkar utmärkt med hundar och har alltid gjort.
Är han en "bjäffsig" hund? Nej. Han är tystare till vardags än någon annan hund jag haft bortsett från den lilla tiken vi också har.

Något som triggar min gamla är just stora hundar som stirrar och lite diskret höjer svans och huvud. En provikation som jag aldrig sett en hundägare ta tag i.
Förr skämdes jag när de blängde surt på mig när min gamla började skälla. Nu skiter jag i det. Han har uppfört sig ypperligt så många gånger och ändå råkat illa ut att jag fattar att han vill säga ifrån. Mår han bättre av att få hojta om utrymme de gånger jag inte kan ge honom det så får han skälla.
Hundar kan också skälla pga trauma och där tror jag små hundar kan ha mer i bagaget än stora just pga att de är underlägsna i storlek.


Precis. Att hundar har olika egenskaper glöms bort när det är små hundar av någon anledning.

Tänk om alla stora hundar hade blivit påflugna av hundar som är 5-10 ggr större upprepade gånger. Då kanske det hade varit lite svårare 🤷‍♀️ Hotbilden blir ju rätt rejält annorlunda faktiskt. Och har man då nära till skall vid hot så kommer det ju vara det man använder när man känner sig hotad.

Och jag tycker att alla ska arbeta med sina hundar, oavsett storlek och sluta skylla på att de är små och inte gör någon skada och att de är larmande raser.

Kan vara svårt ja, men varför är det så tydligt att småhundsägare inget gör när hundarna skäller? Och så tydligt att större hundars ägare tar tag i skällande omedelbart? Det är faktiskt skillnad. jag ser det nästan dagligen på mina promenader.

Fast ska vi prata likadant om andra reaktioner/egenskaper hundar kan ha? Din har möjligtvis inte hög jaktlust?
 
Tycker det är ett asbra sätt att beskriva det! "oartigt" är så mycket bredare än "aggressivt", men kan vara minst lika jobbigt för omvärlden. Bra sätt att få folk att förstå varför deras hund reagerar på en mötande fast den inte är "arg" eller läskig tex. Vem blir inte illa till mods av en hyperaktiv främling som vill kasta sig in i ens personliga sfär och kramas oinbjuden!
Du har helt rätt, men det låter himla roligt. Har aldrig tänkt hundar som oartiga förr, men det ÄR ett bra ord :D
 
Fast det kan faktiskt vara en nog så tydlig signal till mötande att din hund har ett problem som du är medveten om och som inte är ok med. istället för alla de som faktiskt inte bryr sig.

Bryr du dig lika mycket om någon leker med sin hund och den skäller? Varför stör du dig så mycket på skällande?
 
Ja jo. Men det tar oss ju inte framåt. Det är mer brandsläckning varje gång.

Genom att du bryter hundens beteende och agerar för att se till att hunden uppför sig mer artigt så gör du ju nåt.

Till skillnad från damen vars dvärgpudel slängde sig i kopplet vrålskällandes medan min gick fint bredvid mig och tittade på mig. det enda hon gjorde var att berömma min hund för att han var så duktig. Hon borde lagt sin uppmärksamhet på sin hund istället. Då hade den kanske inte slingrat sig ur selen när vi passerat och sprungit efter oss och flugit på min hund.

Men du gör ju nåt. Du har en lösning även om du inte lyckats få bort problemet helt så gör du nåt.
 
Precis. Att hundar har olika egenskaper glöms bort när det är små hundar av någon anledning.

Tänk om alla stora hundar hade blivit påflugna av hundar som är 5-10 ggr större upprepade gånger. Då kanske det hade varit lite svårare 🤷‍♀️ Hotbilden blir ju rätt rejält annorlunda faktiskt. Och har man då nära till skall vid hot så kommer det ju vara det man använder när man känner sig hotad.





Fast ska vi prata likadant om andra reaktioner/egenskaper hundar kan ha? Din har möjligtvis inte hög jaktlust?
Jo, det har han. Menar du att jag ska tillåta att han jagar kaninerna på området? Faktum är att det är bra träning med vildkaniner här ändå, han reagerar inte lika starkt längre, så belöning och beröm när han släpper fokuset där fungerar ändå relativt väl. Att det sedan skulle bli kaninmiddag om han kom lös är en annan sak, men det gör ju inte att jag tillåter jagandet.
 
Jo, det har han. Menar du att jag ska tillåta att han jagar kaninerna på området? Faktum är att det är bra träning med vildkaniner här ändå, han reagerar inte lika starkt längre, så belöning och beröm när han släpper fokuset där fungerar ändå relativt väl. Att det sedan skulle bli kaninmiddag om han kom lös är en annan sak, men det gör ju inte att jag tillåter jagandet.

Tänk om du möter någon som tycker att du inte jobbar på det tillräckligt mycket för att han inte lyssnar om han kommer lös?
 
Bryr du dig lika mycket om någon leker med sin hund och den skäller? Varför stör du dig så mycket på skällande?
En hund som skäller på min hund är riktat till min hund. En hund som leker och skäller är inte riktat till min hund.

Bara att jämföra själv. När barnen och ungdomarna i området skrattar och leker här så tar jag inte illa vid mig men när de riktar det mot mig- tittar, pekar, viskar, sparkar mot min pinne och skrattar och säger dumma saker så tar jag illa vid mig.

Min hund reagerar inte på lekande hundar. Min hund kan gnälla lite och titta långt längtansfullt efter en glad hund som skäller lite för att den vill hälsa och min hund reagerar på att bli totalt utskälld på ett aggressivt vis.
 
Tänk om du möter någon som tycker att du inte jobbar på det tillräckligt mycket för att han inte lyssnar om han kommer lös?
Det tror jag inte.
Han har aldrig kommit lös när jag gått med honom. Han är dubbelknäppt av den anledningen. Det känns lite dumt att jämföra med hundar som är lösa och hundar som skäller. Jag arbetar för att han inte ska jaga, han är aldrig någonsin lös och jag har honom dubbelknäppt för att minska risken att han kommer lös. Jag agerar med andra ord för att förebygga risken att han kommer lös. Att någon bara går omkring med sin skällande chihuahua utan att få den tyst är svårt att jämföra med. Men visst- om personen försöker få sin lilla hund att vara tyst så är det ju jämförbart. Annars inte.
 
Men läs rätt nu. Ingen har skrivit att det är ok att strunta i att träna små hundar. Men att det kan vara SVÅRARE. Alla raser har olika förutsättningar och man kan inte alltid nå samma mål.
För övrigt så är det knappast farligt att en hund skäller. Och det handlar sällan om aggressivitet och nu var det väl rasförbud för farliga hundraser det handlade om?
Ah. Tack för påminnelsen. Jag lämnar tråden.
 
Det tror jag inte.
Han har aldrig kommit lös när jag gått med honom. Han är dubbelknäppt av den anledningen. Det känns lite dumt att jämföra med hundar som är lösa och hundar som skäller. Jag arbetar för att han inte ska jaga, han är aldrig någonsin lös och jag har honom dubbelknäppt för att minska risken att han kommer lös. Jag agerar med andra ord för att förebygga risken att han kommer lös. Att någon bara går omkring med sin skällande chihuahua utan att få den tyst är svårt att jämföra med. Men visst- om personen försöker få sin lilla hund att vara tyst så är det ju jämförbart. Annars inte.

Fast det här är ju vad DU tycker att någon annan ska jobba med. Någon annan kan ha den åsikten om dig och din hund och andra beteenden. Min poäng är, varför tycker du att du har rätt att bestämma vad andra ska jobba på sålänge de inte kommer fram till din hund? På samma sätt som du håller din kopplad så att den förhoppningsvis inte kommer lös efter vilt.
 
En hund som skäller på min hund är riktat till min hund. En hund som leker och skäller är inte riktat till min hund.

Bara att jämföra själv. När barnen och ungdomarna i området skrattar och leker här så tar jag inte illa vid mig men när de riktar det mot mig- tittar, pekar, viskar, sparkar mot min pinne och skrattar och säger dumma saker så tar jag illa vid mig.

Min hund reagerar inte på lekande hundar. Min hund kan gnälla lite och titta långt längtansfullt efter en glad hund som skäller lite för att den vill hälsa och min hund reagerar på att bli totalt utskälld på ett aggressivt vis.

Men jämför du verkligen mobbing med en kopplad hund som skäller?
 
Bara att jämföra själv. När barnen och ungdomarna i området skrattar och leker här så tar jag inte illa vid mig men när de riktar det mot mig- tittar, pekar, viskar, sparkar mot min pinne och skrattar och säger dumma saker så tar jag illa vid mig.
Din hund är inte en människa, den blir inte avundsjuk/tar illa vid sig som du gör, så den liknelsen blir samma som att jämställa ett äpple med en kokosnöt.
 
Såg du inlägget jag gjorde på förra sidan? Där framkommer det att pitbull står för 65,5% av alla attacker med dödlig utgång i USA.
Säger inte emot din sista mening dock...
Men tror du inte att det beror på vem som äger dem? Menar att vi kan förstöra alla hundar. Pitbull har dessutom inte ens kraftigaste bett. Det torde ngn ovtjarka ha.

Det blir liksom en cirkel av förbjudande och sedan har vi typ bara tysk schäfer kvar och då tränas de till att vara agressiva
 

Liknande trådar

Skola & Jobb https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/h%C3%A4r-f%C3%A5r-chefer-inte-mejla-efter-arbetstid-diktatoriskt-och-problematiskt/13743169...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 836
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp