Hundslynan?

Sv: Hundslynan?

Det finns en lag som säger att man inte får testa kosmetik på djur

Lite OT kanske, men numera använder sig sällan eller aldrig företag sig av ämnen/delar som de har i sina produkter som har testats på djur heller. Förut kunde de säga att mascaran inte var testad på djur, men inte att vissa delar i mascaran inte var det.

Lite OT kanske, men numera använder sig sällan eller aldrig företag sig av ämnen/delar som de har i sina produkter som har testats på djur heller. Förut kunde de säga att mascaran inte var testad på djur, men inte att vissa delar i mascaran inte var det.

Det är förbjudet i hela europa, det fick bara stå som exempel då pälsdjursfarming också existerar pga av skänhetsindustrin :)

Tack för artiklarna!
Det hade varit intressant att veta mer om detta. Hur följer Storbrittanien upp lagen? Var går gränsen? (könsumgänge?)

Ja det hade det verkligen. Det kanske finns fakta någonstans,men jag orkar inte leta.Kanske något för Sveriges regering att titta på, nu innan den nya lagen träder i kraft.

Däremot står det i artikeln att de jämförde övergrepp mot djur och övergrepp mot barn på ungefär samma sätt( Varken barn eller djur kan inte ge sitt medgivande till sexuellt umgänge). Jag vet inte hur lagarna ser ut i England för sexuella övergrepp mot barn,men jag gissar att de säkert är "vassare" än vad Sveries lagar är mot djur (om man gör en liknande jämförelse).

Som sagt,det är en artikel från Expressen. Jag har läst om flera fall där hästar blivit knivskurna i slidan i sina hagar,så varför skulle det vara svårare att komma intill med en knytnäve än med en kniv?

Det säger sig självt att man måste komma närmare för att köra upp en knytnäve än att använda kniv.Och de fall med svåra skador invärtes med kniv så har hästar ofta bundits, inte alltså som artikeln sa,bara knalla ut o föra upp en knytnäve.(Dessutom, detalj, inte heller så lätt att knyta näven o boxa upp, blir motstånd, för att få in en hand så behöver handen formas, särskilt viktigt om hästen är lös)

I senaste numret av blå stjärnan står en artikel om hur "stjärnor" (medlemmar)kan hjälpa tex bönder i nöd. En stjärna ryckte ut för att sitta nattvakt när en bondes kor blev skurna i livmoder och juver.

Skurna är en annan sak än att boxa upp en knytnäve.
Både skadan o hastigheten på utförandet blir helt annan o svårare för djuret att värja sig mot.

Det säger sig självt att man måste komma närmare för att köra upp en knytnäve än att använda kniv.Och de fall med svåra skador invärtes med kniv så har hästar ofta bundits, inte alltså som artikeln sa,bara knalla ut o föra upp en knytnäve.(Dessutom, detalj, inte heller så lätt att knyta näven o boxa upp, blir motstånd, för att få in en hand så behöver handen formas, särskilt viktigt om hästen är lös)

Nu stog det ju bara att han brukade "smyga in till hästarna och föra in en knytnäve" i artikeln. Så hur han gör det (om han binder hästen,använder en formad hand eller hur mycket våld han tar till) vet vi inget om.

Skurna är en annan sak än att boxa upp en knytnäve.
Både skadan o hastigheten på utförandet blir helt annan o svårare för djuret att värja sig mot.

Fast om korna skadades i livmodern med kniven,så har förövaren tagit sig in i djuret. Det går lika fort att "köra" in en hand med, som utan kniv.

Nu stog det ju bara att han brukade "smyga in till hästarna och föra in en knytnäve" i artikeln. Så hur han gör det (om han binder hästen,använder en formad hand eller hur mycket våld han tar till) vet vi inget om.

Om tillvägagångsättet varit annat än det beskrivna så hade säkerligen journalisten som intervjuat även tagit med detta, som bundit.

Personligen tror jag inte på just den beskrivningen med enbart en knytnäve.

Fast om korna skadades i livmodern med kniven,så har förövaren tagit sig in i djuret. Det går lika fort att "köra" in en hand med, som utan kniv.

Nej,där har du fel, det går inte lika fort och lika lätt att föra in en knytnäve som en hand som är formad.Vill man in och skada utan för mycket motstånd direkt så har man inte handen som en knytnäve, utan formar den och öppnar upp med fingerspetsarna.

Om tillvägagångsättet varit annat än det beskrivna så hade säkerligen journalisten som intervjuat även tagit med detta, som bundit.

Beror ju på hur den 38-åriga mannen uttryckte sig. Vad jag förstår av artikeln så var inte reporten med om just "grejen" med hästarna,utan citerade endast vad mannen sa.

Personligen tror jag inte på just den beskrivningen med enbart en knytnäve.

Du behöver inte tro varken på artikeln eller förklaringar i tråden,så ingen fara.Du har helt rätt att tycka precis som du vill.

Men vilken beskrivning menade du? Den jag gav om att det går lika fort att föra upp en knytnäve med eller utan en kniv?

var lite snabb att posta,men ett vasst föremål (rakblad) är ganska lätt att sluta inne i handen om man vill minska motståndet när man går in i djuret.

Senast ändrad:

Nej,där har du fel, det går inte lika fort och lika lätt att föra in en knytnäve som en hand som är formad.Vill man in och skada utan för mycket motstånd direkt så har man inte handen som en knytnäve, utan formar den och öppnar upp med fingerspetsarna.

Fast vi vet inte hur mycket eller lite våld som användes. Det är svårt att diskutera frågan utan att ha faktan bakom hur mannen gör

Om man ser realistiskt på saker och ting, så är ju ändå vissa "nöjen" klart lättare att avskaffa än andra. Du kan förbjuda pälsfarming, för att trots att standarden höjs kommer det bli för dyrt att pälsfarma att höja standarden tillräckligt för att djuren verkligen ska ha det bra. Minkar och rävar är väldigt intelligenta och har stora behov av att jaga tex, ett behov som inte kan tillgodses i fångenskap. Det är svårt att tex förbjuda ridning, det man kan göra är att göra standarden för hästarna bättre, eftersom att det är husdjur. Vi kan utnyttja dem för tex ridning, om vi sköter dem rätt och de har en rättighet att få tex beta och röra sig fritt i hage. Likaså med köttdjur, man kan höja standarden genom att låta djuren gå ute och minska transportsträckor. Förändringen behöver inte vara drastisk.

Det är viktigare att djur få ha husdjur som hobby, än att de får bära en päls.
:rofl:<Att djur får ha husdjur?? ;):p

Jag tycker som sagt inte dte är viktigt att få bära päls, men jag har inget emot att djur föds upp för slakt, under förutsättning att de har ett bra liv.
Och är det så att pälsfarmarna går i förlust för att deras minkar ska ha ett bra liv, så får de slå igen.
Kan de uppfylla minkarnas behov, så får de vara kvar..

Varför skulle du inte ha rätt att ha åsikter? Och varför så snarstucken? Lugna dig ett par kilo, vi diskuterar bara och jag råkar vara frågvis ;)
Jag är inte snaris, tyckte du frågade på ett sätt som var mer ifrågasättande, än nyfiket.
Men nu vet jag :)

Alla lagar som involverar djur är reglerade i djurskyddslagen, likaså kommer tidelag att vara isåfall. Däremot finns det en tydlig specifikation
Jaha, men det är ju ingen som varit emot en speification direkt, utan emot en ny lag mot just tidelag i allmänhet.

Är det ett problem?
Ja, det tyckr jag det är när lagen tolkas som att det är okey att penetrera en tik tex.

Skillnaden är att penetrerar du en tik idag så är inte det ett brott, tillkommer lagen mot sexuellt utnyttjande av djur kan du straffa mannen som penetrerar tiken.

Som jag skrev, enligt djurskyddslagen i korthet borde de expressen filmade åka dit så det dånade om det, för det strider mot att inte utsatta djur för onödigt lidande.

En här på buke hade ju en hanhund som en inneboende hos henne våldförde sig på, om jag inte minns helt fel försökte hon tvinga den till oralsex både på sig själv och henne (hon hade skrivit om allt i en chatt på datorn och inte stängt av när hon gick hemifrån, hunden var märkbart orolig när ägaren kom hem) . Hunden skadades ju inte, men varför ska inte något liknande kunna bestraffas?
Men onödigt tvång är ju inte tillåtet när det resulterar i lidande heller, så varför ska det inte kunna straffas via den lag vi har?

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det. Tidelag anses inte vara "plågsamt" för djur i dagsläget-så länge de inte har en fysisk skada. Läs texten makarontanten länkade till.

Absolut, men än en gång anses inte tidelag vara plågsamt. Detta anser man ska ändras på! Vad spelar det egentligen för roll hur lagen skrivs? Huvudsaken är ju att det händer någonting! Djuren skiter i vilket, de vill bara bli behandlade så bra som möjligt.

Men på vilket sätt är tidelag plågsamt om djuret inte utsätts för tvång eller våld och får skador av det?

Man har inte handen som en knytnäve om man ska föra upp en kniv.Då lär man ha problem att komma in o långt upp, förstår du inte det jag skrev???

Jo,jag förstog det du skrev,jag undrade bara vilken mening du menade i beskrivningen. Jag hann också ändra i mitt inlägg medan du postade....

Man har inte handen som en knytnäve om man ska föra upp en kniv.Då lär man ha problem att komma in o långt upp, förstår du inte det jag skrev???

Jo,jag förstog det du skrev,jag undrade bara vilken mening du menade i beskrivningen. Jag hann också ändra i mitt inlägg medan du postade....

Humelibumlan;13818775 Ja skrev:
Ja, tyvärr tolkas det som så av två olika grupper, dels i rättegång p.g.a. det är för dyrt att ta in sakkunnig veterinär som intygar skadan o smärtan, dels så tolkas lagen så av de som vill ha en tidelag som förbjuder allt sexumgänge med djur, alltså även utnyttjande och man kan undra varför de så enträget menar på att allt djursex är OK o lagligt, fast det inte är det?

Varför hjälpa till o sprida helt osanna rykten?

Datorn vill visst inte vara med riktigt(sorry för dubbla inlägg).

Men jag tror nu att jag gjort mitt i denna tråd. Börjar mest bli tjatigt att älta skiten mer.

Oavsett om vi nu är några stycken som är för och emot tror jag inte vi kommer längre i tråden. Var och en har rätt till sin åsikt, och jag tror vi alla fattat vad "båda sidor" vill ha sagt .

Oavsett om vi tycker olika,så återstår det att se hur den (eventuella?) nya lagen kommer utformas och fungera i framtiden.Personligen ser jag fram emot det,och jag kan bara hoppas att den fungerar tillfredställande för alla parter.

Jaha, men det är ju ingen som varit emot en speification direkt, utan emot en ny lag mot just tidelag i allmänhet.
Men den lagen som blir, står ju naturligtvis under djurskyddslagen. Iaf så som jag tolkar det? (Men för min del spelar det egentligen ingen roll)

Ja, det tyckr jag det är när lagen tolkas som att det är okey att penetrera en tik tex.
Tror vi missförstod varandra där.

Som jag skrev, enligt djurskyddslagen i korthet borde de expressen filmade åka dit så det dånade om det, för det strider mot att inte utsatta djur för onödigt lidande.

Där är ju en skärpning visentlig. Men faktum är ju att det finns en del djurlagar i Sverige som inte efterlevs. Tex får man inte avla på djur på ett sådant sätt att avkomman (eller föräldrardjuren) kan få defekter och/eller få fysiska "men", ändå avlas det friskt på raser där djuren tack vare sitt utseende inte kan få ett lika kvalitativt liv som andra. Man får inte avla på hundar med extrem kamplust heller (många brukraser)

Men på vilket sätt är tidelag plågsamt om djuret inte utsätts för tvång eller våld och får skador av det?
Jag tycker att det är ett riskbedömande, risken att djuret tar skada/illa vid sig av behandlingen är ganska stor. Dessutom är det en markering mot människan att det inte är okej. Hur bra kan en människa må som har sexuellt umgänge med djur? Jag tror, precis som den brittiska lagen är grundad att det handlar om makt och att det är ett destruktivt beteende. Djur kan inte tala för sig själva.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 690
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 712
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka