Svarar på denna delen först då jag inte hinner svara på allt just nu:
Skott är ju en av de sakerna som ger mest lidande för hundarna i vardagen att inte klara, en hund som har svårt att släppa att det ligger godis på plan mår ju inte dåligt av detta - en hund som är skotträdd lider.
Det är ganska många som tycker det är dumt att löptikar inte får delta på bruksprov, även bland de tävlande, så det handlar inte om att man vill hålla på i skyddad verkstad. Jag tror ffa det är gruppmomenten som gjort att man sagt att löptik inte får vara med. Spåra och gå lydnad tex ska de klara även om löptik är där.
Godis handlar ju mer om att hundarna ska klara att arbeta UTAN belöning, dvs visa att de har uthållighet i arbetet. Det är tex därför man istället får peppa hundarna mycket mer i rally - för att hundar utan den typen av arbetsmotor ska kunna vara med. Jag lovar att hundarna på SM skulle klara en hel kärra frolic på planen. Sporten heter IGP numera.
Att tex det är få dobermanns som tjänstehundar numera beror inte på att hundarna inte duger, utan mycket på att folk inte kan köra dem eller att de är för stora.
Det finns uppfödare som fått ut en hel del väktarhundar. Utomlands finns det fler.
Ammos pappa & morfar var förövrigt både brukschampions OCH väktarhundar, Xarkos syster är polishund utomlands