Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
:( fy vad ledsamt! Var det Reino? Var med för ett tag sen när det var en bruksras som gjorde MH, där flertalet fick bryta, men där uppfödaren sa sig vara NÖJD?? :confused:
:( fy vad ledsamt! Var det Reino? Var med för ett tag sen när det var en bruksras som gjorde MH, där flertalet fick bryta, men där uppfödaren sa sig vara NÖJD?? :confused:

Ja vi beskrev för honom. Är tacksam för hundens skull att han gav "valet".
 
Men vi fick dock bevittna ett mycket ledsamt MH på en hund som flydde undan kontakt, inte lekte, lämnade inte ägaren i några moment och vid dumpe blev flykten så krafftig att testledaren pausade och förklarade för ägaren att hen ansåg att det var schysstast mot hunden att bryta. Ägaren höll inte med utan sa sig tro att hunden skulle fixa det. Vid det laget hade hunden enbart ettor samt en tvåa (på passiviteten) i protokollet :(
Testledaren förklarade då att hen ansåg att hunden inte mådde bra och att hen ville att varje hund som klev av banan skulle vara den samma som klev på. Åter igen motsatte sig ägaren. Här sa testledaren : Du har två alternativ, jag bryter och hunden har då känd mentalstatus eller du bryter. Tydligen var MH väldigt viktigt så ägaren bröt. Bortförklarade det med att hunden "hade inte varit ute på ett tag" och ville träna den mer och göra ett nytt försök.

Hoppas innerligt att det inte är för att stackarn ska gå i avel! Det var ingen Schäfer men annan bruksras.

Tyvärr är ju avel den enda anledningen till att vilja ha kryss i alla rutor. Hade det varit för brukstävlan hade det ju räckt med känd mental status....

Så jävla tragiskt om en sådan skulle gå i avel.
 
Tyvärr är ju avel den enda anledningen till att vilja ha kryss i alla rutor. Hade det varit för brukstävlan hade det ju räckt med känd mental status....

Så jävla tragiskt om en sådan skulle gå i avel.

Tyvärr hade den "fräck färg och vackra blå ögon". Hoppas den har en klok ägare.
 
Jag är helt slut efter en galet kul hundhelg. Mh både lördag och söndag och det var så jäkla kul!!! Vi behövde då inte skämmas över de hundar vi presenterade :love:
På lördagen åkte vi till klubben där maken coacha det lilla gänget i lydnad och skydd. Sen hem på grill och hundsnack innan sängdags och ladda batterierna inför dagens MH.
Gick strålande att ha 4 nya hundar hemma, de skötte sig (i mitt tycke) jättebra. Jag hörde inte ett skvatt av dem i natt i vårt lyhörda hus :up:

Men vi fick dock bevittna ett mycket ledsamt MH på en hund som flydde undan kontakt, inte lekte, lämnade inte ägaren i några moment och vid dumpe blev flykten så krafftig att testledaren pausade och förklarade för ägaren att hen ansåg att det var schysstast mot hunden att bryta. Ägaren höll inte med utan sa sig tro att hunden skulle fixa det. Vid det laget hade hunden enbart ettor samt en tvåa (på passiviteten) i protokollet :(
Testledaren förklarade då att hen ansåg att hunden inte mådde bra och att hen ville att varje hund som klev av banan skulle vara den samma som klev på. Åter igen motsatte sig ägaren. Här sa testledaren : Du har två alternativ, jag bryter och hunden har då känd mentalstatus eller du bryter. Tydligen var MH väldigt viktigt så ägaren bröt. Bortförklarade det med att hunden "hade inte varit ute på ett tag" och ville träna den mer och göra ett nytt försök.

Hoppas innerligt att det inte är för att stackarn ska gå i avel! Det var ingen Schäfer men annan bruksras.

Fy så ledsamt, då har man verkligen missat poängen med testet. Skönt ändå att testledaren stod på sig angående att bryta.
 
Va? Du skämtar?
Varför göra ett MH NU?! :confused:
Vet utländska avelshanar som gjort sena MH för att få så i Sverige på avelstation typ men annars...?

Para innan den fyller 7 kanske?

Jag hoppas att vi har fel, att det bara är en vanlig hundägare som missuppfattat detta med MH grovt, och som inte har avelsplaner. För om ägaren har det, på en 6-åring som inte tar sig igenom ett MH, så är det riktigt skrämmande.....
 
Para innan den fyller 7 kanske?

Jag hoppas att vi har fel, att det bara är en vanlig hundägare som missuppfattat detta med MH grovt, och som inte har avelsplaner. För om ägaren har det, på en 6-åring som inte tar sig igenom ett MH, så är det riktigt skrämmande.....

Hade det varit min hund hade jag redan brytit vid hanteringen. Hon gjorde sitt bästa för att komma undan :(
Stackarn.
Undra om liknande tendenser finns i övriga syskon eller om detta bara var ett "sorgebarn" :(
 
Hade det varit min hund hade jag redan brytit vid hanteringen. Hon gjorde sitt bästa för att komma undan :(
Stackarn.
Undra om liknande tendenser finns i övriga syskon eller om detta bara var ett "sorgebarn" :(
Tyvärr har jag sett MH från Norge på en avelstik som kastar sig i kopplet och typ skriker, och då hade de inte ens kommit till hanteringen, utan bara samarbetet..
 
Jag och sambo plus barn och hundar gick ett par km bort till en grillplats vid rönne å för att käka kvällsmat i lördags. När vi kom dit hade precis en hel grupp danska scouter anlänt för att tälta precis där så någon lugn picknick fick vi ju inte direkt men hundarna tyckte det var jättespännande. :D Chiko simmade i ån och efter ett tag så kom han in till strandkanten med någon hängande i linan, när jag började dra upp den så hängde där en cykel :confused::rofl::rofl: Fluffvargen var jätte nöjd med sitt fynd och hoppade direkt ner igen för att fortsätta simma. Bobber stod mest på strandkanten och tittade fundersamt.

Sen satte Chiko igång med sin fina schäfer sång när han inte fick fram och hälsa på hunden som satt några meter bort. Hela världen går ju under när man inte får leka med allt som går på fyra ben :meh: Tror dem förra ägarna var såna -"Ja men klart dem ska hälsa och leka, han är ju såååååå snäll!!". Nog för att han är sjukt snäll och går ihop med allt och alla men det betyder ju inte att man måste hälsa på alla varje gång.
 
Tindra har varit lite halt till och från och har nu fått diagnosen panostit. Hon är inte röntgad, utan diagnosen är ställd för att alla leder etc känns helt OK, men hon reagerar från väldigt mycket när man klämmer på rörbenen på höger fram, mycket på höger bak, lindrigt på höget fram till inte alls på vänster bak. Det där att hon inte reagerar på ett ben är tydligen en bonus eftersom det visar att hon inte ”piper utan att det egentligen gör ont”.

Hon ska ära smärtstillande/antiinflammatoriskt och vila med korta koppelpromenader i två veckor. Nike är med äldsta dottern i sommarstugan och Tindra tål värmen rätt dåligt så de första dagarna har hon varit ganska lugn, det är bara på kvällen, när det blir svalare hon börjar flippa ur. Men det kommer förstås att bli svårare allt eftersom tiden går, och framför allt när Nike kommer hem igen.
 
I dag tog jag med Helga på hennes första tur till civilisationen. Jag tror hon har mycket liten erfarenhet av världen utanför träningsplanen och hundgården.
Turen gick in till Ljungskile där vi gick strandpromenaden. Promenaden var helt på hennes vilkor. Hon fick nosa, undersöka, titta, klättra upp osv precis som hon ville. Det enda jag nekade var att hälsa på folk och hundar.
Hundar var hon helt neutral för men människor var kul. Hon ville gärna hälsa. Förhoppningsvis lägger sig det intresset med tiden.
Första kilometern gick längs hårt trafikerade E:6an. Motorcyklar mm var hon helt oberörd för. Vi mötte även en åkgräsklippare på Cykelbanan. Den struntade hon helt i.
sFE9alk.jpg


Sen gick vi ner till hamnen och gick på bryggor och gallerspångar. Inga problem det heller. Vi passade också på att kika in vid seglarskolan och titta på när flera båtar hissade segel som fladdrade och piskade. Hon stod bara på bryggan och tittade intresserat.
Tänkte då på den hund vi såg på MHt igår. Där ägaren ursäktade en 6 år gammal hunds rädslor med att den inte varit ute på ett tag.
Här fixade inte ens hälften så gammal hund som typ aldrig varit ute öht miljöer hur fint som helst. Och jag är inte förvånad. För mig är det normalt.
zHjbozO.jpg
YdsMcsn.jpg
 
Jag vet nu varför den 6 åriga hunden gick sitt MH.... den har enligt SKK Avelsdata en kull född 2018.... Valparna är ännu inte reggade om man klickar på kullar och avkommor, men det står att den har 8 valpar när man tittar på hundinfon.

Jävla idioter!!
 
I dag tog jag med Helga på hennes första tur till civilisationen. Jag tror hon har mycket liten erfarenhet av världen utanför träningsplanen och hundgården.
Turen gick in till Ljungskile där vi gick strandpromenaden. Promenaden var helt på hennes vilkor. Hon fick nosa, undersöka, titta, klättra upp osv precis som hon ville. Det enda jag nekade var att hälsa på folk och hundar.
Hundar var hon helt neutral för men människor var kul. Hon ville gärna hälsa. Förhoppningsvis lägger sig det intresset med tiden.
Första kilometern gick längs hårt trafikerade E:6an. Motorcyklar mm var hon helt oberörd för. Vi mötte även en åkgräsklippare på Cykelbanan. Den struntade hon helt i.
sFE9alk.jpg


Sen gick vi ner till hamnen och gick på bryggor och gallerspångar. Inga problem det heller. Vi passade också på att kika in vid seglarskolan och titta på när flera båtar hissade segel som fladdrade och piskade. Hon stod bara på bryggan och tittade intresserat.
Tänkte då på den hund vi såg på MHt igår. Där ägaren ursäktade en 6 år gammal hunds rädslor med att den inte varit ute på ett tag.
Här fixade inte ens hälften så gammal hund som typ aldrig varit ute öht miljöer hur fint som helst. Och jag är inte förvånad. För mig är det normalt.
zHjbozO.jpg
YdsMcsn.jpg
Civilisationen i Ljungskile? Jag tror du bor lika långt ut på landet som jag.:D
 
Jag vet nu varför den 6 åriga hunden gick sitt MH.... den har enligt SKK Avelsdata en kull född 2018.... Valparna är ännu inte reggade om man klickar på kullar och avkommor, men det står att den har 8 valpar när man tittar på hundinfon.

Jävla idioter!!
What? Så de har parat först och typ.. får regga om de får till ett MH på den? På hunden som var sådär tokrädd? Snälla säg att jag missuppfattat något.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
924
· Visningar
49 320
Senast: mysboll
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 988
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp