Tibra

Trådstartare
Ser ingen tråd om allmänt hundsnack, kanske vore på tiden:laugh: Här får man snacka om ALLT gällande hunden. Bara babbla på!

Sv: Hundsnack

Jag har dåligt samvete.
Min hund som gjort "utfall" vid hundmöten har blivit jättefin nu då jag använt mig utav en annan metod. Sist tittade han inte ens på de mötande hundarna, var inte intresserad.

Idag mötte vi en STOR varghund på 14 månader. Vi stod stilla och pratade. Vanligtvis brukar Elmo skälla som en idiot direkt då han ser hundarna. Men nu stod han bara och tittade, efter ett tag började han skälla och morra. Jag sa åt honom. Han blev tyst.. godis godis.

Så släppte vi dom! Fan jag ångrar. Min hund var rädd!!! Jisses den där stora klunsen på min lilla Elmo. Vad tänkte jag på!??????

Jag försökte stötta honom, satte mig på knä och var livlig och glad själv, försökte få det att vara superduper roligt. Men Elmo bara kröp, ibland vågade han inte ens gå förbi hunden för att komma till mig.

SKIT! Jag känner mig som världens sämsta matte.. jag ångrar! Jag som fått till det så bra och så ska jag förstöra allt nu!!!:(:(

Jag hoppas hoppas hoppas inte det här förstörde något!!!!:confused:

Nemen hej Tibra e du här med ;):D

Tror nog att din hund klarade sig då du inte visade någon rädsla själv utan var lekfull , bra.
Själv har man nu varit ute i 2 tim och rastat , tränat hundarna i skogen ( plogad väg) full solsken o pluss 2 ute, gött, nu såver båda djupt , jobbigt detta :) I kväll åker vi 5 tjejjer på en föreläsning för Anita Axelsson - tävlingspsykologi - mental förberedelse , ska bli kul :laugh:

Jag har aldrig varit med om en hund som min vorsteh, snart 1 år, som äter ALLT vi sticker till honom. Banan, vindruvor, gruka...allt med samma aptit.

Han är så fantastiskt tillgiven och personlig - är det typiskt vorsteh?

Jag har iofs inte träffat så många Vorstehrs, men din beskrivning stämmer in rätt bra :). Tycker dom är ascoola. Hade jag bara varit mera intresserad för vad dom är avlade till så hade jag gärna haft en.

Liten not bara, ge inte din hund vindruvor. Det är giftigt.

Jajamensan jag är en jävla hundnörd:D Haha.

Vad har du för hundar?

Skönt med lång promenad, visst känns det underbart bra när man vet att dom fått sitt!

Var o åkte längskidor i fjällen i helgen, Elmo sprang lös på spåret. Vi tog två rundor den dagen. Tre lösa hundar, vackert väder.. Elmo var skitduktig, han skötte sig galant trots de andra skidåkarna i hög fart. :laugh: Dock kraschade jag några gånger då inte matte är van att stå på längdskidor, speciellt inte utför!!:eek:

Min hund var iaf grymt trött den kvällen:grin:

Jag har aldrig varit med om en hund som min vorsteh, snart 1 år, som äter ALLT vi sticker till honom. Banan, vindruvor, gruka...allt med samma aptit.

Han är så fantastiskt tillgiven och personlig - är det typiskt vorsteh?

Haha det skulle vara min hund med. Däremot har jag läst att vindruvor ska vara giftiga för hundar.. men det står så mkt om allt nu för tiden..

Hah är det bara jag som är aktiv i denna tråd:D Tyckte ju att det skulle vara kul att bara pladdra en massa..

En liten kort film på min snutt när han leker med sin nya leksak.. han är för söt!

http://www.youtube.com/watch?v=sN-Xox3o6dk

Haha, sötnos :love:.

På söndag ska jag o sambon åka o hälsa på vår blivande norskbuhund valps mamma, ååååh vad jag längtar! :bump:

Vi tänkte be uppfödaren gå en promenad med oss o hundarna, det känns som om det skulle avslöja en del av temperamentet hos mamman. Är det något man ska tänka på att fråga redan nu?

Nu vet jag ju inte alls hur mkt ni kollar hunddata och så och hur mkt ni pratat med uppfödaren tidigare...

Men jag tycker det är intressant att hör uppfödaren berätta om tikens mentalitet och "arbetssätt" hur är hon att leka med/träna med osv (jag har ingen aning om vad buhundarna används till)

Lika så prata om vad man förväntar sig av kullen, varför man valt just den tilltänkta hanen osv... Allt sånt som avslöjar lite hur uppfödaren är och tänker, och hur hundarna är.

Sen om det är ngt ni undrar om rasen eller linjerna såklart, samt om ni hittat ngt ni funderar på, tex att en morfar lämnat ngra C höfter och hur har uppfödaren tänkt kring den risken...

Min valps uppfödare och mamma (tiken alltså) träffade jag första gången när jag var och tittade på klubbens cup med utställning och jaktprov, vilket gjorde att jag fick se henne jobba och vara bland mkt hundar och annat. Behöver jag säga att jag blev mkt förtjust?! :P Sånt tycker jag är ultimat men det var ju lite tur sedan att det blev en kull efter just den tiken just nu. Det var ju inget jag visste när jag var och tittade...

Annars så tycker jag lite synd om min stora hund nu, av förklarliga skäl så får han mkt mindre egentid och mkt mindre träning nu... Han är ganska mammig så det är inte så kul för honom att mitt fokus ligger på valpen mkt...

Nu vet jag ju inte alls hur mkt ni kollar hunddata och så och hur mkt ni pratat med uppfödaren tidigare...

Men jag tycker det är intressant att hör uppfödaren berätta om tikens mentalitet och "arbetssätt" hur är hon att leka med/träna med osv (jag har ingen aning om vad buhundarna används till)

Lika så prata om vad man förväntar sig av kullen, varför man valt just den tilltänkta hanen osv... Allt sånt som avslöjar lite hur uppfödaren är och tänker, och hur hundarna är.

Sen om det är ngt ni undrar om rasen eller linjerna såklart, samt om ni hittat ngt ni funderar på, tex att en morfar lämnat ngra C höfter och hur har uppfödaren tänkt kring den risken...

Min valps uppfödare och mamma (tiken alltså) träffade jag första gången när jag var och tittade på klubbens cup med utställning och jaktprov, vilket gjorde att jag fick se henne jobba och vara bland mkt hundar och annat. Behöver jag säga att jag blev mkt förtjust?! :P Sånt tycker jag är ultimat men det var ju lite tur sedan att det blev en kull efter just den tiken just nu. Det var ju inget jag visste när jag var och tittade...

Annars så tycker jag lite synd om min stora hund nu, av förklarliga skäl så får han mkt mindre egentid och mkt mindre träning nu... Han är ganska mammig så det är inte så kul för honom att mitt fokus ligger på valpen mkt...

Stackarn, tur att valpar växer upp till slut ;).

Själv har jag redan träffat mamman en gång hastigt på MyDog men man vill ju ändå gå lite mer "på djupet" med hur hon är. Du påminnde mig precis att jag måste fråga MASSOR om hanen, har ingen möjlighet att träffa eller ens kolla hunddata eftersom det är en hund från norge (om man inte är reggad på hemsidan kan man inte kolla) vet att han är friröntgad och är snäll, trevlig och godkänd för avel i princip ;). Så det är rätt mycket att fråga där.

Och det där med att kolla mor o far föräldrars hälsa har jag inte ens tänkt på, har kollat mammans föräldrar. Buhundar är kända för att vara en frisk ras men det kan ju vara säkrast att kika ändå, ska göra det direkt faktiskt!

Red: Kollade Hd status på hela släktträdet, ALLA har A förutom mamman, hon har B. Jag vet att B fortfarande är utan anmärkning men är det något att oroa sig för? Har inte tänkt på det så mkt just för att det ska vara ok men det kan ju vara värt att dubbelkolla här...

Senast ändrad:

Tack för tipset om vindruvor. Nu ska jag bara få hunden att läsa varningstexten:D
Den största skillnaden med min vorsteh är att det inte bara är "min" hund. Har haft Springer och har en tax som betraktas sig som min hund och andra människor kan på nåder får klappa dem. Men vorstehen har inte utsett en i familjen som sin. Visst har vorsteh stort rörelsebehov och är jaktavlad men jag uppfattar inte honom mer av det än vad Springern och taxen har varit/är.

Huj längdskidor i neförsbacke :D men det ser så skönt ut tycker jag , frihet , var x antal år sedan jag stod på ett par skidor nu.
Jag har 2 st jämngamla hanar på 1,5 år , en Mörktigrerad Boxer hane , en blandis Schäfer / korthårs Collie...gö go grabbar med mkt go i sig :D

Nejdå det är lugnt B är ju godkänt av en anledning! Det är så små avvikelser att dom är försumbara, man utgår ju från en ideal höftled och graderar avvikelserna.

Mitt monster har visat sig på sin "bästa" sida idag :devil:

På fm hade jag veterinär hos hästen, lämnade hunden ensam inne. Hon har lärt sig att öppna dörrar så vi låser alla ytterdörrar. Dock lyckades hon öppna dörren till grovfarstun där hon stängde in sig själv.
Senare på dagen stängde hon in sig själv i ett annat rum under den korta tiden jag var i duschen..
När vi var i stallet band jag fast henne i longerlinan (annars springer hon gärna och badar i hönsbajs, inte så mysigt), först satt hon och tyckte synd om sig själv men påhittig som hon är så lyckades hon tugga sönder linan och komma lös. Det gjorde hon om 3 gånger sen..

Ibland vet jag inte vad jag ska göra med henne :p

Min GD tik är alltid med mej i stallet, på morgonen i går så stod min ponny å sov i hagen, Lillan vill alltid leka med hästarna men det brukar inte vara ngn ömsesidig tanke!

Iallafall, ponnyn sov men vaknade då vi kom, ponnyn sträckte på sej genom att gå ner med frambenen och skjuta upp rumpan i vädret= Lekinvit på hundspråk!

Lillan sprang glad i hågen fram till ponnyn som ÄNTLIGEN ville leka......:crazy:

Ponnyn blev dock bara sur som vanligt och Lillan fick besviken lomma därifrån!

Snacka om språkförbistring!:rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 629
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
485
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 425
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?