Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver lite input. Bobber har ju slickat sig som en dåre på sin ena tå den senaste tiden, så idag tittade jag på det ordentligt. Hans klo håller på att åka av, men inte hela utan licksom bara kapseln typ. Men det är licksom en ny hård klo under, lite som när vi klämmer fingret vid nagelbandet och nageln långsamt lossnar och där är en ny nagel under ( någon som fattar??)

Tänkte han har vrickat, klämt, knäckt den men sen tittar jag och det är så på flera stycken klor, man ser licksom en ny klo under när man tittar underiftån. Men det är bara just en som är lite svullen runt fästet och sitter lösare på väg mot lossna helt.

Kan hundar ömsa klor? Eller vad kan ha orsakat ett klobyte?
Har för mig att det finns någon sjukdom som yttrar sig så?
@Theodor , @Malibu_Stacy kanske vet?
 
27857754_10154927237721707_7027182392618785475_n.jpg

Fick även den här fina bilden på Ammo idag, som ni ser har jag slutat ge honom mat :D:rofl:
 
Varit på klubben i 13 minusgrader.
En sak är säker. Vi har fått ännu en hund som älskar att rondera! Jarla tar alla chanser och ronderar på eget bevåg och springer sen till husse och vill ha belöning :D

En klubbkompis utbrast idag "jag har aldrig sett en hund lära sig rondering så fort!" :up:

Lilla blixtråttan:heart
 
Aldrig får man vara riktigt glad :cautious:
Var iväg till Katrineholm idag för att ögonlysa Skalman. Det gick superbra fast det är galet vimsigt att han är ögonlyst UA som valp, men nu har ett pytte-lindrigt PPM på ena ögat (borde vara tvärtom att har dom som valpar, så brukar det ofta växa bort. Det är ju en rest från fosterstadiet) - men det är inga hinder inför framtida avel så jag är glad :) Har även lärt mig under åren att även ögonlysare verkar se olika/bedöma olika men så länge det inte är på allvarliga sjukdomar så är det ju ingen fara :)

Dock pratade vi lite om just kraftig PPM då min Mini har det även som vuxen (går att se utan specialinstrument som guldtrådar på iris) och hon ville kika för skojs skull - även om Mini inte var droppad med pupillvidgande. Men då såg hon att Mini har en grumlig lins (tror det var bara ena, blev lite paff där !) :( Så måste beställa en tid för riktig ögonlysning på henne framöver för att se om hon fått katarakt eller vad som felar :arghh: Min lilla oturshund :heart
 
Aahhhhh vaf..... Läste lite på nätet om SLO. Det stämmer ju in på pricken :cry: Skit också. Måste jag komtakta veterinär eller kan jag ta efter råden som står på nätet?

Inte om det bara är en klo just nu. Finns tyvärr ingen bra behandling, man brukar börja med olika tillskott. Ibland behöver hunden sövas och dra klor om de är mycket lösa och många drabbade.
http://www.bukefalos.com/threads/nagon-med-erfarenhet-av-slo.1164732/

@Alexandra_W har tyvärr mycket erfarenhet ur ett djurägarperspektiv.

Skulle börja med kosttillskott med essentiella fettsyror och biotin i första hand.
 
Ser till min glädje att kylan ska hålla i sig veckan ut och det lovas sol på lördag. Då ska jag damma av systemkameran och ta en långpromenad med några av hundarna och fota lite. Det var verkligen evigheter sen:)
 
Aysu har blivit helt hysterisk mattjuv senaste.. veckan? Jag börjar starkt misstänka att det är pga maten eftersom jag nyligen började ge henne enbart Pondus. Slutade ju ge det ganska direkt till Ebrah eftersom hon spydde galla på morgonen när hon fått Pondus kvällen innan, men ja, troligen är det inte helt bra för Aysu heller. Jag tror att hon helt enkelt blir för hungrig.

Såå nu funderar jag på om jag ska prova någon annan sort av Pondus, eller helt enkelt ge annan mat... Blöh.
 
Inte om det bara är en klo just nu. Finns tyvärr ingen bra behandling, man brukar börja med olika tillskott. Ibland behöver hunden sövas och dra klor om de är mycket lösa och många drabbade.
http://www.bukefalos.com/threads/nagon-med-erfarenhet-av-slo.1164732/

@Alexandra_W har tyvärr mycket erfarenhet ur ett djurägarperspektiv.

Skulle börja med kosttillskott med essentiella fettsyror och biotin i första hand.
Han får ju multiflex(?) i färskmaten pga hans artros i ena handleden. Måste kolla exakt vad där är i den. Stackars hund, som om han inte har tillräckligt med skit :(

@Alexandra_W hur gick det för din hund?? Blev han bra(bättre)?
 
@Millicent Han är en av ”föreläsarna” (låter ju mer fancy än vad det kanske var) på de kurser jag har läst/fortfarande läser. Väldigt korta föreläsningar då men nog så intressanta!

Kurslitteraturen i en kurs jag läst var dessutom hans bok. Absolut värt att gå och lyssna på honom:D
 
@Millicent Han är en av ”föreläsarna” (låter ju mer fancy än vad det kanske var) på de kurser jag har läst/fortfarande läser. Väldigt korta föreläsningar då men nog så intressanta!

Kurslitteraturen i en kurs jag läst var dessutom hans bok. Absolut värt att gå och lyssna på honom:D
Åh vill du dela med dig om vad är det för kurser? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
109 694
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
113 190
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
55 919
Senast: bollen__
·
  • Låst
Relationer Här kör vi hårt, vi vill ha alla detaljer. Förra tråden...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
115 244
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp