hunduppfödning

S

Sannec1993

Jag har räknat lite på om man tjänar någonting på hunduppfödning. Många säger att man inte gör det? :confused: Själv vill jag satsa på det i framtiden, inte som heltid altså, mest som hobby. Men det vore ju kul om det gick runt i varje fall. :laugh:

Jag tänkte skaffa mig en tollare som tik-valp, vilket kostar ca 10.000. :) Dom lever ju i ca 12 år, och jag har räknat på att både första året och rästen av åren kostar hunden ca 11.000, men vi säger 10.000 för att det ska vara lättare att räkna.

Tiken kommer då att kosta med inköp under hela livstiden 130.000kr.
Om man räknar att tiken får max antal kullar, 5st under sin livstid så måste man alltså tjäna 26.000 på varje kull för att ha tiken gratis. :laugh:
Valparna säger vi säljs för 10.000 kr st. Men av den kostnaden går ca 1.500 till mat, vacc mm under dem 8 veckorna, men vi tar i och säger 2.000. Och ytterligare ca 1.500 per valp går väl till hanen. Så vi säger att ungefär 6.500 kr tjänar man per valp.
Hur många valpar måste tiken få per kull för att hela proceduren med tik och allt ska vara gratis? Jo då tar man 26.000 / 6.500 vilket blir 4.

Så för att hundavel ska gå runt på en tollar tik så måste hon få 4 friska valpar.
Därefter tjänar man 6.500 per valp.


Och vips så har man tjänat 130.000 kr på 12 år :D


Hängde ni med?
Kommentarer?
Jag räknade väl rätt?
 
Sv: hunduppfödning

Tyvärr har du nog inte räknat rätt. Det kostar BETYDLIGT mer att ha hund och att föda upp valpar. Dessutom vill jag påstå att de allra flesta seriösa uppfödare inte väljer att ta så mycket som 5 kullar på en ohc samma tik, skulle t om tro att det är ovanligt..... Vad är det som kostar mer då? Jo, bla meritering av hundar, kennelnamn, resekostnader, annonsering, övernattningar, tomma tikar, veterinärbesök (har själv haft en skadad hund som opererats x 2 detta år vilket kostat mig mer än 7000 kr bara det), sjuka valpar, ev snitt, för att inte tala om vad det kostar med valpträffar osv som skall arrangeras. Allt fika som ska bjudas på till valpköpare - bara det drar iväg till tusenlappar... Dessutom behöver man köpa in massor av prylar så som valphagar och övrig utrustning samt att man måste räkna med slitage av huset. Det rum jag använder som "valprum" måste målas om med jämna mellanrum pga valparnas slitage bla - också en stor kostnad som skall räknas med.
Och vad är det som säger att den första bästa tik du köper kommer att passa som avelsdjur?!?! Du kanske måste räkna med att så INTE är fallet, utan först när man är expert på sin ras och efter att ha ägt ett flertal hundar lyckas få tag i ett utomordentligt bra exemplar - då är det dags att börja fundera på uppfödning.
 
Sv: hunduppfödning

En bekant räknade på detta med hunduppfödning och för att kunna leva på det så måste man ha åtminstone 8 kullar per år - för att få det gå ihop ekonomiskt.
 
Sv: hunduppfödning

...eller så visar det sig att tiken inte platsar att gå i avel och så måste man köpa ytterligare en tik och hoppas den passar bättre. Sedan skall man meritera tiken innan parning (ja tycker jag då), sedan går något fel med dräktigheten och tiken måste snittas eller så föds det sjuka valpar som behöver specialvård...

Det här med avel är en djungel. Nu avlar jag inte hundar alls utan hästar och det som på pappret kan se så lovande ut kan visa sig snabbt bli en bransch där man gått 50.000kr back på bara en säsong...(jo det är mer pengar inblandat i hästvärlden men riskerna är desamma).
 
Sv: hunduppfödning

:confused:

Jag fattar ingenting? Det hade varit lättare att veta om du räknat rätt om du berättar vad som t ex ingår i de där 10 000 om året t ex.

Hur fick du det till 130 000 kr? :crazy: Delar du det på 12 år så blir det ca 11 000 om året, ungefär lika mycket som du säger att tiken kostar per år, så jag ser inte riktigt hur du kan tolka det som en vinst? Man tar ju inte en kull per år på en tik fram tills denne är 12...
 
Sv: hunduppfödning

Virret är fel, eftersom du inte stolpat upp alla kostnader, men om man helt bortser från felaktigheterna; Hur får du till en vinst när din fiktiva utgift är 130 000 kr och din fiktiva valpinkomst är 130 000:- :confused:

Var är förtjänsten menar du?
 
Sv: hunduppfödning

Hängde ni med? NÄE
Kommentarer? SKOJAR DU ?
Jag räknade väl rätt? NOPP!
 
Sv: hunduppfödning

Nej asså, jag menar att om jag inte haft uppfödning på tiken utan bara haft henne ändå hade jag fått betala 130.000 under hennes livstid. Inte sannt?
Och om jag valde att tex ta 5 kullar på henne så skulle det betala dom 130.000 som det annars hade kostat?

Jag säger inte att jag kommer göra exakt så, men man får väl planera och fundera?
 
Sv: hunduppfödning

Kruxet är ju att det kommer att kosta dig betydligt mer att föda upp valparna än vad du räknat upp i den här tråden = du kommer inte att "tjäna in" tikens kostnader på att maxa ut antalet kullar på henne..
 
Sv: hunduppfödning

Virret är fel, eftersom du inte stolpat upp alla kostnader, men om man helt bortser från felaktigheterna; Hur får du till en vinst när din fiktiva utgift är 130 000 kr och din fiktiva valpinkomst är 130 000:- :confused:

Var är förtjänsten menar du?

Jag menar att om man får fyra valpar i fem kullar så går det jämt upp. + - 0 om man ser det från en vinkel. men hund ska jag ha i vilket fall som hälst. och om jag valde att inte ha valpar på henne så skulle jag få betalla 130.000 för henne vilket jag skulle slippa om jag hade valpar på henne, sen kanske hon får 5 valpar i 4 kullar, spelar roll? jag menade bara principen. man får ha hund gratis istället för att betala 130.000. förstår ni vad jag menar?
 
Sv: hunduppfödning

Fast det blir inte gratis, att föda upp hundar koster betydligt mer än du har räknat med.

Vad har jag missat då? okej att det är dyrare men det är billigare med uppfödning än bara ha hund. Det kan du ju inte säga nej till? För det kostar ju knappast 10.000 per valp.

avmaskning - ca 200
vetrinärbesiktning - ca 1.500
vacc mot parvo, HCC och kennelhosta - ca 400
ID-märkning - ca 200
registrerad hos SKK - ca 400

= 2.700

+ mat kanske? ev skador?

Jag hade i min uträkning räknat med 3.500 per valp

Fattar inte vad problemet är? :crazy:
 
Sv: hunduppfödning

Ja, just det ja. Hanen ska ju ha sina pengar med, runt 1500 plus ev språngavgift, blir la kanske 4.000 istället då, ursäkta
 
Sv: hunduppfödning

Räkna bort minst en 1000-lapp/valp till hanhundsägaren + en 1000-lapp i språngavgift + resor för parningen och givetvis måste allt som rör valparnas tid hos dig räknas in i det hela och där ingår maten, tuggben etc. också + att tiken äter mer, ska avmaskas samtidigt med valparna + innan parning och strax innan valpning.

Bara som en början och det tillkommer ju också förlorad löneinkomst om du har ett arbete, för man kan inte som uppfödare lämna tik + valpar solokvist hemma.
 
Sv: hunduppfödning

Räkna bort minst en 1000-lapp/valp till hanhundsägaren + en 1000-lapp i språngavgift + resor för parningen och givetvis måste allt som rör valparnas tid hos dig räknas in i det hela och där ingår maten, tuggben etc. också + att tiken äter mer, ska avmaskas samtidigt med valparna + innan parning och strax innan valpning.

Bara som en början och det tillkommer ju också förlorad löneinkomst om du har ett arbete, för man kan inte som uppfödare lämna tik + valpar solokvist hemma.

jaja, ok. Tack för era svar :) Sen får man ju se det som en hobby också och inte bara pengar! ;)
 
Sv: hunduppfödning

Kennelnamn behöver man också om man ska ha fyra-fem kullar.
Tiken skall även kollas för PRA och röntgas allra minst höfter, gärna även armbågar på.
 
Sv: hunduppfödning

Nu är inte jag alls inne i uppfödarbiten, men jag vet att min uppfödare lever på sin Kennel (föder upp vanliga brukshundar för 10 000st). Med andra ord så är det inget snack utan det går att försörja sig på den! Tricket tror jag ligger i hur stor man vill ha kenneln väljer man att kanske ta en kull per år, ja då går det naturligtvis inte. Sen förstår jag inte varför det känns som tabu att tjäna pengar på att föda upp hundar. För mig är det jobb som alla andra och självklart ska man ha betlat för det!

Sen alla ni som lägger upp kostnader för utställningar, bensin osv. Om ni inte hade haft kennel hade ni ändå åkt på dessa utställningar och tävlingar? Om så är fallet tycker jag att man inte ska räkna in det i lönsamheten för Kenneln utan det ska in under utgifter för det personliga intresset.
OBS detta är mina åsikter och jag ser nog på saken från ett annat håll än många andra!
 
Sv: hunduppfödning

Deklarerar din uppfödare sin uppfödning?

Om så, så ska alla utgifter, inkomster, in & utgående moms tas upp och ev. lön skattas och betalas egen & sociala avgifter på. Precis som för vilket företag som helst alltså..

De som driver kennel i så stor skala att de lever på det vitt (har en årsinkomst på normallön e. skatt efter att alla årets hundkostnader är betalda) är det inte många av här i landet..

Att inte räkna in några utgifter i kennelverksamheten alls är onekligen en udda syn på det hela :cool:
 
Sv: hunduppfödning

Okey - ett drömsenario att inga komplikationer under dräktighet eller efter.....

34000 kr i utebliven lön
2000 kr parningsavgift + 1000 kr / valp (hanhundsägaren)
1000 kr / valp ~vacc+reg+chip+avmaskning
500 - 1000 kr för kontroll av ägglossning på tiken
extra gott till tiken samt valpmat och startkit till blivande valpköpare.
*om hanen eller tiken parats förrut rekommenderas herpes test också*
meritera tiken är ej gratis....
Bäddar,lakan, filtar (extra mycket tvätt)våg ,flera grejor från apoteket m.m
3000 kr för resa och boende vid parningen.
Du som valt Tollare ska också gentesta tiken för prcd-PRA

Alltså problemfritt :cool:
 

Liknande trådar

Äldre Jag tycker det är kul att pyssla med mat, mackor och smörgåstårtor, och anser själv att jag är helt ok ( och kanske lite bättre än så)...
Svar
13
· Visningar
5 016
Senast: GotAsecret
·
S
Hundavel & Ras Jag blev lite nyfiken på hur hundavel går till. (obs seriös sådan, inte mellan två grannar för man råkar ha en tik och en hane) Vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 152
Senast: Sickan
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 018
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Är tydligen = hunduppfödning :confused: Sitter mitt uppe i en debatt på ett annat forum, där det påstås att man som uppfödare tjänar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 430
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp