hunduppfödning

Sv: hunduppfödning

Sen alla ni som lägger upp kostnader för utställningar, bensin osv. Om ni inte hade haft kennel hade ni ändå åkt på dessa utställningar och tävlingar? Om så är fallet tycker jag att man inte ska räkna in det i lönsamheten för Kenneln utan det ska in under utgifter för det personliga intresset.
OBS detta är mina åsikter och jag ser nog på saken från ett annat håll än många andra!

Om man har det som hobby kan jag tänka mig att man bortser från sådana utgifter, men du pratar om att leva på det. Då KAN man ju inte bortse från att hundarna, dvs ens levebröd också kostar pengar. Annars tror man ju bara att man försörjer sig på det, medan utgifterna kanske går jämt upp i verkligheten.
 
Sv: hunduppfödning

*Hehe*

Det är alltså så man ska göra för att få företag att gå bra.. Man struntar i att bokföra utgifterna = bara ta upp inkomsterna brutto :idea:








:angel:
 
Sv: hunduppfödning

Nu är inte jag alls inne i uppfödarbiten, men jag vet att min uppfödare lever på sin Kennel (föder upp vanliga brukshundar för 10 000st). Med andra ord så är det inget snack utan det går att försörja sig på den! Tricket tror jag ligger i hur stor man vill ha kenneln väljer man att kanske ta en kull per år, ja då går det naturligtvis inte. Sen förstår jag inte varför det känns som tabu att tjäna pengar på att föda upp hundar. För mig är det jobb som alla andra och självklart ska man ha betlat för det!

Sen alla ni som lägger upp kostnader för utställningar, bensin osv. Om ni inte hade haft kennel hade ni ändå åkt på dessa utställningar och tävlingar? Om så är fallet tycker jag att man inte ska räkna in det i lönsamheten för Kenneln utan det ska in under utgifter för det personliga intresset.
OBS detta är mina åsikter och jag ser nog på saken från ett annat håll än många andra!


Så du tror att företag fungerar så? Att vi struntar i det å det, för det hade vi ju kanske ändå gjort.
Har man ett företag så ska man självklart ta med allt. Annars vore man väl dum...
Får man dra av för utställningar, så gör man det. Man tänker ju inte, äh skit samma, vi hade ju ändå åkt som hobby.
 
Sv: hunduppfödning

Deklarerar din uppfödare sin uppfödning?

Om så, så ska alla utgifter, inkomster, in & utgående moms tas upp och ev. lön skattas och betalas egen & sociala avgifter på. Precis som för vilket företag som helst alltså..

De som driver kennel i så stor skala att de lever på det vitt (har en årsinkomst på normallön e. skatt efter att alla årets hundkostnader är betalda) är det inte många av här i landet..

Att inte räkna in några utgifter i kennelverksamheten alls är onekligen en udda syn på det hela :cool:


Vist ska du räkna med utgifter, men jag tycker inte man ska räkna med de utgifter som du ändå hade haft utanför din verksamhet!

Jag har mycket svårt att se att min uppfödare inte skulle göra allt rätt. Denna gör allt enl konstens alla regler vad jag vet och bryr sig verkligen om varje valp. Har jag inte hört av mig på nått sätt inom en månad hör hon av sig för att höra så allt verkligen är ok osv.
Hon tar inte heller några åtta kullar varje år. Brukar ligga på mellan 3-5, vist det är inte få. Men hon har många tikar. Hon har även en regel att en tik får max tre kullar. Hon har även några hanar med avelsrätt på.

Själv klart ska du dra av de kostnader du kan dra av på.
Jag har nog bättre insikt i hur företag fungerar än de flesta av er tror... Däremot så kan jag uppenbarligen inte förklara i text hur jag menar eller så väljer vissa av er att misstolka mig.
 
Senast ändrad:
Sv: hunduppfödning

Jag säger bara att jag blir lite rädd när jag läser såna här trådar...
Rädd för vad? Tycker du somliga målar :devil:på väggen eller för att somliga är överdrivet optimistiska?

Några tankar:

Finns det verkligen någon som kan leva på enbart seriös avel? På "hunderiet" i stort, avel kombinerat med hunddagis, hundpensionat, djuraffär, kurser, agent för hundmat kan det nog gå, men enbart avel? Har man tur och allt går bra kan man nog få en viss vinst på enstaka kullar, men inte på lång sikt.

Även om man räknar bort kostnaderna för utställningar och tävlingar för att man ändå skulle lagt ut de pengarna kommer det till extra veterinärkostnader utöver röntgen/ögonlysning som man ändå gjort.

En sak som inte kom upp i tidigare inlägg: vad säger att du får sålt alla valpar? Du kan bli sittande med en eller flera osålda i månader. Dessutom kan du råka ut för att få tillbaka en ohängd unghund vars nya ägare oväntat har "blivit allergiska".
 
Sv: hunduppfödning

jaja, ok. Tack för era svar :) Sen får man ju se det som en hobby också och inte bara pengar! ;)

Min sambo har i tre veckors tid tyckt "kul hobby du har".

Jag har matat valpar dygnet runt eftersom tikens mjölk inte rann till och de var prematura så de hade ingen marginal att ta av. Kullen var stor, så första 5 dygnen behövde alla tillägg i större eller mindre mängd. Ändå dog tre valpar.

Nu vid tre veckors ålder börjar det lätta. Det är bara en valp som behöver mat av mig - var annan timme för att komma ikapp allt han tappade de två första veckorna. Jag kan även räkna in 2 veterinärbesök under första levnadsveckan. Ett för tiken som fick en infektion, och ett för två av valparna som fick ögoninflammation. Medicinen var i vanlig ordning inte billig. Ändå känner jag mig glad; tiken överlevde en svår förlossning och jag har 7 levande och pigga valpar. (Pigg är dock inte jag efter tre veckor av dygnetrunt jobb för att hålla dem vid liv)

Av fyra inköpta avelsdjur har 2 fått kasseras för att de inte höll måtten när allt kom till kritan. En var utmärkt avelstik, men dog endast 6 år gammal av narkosen när hon skulle opereras för en uppäten persikokärna som satt fast i tarmen. Hon fick totalt 9 valpar under sin livstid, av vilka jag behållit 2. En går i avel och en är nästan där. Kanske klarar hon sista testen, kanske faller hon på mållinjen - den som lever får se.

Den 4:e inköpta tiken är bara 9 månader än och fortfarande ett oskrivet kort. Alla dessa hundar har kostat i mat, försäkringar, veterinärutgifter, hälsoundersökningar och meriteringar. För att inte tala om inköp och långa resor kors och tvärs vårt avlånga land.

Jag kan utan tvekan säga att trots stora kullar betalar inte hundarna sig själva, och ärligt talat skulle mitt hundliv vara billigare om jag inte var uppfödare. Däremot får jag pyssla med det jag tycker är roligt, och jag ser till att påverka min ras i en riktning som jag tycker är bra. De pengar jag får in på försäljning av valpar hjälper till att kapa topparna på mina utgifter för min hobby - att få fram trevliga, arbetsvilliga och extriört sunda hundar.

Vill man ha hund gratis ska man göra som min dotter - se till att t.ex mamma betalar räkningarna;) Att föda upp valpar är bara en guldgruva om man inte bryr sig om att kritiskt granska vad man har för avelsmaterial, och vad som ska bli resultatet. Att man hälsoundersöker betyder inte per automatik att en glad och frisk hund är utan underliggande hälsoproblem ur avelssynpunkt. Det kan mycket väl göra så att man får kassera ett tänkt avelsdjur.
 
Sv: hunduppfödning

Sedan får man ju ta i beräkningen att allt kan skita sig också. En vän till mig hade oturen att tiken gick tom tre gånger i rad och då en tik äntligen blev dräktig så förlorade hon både tik och valpar på dygn 62. Istället för 100 000 in så blev det några tusen ut till veterinären istället.
 
Sv: hunduppfödning

hm har du inte glömt en massa i dina beräkningar?:crazy:

för att kunna ta 5 kullar på din framtida tollartik måste du även räkna in:
- kostnaden för stamnamnet
- tiken måste vara röntgad höfter med resultat A eller B (dvs utan anmärkning)
- tiken måste vara armbågsröntgad med resultat u.a
- ögonlysning
- gjort MH

Om tiken har hd c eller tex PRA eller annat fel får ej hunden användas i aveln. Då måste du köpa en ny tik och göra om testerna och troligtvis håller den kriterierna för trolle-aveln;)

sen tillkommer även:
- medlemsskap i SKK och i rassklubb
- avelsförsäkring
- ev röntgen/ultraljud för att kolla dräktigheten.
- kosntnader för ev förlossningskomplikationer och även ev stödmatning av valpar.

m.m.m.m
 
Sv: hunduppfödning

Sedan får man ju ta i beräkningen att allt kan skita sig också. En vän till mig hade oturen att tiken gick tom tre gånger i rad och då en tik äntligen blev dräktig så förlorade hon både tik och valpar på dygn 62. Istället för 100 000 in så blev det några tusen ut till veterinären istället.

Precis. Min lilla historia är på intet vis ett skräckscenario - det kan gå mycket värre. Men det är också en rejäl bit ifrån "håva in pengar" och ha hundintresset gratis. Jag tycker att TS "man får se det som en hobby och inte bara tänka på pengarna" kommentar är lustig. Tänkte jag på pengarna skulle jag hålla mig lång borta från hunduppfödning. Enda sättet att tjäna pengar är att utnyttja tikarna maximalt, låta bli att hjälpa valpar och valpköpare om det blir problem, att hålla sig på miniminivå med avseende på meritering och hälsotester och att göra sig av med uttjänta hundar. Vilket kul hundliv man får då...:crazy:

Alla seriösa uppfödare måste förr eller senare ta smällen av att tänkt avelsmaterial måste kasseras, att valpar &/eller tik blir sjuka och att tikar går tomma eller dör i samband med dräktighet/förlossnig. Dessutom tillkommer de valpköpare som av en eller annan anledning vill att man köper tillbaka hunden. Ibland pga av verkliga ändrade förhållanden, ibland bara för att de tröttnat. Jag tar tillbaka dem oavsett. Dessutom kostar osålda valpar efter 8 veckor fortfarande pengar, och som ny uppfödare är det något man måste räkna med att få.
 
Sv: hunduppfödning

Att vara hunduppfödare är ett väldigt trevligt sätt att bli fatig på…. :D

Har en vän som riskerar att upptäcka detta. Han ska ta en kull på sin tik, både för det klassiska "men jag vill att hennes gener ska föras vidare" och för att få in en liten slant.

Jag har försökt förklara hur dyrt det kan bli men det går inte in.
För övrigt tycker jag inte tiken ska gå i avel alls. Jättesöt och underbart go hund men det räcker inte i mitt tycke. Å andra sidan är hon inte ens renrasig så där sparar han in en slant i meritering och sådant.

Vännen är en kanonvän och älskar sin lilla hund högt, i hans ögon är hon den mest perfekta hunden någonsin och är oemotaglig för argument speciellt eftersom man blir motarbetad av folk som uppmuntrar honom.

Nåja han lär ju upptäcka att det kostar och är ett himla jobb.
 
Sv: hunduppfödning

Ett visst intresse av köksrenovering och en förkärlek till avrundade hörn verkar vara en förutsättning för att trivas som uppfödare.
I alla fall av brukshundar.
 
Sv: hunduppfödning

/.../ Enda sättet att tjäna pengar är att utnyttja tikarna maximalt, låta bli att hjälpa valpar och valpköpare om det blir problem, att hålla sig på miniminivå med avseende på meritering och hälsotester och att göra sig av med uttjänta hundar. Vilket kul hundliv man får då...:crazy:

Alla seriösa uppfödare måste förr eller senare ta smällen av att tänkt avelsmaterial måste kasseras, att valpar &/eller tik blir sjuka och att tikar går tomma eller dör i samband med dräktighet/förlossnig. Dessutom tillkommer de valpköpare som av en eller annan anledning vill att man köper tillbaka hunden. Ibland pga av verkliga ändrade förhållanden, ibland bara för att de tröttnat. Jag tar tillbaka dem oavsett. Dessutom kostar osålda valpar efter 8 veckor fortfarande pengar, och som ny uppfödare är det något man måste räkna med att få.

Fast att det kan gå illa måste alla företagare räkna med. Kunder som inte betalar, leveranser som hakar upp sig på vägen, kontrakt som bryts (lagligt eller ej). Visst är det så att ett eget företagande med vinstmotiv också riskerar förluster?

Den som har idén och receptet på den riskfria företagaren som endast tjänar pengar och aldrig drabas av förluster, han/hon har säkert något stort på gång! :)

Just hunduppfödning är lukrativt för den som har en stadig inkomst, tex. lönearbete, sjukpenning eller pension och som gör som du skriver; maximerar chansen till vinst och minimerar utgifterna.

Jag vet att många uppfödare gör mycket för sina respektive raser och hängivet engagerar sig i ideellt arbete inom rasklubbar, skk eller brukshundklubbar. För dem är hunduppföding en livsstil, en passion och en hobby större än gemene mans. Vi hundintresserade har mycket att tacka dessa uppfödare för! :bow:

Det innebär dock inte att det på antalet hängivna också finns många människor som ser en möjlighet att få sin semester till Thailand betald på en kull. Så, som extrainkomst när man redan har en försörjning, så är businessen ganska säker. Sämre sätt kan man ju tjäna extrapengar på?

Det hade inte funnits så många uppfödare om man inte kunde göra sig en slant på hobbyn. Självklart finns möjligheter för den som vill att göra lite pengar.

Jag känner till två uppfödare som för sina försålda valpar på en kull rest på dyr semesterresa eller renoverat om köket. Självklart skall man få göra det, men då spenderar man sina pengar istället för att investera dem.

Dessa uppfödare bidrar inte till någon bättre avel utan tar kullar utifrån efterfrågan. Så kan man också göra så länge hundarna är friska. Kortsiktigt tjänar de ju på det (använd lokal hane och utnyttja en tik som knappt är meriterad), men på sikt kommer genpoolen att bli mer begränsad och uppfödarna kommer att behöva resa längre för att kunna avla på hundar som inte är släkt. Dessa tankar har dock tyvärr inte föresvävat dessa hobbyuppfödare. De har ju fått sitt kök och det där andra, det kan andra oja sig över i.... framtiden. :cool:

Många uppfödare har inte det helikopterperspektiv som jag tycker är nödvändigt för att en hundras skall utvecklas positivt. Vidare har man inte det kritiska öga gentemot sin egen/egna tikar eller hane som krävs för att avkommorna skall bli bättre än sina föräldrar. Och man måste ju inte per defintion vara vare sig seriös eller kunnig för att bedriva rasavel. Alla valpar är söta och när en uppfödare av kortsiktighetstänkande kan få lika mycket betalt för en valp som den uppfödare som lägger ned mycket pengar och engagemang i rasen, ja - då är det är klart att det finns lycksökare à la TS.

Snabba cash-uppfödare tjänar på de långsiktigas hårda arbete, precis som i företagslivet i övrigt. HM tjänar på att göra kläder ungefär som de dyra tillverkarna men till mycket lägre kostnader.
 
Sv: hunduppfödning

Om man har det som hobby kan jag tänka mig att man bortser från sådana utgifter, men du pratar om att leva på det. Då KAN man ju inte bortse från att hundarna, dvs ens levebröd också kostar pengar. Annars tror man ju bara att man försörjer sig på det, medan utgifterna kanske går jämt upp i verkligheten.

Inkomst från sk Hobbyverksamhet ska också tas upp i deklarationen, och beskattas mm. Man kan säkert smita en tid, men kommer dom på en så ligger man risigt till...
 
Sv: hunduppfödning

Ja, skatteverket skulle nog inte klaga allt för mycket om man som uppf. bara tar upp inkomsterna och struntar i utgifterna :D Det innebär ju "en aningens" mer pengar till statskassan om man gör så :cool:
 

Liknande trådar

Äldre Jag tycker det är kul att pyssla med mat, mackor och smörgåstårtor, och anser själv att jag är helt ok ( och kanske lite bättre än så)...
Svar
13
· Visningar
5 016
Senast: GotAsecret
·
S
Hundavel & Ras Jag blev lite nyfiken på hur hundavel går till. (obs seriös sådan, inte mellan två grannar för man råkar ha en tik och en hane) Vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 152
Senast: Sickan
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 018
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Är tydligen = hunduppfödning :confused: Sitter mitt uppe i en debatt på ett annat forum, där det påstås att man som uppfödare tjänar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 430
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp