Hungrig katt

Strunta i mitt senaste inlägg. Kommer ändå bara få hatkommentarer (och har nog redan fått fast jag inte kan se dem). Det är vad jag får på FB. Man måste alltid stå ut med sin katt oavsett hur jobbig den är. Så jag är en dålig människa som inte orkar med en katt som gnäller precis hela jävla tiden.
 
Strunta i mitt senaste inlägg. Kommer ändå bara få hatkommentarer (och har nog redan fått fast jag inte kan se dem). Det är vad jag får på FB. Man måste alltid stå ut med sin katt oavsett hur jobbig den är. Så jag är en dålig människa som inte orkar med en katt som gnäller precis hela jävla tiden.
Finns det inte någon aktivitetsleksak hon kan roa sig med, eller ben att gnaga på kanske? Sedan är ju en del katter pratigare än andra helt enkelt.
 
Finns det inte någon aktivitetsleksak hon kan roa sig med, eller ben att gnaga på kanske? Sedan är ju en del katter pratigare än andra helt enkelt.
Jag ska prova att skaffa en leksak som man kan lägga in mat i.

Men ja, hon är nog rätt pratig. Jag svarar oftast, men ibland orkar jag inte att hon gnäller. Vill ha egen tid och vara ifred ibland. Och kunna röra mig i huset utan att vara förföljd.
 
Vilket medel avmaskade du med sist?

Fick du ingen skillnad hade jag först och främst testat ett avmaskningsmedel mot de övriga maskarna istället.
 
Jag funderar också på om hon verkligen är hungrig... Jag har två katter som är riktigt pratiga, varav den ena kan låta så gnällig ibland... och följa efter mig i varje rum och gnälla.. :rofl: :D
jag tror också på aktivering.. gärna något som hon kan hålla på med själv om du känner att du behöver paus... Är hon självständig? Vad gillar hon? Det finns ju leksaker där katten kan hålla på själv....dvs aktiveringsleksaker.

Mina gillar att hålla på med bollar tex;
https://www.zoo.se/katt/produkter/c...MI5fjK4a3agQMVFSwYCh3_CALxEAQYASABEgLwNPD_BwE

Och mina gillar också såna här man kan lägga mat i;

https://www.zoo.se/katt/produkter/c...MI5fjK4a3agQMVFSwYCh3_CALxEAQYFyABEgJO9_D_BwE
 
Jag funderar också på om hon verkligen är hungrig... Jag har två katter som är riktigt pratiga, varav den ena kan låta så gnällig ibland... och följa efter mig i varje rum och gnälla.. :rofl: :D
jag tror också på aktivering.. gärna något som hon kan hålla på med själv om du känner att du behöver paus... Är hon självständig? Vad gillar hon? Det finns ju leksaker där katten kan hålla på själv....dvs aktiveringsleksaker.

Mina gillar att hålla på med bollar tex;
https://www.zoo.se/katt/produkter/c...MI5fjK4a3agQMVFSwYCh3_CALxEAQYASABEgLwNPD_BwE

Och mina gillar också såna här man kan lägga mat i;

https://www.zoo.se/katt/produkter/c...MI5fjK4a3agQMVFSwYCh3_CALxEAQYFyABEgJO9_D_BwE
Det kan vara så att hon behöver aktivering. Hon är inomhus väldigt mycket fast hon får gå ut. Ofta när jag kommit hem från jobbet så har hon suttit precis innanför ytterdörren, som om hon väntat på mig. Eftersom jag stängt kattluckan för ingående trafik så har hon alltså inte ens gått ut medan jag jobbat.

Tror jag får lite födelsedagspengar så jag kan köpa leksaker till katten.
 
Jag blir lite less på inställningen att man aldrig får omplacera ett djur. I absoluta majoriteten av fallen är det bara den som omplacerar som mår dåligt, djuren klarar det oftast alldeles jättebra. Självklart finns undantag och man måste ju försöka hitta ett passande hem, såklart. Men om man av nån anledning inte klickar med sitt djur, är det väl bättre att omplacera till nån som gör det?
Min första raskatt klickade jag aldrig med. Jag fick aldrig de känslorna för henne som jag hade för huskatten jag hade samtidigt. Efter 1,5 år hos mig, omplacerades hon av andra skäl tillfälligt till min bonusfarfar som blivit änkling lite oväntat. Efter 2 v ringde han och frågade om han inte kunde få ha henne kvar permanent och efter att ha sett de 2 ihop, fanns det inget val. Hon älskade sin nya husse mycket mer än hon älskade mig och han kände likadant för henne.
Visst trivdes hon nog hos mig, men inte i närheten av hur mycket hon trivdes hos honom.
 
Jag blir lite less på inställningen att man aldrig får omplacera ett djur. I absoluta majoriteten av fallen är det bara den som omplacerar som mår dåligt, djuren klarar det oftast alldeles jättebra. Självklart finns undantag och man måste ju försöka hitta ett passande hem, såklart. Men om man av nån anledning inte klickar med sitt djur, är det väl bättre att omplacera till nån som gör det?
Min första raskatt klickade jag aldrig med. Jag fick aldrig de känslorna för henne som jag hade för huskatten jag hade samtidigt. Efter 1,5 år hos mig, omplacerades hon av andra skäl tillfälligt till min bonusfarfar som blivit änkling lite oväntat. Efter 2 v ringde han och frågade om han inte kunde få ha henne kvar permanent och efter att ha sett de 2 ihop, fanns det inget val. Hon älskade sin nya husse mycket mer än hon älskade mig och han kände likadant för henne.
Visst trivdes hon nog hos mig, men inte i närheten av hur mycket hon trivdes hos honom.
Ja, min katt skulle kunna ha det hur bra som helst hos någon annan. Hon är social och gillar nog alla människor. Men samtidigt så älskar jag henne. Hon är så gosig. Vi ligger ofta och myser tillsammans i sängen eller soffan. Eller så ligger hon vid mina ben. På morgonen vill hon ha kontakt med mig. Hon snuttar gärna på mina händer och armar. Eller tvättar mig i ansiktet. Och när hon gjort det kan hon stoppa in sin nos i mitt öra och spinna högljutt. Visst är det mysigt, även om det kan bli lite för mycket av det goda ibland. Men jag skulle sakna henne väldigt mycket om hon flyttade till någon annan.

Idag fick hon för övrigt 122 gram Bozita till kvällsmat. Hon var fortfarande hungrig efter det. Hon fick mer mat och i nuläget sitter hon och äter. Hon borde ju vara proppmätt vid det här laget.
 
Grannens katt bor ju här sen 4 år tillbaka. Hon är superbesvärlig. Smyger omkring på nätterna så vi vaknar, hoppar upp på möbler och puttar omkull prydnadssaker, går alltid precis framför fötterna på en när en ska på toa, att jag inte slått ihjäl mig eller kissat på mig - eller på henne, är ett under. Faktum är att jag har kissat på mig lite grann för att hon gör så. Hon har någon form av rörelseproblem vilket gör att kalla dagar går hon inte ut. Typ okt-mars. Nu det sista har hon varit hopplös. Jag upptäckte då att maken matat henne för att få henne att sluta smyga omkring....vilket gör att hon smyger omkring för att få blötmat...som hon inte äter upp. Så nu är det slutmatat på nätterna och hon får gå ut. Hon lär sig snabbt. Det tog en vecka att lära henne att smyger hon omkring nattetid får hon gå ut och får inte blötmat.
 
I kväll har katten fått tredubbel portion mat. Hoppas på att få sova i natt och inte bli väckt av katt som bryter sig in i köksskåp.

Vi var hos veterinären i ett annat ärende förra veckan och då vägdes katten. Hon har gått ner i vikt ett halvt kilo.

Jag ska prata med veterinär igen.
 
I kväll har katten fått tredubbel portion mat. Hoppas på att få sova i natt och inte bli väckt av katt som bryter sig in i köksskåp.

Vi var hos veterinären i ett annat ärende förra veckan och då vägdes katten. Hon har gått ner i vikt ett halvt kilo.

Jag ska prata med veterinär igen.
När vår katt tappade vikt trots att han åt mängder så visade det sig vara fel på sköldkörteln. Vet sa att det drabbar mest äldre katter därför kollade dom inte det första gången jag var inne med honom.
 
När vår katt tappade vikt trots att han åt mängder så visade det sig vara fel på sköldkörteln. Vet sa att det drabbar mest äldre katter därför kollade dom inte det första gången jag var inne med honom.
Sköldkörteln är kollad. Provsvaret kom tillbaka med perfekta värden.
 
Blötmat innehåller ju väldigt mkt vatten, hur mkt får hon totalt om dagen? Å andra sidan så skrev du nog att hon är i fint hull? Då borde det ju inte behövas mer mat egentligen.
 
Blötmat innehåller ju väldigt mkt vatten, hur mkt får hon totalt om dagen? Å andra sidan så skrev du nog att hon är i fint hull? Då borde det ju inte behövas mer mat egentligen.
Jag ger lite olika mat. Både Bozita och Latz (när hon vägrar bozita). Av Latz ska hon ha 3 portionspåsar per dag enligt förpackningen, eftersom hon är kastrerad. Men ja, hon får 4-5 påsar om dagen numera. Ger jag bozita så kan portionerna variera i storlek men vanligen nånstans mellan 100 och 120 gram per portion. Kanske mer ibland.

Jag är lite dålig på att bedöma hull, men att vågen nu säger att hon väger 4,5 kilo och inte 5 kilo som förut, oroar mig.
 
Jag ger lite olika mat. Både Bozita och Latz (när hon vägrar bozita). Av Latz ska hon ha 3 portionspåsar per dag enligt förpackningen, eftersom hon är kastrerad. Men ja, hon får 4-5 påsar om dagen numera. Ger jag bozita så kan portionerna variera i storlek men vanligen nånstans mellan 100 och 120 gram per portion. Kanske mer ibland.

Jag är lite dålig på att bedöma hull, men att vågen nu säger att hon väger 4,5 kilo och inte 5 kilo som förut, oroar mig.
ok, jag tror kanske inte det är mask nu när du avmaskat men kanske vore bra ändå att testa med annat preparat? Alternativt ta in låda för ett dygn och hålla inne o skicka masken.
Eller så är hon bara snackig och rastlös.. jobbigt när de kan vara ute men bara föredrar att vara med matte 🥲
Kanske bra att testa aktivitetsleksak med mat som någon skrev 🙂
 
  • Gilla
Reactions: Sel
ok, jag tror kanske inte det är mask nu när du avmaskat men kanske vore bra ändå att testa med annat preparat? Alternativt ta in låda för ett dygn och hålla inne o skicka masken.
Eller så är hon bara snackig och rastlös.. jobbigt när de kan vara ute men bara föredrar att vara med matte 🥲
Kanske bra att testa aktivitetsleksak med mat som någon skrev 🙂
Jag köpte nyligen en boll som man kan stoppa in torrfoder i. Hon gapar och skriker medan jag fyller den. Sen visar hon inget intresse för bollen när jag går därifrån. Det är först efter en stund när hon inser att jag inte tänker serva henne mer, som hon börjar jobba med att få ut maten ur bollen.

Inatt var hon lugn, men då hade hon fått tredubbel portion till kvällsmat. Hon låg som en utslagen val efter den måltiden.
 
Jag köpte nyligen en boll som man kan stoppa in torrfoder i. Hon gapar och skriker medan jag fyller den. Sen visar hon inget intresse för bollen när jag går därifrån. Det är först efter en stund när hon inser att jag inte tänker serva henne mer, som hon börjar jobba med att få ut maten ur bollen.

Inatt var hon lugn, men då hade hon fått tredubbel portion till kvällsmat. Hon låg som en utslagen val efter den måltiden.
Klart det är jobbigare att jobba för maten än att få den serverad i skål. :D Det kan ju hända att hon börjar skrika efter maten så småningom, eller också är det bara så att hon vill att du engagerar dig. att det även är Dig hon vill åt.
Kimchi leker i princip aldrig ensam, han vill bara leka/aktivera sig med mig eller Chika.

Ett halvkilo låter i och för sig som en ganska stor viktnedgång, men det beror ju på katten generellt och hon kanske var lite över normalvikt innan. Om inte veterinären nämnde viktnedgången och oroade sig skulle jag inte oroa mig över just den biten.
 
Klart det är jobbigare att jobba för maten än att få den serverad i skål. :D Det kan ju hända att hon börjar skrika efter maten så småningom, eller också är det bara så att hon vill att du engagerar dig. att det även är Dig hon vill åt.
Kimchi leker i princip aldrig ensam, han vill bara leka/aktivera sig med mig eller Chika.

Ett halvkilo låter i och för sig som en ganska stor viktnedgång, men det beror ju på katten generellt och hon kanske var lite över normalvikt innan. Om inte veterinären nämnde viktnedgången och oroade sig skulle jag inte oroa mig över just den biten.
Hon har smeknamnet "mammas lilla plåster" för att hon alltid vill vara nära mig. Och visst ägnar jag mycket tid åt henne, men jag kan inte ge henne uppmärksamhet 24/7. Folk på fb blev arga på mig för att jag inte kunde det. Men mitt liv består av annat än katter också.

Men ja, jag är nog rätt dålig på att leka med mina katter. Har köpt laserpekare och fjädervippa, men ingen av dem var så jätterolig. Så det har liksom inte blivit mer än så.

Jag tycker det är svårt att bedöma hull på katt, särskilt som båda mina katter är fluffiga i pälsen. Men tror nog hon var rätt normalviktig när hon vägde 5 kilo. Vet inte nu.
 
Klart det är jobbigare att jobba för maten än att få den serverad i skål. :D Det kan ju hända att hon börjar skrika efter maten så småningom, eller också är det bara så att hon vill att du engagerar dig. att det även är Dig hon vill åt.
Kimchi leker i princip aldrig ensam, han vill bara leka/aktivera sig med mig eller Chika.

Ett halvkilo låter i och för sig som en ganska stor viktnedgång, men det beror ju på katten generellt och hon kanske var lite över normalvikt innan. Om inte veterinären nämnde viktnedgången och oroade sig skulle jag inte oroa mig över just den biten.
Skrika efter bollen tänkte jag skriva.,
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: Jeps
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
846
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
620
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 641
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp