Bukefalos 28 år!

Hur är det här med proteiner och fång?

J

janta

Har hört att man kommit fram till att det inte är proteinet som orsakar fång.Vad är det då? Ngn sa kolhydrater, vilka foder och beten är kolhydrat rika? Hur kan man bäst skydda sina ponnyer? Hur kommer det sig att dom är känsligare för, vad det nu är som orsakar det, än hästar? :confused:
 
ALLA typer av hästar kan få fång!
Jag har sett såväl halvblod och araber som diverse kallblod och ponnyraser med fång.
Varför vissa hästar är mer känsliga än andra vet man inte - precis som en massa annat man inte heller vet om sjukdomen. (det forskas MASSOR om fång i hela världen, än är inte gåtan löst :crazy:)

JA, det är troligtvis kolhydraterna i fodret som orsakar fången. INTE nödvändigtvis att fodret är rikt på kolhydrater utan att det helt plötsligt (t.ex genom förändring av foderstaten) kommer en större mängd kolhydrater än tidigare. Det som händer då är att laktobacillerna i tarmfloran "blir lyckliga" och ökar hastigt i antal, vilket sänker tarmflorans pH. Och detta i sin tur gör att E-kolibakterierna (som också finns där naturligt) dör. Och då frisätts ytproteiner från dem. Ytproteinerna = endotoxiner är giftiga och man TROR att det är dessa som gör att fången utlöses.
Men eftersom man itne kan "framkalla" fång så kan man inte vara riktigt säker...

Du skyddar din ponny bäst genom att ALLTID vara försiktig vid förändringar i foderstaten. Introducera nya foderslag och/eller förändringar i foderstaten successivt. Och se även upp om det varit torrt ute en period och det helt plötslig tkomemr mycket regn - då blir det en explosionstillväxt av gräs och hästen får helt plötsligt i sig större mängd gräs på kortare tid...
 
Jag har haft en ponny nyligen som fick fång. Och veterinärernas säger att nya rön säger att Socker är farligt, så att man inte ska ge betfor, och att det inte var hur mycket hö dom får utan kvaliten, som ska vara hygieniskt bra, men inte för mycket innehåll proteinmässigt!!
Sen finns det nog 10000 olika förslag och rön.. men jag tror på det där m betfor...
 
DET var mycket intressant att läsa! :D (helt nytt för mig)
Det visar ju alltså att man i alla fall kommit närmare gåtans lösning!

Återstår bara att programmera om alla gamla mossiga veterinärer som fortfarande tror att man undviker fång genom att ge proteinfattig kost och helst svälta djuren... :crazy:
 
Någon som vill vara gullig att göra en liten sammanfattning på svenska om vad som stod på den där sidan?? :bow: Fattade tyvärr inte allt för mycket... :crazy:
 
MIN tolkning av det hela, kort sammanfattat:

Man har lyckats framkalla fång genom överutfodring med kolhydrater (via nässond) till ett antal försökshästar. Efter tillförseln av kolhydraterna mätte man temperaturen i deras hovar regelbundet för att se om det fanns något samband. Hästarna avlivades av humana skäl (och forskningsskäl, antar jag?) efter 48 timmar och då undersöktes hovarna för att se om där fanns tecken på fång.
Och de hästar som senare konstaterats att de fått fång var de som hade visat en ordentligt temperaturstegring i hovarna innan dess. Det enda som 12-30 timmar efter överutfodringen skilde fånghästarna från de som inte blivit sjuka var just hovtemperaturen.
 
Kolla med signaturen Armada, hon/han pekar på kopplingar mellan vissa specifika sockerarter och fång. Ingen koppling till protein.
 
Proteinerna är ju en gammal skröna och proteiner i grovfodret är inte farligt, har vi väl ändå fått lära oss nu hundra gånger om ;)

Min mara äter MYCKET proteiner och har ingen tendens till fång men måste däremot kontrollera intaget av kolhydrater och fett.
 

Liknande trådar

Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: mily
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 364
Senast: manda
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 160
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 295
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp