Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Ceta

Trådstartare
Jag skall teckna mig en olycksfalls och sjukförsäkring tänkte jag. Men det är verkligen en djungel. Hur väljer man bolag? Vad skall man ha för belopp? 500kkr? 1000kkr?

Såg att folksam har en tilläggsförsäkring "hästmänniska".. betyder det att olycksfallsförsäkringar generellt inte täcker hästolyckor?

Jag har inte egen häst, men vistas mycket bland hästar och har två jag tar hand om i stort sett dagligen. När jag rider lektion omfattas jag ju av klubbens försäkring, men i medryttarstallet är jag oförsäkrad, och där har jag varit betydligt närmare olyckor än på risdskolan...

Vad har ni för försäkring, hos vilket bolag, och hade ni rekomederat dem?
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Jag har faktiskt ingen försäkring alls. Får inte ta någon livförsäkring men en olycksförsäkring funkar men har väl varit lat och inte tecknat någon.

Däremot är min häst försäkrad och i hans försäkring ingår en olycksfallsförsäkring om han skulle råka skada en människa. Så just där är jag försäkrad.

Men får nog ta tag i det där med
olycksfallsförsäkring..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Jag har faktiskt ingen försäkring alls. Får inte ta någon livförsäkring men en olycksförsäkring funkar men har väl varit lat och inte tecknat någon.

Däremot är min häst försäkrad och i hans försäkring ingår en olycksfallsförsäkring om han skulle råka skada en människa. Så just där är jag försäkrad.

Men får nog ta tag i det där med
olycksfallsförsäkring..

Har du agrias incidentförsäkring? Den ger väldigt lite ersättning så du gör rätt i att skaffa en olycksfallsförsäkring som täcker ridning.
Alla olycksfallsförsäkringar täcker inte ridning.
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Nej det är inte alla olycksfallsförsäkringar som täcker ridning/hästsport så där kan man behöva ett tillägg.

Ju högre ersättning destå bättre, har du riktig otur är ersättningen alltid för lite.
Om du tex får permanenta skador, blir förlamad eller så.
Jag själv har tex tappat 32% av kroppsfunktionen efter en olycka och även om jag hade en bra olycksfallsförsäkring så förlorar jag SÅÅÅ mycket mer än om jag hade varit intakt och kunnat arbeta som vanligt mm.
Att få en permanent skada är alltid en förlust även om man får en del ersättning i inkomstbortfall osv.

Men det beror ju också på hur mkt man har råd och vill lägga på en premie också.
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

En liv, sjuk- och olycksfall. Låg ersättning vid dödsfall, hög vid invaliditet.

Sen har jag några extra olycksfallsförsäkringar. En som mer förstärker den ovan, sen en som betalar ut engångsersättningsbelopp vid t ex benbrott, sjukskrivning mer än 14 dagar osv.

Och så har jag de där som ingår i hästarnas försäkringar.

Har min liv, sjuk- och olycksfall hos Trygg Hansa, mamma & pappa tecknade när jag var liten. Tilläggsolycksfall hos IF, samt den där som betalar ut engångsersättning hos ACE.

Alla ersätter ridning sålänge det inte är på professionell nivå

Försäkrad via jobbet med, men den har jag inte kollat så noga på.
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Jag är med i IF Metall så jag är försäkrad via det även på fritiden, så det är Folksam jag har.
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Jag är utbildad certifierad Försäkringsrådgivare och jag brukar rekommendera att man tar en separat olycksfallsförsäkring då gruppförsäkringarna som man får via jobb/fack i regel inte ger så mycket i ersättning, och även i vissa fall även har många finstilta punkter.

Några saker som kan vara värda att veta / tänka på när man skall teckna en försäkring är:

* Hur mycket vill jag att jag skall få ut om olyckan är framme? - Lägre premie-lägre ersättning.

*Utbetalas dubbel ersättning vid svåra fall? (Vissa bolag ja/andra nej) Och vad ligger invaliditetsgraden på för att räknas som svårt fall?

*Vart har jag mina övriga försäkringar?
I vissa fall finns det "bonus försäkringar" som ingår om man samlar allt på ett ställe. Tex villa/hem + häst= bonusförsäkring som gäller om någon annan person skadas av din häst (olycksfall) samt extra försäkring för din hästutrustning.
Det är alltid lättare när man har samlat allt på ett och samma ställe och väldigt ofta blir det billigare.

*Vid val av mindre bolag- hyr de in eller har de egna skadehanterare? Om svaret är ja på att de hyr in, så kan det ta längre tid och vara krångligare att få ersättning. De bolagen är oftast billigare men processen tar längre tid.



Som någon nämnde innan så täcker de flesta olycksfallsförsäkringarna hästsport (med undantag för vissa), det är i regel bara extremsporter som fallskärmsdykning som inte ingår.

En bra sak att komma ihåg när det gäller försäkringar är att ALLTID läsa igenom villkoren samt att man får vad man betalar för i försäkringsbranschen!

Hade jag vart du, skulle jag hört med det bolaget som du har hemförsäkringen hos, ta en ren olycksfallsförsäkring (ej vuxenförs. eller liv då de ej är samma villkor) samt tagit ganska hög ersättningsbelopp då hästrelaterade skador är vanligt och lätt hänt.

Ett tips är att gå in på www.konsumenternas.se och jämföra.

Hoppas det gav dig svar på en del frågor. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Nej, jag har Svelands.

Vet att jag borde skaffa en egen olycksfallsförsäkring så får ta tag i det i veckan. Olyckan kan ju hända när som.

Vet du något bolag där det täcker ridning? Borde helt klart ha med just det med tanke på att risken är väl störst att skada mig i stallet.
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Gällande Folksam så täcker den vanliga olycksfallsförsäkringen även ridsport så länge det är en ren fritidssysselsättning. "Hästsäker" är en tilläggsförsäkring och ersätter inga olycksfall utan enbart tandskador, dödsfall och invaliditet och är alltså ett komplement/utökat skydd till den vanliga.

Jag har själv nämnda bolag och är nöjd. Har den rena olycksfallsförsäkringen.
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

tack! Det var verkligen ett utrförligt svar! Då skall jag nog börja i den änden, och kolla med bolaget jag har bilen och lgh försäkrad i. Eller snarare företaget som äger det bolaget, då jag inte tror de har personförsäkring där, och kolla hur deras villkor ser ut :) avskyr att behöva ringa folk så, men får tag i det snart, för min egen skull!
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

ahaa, då förstår jag :) Lutar nog åt folksam, då jag gissar att jag kanske kan få någon form av samlingsrabatt där.. Plus att priserna vid första anblicken ser bra ut.

hur resonerade du när du valde bort "hästsäker"-delen? Jag velar lite där, då huvudpoängen med den känns som att det är för att slippa självrisk på hästens försäkring, och det har jag ju inte nytta av ändå. Men tandskada/invaliditet vill man ju gärna bli ersatt för ;)
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

ahaa, då förstår jag :) Lutar nog åt folksam, då jag gissar att jag kanske kan få någon form av samlingsrabatt där.. Plus att priserna vid första anblicken ser bra ut.

hur resonerade du när du valde bort "hästsäker"-delen? Jag velar lite där, då huvudpoängen med den känns som att det är för att slippa självrisk på hästens försäkring, och det har jag ju inte nytta av ändå. Men tandskada/invaliditet vill man ju gärna bli ersatt för ;)

Nu jobbar jag inte på Folksam så jag kan inte svara på deras villkor utan att ha granskat villkoren, men om det är bla tandskador som är viktigt för dig så tycker jag att du skall passa på att fråga om villkoren i hästsäker enbart täcker tandskador av yttre påverkan eller om de även täcker bitskador. (Man kan bli skallad av en häst och få bitskador ex)

Och vad täcker den vanliga o-fallen?

Är det någon skillnad i antal prisbasbelopp som utbetalas vid maximal otur gällande hästsäker och vanlig o-fall?

Finns det något i den vanliga o-fallen som inte täcks gällande hästhantering som täcks i hästsäker? Och tvärtom.

Vad vinner du som person på att ta hästsäker kontra o-fall om man inte påverkas av det som man vinner som hästägare?

Skriv gärna upp dina frågor innan så du inte glömmer att fråga något, de kan vara avgörande om olyckan är framme.

:)
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Jag har olycksfall med hästsäker i Folksam. Är väldigt nöjd, har fått väldigt bra ersättning utan knussel.
Hade länsförsäkringar innan och är fruktansvärt missnöjd med de
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

oj, jisses :p Att det skulle vara så här meckigt att teckna en försäkring ;)
missförstå mig rätt, klart jag vill att det skall bli så bra som möjligt, men avskyr att prata i telefon med människor jag inte känner. Och att behöva vända sig till en säljare med frågor känns extra jobbigt, då det ofta känns som man blir lurad i vilket fall...

Får man fråga vilket bolag du jobbar på? :)
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

oj, jisses :p Att det skulle vara så här meckigt att teckna en försäkring ;)
missförstå mig rätt, klart jag vill att det skall bli så bra som möjligt, men avskyr att prata i telefon med människor jag inte känner. Och att behöva vända sig till en säljare med frågor känns extra jobbigt, då det ofta känns som man blir lurad i vilket fall...

Får man fråga vilket bolag du jobbar på? :)


Du kan ju sätta dig och läsa villkor med, eller ta helt enkelt och maila bolagen med dina frågor. Förklara att du vill ha svar på mail - vill de ha kunder så ;)
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Det är inte så jobbigt att teckna försäkring om man pratar med rätt person som hjälper dig! :)

Var inte meningen att stressa upp dig men en vanlig anledning till att kunder blir arga på bolagen är för att de inte vet vad det är de har tecknat för något. Vissa är lite dum-snåla och väljer det billigare alternativet och sedan när olyckan är framme så blir det inte som de tänkt sig för att dittan och dattan inte ingick men de tog det för givet= missnöjd kund pga okunskap. Detta scenario är vanligt när folk tecknar försäkringar över nätet.
Pratar du med en försäkringsrådgivare så får du svar på dessa direkt.

Eftersom du nämnde några specifika saker som var viktiga för dig så är det ju viktigt att de kraven uppfylls.

Om du inte vill prata med någon över telefon, skumma igenom villkoren på nätet (ligger oftast som pdf:er) och skicka iväg ett mail eller teckna direkt på nätet.

Villkoren finns alltid på bolagens hemsida.

Jag jobbar på If Skadeförsäkring. ;)
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

förstår att du bara vill hjälpa till, och jag är jättetacksam :)

+alexandra: absolut, får sätta mig och läsa helt enkelt! Och maila de frågor som kommer upp ;)
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Ganska dum fråga men är det någon som vet hur det fungerar med reservationer? :o
Jag har i dagsläget ingen försäkring och har dessutom en mindre invaliditet efter en ridolycka. Var dessutom med om en bilolycka alldeles precis som riskerar att ge mig bestående men i framtiden.
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Olycksfall är ju just olycksfall. Livförsäkring kan däremot vara uteslutet med tidigare skador. Ring aktuellt bolag och fråga, de kan göra olika bedömningar, men ren olycksfallsförsäkring brukar inte vara problem. Du får ju inte ersättning för problem du haft innan ev olyckstillfälle.
 
Sv: Hur är ni försäkrade? olycksfall etc.

Om du har tidigare skador och skall teckna en livförsäkring så kan det bli en sk. klausul på försäkringen. Enda tillfället då du inte kan teckna livförsäkring är om du är för gammal, har behandlats för cancer de senaste 10 åren, dokumenterade hjärtproblem/opererad för hjärtproblem eller har diabetes.
Olycksfall skall inte vara något problem men då alla försäkringsbolag har olika villkor så kan jag inte svära på det. Men det kan försäkringsrådgivaren på bolaget svara på, och är det frågan om en klausul så hanterar en skadehanterare det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skall med all sannolikhet att köpa en 2-åring som hittills varit oförsäkrad. Med andra ord så kan jag välja bolag fritt. Men vad...
2
Svar
22
· Visningar
2 748
Senast: Tingeling
·
Ekonomi & Juridik Alla ni som upptäckt denna billiga form av försäkring, förbered er i tid inför er huvudförfallodag. Nu är det slut på denna försäkring...
Svar
10
· Visningar
2 368
Senast: Summerwind
·
T
Hästmänniskan Hur väl är du försäkrad? OM hästen kommer lös ut ur hagen och springer upp på en väg och kanske orsakar en massiv krock mellan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 774
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp